Hittar inte switch, Zyxel GS1900 24e

Permalänk
Medlem

Hittar inte switch, Zyxel GS1900 24e

Har trådat halva huset nu.
Allt funkar fint, men jag kan inte komma in i webbgränssnittet på switchen?

198.192.1.1 och får bara servern hittades inte typ.

Nån som kan tänka sig vad det kan vara?
Vad behöver ni för mer info?

Permalänk
Medlem

198.192.1.1 var en kreativ IP-adress. Det går nog bättre med 192.168.1.1.

Om du glömt klicka "Save" uppe i högra hörnet och startat om switchen är inställningarna borta eftersom de inte blir beständiga förrän man trycker på just "Save". (ja, rätt korkat) I så fall når du den på dess standard-IP (som jag inte lagt på minnet, kolla manualen).

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Har du bytt IP på den? Eller har den default? Kan den ha fått en adress av din router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

198.192.1.1 var en kreativ IP-adress. Det går nog bättre med 192.168.1.1.

Om du glömt klicka "Save" uppe i högra hörnet och startat om switchen är inställningarna borta eftersom de inte blir beständiga förrän man trycker på just "Save". (ja, rätt korkat) I så fall når du den på dess standard-IP (som jag inte lagt på minnet, kolla manualen).

Ja jag skrev fel
Har dubbelkollat och trippelkollat innan så ip var rätt.
Men den är helt default. Rätt ur boxen.
Kollat medföljande blad, och manual online.
Står bara skriv in ip och surfa in.

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan ju vara så att du använder flera felaktiga eller olämpliga adresser i lanet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Har du bytt IP på den? Eller har den default? Kan den ha fått en adress av din router?

Nej rätt ur boxen bara.
Ja jag funderade på om routern gett den annan adress men hittar den inte, vet inte riktigt hur.
Känner igen de flesta enheterna, testade en jag inte var helt säker på, men den var det inte.

Men routern kan alltså ge annan ip?
Skumt att dom inte nämner det i manualen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan ju vara så att du använder flera felaktiga eller olämpliga adresser i lanet.

Hur vet jag det då?
Jag har bara gett mina kameror och NAS egna adresser.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bowman99:

Ja jag skrev fel
Har dubbelkollat och trippelkollat innan så ip var rätt.
Men den är helt default. Rätt ur boxen.
Kollat medföljande blad, och manual online.
Står bara skriv in ip och surfa in.

Och det råkar inte vara samma förvalda ip som interfacet till din router och samma ip som din standardgateway ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bowman99:

Hur vet jag det då?
Jag har bara gett mina kameror och NAS egna adresser.

Kan du lista vilka statiska ip du använt i lanet och vilket arbetsområde dhcp servern har ?
Varje statisk ip ska vara unikt och dhcpservern ska inte kunna tilldela adresser som kan kollidera med de statiska.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Och det råkar inte vara samma förvalda ip som interfacet till din router och samma ip som din standardgateway ?

Jo du, Telia routern som jag bryggat till min andra router verkar ha samma.
Vad gör man då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kan du lista vilka statiska ip du använt i lanet och vilket arbetsområde dhcp servern har ?
Varje statisk ip ska vara unikt och dhcpservern ska inte kunna tilldela adresser som kan kollidera med de statiska.

Allt är ju default, förutom NAS och 2 kameror.
Måste jag ställa in mer än så?

Skall se om jag kan lista allt.

Permalänk
Medlem

192.168.0.1
- Name: Archer A8 AC1900 MU-MIMO Wi-Fi Router
- Properties: Pingable, UPnP, Gateway, Web interface

192.168.0.100
- Name: Chromecast
- Properties: Pingable, UPnP, Bonjour
- mDNS Name: Chromecast.local

192.168.0.105
- Properties: Pingable, Bonjour

192.168.0.106
- Properties: Pingable, Web interface

192.168.0.107

192.168.0.108
- Name: NAS
- IPv6 Addresses: fe80::211:32ff:fec2:e24b
- Properties: Pingable, UPnP, Bonjour, Web interface
- mDNS Name: NAS.local
- NetBIOS Name: NAS
- NetBIOS Domain: WORKGROUP

192.168.0.109
- Properties: Pingable, UPnP, Bonjour

192.168.0.110
- IPv6 Addresses: fe80::c6ac:59ff:feeb:4cb7
- Properties: Pingable, Bonjour, Web interface

