Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Problemet med dagens elbilar är att de bygger på gammal teknik; proppa en batterilåda full med laptopbatterier och fäst den på en bil. Att åka runt med ett batteripack på ~600 kg som behöver kylas/värmas aktivt beroende på väder känns inte optimalt.

Köper man en elbil idag skulle jag säga att man fortfarande är en early adopter, när solid state batterier eller någon annan ny batteriteknik kommer lär dagens elbilar bli iskalla på andrahandsmarknaden.

Kemin i batterierna är rätt annorlunda från laptopbatterierna faktiskt, det har skett rätt stora framsteg på batterifronten även om vi inte har solid state batterier.

Skulle inte heller tro elbilarna blir iskalla för att solid state kommer, det kommer bli som allt annat att det påverkar lite men inte massvis. Det kommer bara finnas i de nya dyrare bilarna först och sen går det ner i kedjan. Någon som letar en 3 år begnagnad bil kommer inte sig jättemycket om att en splitterny bil av den dyrare modellen har ny batteriteknik.

Permalänk
Inaktiv

När man är nere på laddtider som bara är 10% av körtiden, var är problemet med räckvidden?

Har man så bråttom att man inte kan ta 10% extra tid, ja men kör 10% fortare då!

Enligt min mening ligger optimal batteristorlek på 20-40 kWh. Ska man köra långt så blir det bara fler men kortare laddstopp. Större än så är jag inte intresserad av. Totala laddtiden är ju samma. Bara onödig kostnad och vikt.

Med den tidshorisont som man köper en bil på så kommer snabbladdarna att hinna bli så många att 80-90% av Sveriges befolkning i princip alltid är inom några kilometer av en snabbladdare.

Hela räckviddsproblematiken är något som gäller NU, innan nätet av snabbladdare är utbyggt och innan folk lärt sig hur man skall tänka.

Tesla var tvungna att ha lång räckvidd och ett eget nät av snabbladdare för att kunna sälja bilar men det innebär inte att samma upplägg är optimalt om några år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Kemin i batterierna är rätt annorlunda från laptopbatterierna faktiskt, det har skett rätt stora framsteg på batterifronten även om vi inte har solid state batterier.

Skulle inte heller tro elbilarna blir iskalla för att solid state kommer, det kommer bli som allt annat att det påverkar lite men inte massvis. Det kommer bara finnas i de nya dyrare bilarna först och sen går det ner i kedjan. Någon som letar en 3 år begnagnad bil kommer inte sig jättemycket om att en splitterny bil av den dyrare modellen har ny batteriteknik.

Är väll i princip samma typ av batterier i allt från elbilar till elcyklar nuförtiden?

Det som skrämmer mig lite är detta: https://www.youtube.com/watch?v=CUgbmCSmSNY

Annars finns det en framtid där om de får fram batterier som har högre energi densitet än dagens litium batterier med stryk o temperatur tåligheten hos gamla brunstens batterier.

fanns allt detta skulle jag köpt en elbil imorgon.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Är väll i princip samma typ av batterier i allt från elbilar till elcyklar nuförtiden?

Nej det är inte sant, det intressanta att kika på är vilken batterikemi de använder och den skiljer sig. Typ av batteri skiljer sig mellan elcyklar vad jag vet också så där är det inte ens samma batterityp i alla fall. Till och med formatet skiljer sig mellan elbilar och modeller t.ex. där vissa kör påsar istället för celler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nej det är inte sant, det intressanta att kika på är vilken batterikemi de använder och den skiljer sig. Typ av batteri skiljer sig mellan elcyklar vad jag vet också så där är det inte ens samma batterityp i alla fall. Till och med formatet skiljer sig mellan elbilar och modeller t.ex. där vissa kör påsar istället för celler.

har du någon källa till dina påståenden, jag är intresserad av pås batterierna, vilka möjligheter om de är mjuka.

Hur mycket skiljer dessa olika kemikalie typer åt, tesla har dom batterier som påminner om laptop batterier mest vad jag vet och dom är generellt sätt osäkrare men har högre energi densistet. andra batterier, speciellt de med järn sulfid(tror jag) har lägre densitet men är säkrare.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

har du någon källa till dina påståenden, jag är intresserad av pås batterierna, vilka möjligheter om de är mjuka.

