Omvandlare ifrån DVI till HDMI eller DISPLAYPORT i 120hz eller mer.

Permalänk

Omvandlare ifrån DVI till HDMI eller DISPLAYPORT i 120hz eller mer.

Hej.
Som jag skrivit i rubriken finns det att få tag i en sådan omvandlare i 120 hz eller uppåt ?
Har sökt lite men hittar bara 60 hz.
Mvh.

Permalänk
Bildexpert 📺

@EneRgiZE_MFZ83: Vad menar du för typ av omvandlare?

Ifall du menar:

• DVI-från-grafikkort till HDMI-inuti-skärmen så är det en enkel kabel som räcker. Max 1920x1200/60 Hz

• DVI-från-grafikkort till Displayport-inuti-skärmen så finns det inga enkla lösningar utan endast exotiska och dyra specialprylar. Inga lär klara 120 Hz

Sitter du med gammalt grafikkort som endast ger DVI ut är det starkt rekommenderat att byta grafikkort.

Ifall du menar:

• HDMI-i-grafikkort till DVI-inuti-skärmen så är det en enkel kabel som gäller. Max 1920x1200/60 Hz, men det kan fungera med annat beroende på skärm och grafikkort. Åldern är typiskt det som avgör.

• Displayport-i-grafikkort till DVI-inuti-skärmen så är det omvandlare som behövs. Max 1920x1200/60 Hz. Det finns också dyrare omvandlare för DVI-DL för 144 Hz, men där är det som regel bättre att helt enkelt köpa ny skärm.

Klistrad tråd om den senare situationen här: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1536875-144-hz-nar-dvi...

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@mackebacke: Vad menar du för typ av omvandlare?

Ifall du menar:

• DVI-från-grafikkort till HDMI-inuti-skärmen så är det en enkel kabel som räcker. Max 1920x1200/60 Hz

• DVI-från-grafikkort till Displayport-inuti-skärmen så finns det inga enkla lösningar utan endast exotiska och dyra specialprylar. Inga lär klara 120 Hz

Sitter du med gammalt grafikkort som endast ger DVI ut är det starkt rekommenderat att byta grafikkort.

Ifall du menar:

• HDMI-i-grafikkort till DVI-inuti-skärmen så är det en enkel kabel som gäller. Max 1920x1200/60 Hz, men det kan fungera med annat beroende på skärm och grafikkort. Åldern är typiskt det som avgör.

• Displayport-i-grafikkort till DVI-inuti-skärmen så är det omvandlare som behövs. Max 1920x1200/60 Hz. Det finns också dyrare omvandlare för DVI-DL för 144 Hz, men där är det som regel bättre att helt enkelt köpa ny skärm.

Klistrad tråd om den senare situationen här: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1536875-144-hz-nar-dvi...

Hej.
En sådan i länken här nere fast i minst 120 hz, jag har ett nyare kort 1070 men en betydligt äldre skärm på 120 hz med dvi, tänkte senare om jag uppgraderar mitt 1070 grafikkort då kommer nog dvi inte finnas på nyare grafikkortet så darför undrar jag ang förvandlare i 120 hz så jag slipper köpa ny skärm med, är nöjd med skärmen fast den är 10 år gammal.

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Permalänk
Bildexpert 📺

@EneRgiZE_MFZ83: Det blir 60 Hz med äldre spelskärmar med den adaptern. Förbered dig på att köpa en nyare och modern skärm.

Går igenom och förklarar situationen i tråden klistrad överst i forumet, den jag länkade till inlägget ovanför, mer specifikt detta svar: #17638968

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@mackebacke: Det blir 60 Hz med äldre spelskärmar med den adaptern. Förbered dig på att köpa en nyare och modern skärm.

Går igenom och förklarar situationen i tråden klistrad överst i forumet, den jag länkade till inlägget ovanför, mer specifikt detta svar: #17638968

Jo jag vet att den adaptern ger ut 60 hz till min 120 hz skärm, men undrade om det fanns en 120 hz adapter till min 120 hz skärm som ser liknande ut som den jag visade. Ok, får läsa tråden sen du länkade måste iväg strax, tack.

Permalänk
Rekordmedlem

Du verkar egentligen fråga om nått annat än det du skriver för det är en hdmi till dvi-d (dl) omvandlare du behöver men det är bara dumt för en omvandlare kostar mer än att byta skärm så även om det finns nån videoprocessor som kan lösa det så kostar de mycket mer än en ny skärm och då får du nog dessutom mycket bättre bild för gamla spelskärmar brukar ha dålig bild jämfört med nya.
Vad är det för skärm du har ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Jo jag vet att den adaptern ger ut 60 hz till min 120 hz skärm, men undrade om det fanns en 120 hz adapter till min 120 hz skärm som ser liknande ut som den jag visade. Ok, får läsa tråden sen du länkade måste iväg strax, tack.

https://www.webhallen.com/se/product/301187-StarTech-Displayp...

är nog bland det billigaste du hittar då dual link dvi som du behöver för över 60hz kräver aktiv omvandling av displayport signalen (eller HDMI signalen).

aktiv hdmi till dl dvi-d tror jag inte äns existerar

enkla kabeladaptrar typ den som du länkade som påstår sig kunna omvandla till dual link dvi är bara fejkprodukter.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows