Video8, Hi8, Digital8. Digitalisering Analogt. FireWire.

Permalänk

Video8, Hi8, Digital8. Digitalisering Analogt. FireWire.

Jag har vaknat till, (kanske för sent) när det gäller videofilmer på V8, Hi8, D8. Det jag vill är att framtidssäkra materialet. Jag vill inte klippa och klistra, bara ha det så likt orginalet som möjligt.
Det ska vara lättåtkomligt, tex direkt kunna spela upp det via Smart-Tv. Format H264 fungerar bra på mina SamsungTVn. Lagringen ska vara på usbdriven Hårddisk 4-5TB. Jag har ca 130 st videoband V8, Hi8, Digital8, filmade med Sonykameror.
Det finns ju ett otal proffsföretag på internet som digitaliserar analogt material och alla säger ju själva att de är bäst. Det skulle ta för mycket tid att gå igenom alla, så jag valde ut ett som verkade bra. På prov skickade jag ett urval på 6 st videoband.

Blev inte nöjd med resultatet. Det här är ju också rätt så dyrt, ca 4000 kr. Men jag kunde tänka mig att betala mycket mer bara resultatet var bättre.

Jag analyserade resultatet efteråt genom att samtidigt spela upp

- DVDskiva [sämsta skärpan, trevliga men tyvärr ibland smetiga färger, vitt blir ibland gult etc]
-digitaliserat H264 (avi) [röd eller lila-ton]
-och orginalet från bandet. (videoband upp till 30 år gamla, kameran 15 år, ger ändå bra kvalite)

Från labbet köpte jag DVDskiva, digitaliserat H264 och avi. De är från en och samma transfer. Man ser likadana streck från slitet videohuvud och bildflimmer (bandföring).

Jag blev dels besviken över att digitaliseringen inte var bättre. Orginalet var bättre, jämnare, skarpare, mer naturtroget.
Jag beslutade då att prova själv, det jag hoppades slippa sätta mig in i.
Köpte också digitalkopiering av ett Betamax-band. Här har jag ingen spelare. Behöver tips på någon som har en kopieringsfirma med en Betaspelare i gott skick, de behöver ju servas regelbundet.

(Har även provat Video Grabber Eaxus, komposit. Jämfört med FireWire: skrikigt ljud, sämre kvalite och 4 gånger större avi-filer).

Har en Vista-dator med FireWire och Win Movie Maker (gammal, med få funktioner, dock styr kameran, spolar band till början och startar).
Jag blev glad när jag lyckades föra över en videoinspelning till datorn. Tyvärr blir de mörkare än orginalet. Vad kan göras?
Jag lyckades inte få tag i något körbart Transfer-program från Sony. Kanske finns det något från andra Videokamera-fabrikat? Också provat med VLC utan att lyckats.

Det jag tänkte sen var att konvertera format till H264.
Jag har i Windows7 provat Movavi, Free video Converter, Video Converter. (det står att de ska vara snabba, ultrasnabba etc)
Mina filmer är 1,5 till 2 tim långa. För mig tar den här konverteringen ungefär den dubbla tiden. Dessutom går Cpun på 100% och datorn blir jättevarm, så jag vågar inte fullfölja. Det är inte heller realistiskt. Tidsåtgången är redan stor med transfer till datorn.

Finns det något bättre sätt? Kan man skapa format H264 och avi samtidigt när man ändå gör överföringen till datorn. Kan man också få den ljusare så att den är lik orginalet?
Till problemet hör att jag är inlåst i en Vista-miljö som jag behöver för FireWire-ingången.

Proffslab med bra kvalite utav eran egen erfarenhet?
Proffslab med bra kvalite på Betamax?
Annat transferprogram till dator där jag kan göra filmen ljusare, lik orginalet?
Annat transferprogram till dator och samtidigt skapa H264 och avi?
Konvertera till format H264 på ett snabbare sätt?
Finns det för övrigt någon expert som man kan få hjälp av eller köpa expertishjälp av?