Hur mycket skiljer dessa olika kemikalie typer åt, tesla har dom batterier som påminner om laptop batterier mest vad jag vet och dom är generellt sätt osäkrare men har högre energi densistet. andra batterier, speciellt de med järn sulfid(tror jag) har lägre densitet men är säkrare.

Källa på vad? Påscellerna? De finns i bland annat Audi E-tron och Porsche Taycan, här har någon skrivit lite om dem : https://autoprova.be/2019/04/01/focus-on-the-high-voltage-bat...

Vad gäller att det är olika kemi så är det ju bara att se på hur mycket t.ex. Tesla har utarbetat ny batterikemi som de patenterat, det är inget du hittar i en random dator eller elcykel. Alla deras bilar har haft många revisioner av batteripack över livstiden.

Varför tycker du Teslas batterier påminner om laptopbatterier? För att de är Li-ion och har det formatet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Källa på vad? Påscellerna? De finns i bland annat Audi E-tron och Porsche Taycan, här har någon skrivit lite om dem : https://autoprova.be/2019/04/01/focus-on-the-high-voltage-bat...

Vad gäller att det är olika kemi så är det ju bara att se på hur mycket t.ex. Tesla har utarbetat ny batterikemi som de patenterat, det är inget du hittar i en random dator eller elcykel. Alla deras bilar har haft många revisioner av batteripack över livstiden.

Varför tycker du Teslas batterier påminner om laptopbatterier? För att de är Li-ion och har det formatet?

Dom har liknande karaktärsdrag i form av att dom är ofta rätt farliga om dom utsätts för punktering eller att säkerheten i dom gås förbi.

Hur mycket skiljer olika litium celler i energi densitet, har ingen aning om detta men är det lite röstar jag för säkerhet före prestanda.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Jo, på en laddning är svårt. Därav är det ju en fördel med snabbladdarna. Folk pratar om 30-40 mil utan paus men ytterst få kör väl 100 mil i sträck liksom. Sen är det klart att det är ett större problem i norra Sverige, dels för att avstånden generellt är längre men också för att ladd-infrastrukturen inte har kommit så långt.

Då mitt område sträcker sig från Mjölby i söder och Treriksröset i norr så är de långsträckor jag kör uppe i norr. Från Västerås till Luleå är det nästan 90 mil och vill man åka vidare mot Kiruna så är det nästan 120 mil.
Har sett någon test på vi bilägare där de åkte Tesla upp till Luleå på vintern och tror de var tvungna att stanna två gånger för att ladda så visst går det. Det var dessutom ett tag sen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Kul med elbilstråd, ska hämta min m3a första juni som första elbil. Blev ganska såld efter att jag provkört.

Har ingenstans att ladda hemma, men har räknat och tror att jag kan klara mig på laddning när jag handlar med vissa stop på OKQ8 om det krisar. Spännande att se om jag räknat rätt.

Värsta fall blir det en prenumeration på bee och köra lite kvällsutflykter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Pratade om detta med en försäljare hos Söderbergs när jag hade bilen inne på service. Det är ju det vanligaste argumentet emot elbilarna, för "de flesta".

Genomsnittet är väl ca 2.5 mil? Många gör betydligt kortare resor.

Men även för mig som nu får pendla 8 mil tur och retur per dag så räcker kapaciteten till.

Ska man göra någon enstaka resa som är avsevärt längre är det inga problem att låna eller hyra bil.

Det enda som håller mig ifrån elbilarna är priset.

Jag skrev om mig själv, inte vad som gäller för "de flesta".

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag skrev om mig själv, inte vad som gäller för "de flesta".

Ville bara belysa att räckvidden är ett ickeproblem för de flesta tänkta köparna.

Vad som däremot kan vara ett stort problem är om man saknar möjlighet att ladda både vid bostad och arbetsplatsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Källa på vad? Påscellerna? De finns i bland annat Audi E-tron och Porsche Taycan, här har någon skrivit lite om dem : https://autoprova.be/2019/04/01/focus-on-the-high-voltage-bat...

