Permalänk
Medlem

@Wasp, damn dude thats some serious hardware

Efter den ursprungliga posten, så slog jag till och köpte en Stumpjumper 2020. Jag har behållt Corratec och använder den som XC.

När det gäller olja så använder jag dry / wet lube från muc.
Har också en flaska med https://www.cykelkraft.se/wax-squirt-chain-lube-120-ml som jag är nöjd med.

När det gäller hjälm, så har jag använt en decathlon hjälm i många år. Bra passform, prisvärt, och ja den skyddar huvudet
Hittade en ny POC Tectal på happyride för 1000kr, och köpte den. Jag har konstig huvud, så xxl passade grymmt

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Efter att ha brottats med en massa rötter och stenar och skit i typ tre km kom jag idag fram till ett veritabelt hav av vitsippor... va säkert en km fin stig omringat av små vita blommor! Det är sånt som gör en riktigt glad när man är ute och cyklar!

Permalänk
Medlem

Appropå kedjor så ska man vara på det klara med att kedjan är en förbrukningsvara och kommer att behöva bytas förr eller senare. När bytet sker beror helt enkelt på underhållet man lägger ner och hur man växlar ute i spåret. Typ av kedjeoljor kommer det alltid finnas delade meningar om. Skulle säga att med de dyrare produkterna har tillverkarna lite bättre koll på additiven de lägger i oljan medan de billigare kan skippa dem helt ibland eller använder sig av generiska tillsatser. Det går att smörja sin kedja med vegetabiliska oljor om man så vill men man får vara beredd att underhållet blir mer frekvent. Personligen använder jag en dry-variant helst och underhåller kedjan varje/varannan gång jag drar ut, ca. var 40-70 km(men kan givetvis variera åt båda hållen). Dry för att inte samla på sig en massa skit på kedjan som en wet gör. Oljan vill man applicera på varje länk och veva runt kedjan några varv så att oljan tränger in till länkpinnen. Innan appliceringen ska man ta bort befintlig smuts(spola med vatten, borste, torka med trasa eller liknande). Sedan torka av kedjan med papper eller någon duk då överflödig olja bara leder till mer smuts på kedjan(smörjlagret är bara några mikrometer tjockt och en droppe räcker mer än nog per länk, men skadar aldrig att använda mer).

Hjälm kan jag bara rekommendera att ta den som sitter skönt på huvudet, dvs gå och testa. Men givetvis, välj hjälm efter cykeldisciplinen.

@Napoleongl Så magiskt det kan vara ibland

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Efter att ha brottats med en massa rötter och stenar och skit i typ tre km kom jag idag fram till ett veritabelt hav av vitsippor... va säkert en km fin stig omringat av små vita blommor! Det är sånt som gör en riktigt glad när man är ute och cyklar!
https://www.bildtagg.se/file/thumb/6vqob64npyezcaexhde5tnt6

Pinna gärna området i en google maps länk eller någonting

Verktyg att kolla kedjan är ganska billigt och behövs verkligen.
https://www.bikester.se/now8-chain-checker-tool-M939117.html

En dålig kedja kommer slita ut andra delar av drivlinan, och den är den billigaste länken(no pun intended )
Jag brukar kolla varannan gång jag smörjer typ.

Tänkte konvertera till tubeless, med tanke på att hjul och däck är förberedda för det, men med allt som behövs, blir det snabbt 1000 spänn. Förslag på bra sealant? Är det sant att den bara håller i 7-8 månader?

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Pinna gärna området i en google maps länk eller någonting

Verktyg att kolla kedjan är ganska billigt och behövs verkligen.
https://www.bikester.se/now8-chain-checker-tool-M939117.html

En dålig kedja kommer slita ut andra delar av drivlinan, och den är den billigaste länken(no pun intended )
Jag brukar kolla varannan gång jag smörjer typ.

Tänkte konvertera till tubeless, med tanke på att hjul och däck är förberedda för det, men med allt som behövs, blir det snabbt 1000 spänn. Förslag på bra sealant? Är det sant att den bara håller i 7-8 månader?

