Permalänk
Medlem

Försöker lära mig webbdesign

Hej!

Jag har försökt googla efter hur ja ska göra men ärligt talat vet jag inte ens hur jag ska formulera mina sökningar för att få rätt svar så försöker här.

Jag har laddat ner Atom för att börja lära mig HTML inför yrkesutbildning. Jag har fått en preparandkurs där man kan följa videos som förklarar steg för steg hur man gör saker och ting.

Jag gjorde några övningar igår, startade notepad, döpte om den till "filnamn.html", ändrade till Ansi och tryckte på "all files" för att spara min notepad så att den skulle bli en html fil. Sedan öppnade jag den i Atom och allt fungerade bra.

Mitt problem: Nu idag när jag ska fortsätta så har alla filer "döpt om sig" till txt igen?? Och när ja försöker döpa tillbaka dem till html så bara försvinner all text + filen man använder för att "öppna hemsidan/google chrome ikonen" ger mig bara en blank skärm, som om att jag inte ens hade gjort något arbete alls innan.

Om jag inte döper om dem så öppnas Atom men den visar de som om de vore txt och ja får massa röda linjer under all text som om ja skulle ha skrivit felstavat i en uppsats??

Som ni antagligen förstår är jag ganska nybörjare så no flame pls :/

Jag vill alltså kunna öppna notepad, göra om den till html fil, sedan använda atom, spara medans jag arbetar, dubbelkolla att min kod är bra genom att öppna hemsidan emellanåt och sedan kunna öppna filen dagen efter och allt ska vara kvar som ja lämnade dagen innan, borde la gå? Ångest, vad gör jag för fel

Permalänk
Medlem

Hej!

Första tipset, ladda ned Notepad++ istället så kan du skapa filerna i direkt i den texteditorn och ändra både format och språk direkt där, så slipper du hålla på i flera program för att komma vidare.

Sen låter det som du lyckats spara dina ändringar som text-filer istället för att uppdatera den befintliga HTML-filen.
Det kommer du slippa om du skapar filen i Notepad++, första gången du sparar filen får du välja format i en lista, efter det så kommer den automatiskt att spara över filen när du gör ändringar.

Visa signatur

Server: Core i5 13500 | ASRock B760M Pro RS/D4 | Kingston Fury 64GB DDR4 3200MHz | OS Unraid | 14TB lagring | Cache 2x M.2 NVMe 500GB

Permalänk
Medlem

@Eccoes: Tack för så snabbt svar, ska se hur de går när ja kommer hem <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eccoes:

Hej!

Första tipset, ladda ned Notepad++ istället så kan du skapa filerna i direkt i den texteditorn och ändra både format och språk direkt där, så slipper du hålla på i flera program för att komma vidare.

Sen låter det som du lyckats spara dina ändringar som text-filer istället för att uppdatera den befintliga HTML-filen.
Det kommer du slippa om du skapar filen i Notepad++, första gången du sparar filen får du välja format i en lista, efter det så kommer den automatiskt att spara över filen när du gör ändringar.

Skulle rekommendera Visual Studio Code framför både Atom och Notepad++.

https://code.visualstudio.com/download

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zaibuf:

Skulle rekommendera Visual Studio Code framför både Atom och Notepad++.

https://code.visualstudio.com/download

Halleluja! Starkt medhåll. Notepad++ är för begränsat MEN det stödjer dock ett rätt bra svenskord-plugin (om du vill rättstava din svenska i efterhand) vilket varken Atom eller VSCode gör (ja, det finns en svenskordbok-plugin till VSCode men den klarar bara av sär-skrivningar).

Själv använder jag VSCode (välsignad sedan några veckor tillbaka) då det inte går att spara i Atom sedan flera år tillbaka (ironin i ett OPEN-SOURCE PROGRAMMERINGSORDBEHANDLINGSPROGRAM(!)) och problemet är inte löst ännu.

Sedan copy&pastar jag min simpla HTML-kod (jag skapar NCC-filer för Daisy-ljudböcker för personer med dyslexi) till Notepad++ som har svensk ordbok-plugin för att rättstava svenskan.

Hursomhelst, kör på med VSCode och släng bort Atom omedelbart. Det är en skam för open-source programmeringsvärlden, imho.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

+1 för Visual Studio Code!
Installera även tillägget i VS Code som heter Live Server så kommer du hela tiden se hur sidan uppdateras när du sparar dina HTML/CSS -filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zolef:

Hej!