Vad gäller att det är olika kemi så är det ju bara att se på hur mycket t.ex. Tesla har utarbetat ny batterikemi som de patenterat, det är inget du hittar i en random dator eller elcykel. Alla deras bilar har haft många revisioner av batteripack över livstiden.

Varför tycker du Teslas batterier påminner om laptopbatterier? För att de är Li-ion och har det formatet?

Okej, jag vet inget om kemin, men batteripacket som sitter under golvet på teslorna är väldigt stort och väger enormt mycket. Tekniken verkar inte vara så mycket mer effektiv än konkurrenternas då räckvidden inte är särskilt mycket längre.

Skrivet av Aktsu:

Kemin i batterierna är rätt annorlunda från laptopbatterierna faktiskt, det har skett rätt stora framsteg på batterifronten även om vi inte har solid state batterier.

Skulle inte heller tro elbilarna blir iskalla för att solid state kommer, det kommer bli som allt annat att det påverkar lite men inte massvis. Det kommer bara finnas i de nya dyrare bilarna först och sen går det ner i kedjan. Någon som letar en 3 år begnagnad bil kommer inte sig jättemycket om att en splitterny bil av den dyrare modellen har ny batteriteknik.

Nja, tror du har fel. Säg att man sitter med en tesla för runt miljonen, då vill man att det ekonomiska värdet håller sig länge - vilket de gör idag, andrahandsvärdet är väldigt högt. Men om det börjar ramla in kia/Hyundai osv på marknaden med ny batteriteknik tror jag dagens dyra elbilar kommer bli iskalla och gå för en spottstyver.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Nja, tror du har fel. Säg att man sitter med en tesla för runt miljonen, då vill man att det ekonomiska värdet håller sig länge - vilket de gör idag, andrahandsvärdet är väldigt högt. Men om det börjar ramla in kia/Hyundai osv på marknaden med ny batteriteknik tror jag dagens dyra elbilar kommer bli iskalla och gå för en spottstyver.

Det är bilar, vi som köper dem vet att de går ner i värde. Det håller inte i sig idag heller utan i takt med att nya modeller kommer och nypriset sänks så går begpriserna ner. Min förra gick ner 34% på 18 månader så det är väl det förväntade.

Folk köper inte bilar på specs utan märke spelar roll, så bara för att Kias batteriteknik är modernare än dagens elbilar från Audi, Porsche, Tesla så kommer inte alla gå och köp ny Kia framför en beggad av de andra märkena.

Permalänk
Inaktiv

Jag skall bestämma var laddboxen skall sitta i förhållande till bilen i föreningens garage. Det är ett garageutrymme med plats för en bil, ungefär som vilket villagarage som helst. Man kan köra rakt in och man kan backa in.

Nu har olika bilar laddkontakten på olika ställen så jag vill ha en placering som passar så många bilar som möjligt.

Preliminärt tänker jag sätta laddboxen på vänster sida, när man kommer in i garaget, ungefär halvvägs in.

Någon som har några bättre idéer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Jag skall bestämma var laddboxen skall sitta i förhållande till bilen i föreningens garage. Det är ett garageutrymme med plats för en bil, ungefär som vilket villagarage som helst. Man kan köra rakt in och man kan backa in.

Nu har olika bilar laddkontakten på olika ställen så jag vill ha en placering som passar så många bilar som möjligt.

Preliminärt tänker jag sätta laddboxen på vänster sida, när man kommer in i garaget, ungefär halvvägs in.

Någon som har några bättre idéer?

Det beror på, är platserna bredvid varandra är det nog fördelaktigt automatiskt med en box mellan varje plats som har 2 kontakter. Är det enkelplatser med väggar på båda sidorna skulle jag ta rakt fram faktiskt, ger bra valmöjligheter.

Permalänk
Medlem

Intressant hur vibilägare mäter upp en 42% högre förbrukning än Tesla anger på sin model 3 under sitt långfärdtest. Det gör ganska mycket med räckvidden.

https://www.vibilagare.se/test/langtest/langtest-tesla-model-...

