Hz och responstid för bärbar gamingdator?

Permalänk
Medlem

Hz och responstid för bärbar gamingdator?

Hej!

Jag har varit inne på att köpa följande dator:
https://www.komplett.se/product/1153463/gaming/speldator/barb...

Med den lilla kunskap jag har så tycker jag delarna i datorn ser bra ut, speciellt det faktum att den har 10:e generationens processor, men vad jag hängt upp mig lite på är mestadels responstiden på skärmen (25ms). Om jag inte minns fel så skall fokus läggas på input lag och inte alltid på responstiden, men den står varken med komplett eller på MSI hemsida, inte vad jag lyckats luska fram i alla fall. Jag mailade komplett som gav svar att input lag ofta är densamma som responstiden om inget annat uppges.

Är 120 hz och responstiden något som kommer dra ner datorn avsevärt? Jag vill ha en 17", vilket har begränsat mig lite tyvärr.

Tack på förhand!

Tog bort "Hjälp!"-satsen och förtydligade rubriken/Thomas Y
Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av holaloh:

Jag mailade komplett som gav svar att input lag ofta är densamma som responstiden om inget annat uppges.

Kan inte hjälp med din produktfunderingen men det svaret du fick från komplett är fel på så många olika plan.

Latens = elektronisk fördröjning från signal till att skärmen uppdateras. Detta är det extremt få som specar eftersom det är en konkret siffra som direkt kan jämföras med andra produkter som ett mått på kvalitet.

Responstid = trögheten i kristallen vilket kan indikera nivå av eftersläp. Detta varierar med själva transienten man jämför och sådant som overdrive. En skärm har aldrig en responstid utan ett spann av responstider baserat på situationen. En hyfsat rapp TN-panel kan ligga inom ett spann av säg, 4–8 ms medan en VA-panel kan ha 8–40 ms. Bara random illustrerande exempel.

Fast båda kan kallas för "1ms" på pappret. Eftersom tillverkarna undviker specar som säger något om kvalitet har man istället en påhittad "responstid" som idag på nya skärmar avsedda för en spelande köpare typiskt påstås vara "1 ms" oavsett vad skärmen presterar i praktiken.

Kort svar: du kan aldrig läsa dig till vad du får innan du själv – eller någon annan – har testat skärmen i fråga.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Okej, tack så mycket för ditt utförliga svar, då har jag i alla fall ett litet bättre grepp om hur saker och ting fungerar.
Om jag förstod dig rätt så är det typ endast någon som själv har denna datorn som kan ge mig ett konkret svar på om skärmen är bra eller inte? Eftersom MSI inte delat med sig av dessa uppgifter till oss.

Är det någon som sitter på egen erfarenhet eller dylikt så hojta gärna till, tänkte försöka bestämma mig till slutet av veckan.

Återigen, tack puddingen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av holaloh:

Om jag förstod dig rätt så är det typ endast någon som själv har denna datorn som kan ge mig ett konkret svar på om skärmen är bra eller inte? Eftersom MSI inte delat med sig av dessa uppgifter till oss.

Ja, det går som sagt inte att avgöra hur bra skärmen är enbart baserat på tillverkarens uppgifter. Här är en väldigt ingående recension av en något äldre modell av GL75 som bl.a. testar responstider på panelen. Tillverkarna brukar dock aldrig specificera vilken panel datorerna använder, så om den du kollat på har samma panel eller ej vet vi inte (det kan t.o.m. hända att olika exemplar av samma modell har olika paneler beroende på vad tillverkaren fick tag på när de tillverkades).

Skärmpaneler är med andra ord ett riktigt lottospel, särskilt på bärbara datorer. Så det enda säkra sättet att veta om skärmen är bra nog för dig är att faktiskt köpa datorn och se med dina egna ögon, och lämna tillbaka den om den inte är bra nog.

Datorn är för övrigt 500 kr billigare hos Inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ja, det går som sagt inte att avgöra hur bra skärmen är enbart baserat på tillverkarens uppgifter. Här är en väldigt ingående recension av en något äldre modell av GL75 som bl.a. testar responstider på panelen. Tillverkarna brukar dock aldrig specificera vilken panel datorerna använder, så om den du kollat på har samma panel eller ej vet vi inte (det kan t.o.m. hända att olika exemplar av samma modell har olika paneler beroende på vad tillverkaren fick tag på när de tillverkades).

Skärmpaneler är med andra ord ett riktigt lottospel, särskilt på bärbara datorer. Så det enda säkra sättet att veta om skärmen är bra nog för dig är att faktiskt köpa datorn och se med dina egna ögon, och lämna tillbaka den om den inte är bra nog.

Datorn är för övrigt 500 kr billigare hos Inet.

Tack för recensionen och ditt svar!
Antar att jag inte har så mycket till val mer än att gambla då. Skall fundera på det lite så får vi se vad jag slutar upp med.

Återigen tack!