Bra tips att skaffa egna simpla verktyg! Och ja, trist att betala dyra pengar för "hajfenor" som man lätt hade kunnat undvika.

Ja, det är den typiska rekommendationen att fylla på vätska efter ca. 6 månader, men kan variera med ±någon månad beroende på yttre faktorer. Givetvis går det att cykla med uttorkad vätska i däcket så länge luften inte läcker ur, så påfyllningsbehovet får man avgöra själv från fall till fall. Stan's brukar ju rekommenderas varmt av de flesta men tror de andra produkterna uppfyller kraven lika väl. Det viktigaste är att hjulen inte står stilla en längre period (kommer bli en ansamling av stelnad vätska som ger obalans i hjulet) och att inte blanda olika fabrikörers vätskor.

Permalänk
Medlem

Hur sjutton hittar man tillbaks till motivationen att komma ut och cykla? Jag har cyklat MTB sen 2014, året runt till en början. Men senaste två åren har det blivit uppehåll på vintern, och nu den här våren finner jag det riktigt segt att komma igång igen. Har vart ut nån enstaka gång bara, det är lätt att hitta ursäkter...

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jJnte:

Bra tips att skaffa egna simpla verktyg! Och ja, trist att betala dyra pengar för "hajfenor" som man lätt hade kunnat undvika.

Ja, det är den typiska rekommendationen att fylla på vätska efter ca. 6 månader, men kan variera med ±någon månad beroende på yttre faktorer. Givetvis går det att cykla med uttorkad vätska i däcket så länge luften inte läcker ur, så påfyllningsbehovet får man avgöra själv från fall till fall. Stan's brukar ju rekommenderas varmt av de flesta men tror de andra produkterna uppfyller kraven lika väl. Det viktigaste är att hjulen inte står stilla en längre period (kommer bli en ansamling av stelnad vätska som ger obalans i hjulet) och att inte blanda olika fabrikörers vätskor.

Ok, stans, det har jag faktiskt i wishlist på bikester. Är tejp brädd någonting att hänga sig upp på?

Verktyg är livet. Jag har köpt lite här och där på rea, och kan nu göra och har gjort dom flesta reparationer själv.
Fox bushings är jävla dyra :/

Skrivet av lord_dubbdäck:

Hur sjutton hittar man tillbaks till motivationen att komma ut och cykla? Jag har cyklat MTB sen 2014, året runt till en början. Men senaste två åren har det blivit uppehåll på vintern, och nu den här våren finner jag det riktigt segt att komma igång igen. Har vart ut nån enstaka gång bara, det är lätt att hitta ursäkter...

Kanske göra en grej ut av det, åka till något speciellt ställe, och då blir rewarden större Och din inställning ändras.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Hur sjutton hittar man tillbaks till motivationen att komma ut och cykla? Jag har cyklat MTB sen 2014, året runt till en början. Men senaste två åren har det blivit uppehåll på vintern, och nu den här våren finner jag det riktigt segt att komma igång igen. Har vart ut nån enstaka gång bara, det är lätt att hitta ursäkter...

Har du någon bekant som kan hjälpa till att dra med dig ut? Eller det kanske finns en lokal facebookgrupp som ordnar turer som du kan ansluta till?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Wasp:

@Falcon

En biltemahöj är tillverkad till billigast möjliga pris, hållbarheten i ramen skulle jag inte oroa mig för men däremot är dom väldigt tunga, samt en väldig massa no-name komponenter som du inte ens hittar om du söker efter dom på nätet. Lyckligtvis så brukar cyklarna följa samma gamla cykelstandarder. Så du kan reparera din bilteamhöj med samma grejer som används på alla cyklar.
ivarjefall så är det inget fel med en biltema cykel på samma sätt som det inte är något fel med en fiat panda. Den fungerar men är inte bäst på något.

