Otroligt prisvärd laptop! Eller?

Permalänk
Medlem

Otroligt prisvärd laptop! Eller?

Hej folk,

Hittade denna dator på webhallen: https://www.webhallen.com/se/product/308040-Lenovo-Yoga-S740-14IIL-14-FHD-IPS-i7-1065G7-16GB-512GB-SSD-M-2-GeForce-MX250-Win-1?ref=Prisjakt

Läst lite reviews om den och den verkar vara otroligt mycket dator för pengarna. Letat efter bärbara i lite mer Ultrabook-format och funderar på att slå till på denna.

Vad tycker ni? Känner ni till några bättre alternativ så får ni gärna komma med tips

Tack på förhand!

/ pavl1sh

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Vila i frid

Relativt sett är den billig. Köp den absolut om du bara måste ha en bärbar. T.ex. min nya stationära har 3-1/2 gånger mer cpu-prestanda för motsvarande peng, inklusive 64 GB ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Relativt sett är den billig. Köp den absolut om du bara måste ha en bärbar. T.ex. min nya stationära har 3-1/2 gånger mer cpu-prestanda för motsvarande peng, inklusive 64 GB ram.

Du kommer alltid få mer prestanda i en stationär, men det gör den inte bärbar.

Det verkar vara en ruskigt trevlig dator som jag själv förmodligen också hade plockat upp om jag behövde en ny bärbar! 🙂

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

@hasenfrasen: Planerar även inhandla en stationär, men behöver något när man är på språng

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk

Sitter med den modellen just nu, mycket nöjd själv. Ifall du är student kan man knipa den för en bättre slant direkt från Lenovo, mitt tips

Permalänk
Medlem

@Dodogreen: Nice, den verkar riktigt trevlig. Är inte student så blir fullpris för mig. Finns det några pros and cons med den som du känner är värda att dela med sig av? Spelar du några spel? Frågar då jag själv hade velat kunna köra mindre krävande spel så som lol, dota2, FM. Har även läst om att denna datorn kommer med två varianter av MX250, en med 10 Watt TDP och en med 25 Watt. Någon aning om vilken du har?

Visa signatur

Permalänk

Ska undersöka watt efter lunchen. Använder den endast till plugget och programmering, de spel jag kör från och till är lätta co-op som Overcooked och Lego spel med Blåtands kontroller. För min del var det det stabila bygget, gott om snabbt minne och stor SSD som var i fokus, den följer med till och från plugget så ska inte vara för plastig.

Har stationära hemma som sköter spelen, så var ingen fokus alls för mig vid köp

Permalänk

@pavl1sh :Här är länken till min model, verkar vara samma som webhallen säljer (ser inget direkt om watt): https://psref.lenovo.com/Detail/Yoga/Yoga_S740_14IIL?M=81RS00... .
Kan även tillägga att Windows hello för att logga in är en underskattad trevlighet att ha, smidigt att bara kunna slänga ett öga på skärmen så startar den upp från sleep direkt!

Permalänk
Medlem

@Dodogreen: Tack för ditt svar och input! Schysst att du ville kolla. Har själv chattat med WH och de hänvisade mig till Lenovo eller att jag skulle skicka ett mail till dem så att de kunde undersöka det åt mig. Egentligen ingen dealbreaker, men hade varit kul att veta vilken prestanda man kan förvänta sig i förväg. Vad hade du sagt tangentbordet? Känns det stabilt, hur är det t.ex jämfört med ett Thinkpad tangentbord?

Visa signatur

Permalänk

@pavl1sh: Gick från en T440 och är nöjd. Inte speciellt kunnig i hur tangentbord "ska" kännas eller så. De är lägre i jämförelse och skulle säga att de är bättre och stabilare än T440. Men har dåligt med referenser tyvärr

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av pavl1sh:

@hasenfrasen: Planerar även inhandla en stationär, men behöver något när man är på språng

De bärbara jag ibland tvingas nyttja fjärrar in mot piggare datorer när man ska vara produktiv i en lite mer komplexare miljö plus att man slipper hålla sjuttiörton datorer up-to-date med svägerska och hans moster. En snikig laptop som man kan tappa i backen, få stulen eller sullat bort blir så mycket enklare att ersätta. Backup på de bärbara, aldrig. På de stationära, alltid. Dvs allt lagras på NAS'ar och korsbefruktas automagiskt.

Snygg dyr cool inne-laptop impar inte på mig iaf. Däremot gamla klassiska muskelhojar!