Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Elfel bil, udda symtom - hjälp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2018

Elfel bil, udda symtom - hjälp!

Jag har nyligen skaffat mig en liten bil, begagnad.

I går kväll när jag skulle köra hem från en kompis var bilen stendöd när jag försökte starta. Och med det menar jag att ljusen var på tills jag vred på startnyckeln, sen blev det helt svart och startmotorn försökte inte ens starta. Därefter var bilen helt död. Inget ljus, inte minsta antydan till liv. Jag hade startkablar i bilen, men kompisen har en hybrid som inte hade nåt batteri åtkomligt. Jag promenerade hem och fick tag i en bekant i området som körde fram sin bil och hjälpte mig starta.

Innan startförsöket var batteriets vilospänning 12.60 V, så helt ok. Batteriet är också nyligen bytt (under sommaren), så det är inte gammalt och slitet.

Kopplade in och startade. Första startförsökten blev det liv i bilen men motorn stannade direkt och samtliga varningslampor på panelen tändes. Jag vred av och försökte starta igen. Då startade bilen och gick till synes normalt, men pipljudet för dörrvarningen var nu ett surr, där surrets frekvens varierade med motorns varvtal. Samma sak med kupéfläktarna, som också hade ett vinande motsvarande motorns varvtal i sig.

Jag kopplade loss startkablarna och motorn fortsatte gå. Mätte över batteripolerna och fick 12.63 V, vilket väl tyder på att det inte kom nåt från generatorn. Jag mätte också på själva skorna för att se att det inte var kontaktfel mellan polerna och skorna, men det var samma spänning där. Jag mätte även mellan minuspolen på batteriet och pluskabeln från generatorn, och den visade ca 12.56 V, dvs ca 0.08 V spänningsfall, men i fel riktning...

Gasade på för att se om det kom nån laddning vid högre varvtal, men det var samma 12.63-12.64 V hela tiden.

Körde hem och parkerade här hemma, och lät motorn vara på en stund. Mätte igen och fick 12.64-12.65 V. Hela tiden fortsatte det vinande ljudet i kupéfläktens varvtal och dörrpipet (när förardörren var öppen). Jag stängde av motorn och försökte starta igen, men allt var helt svart och dött. Försökte några gånger till, och vid ett tillfälle ryckte det till lite och nån lampa på panelen tändes i nån halvsekund, men sen var det dött igen.

Bilen är en Ford Ka med 1.3 liters motor. 2006 års modell, gått ca 7300 mil.

Vad är troligast att det är fel på? Hur felsöker jag bäst i nästa steg? Jag är händig med bilar, men just elrelaterade saker har jag hittills sluppit greja med.

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: Corsair iCue H150i RGB PRO XT | RAM: Corsair Vengeance 32 GB (4x8) DDR4-3000 CL15 LPX | GPU: Palit RTX 2080 Ti 11 GB GamingPro OC | SSD: Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: be quiet! Silent Base 801 | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Mar 2006

Tippar på jordfel.

Kan ge lite alla möjliga mystiska fel.

Med tanke på bilens ålder börja med att kolla jordflätan då den ärgar sönder med tiden.

Kan även förklara den dålig laddningen.

Asus Z97-A, I7 4790K @4.8GHz 1.29V, 24Gb ram, MSI GTX 1070ti gaming oc@ 1909Mhz/8996Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2018

Jo, jag tycker ju själv att det skulle kunna vara jordfel. Får kolla jordflätan!

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: Corsair iCue H150i RGB PRO XT | RAM: Corsair Vengeance 32 GB (4x8) DDR4-3000 CL15 LPX | GPU: Palit RTX 2080 Ti 11 GB GamingPro OC | SSD: Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: be quiet! Silent Base 801 | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Köp dig en batteriladdare och ladda batteriet över natten, alternativt testa med ett annat batteri. Det kan ju (även om det inte bör) bli dåligt snabbt om din generator inte laddar batteriet som den ska. Även om du inte tror det är en trolig lösning så är det enkelt testat och utesluter ytterliggare ett potentiellt problem. Vid felsökning får man prova allt, hur osannolikt det än är, tills man testat allt.

