Köp inte dyra 1080Ti & 2080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyngsur:

...utan använt det tills nästa gen då de fortfarande är ett bra kort.

Om det nu vore så 4K är dock inte 2080Tis bästa vän, däremot funkar 3440x1440 bra om man drar ner lite inställningar. Helst av allt hade jag nog velat ha det 3080Ti som det ryktas om med liknande prestanda som 3090 och 20GB RAM men för 999$ (iofs fortfarande mycket pengar).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv

Väldigt konstig tråd. Marknaden styr väl priset som med allt annat. Vill du ha ett kort (idag) som presterar bra så får du väl hosta upp de pengarna som begärs eller avstå.

Då och då dyker det in någon superlogik i marknaden med argument som "Om X månader släpps Y så jag bjuder 1000kr".

Jaha, vänta och köp det istället då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Om det nu vore så 4K är dock inte 2080Tis bästa vän, däremot funkar 3440x1440 bra om man drar ner lite inställningar. Helst av allt hade jag nog velat ha det 3080Ti som det ryktas om med liknande prestanda som 3090 och 20GB RAM men för 999$ (iofs fortfarande mycket pengar).

Ja absolut, själv spelar jag i 1440 så behöver inte köpa något kort än, men man blir bra sugen på ett nytt kort när man ser de nya korten komma! Mitt Rx5700xt som jag moddat med andra thermal pads o kylpasta får hålla ett tag till, de duger till mitt ändamål än så länge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyngsur:

amd systemen kan nyttja 4.0 vilket kan ge de en marginell prestanda ökning eller till ingen som de varit tidigare, det är ny teknik.
Det har tidigare varit marginell skillnad men ingen vet hur de nya kretsarna kommer nyttja 4.0, vi får vänta och se helt enkelt.

Varför de är bakåtkompatibelt är för att flertalet av moderkort och intels cpuer inte har stöd för 4.0 än.

Min fråga kvarstår, vad är fördelen?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Väldigt konstig tråd. Marknaden styr väl priset som med allt annat. Vill du ha ett kort (idag) som presterar bra så får du väl hosta upp de pengarna som begärs eller avstå.

Då och då dyker det in någon superlogik i marknaden med argument som "Om X månader släpps Y så jag bjuder 1000kr".

Jaha, vänta och köp det istället då.

Absolut men nu handlar de ej om någon månad utan om några dagar, och självklart är de säljaren som styr om han vill sälja det eller ej.
Men du kan inte frångå att de släpps kort om några dagar som är helt nya och kommer prestera bättre än de begagnade kort som en del säljare begär samma pengar som ett nytt kort som sagt släpps om några dagar.

Men är man villig att betala 6000 kr för ett 2080ti och inte kan vänta några dagar och få ett helt nytt kort för samma pris eller billigare som presterar bättre eller liknande så är de väl bra för säljaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Min fråga kvarstår, vad är fördelen?

Läser du inte svaret du får eller? som det ser ut just nu idag så vet vi inte hur stor skillnad det kommer vara mellan gen 3.0 och 4.0 men liten skillnad skulle jag då tro att det är om man tittar till Techpowerup när dom gjorde PCI express Scaling på föregående generation. och om det kommer en Ti Version på 3080 så kommer Gen 4 behövas om man tittar till gamla tester på PCI express.

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dyngsur:

Absolut men nu handlar de ej om någon månad utan om några dagar, och självklart är de säljaren som styr om han vill sälja det eller ej.
Men du kan inte frångå att de släpps kort om några dagar som är helt nya och kommer prestera bättre än de begagnade kort som en del säljare begär samma pengar som ett nytt kort som sagt släpps om några dagar.

