Laptop 3500-4999, är det möjligt?

Permalänk
Medlem

Laptop 3500-4999, är det möjligt?

Krav:

Office, windows, ssd, rätt snabb, ska hålla några år, bra skärm, bra batteritid, youtube, surf, spotify. That's about it :).

Vilken burk är most bang for the buck i det prissegmentet?

Datorn kommer användas av en student som mest skriver rapporter i office och google docs men vill för den delen inte ha en långsam sak.

Tackar

Permalänk
Medlem

@MegaP:

Bästa här är att kolla blocket eller liknande sidor. Mer valuta för pengarna.

Permalänk
Medlem

Du måste välja vilken storlek du vill ha först av allt, är ju en jäkla skillnad mellan en 13-tummare på 1,1-1,2 kg med en atom-processor och en 15-tummare på 2,5 kg med en Core i5 även om bägge ryms i din budget.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@MegaP: Hittade denna laptop är nog den bästa inom prisklassen inte jätte premium laptop är också hyfsat lätt

https://www.inet.se/produkt/1964452/acer-aspire-5-14-i3-8gb-2...

Edit Specs i3 10010U, 256GB SSD, 8GB RAM, Budget Full HD IPS några steg sämre än bättre IPS panler men mycket bättre än TN paneler som är väldigt vanlig i denna prisklass.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Du måste välja vilken storlek du vill ha först av allt, är ju en jäkla skillnad mellan en 13-tummare på 1,1-1,2 kg med en atom-processor och en 15-tummare på 2,5 kg med en Core i5 även om bägge ryms i din budget.

Bra synpunkt, hon gillade storleken på min MBP13 så där någonstans men det är inte jättekritiskt; den ska dock vara möjlig att slänga med i väskan relativt lätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

@MegaP: Hittade denna laptop är nog den bästa inom prisklassen inte jätte premium laptop är också hyfsat lätt

https://www.inet.se/produkt/1964452/acer-aspire-5-14-i3-8gb-2...

Edit Specs i3 10010U, 256GB SSD, 8GB RAM, Budget Full HD IPS några steg sämre än bättre IPS panler men mycket bättre än TN paneler som är väldigt vanlig i denna prisklass.

Den verkar ha fin spec; "IPS"-panel på en så billig burk inte illa och 8GB är ju fint. Verkar ha god batteritid också. Skulle klämt på den irl, hon gillar inte matta skärmar hörde jag precis så det är nog okej. Men vi får se :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaP:

Den verkar ha fin spec; "IPS"-panel på en så billig burk inte illa och 8GB är ju fint. Verkar ha god batteritid också. Skulle klämt på den irl, hon gillar inte matta skärmar hörde jag precis så det är nog okej. Men vi får se :).

Konstigt med skärmstorleken. Inet skriver 14" men enl. Acer så är det 15.6" och det skriver alla reviews också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaP:

Konstigt med skärmstorleken. Inet skriver 14" men enl. Acer så är det 15.6" och det skriver alla reviews också.

Den är 14 tum finns både en 14 tum Acer Aspire 5 och en 15,6 Tum Acer Aspire 5 model.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaP:

Krav:

Office, windows, ssd, rätt snabb, ska hålla några år, bra skärm, bra batteritid, youtube, surf, spotify. That's about it :).

Vilken burk är most bang for the buck i det prissegmentet?

Datorn kommer användas av en student som mest skriver rapporter i office och google docs men vill för den delen inte ha en långsam sak.

Tackar

Skulle sagt mest bang for the buck är en välskött "professionell" laptop med intel cpu där batteri och laddare är utbytt med runt 3+ år på nacken, typ skylake laptop med 8+gb ram och en rejäl SSD disk? har själv en hp probook med skylake i5 16gb ram och 256gb SSD som köptes här på swec för 1900kr

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Skulle sagt mest bang for the buck är en välskött "professionell" laptop med intel cpu där batteri och laddare är utbytt med runt 3+ år på nacken, typ skylake laptop med 8+gb ram och en rejäl SSD disk? har själv en hp probook med skylake i5 16gb ram och 256gb SSD som köptes här på swec för 1900kr

Spanar på blocket. Svårt med batteri då de flesta lär behöva byte för en tusing eller mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaP:

Spanar på blocket. Svårt med batteri då de flesta lär behöva byte för en tusing eller mer.

Nä, utbytesbatteri i min probook var 349kr på ebay 👍

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Släng på några kronor så kan du få 4700U + 16GB 3200 / 256GB SSD + 1TB HDD från Lenovo för ~6000:-.

Speciellt om du beställer från Österrike / Tyskland. Plockar man bort Windows 10 så blir laptopen 120€ billigare.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaP:

Spanar på blocket. Svårt med batteri då de flesta lär behöva byte för en tusing eller mer.

Ett nytt batteri till den Thinkpad:en jag köpte i vintras går loss på ca 300:- för det externa lilla batteriet och ungefär lika mycket om man också vill byta det interna batteriet. Inte alls farligt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ett nytt batteri till den Thinkpad:en jag köpte i vintras går loss på ca 300:- för det externa lilla batteriet och ungefär lika mycket om man också vill byta det interna batteriet. Inte alls farligt

Såpass billigt alltså, inte illa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Skulle sagt mest bang for the buck är en välskött "professionell" laptop med intel cpu där batteri och laddare är utbytt med runt 3+ år på nacken, typ skylake laptop med 8+gb ram och en rejäl SSD disk? har själv en hp probook med skylake i5 16gb ram och 256gb SSD som köptes här på swec för 1900kr

Tidigare skulle jag hållit med. Men idag kan man hitta nya billiga datorer med SSD, ips-skärm, byggd i aluminium etc och det utan att behöva betala några jättesummor. Det man får göra avkall på är normalt prestandan, men idag är även en Atom hyfsat pigg för lättare användning. Jag har en Acer Swift One med en dubbelkärning N3000 någonting och en Dell Latitude med en i5-5200U. Atomprocessorn slår i taket snabbt om man försöker göra mycket samtidigt, men sitter man bara med en webbläsare eller Word igång är upplevelsen jämförbar dem emellan. Och då är det alltså en tvåkärning Atom de flesta är fyrkärniga och har alltså betydligt mer att spela på.

Visst, begagnad affärsdator är ännu mer privärt. Men finns ju nackdelar med att handla begagnat också, utbud, garantier, dolda fel etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Släng på några kronor så kan du få 4700U + 16GB 3200 / 256GB SSD + 1TB HDD från Lenovo för ~6000:-.

Speciellt om du beställer från Österrike / Tyskland. Plockar man bort Windows 10 så blir laptopen 120€ billigare.

Får man nordisk layout på tangentbordet då?

Länka gärna datorn för 6k

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaP:

Såpass billigt alltså, inte illa.

Verkar som om man vill ha det lilla 3cell batteriet på ebay så kommer det komma utanför EU, så man får väl lägga på en hundring till typ https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_nkw=Lenovo+68+batt... och det interna t.ex https://www.ebay.com/itm/Genuine-Lenovo-OEM-Internal-Battery-...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Får man nordisk layout på tangentbordet då?

Länka gärna datorn för 6k

Nej, det är inte med nordisk layout utan tysk.
Verkar som att de ändrat priserna/konfigurationerna sen någon vecka tillbaka och verkar vara out of stock för tillfället.
Men de finns här: https://www.lenovo.com/at/de

Nu verkar det ligga på 780€ för samma specifikationer, men klår ju ändå laptops för runt dubbla priset med dom specsen.

Edit: Ideapad 5 heter modellen

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3