Utöver det så när du blir lite mer inbiten så inser du snabbt att geometri är en eftertanke i bästa fall på de billigaste cyklarna, men det är förstås inte gemene man som bryr sig om vad det är för vinkel på sadelstolpen eller hur lång rake:n är.
Jag försöker inte säga att man måste köpa en värstingcykel, men om man frågar vilken cykel man ska köpa så förmodar jag att det är pga personen vill ha tag i den bästa cykeln för en rimlig budget, då är det dom rena cykelmärkerna som ger resultat

Helt fel gällandes hoj från Biltema, jag har en själv och det är standardkomponenter, tex så har den Shimano växelsystem och dämparen är en XCT.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Helt fel gällandes hoj från Biltema, jag har en själv och det är standardkomponenter, tex så har den Shimano växelsystem och dämparen är en XTC.

https://i.imgur.com/XYvV0FA.jpg

En xtc-dämpare är väl ett lysande exempel på en no-name komponent? Kul att drivlinan är shimano dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Av det lilla jag läst, så för mitt ändamål, borde Dry vara det bättre valet?
Fetare kedja drar till sig mer skit men tål väta(wet) bättre, ska inte köra i eller ens under våta förhållanden som sagt.

Den "torra" drar till sig mindre damm men antagligen får man tvätta/smörja oftare?

Har du en helt ren kedja fungerar vax väldigt bra på torra grusvägar. Provat på Cykelvasan m.fl. lopp och det funkar klockrent, kedjan ser som ny ut även efteråt.

Dry lube drar in i kedjan medans Wet lube drar ut. Gör du rent kedjan efter varje tur kan du köra wet lube året runt.

När du smort in kedjan så är det vettigt att torka av överflödigt smörjmedel med en trasa efter det har dragit in lite.

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

En xtc-dämpare är väl ett lysande exempel på en no-name komponent? Kul att drivlinan är shimano dock

XCT är väl en SR Suntour gaffel, knappast no-name

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

XCT är väl en SR Suntour gaffel, knappast no-name

Jag håller inte med, men jag förstår hur man kan tolka det som att det inte är en no-name produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Kanske göra en grej ut av det, åka till något speciellt ställe, och då blir rewarden större Och din inställning ändras.

Skrivet av glemmy:

Har du någon bekant som kan hjälpa till att dra med dig ut? Eller det kanske finns en lokal facebookgrupp som ordnar turer som du kan ansluta till?

Jag har för det mesta kört ensam, men ja ibland känns det nog som det vore lättare att komma iväg om man körde med nån/några mer. Och så kanske jag äntligen borde göra slag i saken och åka till Källviken i Falun och åka utför där.

Skrivet av Wasp:

Jag håller inte med, men jag förstår hur man kan tolka det som att det inte är en no-name produkt.

Jag säger inte att det är en bra gaffel, men att säga att den är no-name vore som att säga att typ Shimano Acera är no-name

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Helt fel gällandes hoj från Biltema, jag har en själv och det är standardkomponenter, tex så har den Shimano växelsystem och dämparen är en XCT.

https://i.imgur.com/XYvV0FA.jpg

Visst de må stå Shimano på växlingssystemet på deras cyklar, men i många fall på Biltemas (Julas) cyklar så är det i den absolut lägsta nivån på Shimanos grejer. Vilka ligger nära i kvalitet med no-name grejer, samma gäller gaffeln.

Dock så är Biltema (liksom många andra) dåliga på att informera om att just e-MTB är inte tillåten att köra i terrängen med.
Då eftersom den har en motor på, så hamnar den ju utanför allemansrätten (vilket gör att man får cykla och gå i naturen) och hamnar i terrängkörningslagen istället, vilket i Sverige förbjuder körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Visst de må stå Shimano på växlingssystemet på deras cyklar, men i många fall på Biltemas (Julas) cyklar så är det i den absolut lägsta nivån på Shimanos grejer. Vilka ligger nära i kvalitet med no-name grejer, samma gäller gaffeln.

Dock så är Biltema (liksom många andra) dåliga på att informera om att just e-MTB är inte tillåten att köra i terrängen med.
Då eftersom den har en motor på, så hamnar den ju utanför allemansrätten (vilket gör att man får cykla och gå i naturen) och hamnar i terrängkörningslagen istället, vilket i Sverige förbjuder körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk.

