Server, hyra cloud eller någon rejäl cloudhårddisk?

Permalänk
Medlem

Server, hyra cloud eller någon rejäl cloudhårddisk?

Hej!

Vi har ett gäng TB (20?) med bilder från ett antal år med systemkameror och fotointresse.

Tyvärr innebär det att det är fullt på laptoppens hårddisk, och vi hanterar det tillfälligt med ett antal 1-2TB externa hårddiskar.

Skulle vilja hitta en bättre lösning så jag kan få plats med lite spel igen på datorn

Vilken lösning rekommenderar ni?
1) Hur pass svårt är dett att ställa upp en liten server i garaget? Jag har en gammal tationär speldator med 4 hårddiskplatser, fgår det at ändra till en server?
2) Någon form av NAS?
3) En rejäl uppkopplad hårddisk (om det fortfarande finns)?
4) Ren cloudlösning (men bär mig lite emot att man tappar kontroll etc)
eller liknande?

MVH
Rasmus

Visa signatur

Core 2 Suo E6300; X1900XT; Corsair twin2X 5400 2048 MB; SyncMaster 920N

Permalänk
Vila i frid

Två Synology NAS'ar. En för lagring och den andra på annan fysiskt plats för backup.

För du har väl backup idag på det du producerar?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

En lokal NAS som ni lagrar allt på och en offsite backup är väl egentligen allt som behövs.
Känner ni kan ni kryptera och synka allt till molnet typ Onedrive

Permalänk
Medlem

20 TB till en molnlösning hade jag undvikit om jag hade kunnat. Dels känns det som kostnaderna kan springa iväg dels kommer en eventuell återläsningstid vara väldigt lång.

Två NASar, en lokalt och en remote är nog lösningen som jag hade valt också.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

En lokal NAS som ni lagrar allt på och en offsite backup är väl egentligen allt som behövs.
Känner ni kan ni kryptera och synka allt till molnet typ Onedrive

Onedrive och andra synctjänster dyker alltid upp när man pratar offsite-backup. Vad alla verkar glömma är att de här tjänsterna syncar data. Det är (normalt sett) OK om en hårddisk går sönder, men det kommer inte skydda dig mot kryptomalware eller (större) egna misstag.

Riktiga säkerhetskopior kan inte skrivas över av maskinen man säkerhetskopierar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

20 TB till en molnlösning hade jag undvikit om jag hade kunnat. Dels känns det som kostnaderna kan springa iväg dels kommer en eventuell återläsningstid vara väldigt lång.

Två NASar, en lokalt och en remote är nog lösningen som jag hade valt också.

Med rätt mjukvara hos kunden finns det en hel del lagringslösningar online som inte kostar så mycket, det finns exempelvis leverantörer av S3-kompatibel objektlagring där man bara tar betalt för lagringen, inga transaktionskostnader eller bandbreddskostnader. Dock kan det göra att man inte når sin RTO när man väl ska återläsa, men att faktiskt kunna läsa tillbaka något borde vara skäl nog att välja en offsite-lösning.

En lokal nas är dock det första TS bör tänka på, att det ligger på klientdator(er) är allt annat än säkert som jag ser det.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

@whisky: vilka kostnader pratar vi om för 20 TB?

Permalänk
Medlem

Tack!

Låter som NAS är det jag ska kolla på då, vilken NAS rekommenderar ni?

Visa signatur

Core 2 Suo E6300; X1900XT; Corsair twin2X 5400 2048 MB; SyncMaster 920N

Permalänk
Medlem

@kretzen: Du skulle kunna använda din gamla burk och installera FreeNAS länk på den ifall du vill använda den gamla hårdvaran. Mer möjligheter (som i fria) än en Synology, men med nackdelen att du behöver göra mer saker själv. Jag skulle inte påstå att det är svårt men mer jobb än ett system som är färdigt out-of-the-box.

Vill du gå självbygge vägen kan det vara värt att titta på ett nytt mobo+CPU även fast du har. Strömsnålare system lönar sig snabbt när det är påslaget 24/7

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

@whisky: vilka kostnader pratar vi om för 20 TB?

Vi säljer S3-kompatibel lagring för 0,25kr/GB och månad med Gbit-anslutning mot internet för tillfället.

Amazon tar $0.023/GB och månad men sedan tillkommer kostnader för transaktionerna som utförs och det kan vara svårt, för att inte säga omöjligt, att prognostisera hur många "requests" som kommer att göras om man inte har hundra koll på mjukvaran som pratar med S3. Ingen kostnad att överföra data TILL deras lagring, men ska man läsa data FRÅN S3 så kostar det... Väljer man billigaste S3-nivån hos Amazon är prestandan dessutom tämligen dålig, speciellt om man vill läsa ut data.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5345050
Sedan rycker du hårddisken och stoppar in den i en NAS/PC
Den innehåller nämnligen en sån här: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5145283

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 96 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Vi säljer S3-kompatibel lagring för 0,25kr/GB och månad med Gbit-anslutning mot internet för tillfället.

Jag kan tycka att en lösning som innebär minst 5000 kr/mån kanske inte riktigt är det som TS är ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag kan tycka att en lösning som innebär minst 5000 kr/mån kanske inte riktigt är det som TS är ute efter.

Nej, så kan det vara, men lösningar på enterprise-nivå med sla och support kostar mer än konsument-nas eller hemmabyggda freenas-lösningar.

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Onedrive och andra synctjänster dyker alltid upp när man pratar offsite-backup. Vad alla verkar glömma är att de här tjänsterna syncar data. Det är (normalt sett) OK om en hårddisk går sönder, men det kommer inte skydda dig mot kryptomalware eller (större) egna misstag.

Riktiga säkerhetskopior kan inte skrivas över av maskinen man säkerhetskopierar.

Nu pratade jag iofs inte om OneDrive som ren offsite backup även om det är en lösning, bara inte ha automatisk synkning på borde ju funka.