Förövrigt så läste jag igenom lite protokoll från min förening och ser att diskussionen om laddboxar varit uppe tidigare men tyvärr inget som ligger i planerna här än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Intressant hur vibilägare mäter upp en 42% högre förbrukning än Tesla anger på sin model 3 under sitt långfärdtest. Det gör ganska mycket med räckvidden.

Jag försöker inte försvara Tesla nu (eller andra tillverkare) men för en presumtiv köpare kan det vara viktigt att förstå att det inte är tillverkarens siffra på räckvidd som presenteras. Det är vad bilen uppnått i den påhittade testcykel som EU har bestämt måste visas. Tesla själva visar i bilen en räckvidd baserat på en förbrukningen som är ca 11% högre än WLTP siffran visar.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Jag försöker inte försvara Tesla nu (eller andra tillverkare) men för en presumtiv köpare kan det vara viktigt att förstå att det inte är tillverkarens siffra på räckvidd som presenteras. Det är vad bilen uppnått i den påhittade testcykel som EU har bestämt måste visas. Tesla själva visar i bilen en räckvidd baserat på en förbrukningen som är ca 11% högre än WLTP siffran visar.

Ja du, det där med räckvidd i siffror är ett skämt tycker jag, både påhittade körcykler och tillverkarens siffror. När min bil är fulladdad står det 210km som räckvidd... Visst säger jag, om jag kör i 30km/h så går det säkert att uppnå men utslaget på de senaste 1000mil håller jag ca 1.5kWh/mil vilket verkar vara ungefär vad en elbil drar. Det ska ge mig runt 16 mil under optimala förhållanden och det stämmer ganska bra. Notera att Nissan Leaf 30 har ca 25kWh tillgängligt för användning, resten är reserv att använda när batteriet degraderas.

Det som stör mig mest med bilen är att den inte tar den faktiska medelförbrukningen och beräknar räckvidden.

För er som funderar på att skaffa elbil så rekommenderar jag https://abetterrouteplanner.com/ för att få hjälp med att planera resan. Du matar in din bil och förväntade förhållanden samt sträckan du ska åka. Verktyget ger dig förslag på vart du kan ladda och hur mycket för att ta dig fram så effektivt som vanligt. Fungerar otroligt bra för mig.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det är bilar, vi som köper dem vet att de går ner i värde. Det håller inte i sig idag heller utan i takt med att nya modeller kommer och nypriset sänks så går begpriserna ner. Min förra gick ner 34% på 18 månader så det är väl det förväntade.

Folk köper inte bilar på specs utan märke spelar roll, så bara för att Kias batteriteknik är modernare än dagens elbilar från Audi, Porsche, Tesla så kommer inte alla gå och köp ny Kia framför en beggad av de andra märkena.

Absolut, men exempelvis Tesla model S som i många år var den enda vettiga ersättaren för bensinbilen ligger fortfarande skyhögt i pris, efter en snabb titt på blocket så ser jag att den billigaste ligger på 430 000 kr och den är från 2013, alltså en 7 år gammal bil. Och en så dyr bil måste ha en lång ekonomisk livslängd. Möjligt att folk som kör Porsche inte kommer byta till en Kia, men teslaägaren tror jag absolut kan tänka sig det. Teslaförarens profil är ofta mer teknikintresserade människor och teslabilarna är ju inte särskilt lyxiga eller bra sett till kvaliteten. Audi är väl mest en bil som folk leasar/tjänstebil samt knarksläde :P. Med Porsche som du nämner antar jag att du menar Taycan, den bilen är det nog inte många som köper för att ha som sin daily driver utan mer en nöjesmaskin för att åka och köpa glass på sommaren.

Jag kan själv tänka mig en elbil om några år, men den enda vettiga anledningen till ebil är åtminstone för mig att spara pengar på bensin, men när bilarna kostar som de gör i inköp blir den kalkylen svår att få ihop.

Edit: Samt att elbilar idag är "generation 1", något man generellt bör passa sig för att köpa.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

För er som funderar på att skaffa elbil så rekommenderar jag https://abetterrouteplanner.com/ för att få hjälp med att planera resan.

Snyggt, den hade jag helt missat!

Mitt problem med att skaffa elbil är 1) Jag kör för lite bil för att motivera kostnaden (SAAB:en jag har i dag har rullat 400 mil senaste året, och då inkluderar det min semesteresa Göteborg-Umeå ToR i vintras) och 2) Laddning hemma. Jag bor i hus, men med gemensam parkering och eget garage som tillhör samfälligheten. Det verkar inte helt toklätt att få till elladdning inom en sammfällighet, för det ska visst mycket till för att landa under gemensamhetsanläggning.

Är det någon här som har fått till egen, privat, laddning i sin samfällighet? Hur har ni gjort då? "leasat" mark av samfälligheten som man får placera laddstolpe på?

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Skrivet av zyberzero:

Snyggt, den hade jag helt missat!

Mitt problem med att skaffa elbil är 1) Jag kör för lite bil för att motivera kostnaden (SAAB:en jag har i dag har rullat 400 mil senaste året, och då inkluderar det min semesteresa Göteborg-Umeå ToR i vintras) och 2) Laddning hemma. Jag bor i hus, men med gemensam parkering och eget garage som tillhör samfälligheten. Det verkar inte helt toklätt att få till elladdning inom en sammfällighet, för det ska visst mycket till för att landa under gemensamhetsanläggning.

Är det någon här som har fått till egen, privat, laddning i sin samfällighet? Hur har ni gjort då? "leasat" mark av samfälligheten som man får placera laddstolpe på?

abrp är grym!

Alltså, elbil idag är dyrt. Jag hade kunna köra otroligt mycket för de pengarna jag lägger imellan en motsvarande bil med förbränningsmotor. Men vi gjorde ett val och tyckte det var värt pengarna.

Jag bor i förening och jag hoppas att de under året kommer skaffa laddboxar. Så som det kommer lösas hos oss är att föreningen står för allt och vi med elbil kommer få köpa tjänsten av dem. Det är inte den bästa lösningen vad jag förstått då man som privatperson ska kunna få bättre pris på elen om man laddar. Får se vad det kommer kosta mig senare, betalar idag 200kr/mån för att kunna ladda och då ingår elen. Notera att detta sker i vanliga uttag och jag tror inte att föreningen gör någon vinst på detta.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

@zyberzero: Ja, genom att "omvandla" ett motorvärmaruttag till 3fas i vårt gemensamma garage, så ingen fast laddstolpe men det ger nog med kräm för att kunna ladda i någon vettig hastighet (11kw).
Inte tillagt i något anläggningsbeslut men vår förening har kollat upp det och fått att det är okej att ge enskilda tillstånd till boende för att sätta upp laddning. Betalar en förhöjd avgift till föreningen pga högre förbrukning kontra motorvärmare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aktsu:

Det beror på, är platserna bredvid varandra är det nog fördelaktigt automatiskt med en box mellan varje plats som har 2 kontakter. Är det enkelplatser med väggar på båda sidorna skulle jag ta rakt fram faktiskt, ger bra valmöjligheter.

Det är ju ett enkelgarage så det är väggar på bägge sidorna om platsen. Längst in på kortväggen är ett alternativ. Tittar man på laddstolpar ute på allmänna p-platser så sitter dom ju alltid på plats som motsvarar kortväggen. Nu är det lite trångt i garaget så att vanemässigt behöva backa in kan vara bökigt.

Tesla har laddkontakten vänster bak, Volvo på vänster sida vid A-stolpen, VW höger bak, Nissan och Renault längst fram i nosen.

Kanske får be elektrikern fixa så man kan sätta laddstolpen på olika platser beroende på vilken bil man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

abrp är grym!

Alltså, elbil idag är dyrt. Jag hade kunna köra otroligt mycket för de pengarna jag lägger imellan en motsvarande bil med förbränningsmotor. Men vi gjorde ett val och tyckte det var värt pengarna.

Absolut är det dyrt. Det kommer garanterat vara dyrare än förbränningsmotor på ett tag. Vad jag menade var att mina nuvarande kostnader är så extremt låga (för att ha egen bil), och vi har inget faktiskt behov av bil för att ta oss till jobb eller motsvarande (bilen kan stå i garaget i tre-fyra veckor utan att bli rörd, så det är alltid en happening för att se om batteriet har laddat ut eller ej...). Skulle det förändras så att fungerande bil faktiskt är ett krav för det dagliga så är jag helt klart inne på att skaffa elbil även om det potentiellt är dyrare än en vanlig förbränningsmotor, men då var det den problematiken jag nämnde tidigare med laddning på hemmaplan.