192.168.0.111
- Properties: Pingable, Bonjour

192.168.0.112
- Properties: Pingable

192.168.0.113
- Name: CYLT-R90K49WH
- Properties: Web interface
- NetBIOS Name: CYLT-R90K49WH
- NetBIOS Domain: DOMAIN

192.168.0.114
- Name: Iphone
- IPv6 Addresses: fe80::ac:daf3:e974:2998
- Vendor: Apple
- Properties: Pingable, Scanning device

192.168.0.115

192.168.0.116

192.168.0.117

192.168.0.118
- Name: LAPTOP-TO3F2G82
- LLMNR Name: LAPTOP-TO3F2G82
- NetBIOS Name: LAPTOP-TO3F2G82
- NetBIOS Domain: WORKGROUP

192.168.0.119

192.168.0.121
- Properties: Pingable, UPnP

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bowman99:

Jo du, Telia routern som jag bryggat till min andra router verkar ha samma.
Vad gör man då?

Man planerar hur det ska adresseras, kopplar isär allt och börjar konfa sakerna i rätt ordning.
Jag vet inte hur ditt lan ser ut men börja med att fixa ett område där dhcpservern inte jobbar så du har ett område för statiska ip.
Säg dhcp mellan 192.168.1.100 och 250.
192.168.1.1 och 192.168.1.254 är antagligen din router (Telia standardkonf brukar ta dem) så låt bli dem, 192.168.1.0 och 192.168.1.255 får du inte använda för de har speciella funktioner, (nätadress och broadcast)
Och så tilldelar du tex switchen 192.168.1.2
"kamera 1" 192.168.1.3 osv...
Du kan behöva konfa via en direktansluten dator och datorn måste då tilldelas ett passande statiskt ip under konfigureringen eftersom den inte är ansluten mot dhcpservern.

kastat om siffrorna i 1 och 2a oktetten.
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men om du har 192.168.0.XXX så kan du ju inte leta efter din switch i 192.168.1.XXX om du nu inte lagt den i ett eget subnät?

192.168.0.1 borde vara din router och din switch borde ha något annat på 192.168.0.XXX inte .1

Permalänk
Medlem

@Bowman99 alla dina enheter plus datorn sitter i nätverk 192.168.0.x zyxel har default 192.168.1.1 dessa två nätverk kan inte kommunicera med varandra. (det går men jag tror inte du gjort det)

Lättast är att du sätter statiskt ip-nummer på din dator till 192.168.1.2 med nätmask 255.255.255.0 och sen kan då nå din zyxel switch. det första du kan göra är att antingen byta ip-nummer så att det börjar på 192.168.0.x eller att slå på dhcp. Inställningarna hitter du i vänster menyn Configuration > IP. Under IP-interfaces så finns det en kryssruta för DHCP.

Glöm inte att gå ner till Maintenance > Configuiration > Save startup-config. annars sparas inte inställningen till nästa omstart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Nej rätt ur boxen bara.
Ja jag funderade på om routern gett den annan adress men hittar den inte, vet inte riktigt hur.
Känner igen de flesta enheterna, testade en jag inte var helt säker på, men den var det inte.

Men routern kan alltså ge annan ip?
Skumt att dom inte nämner det i manualen.

Om routern finns tillgänglig brukar de ta en adress från den, men inte säkert att zyxel valt att göra så. Det kan vara så att den håller fast vid sin standard 192.168.1.1. Då behöver du tillfälligt byta din dators adress till en adress i 192.168.1.x för att kunna logga in och byta den till en 192.168.0.x

Permalänk
Medlem

Jag svarar på er alla tre sist nu
@mrqaffe
@slusk
@petabyte

Ok, då är jag med lite mer.
Men varför blir det så här?
Jag har internet in eller WAN kanske det heter, från en bryggad Teliarouer. Den går in i WANport på TP-Link wifirouter, och från den tar jag Internet till switchen.
Från switchen sen är alla andra trådande enheter och rum kopplade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Om routern finns tillgänglig brukar de ta en adress från den, men inte säkert att zyxel valt att göra så. Det kan vara så att den håller fast vid sin standard 192.168.1.1. Då behöver du tillfälligt byta din dators adress till en adress i 192.168.1.x för att kunna logga in och byta den till en 192.168.0.x

Ja ok, Tjorvigt, jäkla smart den switchen va
Jag skall ge mig på det i morgon, har byggt nät sen eftermiddag i går

Permalänk
Medlem

Men vänta nu, kanske valde switchen default för att den startades utan nät.
Kopplade in allt efter att den startat.
Kanske kan jag försöka en reset, så väljer den rätt nät om den har nät från start?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bowman99:

Kanske kan jag försöka en reset, så väljer den rätt nät om den har nät från start?