Jag har själv haft en del båtmotorproblem och varit nära att sälja den flera gånger men till slut så hittar man alltid felet

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2018
Skrivet av Zachtionman:

Köp dig en batteriladdare och ladda batteriet över natten, alternativt testa med ett annat batteri. Det kan ju (även om det inte bör) bli dåligt snabbt om din generator inte laddar batteriet som den ska.

Batteriladdare har jag men har tyvärr inte möjlighet att lyfta ur batteriet för att ladda pga dålig rygg, och ingen el vid parkeringen.

Jag ska undersöka jorden först. Batteriet är högst troligt i mycket gott skick, eftersom det är nästan nytt och spänningen är god.

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: Corsair iCue H150i RGB PRO XT | RAM: Corsair Vengeance 32 GB (4x8) DDR4-3000 CL15 LPX | GPU: Palit RTX 2080 Ti 11 GB GamingPro OC | SSD: Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: be quiet! Silent Base 801 | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2018

Det brukar ärja vid batteripolerna, ta loss anslutningarna och putsa till samt fetta in lite.

Ärj/glapp där brukar ge konstiga symtom.

Sen brukar ett bilbatteri hålla runt 6-10 år ca om man sköter det.

1600X @4.3GHz 1.63V - Gigabyte AB350N-Gaming WIFI-CF - 16GB 3200MHz
https://valid.x86.fr/g5aaif ก็็็็็็็็็็็็็

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.168.0.1
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av cyklonen:

Batteriladdare har jag men har tyvärr inte möjlighet att lyfta ur batteriet för att ladda pga dålig rygg, och ingen el vid parkeringen.

Jag ska undersöka jorden först. Batteriet är högst troligt i mycket gott skick, eftersom det är nästan nytt och spänningen är god.

Låter som att generatorn inte laddar som den ska och att batteriet är urladdat. När motorn är igång med lite högre varvtal så bör generatorn ladda ca 14.7 volt.

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av Ister:

Det brukar ärja vid batteripolerna, ta loss anslutningarna och putsa till samt fetta in lite.

Ärj/glapp där brukar ge konstiga symtom.

Sen brukar ett bilbatteri hålla runt 6-10 år ca om man sköter det.

Att ha kontaktfett på kontakterna är väl ok men att bara säga fetta in är väl lite väl öppet... Kan se framför mig en okunnig som drar på lagerfett eller siliconfett eller nått med skitdålig elektrisk ledningsförmåga...

Ska vara kontaktfett isf!

Personligen hara aldrig fettat mina poler men så tillhör ja kategorin som drar polerna för kungen fosterlandet pricessan och tårtan så ytan mellan pol och kontakt är en syrefri övergång.

Asus Z97-A, I7 4790K @4.8GHz 1.29V, 24Gb ram, MSI GTX 1070ti gaming oc@ 1909Mhz/8996Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2018
Skrivet av Kberg:

Låter som att generatorn inte laddar som den ska och att batteriet är urladdat. När motorn är igång med lite högre varvtal så bör generatorn ladda ca 14.7 volt.

Nej, med 12.6 V över polerna i vila är batteriet inte urladdat. Maxspänning för ett typiskt blysyrabatteri är ca 12.7 V, halvfullt kanske 12.4 V och tomt ca 11.8-11.9 V.

Och det var fortfarande bara 12.6 V med motorn på högt varvtal.

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: Corsair iCue H150i RGB PRO XT | RAM: Corsair Vengeance 32 GB (4x8) DDR4-3000 CL15 LPX | GPU: Palit RTX 2080 Ti 11 GB GamingPro OC | SSD: Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: be quiet! Silent Base 801 | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2018
Skrivet av Ister:

Det brukar ärja vid batteripolerna, ta loss anslutningarna och putsa till samt fetta in lite.

Ärj/glapp där brukar ge konstiga symtom.

Jag har mätt mellan kontakterna, och där är samma spänning som över batteripolerna, så det verkar inte vara kontaktproblem där. Batteriet monterades dit i början av juli, så det är nyss.

