Permalänk

Extern 1440p skärm tappar signal

Hej,

Jag har en macbook pro 15'' 2019 med en extern kopplad skärm med specc 1440p 144hz.

Ibland tappar skärmen signal och blir svart när jag gör rörelser som att t.ex gå i rummet eller rulla runt i stolen. Kopplar jag in min datorladdare dör också skärmen. Så fort den dör räcker det med att jag kopplar ut och in den igen, så funkar allt som vanligt. Har levt med det nu i några veckor men börjar bli störande när jag jobbar hemifrån. Kopplar säkert ut och in skärmen 20-30 gånger per dag....

så, tror ni att det är kabeln det är fel på? Eller kan det vara så att skärmen inte får för mycket kraft? Har provat med olika resolutions, problemet kvarstår.

Tack på förhand.

Permalänk
Hedersmedlem

Om problemet kvarstår med lägre upplösningar så är det ju inte så att du är precis på gränsen bandbreddsmässigt. Det kan vara så att det det är något som glappar, antingen i själva kabeln eller i någon av utgångarna, särskilt om du upplever att det händer när du rör på dig i rummet.

Permalänk

@pv2b: Mm är säkert som du säger. För om jag testat att köra 1080p med 60hz och problemet fortfarande kvarstår så bör det ej bero på kass hastighet med kabeln?

Blir att köpa en kabeln nu i veckan

Permalänk
Medlem

Är skärmen kopplad med display port kabel?

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d, 32gb GSkill 6000 Mhz CL30, RX 7900XT, 2TB Nvme

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lodarletarn:

@pv2b: Mm är säkert som du säger. För om jag testat att köra 1080p med 60hz och problemet fortfarande kvarstår så bör det ej bero på kass hastighet med kabeln?

Blir att köpa en kabeln nu i veckan

Kan ju vara något mysko elfel också, men mest sannolikt är glapp. Kolla att allt sitter i som det ska först bara, även elen.

Glapp i signalkabel är bra att utesluta dock!

Permalänk
Skrivet av pzo:

Är skärmen kopplad med display port kabel?

Yepp, thunderbolt 3 till displayport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lodarletarn:

Yepp, thunderbolt 3 till displayport.

Nu är jag osäker hur det är med thunderbolt till display port kablar men billiga display port kablar kan vara farliga och strömförande.
Läs mer på tråden

https://m.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-viss...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d, 32gb GSkill 6000 Mhz CL30, RX 7900XT, 2TB Nvme