Har det klarats upp nu? Jag vill minnas att för ett år sedan var transportverket och naturvårdsverket oense om vad som gällde. Så vad du fick eller inte fick göra utgick helt enkelt från vilken myndighet du valde att lyssna på.

Edit ; Det du säger verkar stämma, längst ner i artikeln hittar vi att allemansrätten inte innefattar elcyklar, men att det inte heller är otillåtet enligt terränglagen. Man behöver dock markägarens godkännande.

https://www.cyclingplus.se/artiklar/emtb-och-allemansratten-i....

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Pinna gärna området i en google maps länk eller någonting

Absolut:
https://goo.gl/maps/XdZLVz7o4hG3fmrT8

Upptäckte på vägen hem att man inte behöver cykla särskilt långt i skogen för att komma dit utan kan ta vägen förbi skjutbanan och sen svänga rakt in mot nålen.
Just kring blommorna va det lättcyklat, det va skogen norr om som va jäklig!

Permalänk
Medlem

Någon i Kalmar/Småland som vet om bra MTB leder? Tänker lite mer tekniska leder med hopp och sånt. Inte "joggingleder"
Finns det typ någon MTB park i Sverige?
Följer Berm Peak på YT, kör en Cresent Hardtail där jag hittils bara bytt handtag, pedaler och satt på vattenflaskor. Vart ute och cyklat stigar i skogen, bunny hoppat och wheelat sen jag var typ 10, nu 29.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Någon i Kalmar/Småland som vet om bra MTB leder? Tänker lite mer tekniska leder med hopp och sånt. Inte "joggingleder"
Finns det typ någon MTB park i Sverige?
Följer Berm Peak på YT, kör en Cresent Hardtail där jag hittils bara bytt handtag, pedaler och satt på vattenflaskor. Vart ute och cyklat stigar i skogen, bunny hoppat och wheelat sen jag var typ 10, nu 29.

Här kan du kanske hitta något: https://www.trailforks.com/trails/map/?activitytype=1&z=7.9&l...

MTB parker finns ju på många ställen, sök på "MTB park" på Google och titta på kartan (zooma in) så kanske du hittar något nära.
Sedan finns det ju även de stora i Åre, Järvsö, etc. om man är sugen på mer liftbunden cykling.

Skrivet av Wasp:

Edit ; Det du säger verkar stämma, längst ner i artikeln hittar vi att allemansrätten inte innefattar elcyklar, men att det inte heller är otillåtet enligt terränglagen. Man behöver dock markägarens godkännande.

Problemet med att ha tillstånd av markägaren är att landskapet (i alla fall runt mig) är väldigt uppdelat sedan den senaste "Skiftesreformen" vilket gör det svårare då man måste fråga om lov hos väldigt många för sin slinga.
Har själv knåpat ihop en slinga i skogarna runt mig (ca 5 km lång över en yta på 0,5 km2), men det är över 10 markägare jag skulle behöva leta upp för att få tillstånd för att cykla med e-MTB. Medans men min vanliga MTB inte behöver det.
Och vill man cykla någon annanstans så måste man ju fråga en massa nya markägare igen.

Oavsett så spelar försäljarna lite fult och inte informerar om hur läget är. Hoppas att de kan bena ut det en gång för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Ok, stans, det har jag faktiskt i wishlist på bikester. Är tejp brädd någonting att hänga sig upp på?

Egentligen inte, så länge den inte är för bred. Ska täcka ventilhålet samt, beroende på hjul, ekergenomgångarna. Vid appliceringen ska man tänka på att få den någorlunda spänd, inte få några luftbubblor infångade och överlappa skarven med någon centimeter. Vissa väljer att skarva över ventilhålet och det kan ju vara en idé om man upplever att luft pyser ut där. Och är man fanatiker så väljer man den smalaste som går då du sparar in lite mikrogram 😉