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: Corsair iCue H150i RGB PRO XT | RAM: Corsair Vengeance 32 GB (4x8) DDR4-3000 CL15 LPX | GPU: Palit RTX 2080 Ti 11 GB GamingPro OC | SSD: Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: be quiet! Silent Base 801 | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.168.0.1
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av cyklonen:

Nej, med 12.6 V över polerna i vila är batteriet inte urladdat. Maxspänning för ett typiskt blysyrabatteri är ca 12.7 V, halvfullt kanske 12.4 V och tomt ca 11.8-11.9 V.

Och det var fortfarande bara 12.6 V med motorn på högt varvtal.

Nä jag såg att jag mindes fel om batterispänningen. Men generatorn bör absolut ladda över 13 volt iaf.

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2016

@cyklonen:

Börja först med att läsa ut felkodare från bilen, visa bilmodeller så kan den även tala om det är jordfel.

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2018
Skrivet av superegg:

@cyklonen:

Börja först med att läsa ut felkodare från bilen, visa bilmodeller så kan den även tala om det är jordfel.

Har tyvärr ingen felkodsläsare, men även om så är det nog inget jag kan få ut så länge den är stendöd...

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: Corsair iCue H150i RGB PRO XT | RAM: Corsair Vengeance 32 GB (4x8) DDR4-3000 CL15 LPX | GPU: Palit RTX 2080 Ti 11 GB GamingPro OC | SSD: Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: be quiet! Silent Base 801 | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2011

En spontan tanke är att någon koppling från batteriet till övriga bilen inte längre är intakt låter nästan som om bilen endast går på generatorn vilket kan ge väldigt konstiga/svajiga spänningar i systemet. Just när startmotorn går är det väldigt höga strömmar ut från batteriet ev. kan något ha brunnit av. Generatorn borde som sagt tidigare ladda över 13V.

Dell Latitude 7280
IPad Pro 11
IPhone XS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2018
Skrivet av Erixs:

En spontan tanke är att någon koppling från batteriet till övriga bilen inte längre är intakt låter nästan som om bilen endast går på generatorn vilket kan ge väldigt konstiga/svajiga spänningar i systemet. Just när startmotorn går är det väldigt höga strömmar ut från batteriet ev. kan något ha brunnit av. Generatorn borde som sagt tidigare ladda över 13V.

Ja, så fort jag vilat lite ska jag gå ut och felsöka eventuella jordfel. Kan ju enkelt testa att koppla en startkabel från minuspolen till motorblocket och se om det hjälper.

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: Corsair iCue H150i RGB PRO XT | RAM: Corsair Vengeance 32 GB (4x8) DDR4-3000 CL15 LPX | GPU: Palit RTX 2080 Ti 11 GB GamingPro OC | SSD: Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: be quiet! Silent Base 801 | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Maj 2008

spontant låter det som jordfel, jag hade liknande problem med min v70 -04. dålig jord från startmotorn gjorde så den bara klickade men inte snurrade.

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av cyklonen:

Nej, med 12.6 V över polerna i vila är batteriet inte urladdat. Maxspänning för ett typiskt blysyrabatteri är ca 12.7 V, halvfullt kanske 12.4 V och tomt ca 11.8-11.9 V.

Och det var fortfarande bara 12.6 V med motorn på högt varvtal.

Även om du har den spänningen så får du ett enormt spänningsfall när startmotorn drar igång, är nästan garanterat generatorn som är kass eftersom den inte laddar batteriet när motorn är igång

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2018
Skrivet av Dimetikon:

Även om du har den spänningen så får du ett enormt spänningsfall när startmotorn drar igång, är nästan garanterat generatorn som är kass eftersom den inte laddar batteriet när motorn är igång

Det förklarar inte varför bilen är helt strömlös. Det är alltså inte så att den bara inte startar, utan allt är helt svart. Inte en lampa är tänd.

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: Corsair iCue H150i RGB PRO XT | RAM: Corsair Vengeance 32 GB (4x8) DDR4-3000 CL15 LPX | GPU: Palit RTX 2080 Ti 11 GB GamingPro OC | SSD: Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: be quiet! Silent Base 801 | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2016
Skrivet av cyklonen:

Har tyvärr ingen felkodsläsare, men även om så är det nog inget jag kan få ut så länge den är stendöd...