Switchen har säkert nått statiskt förvalt ip, står nog i manualen.
Men det kräver planering och att man gör saker i rätt ordning för att få adresseringen rätt och man ska inte heller glömma att starta om sakerna när man ändrar nått så att ändringarna "tar" och det är otroligt lätt hänt att man missar nått.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Switchen har säkert nått statiskt förvalt ip, står nog i manualen.
Men det kräver planering och att man gör saker i rätt ordning för att få adresseringen rätt och man ska inte heller glömma att starta om sakerna när man ändrar nått så att ändringarna "tar" och det är otroligt lätt hänt att man missar nått.

Ja ok, så antagligen funkar inte min idé?
Men konstigt att sätta en fast ip som andra prylar brukar ha?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bowman99:

Ja ok, så antagligen funkar inte min idé?
Men konstigt att sätta en fast ip som andra prylar brukar ha?

De flesta produkter du köper nya har 1 av 2 adresser som förval till sitt admininterface 192.168.0.1 eller 192.168.1.1 för att man förväntas konfa dem så de funkar som önskat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De flesta produkter du köper nya har 1 av 2 adresser som förval till sitt admininterface 192.168.0.1 eller 192.168.1.1 för att man förväntas konfa dem så de funkar som önskat.

Ja ok. Ja jag får kolla på det.
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Kan vara så också. Prova starta om den när den har kontakt med routern. Att den går över till sin default om den inte får någon IP inom en viss tid.

Permalänk
Medlem

Ok, funkade inte att köra en reset på Switchen, så nu skall jag byta ip på min pc.
men, kan inte riktigt få till det.
Så här der det ut nu och det tar inte PC:n.

Vad för korkade fel gör jag? (har givetvis googlat massor, men får inte ut nåt av det)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Ok, funkade inte att köra en reset på Switchen, så nu skall jag byta ip på min pc.
men, kan inte riktigt få till det.
Så här der det ut nu och det tar inte PC:n.
https://i.postimg.cc/ydMNSzWC/Sk-rmklipp.jpg
Vad för korkade fel gör jag? (har givetvis googlat massor, men får inte ut nåt av det)

Du har en extra punkt bakom sista ettan i gatewayadressen

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Du har en extra punkt bakom sista ettan i gatewayadressen

Ja det kanske det var där, men jag har kollat flera ggr, och skrivit rätt med.
men den vill inte koppla upp sig till Switchen, får dhcpfel typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Ja det kanske det var där, men jag har kollat flera ggr, och skrivit rätt med.
men den vill inte koppla upp sig till Switchen, får dhcpfel typ.

https://i.postimg.cc/6QWx8tZg/1.jpg
https://i.postimg.cc/W45LrC63/2.jpg

Att du får DHCP-fel i den typen av felsökning känns ju naturligt då du har satt en statisk adress.

Om jag var du så skulle jag göra en reset och sedan följa informationen här

https://mysupport.zyxel.com/hc/en-us/articles/360008609380--S...-

Observera att du bara ska ha den datorn du ska göra konfigurationen ifrån inkopplad i switchen. Switchen ska inte vara kopplad mot routern under konfigurationen.

EDIT: Du bör även gå in i routern och kolla vad DHCP-spannet är satt till och välja en adress till switchen som inte ingår i DHCP så att du inte får några krockar.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Att du får DHCP-fel i den typen av felsökning känns ju naturligt då du har satt en statisk adress.

Om jag var du så skulle jag göra en reset och sedan följa informationen här

https://mysupport.zyxel.com/hc/en-us/articles/360008609380--S...-

Observera att du bara ska ha den datorn du ska göra konfigurationen ifrån inkopplad i switchen. Switchen ska inte vara kopplad mot routern under konfigurationen.

EDIT: Du bör även gå in i routern och kolla vad DHCP-spannet är satt till och välja en adress till switchen som inte ingår i DHCP så att du inte får några krockar.

Ok, tack, jag försöker konfigurera vidare.
Ill be back:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Ja ok, Tjorvigt, jäkla smart den switchen va
Jag skall ge mig på det i morgon, har byggt nät sen eftermiddag i går

Jag har typ den switchen, koppla datorn direkt till switchen och gör som i svaret du fick här.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]