Permalänk
Medlem

Hej! Jag har hittat lite slingor i närheten av där jag bor och har börjat åka så smått. Men! min cykel börjar bli till åren och jag har börjat snegla på alternativ. Tänker att jag skulle vilja testa heldämpat. Hos svenska återförsäljare ligger priserna för heldämpade cyklar rätt högt, runt 30K. Någon som kan hänvisa mig till andra europeiska alternativ med något lägre prisläge. Eller är det vad jag ska förvänta mig att det kostar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av le_kong:

Hej! Jag har hittat lite slingor i närheten av där jag bor och har börjat åka så smått. Men! min cykel börjar bli till åren och jag har börjat snegla på alternativ. Tänker att jag skulle vilja testa heldämpat. Hos svenska återförsäljare ligger priserna för heldämpade cyklar rätt högt, runt 30K. Någon som kan hänvisa mig till andra europeiska alternativ med något lägre prisläge. Eller är det vad jag ska förvänta mig att det kostar?

Det är ungefär vad du kan förvänta dig. Cyklar är tyvär ganska dyra, speciellt i dessa tider.

Kika på happyride.se. Där kan du hitta begagnade hojjar för mer rimliga priser. Du behöver inte vara rädd för att köpa en begagnad hojj, allt som kan gå sönder eller slitas ut är för det mesta billigt att fixa.

Permalänk
Medlem

Bra tips! Jag har lite dålig koll på vad man ska titta efter vid begagnatköp, men på den sidan kanske jag kan hitta info!

Permalänk
Medlem

Vill du köpa nytt och kommer under 30kkr för en heldämpad så är det väl typ Rock Machine och Canyon som gäller. En Neuron 6 ligger väl på 20k om jag inte minns fel. Dyrt med cykel överlag just nu.

Permalänk
Medlem

Tack, de ser vettiga ut och räcker säkert för mina nybörjarrundor i skogen. Årets canyonmodeller lanseras senare i år tyvärr. Ska ta en rejäl funderare på begagnat med. Jag har bara så lite kunskap för att bedöma vad som är ett vettigt pris på en mtb. Jäkla Corona som tvingat ut alla meddelålders att dammsuga upp marknaden på cyklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av le_kong:

Tack, de ser vettiga ut och räcker säkert för mina nybörjarrundor i skogen. Årets canyonmodeller lanseras senare i år tyvärr. Ska ta en rejäl funderare på begagnat med. Jag har bara så lite kunskap för att bedöma vad som är ett vettigt pris på en mtb. Jäkla Corona som tvingat ut alla meddelålders att dammsuga upp marknaden på cyklar.

Kolla vad delar och service på en cykel kostar för att få en idé om vad beg är värt.

Du hittar typ allt på https://www.bikester.se/

Kedja, bromsar, däck och drev är förbrukningsmaterial. Dämpare tycker vissa man ska köra service på ganska ofta och vissa kan man inte skruva hemma utan måste skickas iväg. Typ 800kr värde där om det är nyligen gjort på en beg.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Jag säger inte att det är en bra gaffel, men att säga att den är no-name vore som att säga att typ Shimano Acera är no-name

Håller med. Det är instegsgrejer, absolut. Men om det vore no-name så skulle ingen känna igen märket, därav no-name.

Skrivet av loefet:

Visst de må stå Shimano på växlingssystemet på deras cyklar, men i många fall på Biltemas (Julas) cyklar så är det i den absolut lägsta nivån på Shimanos grejer. Vilka ligger nära i kvalitet med no-name grejer, samma gäller gaffeln

Still not no-name. Instegsgrejer.
Vi vet att Shimano har allt från budget( acera? ) till "proffs"grejer ( Deore XT? )

Fattar att @Wasp m.fl är inbitna, sköna hojåkare.
Dock är det få förunnat att lägga 30k+ på en säsongscykel för enkla spår.

Kalla saker som är no-name gärna för no-name, men Suntour och Shimano är inte no-name.
Återigen så förstår jag att vi ligger på olika nivåer, kanske ska vi ha två trådar då?
För det blir jävligt tråkigt att höra alla proffs och "bessers" i den här tråden.

Ställ det mot en Volvo och hur deras "program" ser ut.
Inscription etc, grunden är likvärdig.