Om du får tag på felkodsläsare, så kan jag komma och ge din bil ström förutsätter att du har startkabel.

Edit:

Om du har lite ström kvar i batteri så testa vrid om så tändning är på och se om batterilampan lyser (Eller om det var tvärtom) om den låser så ger generator el.

Varför dina lampor inte lyser är nog en säkerhet grej om generator inte ger någon el.

Citat:

Kolla upp kablarna vid generatorn så att alla sitter fast ordentligt, har generatorn en separat jordkabel så kolla även att den sitter fast i båda ändar. Det brukar sitta en tunn kabel på generatorns D+, följ den så långt det går och se om den kan kortsluta någonstans (dvs har trasigt hölje så att trådarna tar i motorblocket).

Källa https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=257088&pid=342...

Nytt info

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2018

Nu har jag felsökt. Det visade sig konstigt nog vara dålig kontakt i polerna. Jag tog loss båda, filade ner till ren metall både på polerna och skorna, och sen startade bilen och var helt normal igen. Tyvärr är skorna lite för stora, så det gick inte att skruva fast dem ordentligt. Får ta mått i morgon och köpa nya som sitter tajtare.

Nu fick jag 13.6 V över polerna med motorn på tomgång, så generatorn är igång också. Kunde inte gasa och mäta samtidigt, men förmodligen går den upp över 14 V under normal körning.

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: Corsair iCue H150i RGB PRO XT | RAM: Corsair Vengeance 32 GB (4x8) DDR4-3000 CL15 LPX | GPU: Palit RTX 2080 Ti 11 GB GamingPro OC | SSD: Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: be quiet! Silent Base 801 | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

Nu verkar ju felet ha hittas men drar två historier om jordfel i alla fall.

En kompis hade en Diesel Mercedes W114 tror det var en -75 så välidigt lite el med andra ord.
Som hade enorma el problem det enda som funkade felfritt var startmotor och laddning ALLT annat funkade lite som det ville och bakljusen var det enda som nästan aldrig funkade utan oftas blinkade ALLA ljusen lite random.
Han felsökte i dagar hittade inget fel tog in en annan kompis dom höll på i dagar igen hittade inget fel.

Bilen stod i 2-3 år och nån var sugen på att köpa den om några rosthål lagades av kompisen ett av dom var i tror det var vänstra innerskärmen bak.
Han råkade kapa av kabel härvan till bakljusen som gick där och gjorde lite större hål för att fixa det.
Men då han under tiden flyttade på bilen ut/in ur garaget så märkte han att all el verkade funka utom bakljusen/släp uttaget då den kabelhärvan var avkapad.

All kablage lagades och det fanns enbart en skada dvs där han kapade och el problemen var tillbaks, efter mycket om o men och som sista utväg så fanns det en jordkabel som satt fastskruvad mellan ytterskärmen och innerskärmen strax under hatthyllan som kanske hade gått att komma åt med en stubbmejsel (typ 3cm lång) och man låg i bagaget med armen inkörd så långt det gick och kanske kunde röra den lite så det skulle gå o skruva=totalt idiotisk plats att sätta nånting alls.

Nu fanns ju hålet som skurits upp för rostlagning så gick rätt bra o komma åt, han lossade jordkabeln som var ca 2dm från närmsta rost skada och såg inget direkt fel/rost/skit men heller inte 100% ren metall.
Dvs det såg ut som det brukar och som brukar funka.
Efter lite slipande och skruva tillbaks så funkade all el igen i över 10 år innan rosten dödade bilen.

Och med all el så menar jag all el kupefläkt/torkare/instrument belysning/halv/helljus/osv utom startmotor/laddning.
Borde varit 100% omöjligt för detta att hända men nope.

