Byggt ny dator, budget runt 23.000:- Något som jag borde byta? (uppdaterad länk, förra var felaktig)

Permalänk

Byggt ny dator, budget runt 23.000:- Något som jag borde byta? (uppdaterad länk, förra var felaktig)

Hej,

Sist jag byggde en stationär PC för gaming va snart 8 år sedan.
Känner mig lite ringrostig och inte helt uppdaterad på komponenter osv.

Byggde ihop denna dator med hjälp av komplett och en färdig bas som jag sen justerat. (se länk).

Jag vill gärna ha era åsikter om vad som skulle kunna göras annorlunda för att få en mer "prisvärd" dator!

Tack på förhand.

MVH!

Permalänk
Medlem

Beror på om datorn huvudsakligen ska användas till spel eller om du också ska streama eller videoredigera till exempel. Generellt hade jag sagt att i5 10600K är bäst om du bara ska spela, men om du ska göra annat också så Ryzen 7 3700X.

Sen kommer Nvidia släppa nya grafikkort snart, och AMD kommer i höst släppa både nya processorer och grafikkort. Hur är du som person? Är du spontan och impulsiv, och kommer bara använda datorn en relativt kort period? I så fall kan du strunta i att vänta på dessa produktlanseringar och köpa nu, men annars hade jag väntat in höstens hårdvarulanseringar innan köp.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk

@alex5555: Tack för input.

Jag jobbar en del hemifrån med mycket program och kalkyl program igång samtidigt så därav lite värre processor.
Vill absolut inte att processorn ska bli någon flaskhals.

I behöv av en ny dator nu så att vänta på att det ska släppas nytt är inget alternativ heller.

Tack!

Permalänk
Medlem

@BiscuitBoy: Du kan spara c.a 2k om du bygger själv och installerar Windows själv:

Råkade bli bättre och billigare RAM.

En 10700K är en helt ok CPU, men den kräver dyrt moderkort och har inte stöd för PCIE 4.0. (R5 3600, R7 3700X, I7 10600k vore bättre val)
20-serie GPU en vecka innan 30-serien lanseras bådar inte gott, ett 5700XT presterar nästan samma för 2k billigare.
Chassi är väl mycket en smaksak, jag hade satsat på ett mer praktiskt så som Meshify C eller dylikt.
Disken är på rea hos Inet just nu, en prisfördel man får om man köper från flera butiker.
PSU: helt ok, jag hade dock sparat några hundra på icke-modulärt brons.
CPU-kylare: 120mm är bajs, riskerar vattenskador helt i onödan, en luftkylare är bättre. det enda stället dessa 120mm vattenkylare hör hemma är i mITX chassin.

För närmare halva priset kan du få:

Om du vill fläska på lite:

Edit:

Skrivet av BiscuitBoy:

Jag jobbar en del hemifrån med mycket program och kalkyl program igång samtidigt så därav lite värre processor.
Vill absolut inte att processorn ska bli någon flaskhals.

I behöv av en ny dator nu så att vänta på att det ska släppas nytt är inget alternativ heller.

Tack!

Då vill du nog ha något mer i den här stilen:

8TB disken inte är nödvändig om du har extern lagring.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe|Acer XV272Uz 1440p 240Hz|MinuxLint på Kanelen

Permalänk
Medlem

@BiscuitBoy Okej, ja om du vet att du kommer ha nytta av i9 10900K över till exempel i5 10600K eller 3700X så kör på! Ett enkel sätt som jag brukar använda för att få ett hum om det är värt gå med alternativ x istället för y är att dela kostnadsskillnaden i kr med prestandaskillnaden i procent mellan alternativen jag väger mellan.

Exempel
Ryzen 5 3600X: 2400 kr, prestanda spel 92.
i5 10600K: 3400 kr (inkl. kylare), prestanda spel 100.

1000/8,7% = 11500 kr.

11500 kr är alltså brytpunkten för totalkostnaden där i5 10600K är ett bättre val vid spelande.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk

@Fenrisulvfan:

Tack för ditt input.

Intel och Nvidia kort som gäller för mig då jag haft en dator med AMD och Raedon och det va problem från dag 1 tills jag gjorde mig av med datorn, va dock många år sedan men det har satt sig hårt i mig tyvärr!

Att bygga själv är inte ett alternativ, har inte pysslat med sådant sedan 2001 och tiden finns inte riktigt heller.

Tror länken inte va korrekt när du kommentera angående processorn, men jag hör va du säger och förstår att jag säkert kan få ner priset genom att följa några av dina tips, tack för din tid!!

Permalänk

@alex5555: Tack så mycket för bra input!

Permalänk
Medlem

@BiscuitBoy: Jag var kanske lite för snabb, bygget du har länkat till nu ser bättre ut, jag skulle dock finjusterat lite:

CL18 RAM är inte så fräscht när man kan få CL16 billigare och med 10 kärnor känns det snålt att inte ha 32GB.
Sen hittade jag billigare GPU & Disk på komplett utan att tulla på prestandan.
10900k behöver dock en rejäl kylare, Noctua D15(om den får plats) för luft eller Arctic 280 för vatten är bra val.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe|Acer XV272Uz 1440p 240Hz|MinuxLint på Kanelen

Permalänk

@Fenrisulvfan:

Jag som hade länkat galet innan så det är inte helt lätt för dig att veta vad du tittar/tittade på!

Tack igen för att du engagerar dig ska absolut titta på dina justeringar och se om det passar, ser mycket lovande ut!!