@Chim s lösning är nog den vanligaste jag sett. Jag tror det kan gå att få till i vår samfällighet med, men vi får se vad som händer

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

@Aktsu: Du menar att vi inte ska ta det som står på Teslas hemsida på allvar? För det står WLTP räckvidd på Teslas hemsida.
Det finns ju en anledning till WLTP och det är inte att det ska bli perfekt utan att saker ska jämföras på samma kriterier.

Permalänk

WLTP är ju inget jätte bra värde på normal körning men det är ju absolut inget påhittat utan baserat på fakta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon214822:

Det är ju ett enkelgarage så det är väggar på bägge sidorna om platsen. Längst in på kortväggen är ett alternativ. Tittar man på laddstolpar ute på allmänna p-platser så sitter dom ju alltid på plats som motsvarar kortväggen. Nu är det lite trångt i garaget så att vanemässigt behöva backa in kan vara bökigt.

Tesla har laddkontakten vänster bak, Volvo på vänster sida vid A-stolpen, VW höger bak, Nissan och Renault längst fram i nosen.

Kanske får be elektrikern fixa så man kan sätta laddstolpen på olika platser beroende på vilken bil man har.

Är nog bättre att sätta alla uttag på samma ställe, kortvägg rakt fram. Vad händer om killen som har laddboxen på höger sida köper en ny elbil där uttaget sitter på vänster sida, ska han då springa runt hela bilen med kabeln eller ska han byta plats med kvinnan som också köpt en ny elbil där intaget sitter på fel sida. Är nog enklare i så fall att om nu föreningen vill hjälpa till att hålla med skarvkabel till de som behöver.
Vet att det är en djungel med olika typer av kontakter men tror det är smidigast eller så får var och en lösa allt själva.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Aktsu: Du menar att vi inte ska ta det som står på Teslas hemsida på allvar? För det står WLTP räckvidd på Teslas hemsida.
Det finns ju en anledning till WLTP och det är inte att det ska bli perfekt utan att saker ska jämföras på samma kriterier.

Jag menar att man skall ta det för vad det är, en testcykel EU bestämt ska finnas med som inte visar på hur verklig körning görs. Så visst kan man jämföra bilar med den men det jämför bara hur de presterar i WLTPs mix av körning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Jag menar att man skall ta det för vad det är, en testcykel EU bestämt ska finnas med som inte visar på hur verklig körning görs. Så visst kan man jämföra bilar med den men det jämför bara hur de presterar i WLTPs mix av körning.

WLTP är ju ändå en kraftig förbättring (eller i alla fall mer verklighetstroget) jämfört med den tidigare NEDC. Och det är inte EU som har utvecklat den utan FN, den används främst i EU men också bland annat i Japan, Sydkorea och Indien.

Enligt Vi Bilägare så snittar de under WLTP-förbrukningen när det gäller bensin och dieselbilar, medan elbilar fortfarande drar mer än uppmätt värde, under deras testkörningar som är ganska omfattande. https://www.vibilagare.se/nyheter/nya-korcykeln-fungerar-sa-m...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stefflo:

Är nog bättre att sätta alla uttag på samma ställe, kortvägg rakt fram. Vad händer om killen som har laddboxen på höger sida köper en ny elbil där uttaget sitter på vänster sida, ska han då springa runt hela bilen med kabeln eller ska han byta plats med kvinnan som också köpt en ny elbil där intaget sitter på fel sida. Är nog enklare i så fall att om nu föreningen vill hjälpa till att hålla med skarvkabel till de som behöver.
Vet att det är en djungel med olika typer av kontakter men tror det är smidigast eller så får var och en lösa allt själva.

Bara en plats. Bara en bil. Troligen bäst att göra så att laddboxen kan flyttas till där det är bäst för den bilen som just då hyr den garageplatsen.