Nästa.
Jag hade en Saab99 74 med bosch LE insprutning (tror det är den första elektroniska insprutningen med separata styrda spridare) som jag höll på o fixade till.
Vid köp så startade den bra och gick o köra av/på kärra sen stod den i några mån utan att nån petade på den tills snö försvann.
Skulle starta o köra in i garaget men var lite dåligt batteri så hämtade ett fullladdat vart något bättre.
Den gick så sakta så den nästan stannade mellan kolvslagen som tog 2-3sek för varje, dvs väldigt sakta.

Hmm var batteriet inte full laddat var rätt säker på att jag laddade det 1-2 dagar innan.
Så batteriladdare med starthjälp kom ut och igen något bättre och hade vid detta laget kanske kört runt motorn 3-4 varv så inte mycket alls.
Kollade kablar osv knackade på start motorn o provade igen men samma sak sa till en kompis att knacka på startmotorn medans jag körde, hjälpte inte alls.
MEN samma sekund som jag slutade så såg jag rök komma ifrån gasvajern ute vid insugsröret o tänkte först fan kortis bara det att inga kablar finns i närheten o ut fort som fan o började titta.

Höljet till gasvajern var rödglödgat och plasten hade börjat smälta/ryka, WTF o stod o klia oss i huvudet ett bra tag, hur/varför?
Efter ett tag hade det svalnat av o vi hade ingen som helst aning om vad/varför så provade startmotorn igen men bara några sek o japp höljet värmdes upp rätt bra på bara 2sek.

Några dagar efter stod vi å tittade under huven igen hade inga ide'er alls men petade runt lite här o där.
Jag vet inte alls vad jag hade näven nere vid vxl för men råkade komma åt jordkabeln som rörde sig vid minsta kontakt vid skruven i vxl lådan (som då jordar motorn med).
Skruvade åt den o vips snurrade start motorn normalt igen, dvs nästan all jord för start motorn gick genom gasvajern/höljet.

Hade tur att den startade för på/avkörning av kärran med andra ord.
Hade dock otur att datorn troligen gav en jord väg med för efter detta så öste den in så mycket bensin det gick på tomgång/och upp till runt 3000rpm efter det så svart rök det inte i alla fall, sen om det var för fett även där vet jag inte då dessa var dyra som fan då o en del rost/annat små fix=skroten.

Så hur dagens anonymiserade arselförflyttningsmedel (dvs bil) skulle klara av en sådan situation vet i fan men jag skulle ju inte sätta många ören på att dom skulle klara sig oskadda.

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2018

Tekniskt är nog en första generationens Ford Ka i fråga om el och motor på sen 80-talsnivå.

Jag förstår ju nu att jag förmodligen körde hem med tändningen och resten av elsystemet enbart försörjt av generatorn...

Nåja, fördelen med en billig och enkel bil är att jag inte behöver vara rädd för att testa mig fram och gräva lite, om det behövs. Om 10-15 år är de flesta bilar som fortfarande går att meka med hemma skrotade. Snart finns det bara genomelektronikifierade och genomdatoriserade bilar där man som användare i princip bara kan fylla på vätskor... Väldigt trist för såna som mig som dels gillar att fixa saker själv, dels vill och kan spara mycket pengar på att inte lämna bilar till verkstad. Det enda jag låtit verkstäder göra på mina bilar genom åren är att montera på nya däck på fälg (tror inte jag hade fixat det med handkraft) och att fylla nytt köldmedium i AC:n (eftersom det är förbjudet för ickelicensierade).

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: Corsair iCue H150i RGB PRO XT | RAM: Corsair Vengeance 32 GB (4x8) DDR4-3000 CL15 LPX | GPU: Palit RTX 2080 Ti 11 GB GamingPro OC | SSD: Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: be quiet! Silent Base 801 | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2018
Skrivet av cyklonen:

Jag har mätt mellan kontakterna, och där är samma spänning som över batteripolerna, så det verkar inte vara kontaktproblem där. Batteriet monterades dit i början av juli, så det är nyss.

@cyklonen

Du kan få rätt mätvärden men sen när du belastar med startmotorn eller bilens elektronik mm så räcker det inte till.

Ta loss batteripolerna och titta samt gör rent, tar inte många minuter så har du det uteslutet.