Permalänk
Medlem

Kul att jag hittade denna tråd då jag precis börjat gå i tankarna att skaffa en MTB.

Bor ute på landet och har ganska mycket grus och skogsvägar som jag vill ta mig runt på då jag fotar en del.
Dock är cykeln som jag skaffade när jag bodde i stan för 7+ år sedan inte särskilt skön att ta sig runt på så fort jag lämnar asfalten.

Fråga 1: Funkar det fint att ha MTB som enda cykeln eller blir det obekvämt om man ska cykla långt på tex asfalt?

Fråga 2: Om man ska köra långt på MTB, vill man kunna låsa fjädringen fram eller det är skit samma? Förstått det som att det kan vara skönt att låsa den om man ska cykla på plan mark.

Fråga 3: Är heldämpat något man ens behöver överväga om man inte ska tävla / dra runt på "tuffare" leder konstant?

Fråga 4: Var behöver man lägga sig prismässigt för att få en "komplett" cykel? Kollat runt en del på olika märken och recensioner och får lite uppfattningen att även om man köpen en MTB för ~7k så är där saker man "borde" byta ut direkt.

Visa signatur

WS: ASUS TUF X470-PG | Ryzen 3700X | 64GB DDR4 | MSI RTX 3070Ti | 2x 960 EVO 250GB | Fractal Design 750W | Define R7 Compact | Noctua NH-D15
LT: MacBook Pro 14" 16/512
Min fotosida

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alu:

Kul att jag hittade denna tråd då jag precis börjat gå i tankarna att skaffa en MTB.

Bor ute på landet och har ganska mycket grus och skogsvägar som jag vill ta mig runt på då jag fotar en del.
Dock är cykeln som jag skaffade när jag bodde i stan för 7+ år sedan inte särskilt skön att ta sig runt på så fort jag lämnar asfalten.

Fråga 1: Funkar det fint att ha MTB som enda cykeln eller blir det obekvämt om man ska cykla långt på tex asfalt?

Fråga 2: Om man ska köra långt på MTB, vill man kunna låsa fjädringen fram eller det är skit samma? Förstått det som att det kan vara skönt att låsa den om man ska cykla på plan mark.

Fråga 3: Är heldämpat något man ens behöver överväga om man inte ska tävla / dra runt på "tuffare" leder konstant?

Fråga 4: Var behöver man lägga sig prismässigt för att få en "komplett" cykel? Kollat runt en del på olika märken och recensioner och får lite uppfattningen att även om man köpen en MTB för ~7k så är där saker man "borde" byta ut direkt.

Ptja, vill du aktivt cykla MTB eller vill du ha en praktisk allround-cykel som även klarar stigar och grus? Jag kör längre sträckor (20-70 km) men inte speciellt brôtigt där mycket är rotiga stigar eller grus. Jag har testat med framdämpat, heldämpat och cyklokross men inte tyckt någon av dem varit perfekt för mitt användningsområde. Skaffade istället en modern stel mountainbike i stål med rejäla däck (29+), hydrauliska skivbromsar, 12 växlar etc och det är perfekt. Slängt på en stor ramväska också så kan jag ta med mig extrakläder och mat utan att behöva en ryggsäck. Det är min enda cykel så använder den även när jag cyklar till jobbet på asfalt och det är inga konstigheter. Sålde av de andra cyklarna jag hade och har inte ångrat mig en sekund.

Permalänk
Medlem

När jag åkte med på Happy ridesen för länge sen så var det en del snälla själar som lät nybörjare känna på deras cyklar för att få känslan av hur det borde vara jämfört med deras egen instegs Yosemite. Annars som sagts ovan, köp begagnat och kör en säsong.
Chansen är rätt stor att du blir biten och märker att det du rullar på inte duger längre.

Bra kanal på tuben: https://www.youtube.com/c/PaulThePunter/videos

https://youtu.be/yoPURxRi4gI
Hon kör utan skydd förutom hjälm. Skulle rekommendera knäskydd och gärna ryggskydd också.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600