Jag har försökt googla efter hur ja ska göra men ärligt talat vet jag inte ens hur jag ska formulera mina sökningar för att få rätt svar så försöker här.

Jag har laddat ner Atom för att börja lära mig HTML inför yrkesutbildning. Jag har fått en preparandkurs där man kan följa videos som förklarar steg för steg hur man gör saker och ting.

Jag gjorde några övningar igår, startade notepad, döpte om den till "filnamn.html", ändrade till Ansi och tryckte på "all files" för att spara min notepad så att den skulle bli en html fil. Sedan öppnade jag den i Atom och allt fungerade bra.

Mitt problem: Nu idag när jag ska fortsätta så har alla filer "döpt om sig" till txt igen?? Och när ja försöker döpa tillbaka dem till html så bara försvinner all text + filen man använder för att "öppna hemsidan/google chrome ikonen" ger mig bara en blank skärm, som om att jag inte ens hade gjort något arbete alls innan.

Om jag inte döper om dem så öppnas Atom men den visar de som om de vore txt och ja får massa röda linjer under all text som om ja skulle ha skrivit felstavat i en uppsats??

Som ni antagligen förstår är jag ganska nybörjare så no flame pls :/

Jag vill alltså kunna öppna notepad, göra om den till html fil, sedan använda atom, spara medans jag arbetar, dubbelkolla att min kod är bra genom att öppna hemsidan emellanåt och sedan kunna öppna filen dagen efter och allt ska vara kvar som ja lämnade dagen innan, borde la gå? Ångest, vad gör jag för fel

Tips från mig är att först förstå lite grundsaker i Windows. Windows gömmer filändelser på alla filer från början. En filändelse är det som är i slutet av filen. För att se filändelse kan du kolla här..
Filändelse finns det många av. T.ex .exe, .dll, .txt, .zip, .html, .css.
Om du råkar döpa en körbar fil så den heter chrome.txt istället för chrome.exe så kommer Notepad (eller det programmet som du ställt in) att öppna Chrome.txt fast det egentligen är ett körbart program.
Något att notera är att om du väljer att visa filändelsen i Windows så måste du se till att inte råka glömma eller ändra filändelsen om du döper om filerna.

Filändelsen är det som bestämmer vilket program som ska öppna filen när du dubbelklickar på filen.

Du har troligtvis döpt den till filnamn.html och sedan när du öppnat och stängt filerna, troligtvis med notepad så har den trott att det är en textfil och döpt den till filnamn.html.txt när du sparat den och då tolkar Windows det som en textfil och inte en html-fil

Läs gärna igenom denna del på Webdesignskolan som är riktigt bra för nybörjare. Sedan har vi W3Schools som du gärna kan läsa på och gå igenom. Det kommer bli en favoritsida, tro mig. Ibland är det mycket bättre att läsa hemsidor än att kolla på Videos, det blir lätt att man blir lite stressad annars.

Som html-editor så är nog Visual Studio Code den bästa just nu. Ta gärna och kolla en video om grunderna i VSCode innan du börjar koda. Så du kan grunderna i programmet. Det finns massa funktioner som man kan göra, men bli i skrämd. Du klarar dig med det vanliga ladda/spara och skriva i Editorn.
Både Atom och VS Code klarar av allt, bry dig inte om notepad alls, du behöver inte två program på något sätt. Sedan är ett tips att du har Webbläsaren öppen med filen, ändrar din kod i VS Code, sedan byter direkt till webbläsaren och trycker F5, ser resultatet och byter tillbaka till VS Code. Behöver inte stänga programmen eller filen emellan.

Hoppas du löser det och att du kommer igång. Det är kul att skapa hemsidor!

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 21 Aug : v0.6.0 Nu kan du dimra bilder på SweC!
Installera Custom SweC UserCSS
Lagers tips: Mappa om framåt-knappen på musen till Home-knappen! Du kan inte leva utan det sedan!

Permalänk
Inaktiv

Ytterligare tips är att sätta VS Code på auto save så går det ännu lättare att se resultatet.
Det optimala är att ha två skärmar så man kan koda på den ena och ha det visuella resultatet samt chrome dev tools på den andra, i dev tools kollar man resultat/felmeddelanden när/om man börjar med JavaScript som hör webben till.
Går ju såklart att splita skärmen också men det är riktigt skönt med två skärmar om man har plats