Edit: Du ser, det va inte så svårt att kolla detta va 😊👍

Skrivet av Rouge of Darkness:

Att ha kontaktfett på kontakterna är väl ok men att bara säga fetta in är väl lite väl öppet... Kan se framför mig en okunnig som drar på lagerfett eller siliconfett eller nått med skitdålig elektrisk ledningsförmåga...

Ska vara kontaktfett isf!

Personligen hara aldrig fettat mina poler men så tillhör ja kategorin som drar polerna för kungen fosterlandet pricessan och tårtan så ytan mellan pol och kontakt är en syrefri övergång.

@Rouge of Darkness

Det spelar ingen roll hur hårt du drar det kommer ändå bli ärj/oxid imellan när det är 2 olika material/legering i fuktig väderlek mm.

1600X @4.3GHz 1.63V - Gigabyte AB350N-Gaming WIFI-CF - 16GB 3200MHz
https://valid.x86.fr/g5aaif ก็็็็็็็็็็็็็

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av cyklonen:

Tekniskt är nog en första generationens Ford Ka i fråga om el och motor på sen 80-talsnivå.

Ford Ka är lömska bilar som inte är djurvänliga.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2018
Skrivet av mrqaffe:

Ford Ka är lömska bilar som inte är djurvänliga.

Tur att det bara är en "vanilla"-Ka jag har!

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: Corsair iCue H150i RGB PRO XT | RAM: Corsair Vengeance 32 GB (4x8) DDR4-3000 CL15 LPX | GPU: Palit RTX 2080 Ti 11 GB GamingPro OC | SSD: Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: be quiet! Silent Base 801 | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av Ister:

@cyklonen

Du kan få rätt mätvärden men sen när du belastar med startmotorn eller bilens elektronik mm så räcker det inte till.

Ta loss batteripolerna och titta samt gör rent, tar inte många minuter så har du det uteslutet.

Edit: Du ser, det va inte så svårt att kolla detta va 😊👍

@Rouge of Darkness

Det spelar ingen roll hur hårt du drar det kommer ändå bli ärj/oxid imellan när det är 2 olika material/legering i fuktig väderlek mm.

Mjo. Men inget en stålborste inte kan få bukt med de få gångerna under en bils livstid man lossar batteriet.

Asus Z97-A, I7 4790K @4.8GHz 1.29V, 24Gb ram, MSI GTX 1070ti gaming oc@ 1909Mhz/8996Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2018

Hur som helst så är polerna och skorna rena nu. En stålfil får snabbt bort oxid på mjukt bly och mjuk gulmetall!

Jag har också köpt en nytt batteri, inte för att det nuvarande är dåligt, för det är det inte, men säljaren satte ditt ett av fel storlek, så det går inte att spänna fast - det är helt enkelt för stort. Troligtvis har det hoppat runt lite under körning och därigenom tappat kontakten till slut.

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: Corsair iCue H150i RGB PRO XT | RAM: Corsair Vengeance 32 GB (4x8) DDR4-3000 CL15 LPX | GPU: Palit RTX 2080 Ti 11 GB GamingPro OC | SSD: Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: be quiet! Silent Base 801 | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av cyklonen:

Hur som helst så är polerna och skorna rena nu. En stålfil får snabbt bort oxid på mjukt bly och mjuk gulmetall!

Jag har också köpt en nytt batteri, inte för att det nuvarande är dåligt, för det är det inte, men säljaren satte ditt ett av fel storlek, så det går inte att spänna fast - det är helt enkelt för stort. Troligtvis har det hoppat runt lite under körning och därigenom tappat kontakten till slut.

Det hade de slagit ner på vid besiktningen också, de ska kolla att batteriet sitter fast.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2018
Skrivet av mrqaffe:

Det hade de slagit ner på vid besiktningen också, de ska kolla att batteriet sitter fast.

Ja, självklart. Jag fick ju syn på det nu när jag behövde felsöka vid batteriet.

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: Corsair iCue H150i RGB PRO XT | RAM: Corsair Vengeance 32 GB (4x8) DDR4-3000 CL15 LPX | GPU: Palit RTX 2080 Ti 11 GB GamingPro OC | SSD: Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: be quiet! Silent Base 801 | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S