Men är man villig att betala 6000 kr för ett 2080ti och inte kan vänta några dagar och få ett helt nytt kort för samma pris eller billigare som presterar bättre eller liknande så är de väl bra för säljaren

På Nvidias webb står det "Tillgänglig i oktober". Dvs, de har inte ens bestämt något datum

Faktumet kvarstår ju dock. Är du inte villig att betala för att ha något nu nu då kan du ju vänta.
Förstår bara inte hur vissa resonerar när de menar att de inte kan vänta utan måste ha ett kort direkt, men de begär samtidigt det lägre priset som kommer om de hade väntat in det förändrade läget.

Cake, eat it too, etc.

Permalänk
Medlem

Jag förstår TS tanke
När dom nya korten kommer upp på hyllorna kommer GTX1080 och Rtx2080 bli billigare
men det är en del men på vilket pris dom nya korten hamnar på till kund.
Bara att vänta och se..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVP:

Att det är bakåtkompatibelt är det inga frågor om. Däremot ser det ut som att ett RTX3080 skulle kunna bli flaskat av 3.0. särskilt om man tittar på just techpowerup där dom faktiskt testat PCI express scaling på föregående Serie. 5% prestanda förlust är ändå 5% och nu vet vi ju inte exakt hur 3000 serien kommer bete sig i tester heller eftersom det inte ens finns ute på marknaden. Dock så förändrar det inte det faktum att rtx 2080Ti kommer bli ett kort som många vill ha som en sista uppgradering till deras dator innan dom blir tvingade att byta plattform och cpu. särskilt eftersom om det kommer en Ti modell av 3080 så kommer man nog med stor sannolikhet behöva Gen 4.0

Nu är det ju dock så att nVidia själva gått ut och sagt att inte ens RTX 3090 kommer påverkas i skillnad av PCI 3.0 vs. 4.0 så det kan vi avskriva direkt.
Större skillnad enligt nVidia själva kommer ligga på CPU'n för att jämföra.

Permalänk
Medlem

Lite OffTopic men lite humor på ämnet:
https://www.youtube.com/watch?v=2upZSyQHwNA

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Du missuppfattar det jag skrev. Det finns inget 3070 under 3000kr Det jag säger är att köpa ett 3070 istället för ett beg 2080ti för 6000 och upp som folk lägger ut dem för. Skrev ingenstans att ett 3070 kostar under 3000kr 🤣

Du skriver att folk ska betala max 3000Kr för ett 2080Ti och 1080Ti ska uppenbarligen i stor sett skänkas bort gratis är det en korrekt tolkning av det du skriver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Nu är det ju dock så att nVidia själva gått ut och sagt att inte ens RTX 3090 kommer påverkas i skillnad av PCI 3.0 vs. 4.0 så det kan vi avskriva direkt.
Större skillnad enligt nVidia själva kommer ligga på CPU'n för att jämföra.

Märkligt med tanke på att RTX 2000 Serien påverkas av om det är x8 eller x16 PCI express GEN 3.0. det är inte mycket det påverkas vilket jag och andra konstaterat tidigare. Som jag också har sagt så vet vi faktiskt inte om det kommer vara någon skillnad på nya serien eller inte om man jämför 3.0 vs 4.0. Jag tycker dock det hade varit konstigt om det inte hade varit någon skillnad alls, varför ens använda sig av PCI express Gen 4.0 isåfall, eftersom det ändå är bakåtkompatibelt.
Samtidigt att köpa vad Nvidia säger med hull och hår känns lite väl naivt. är ju inte första gången dom målat guld och gröna skogar.

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVP:

Läser du inte svaret du får eller? som det ser ut just nu idag så vet vi inte hur stor skillnad det kommer vara mellan gen 3.0 och 4.0 men liten skillnad skulle jag då tro att det är om man tittar till Techpowerup när dom gjorde PCI express Scaling på föregående generation. och om det kommer en Ti Version på 3080 så kommer Gen 4 behövas om man tittar till gamla tester på PCI express.

Det är uppenbarligen du som inte läser hela kedjan innan du svarar. Jobbigt att leka viktigpetter när man anklagar någon annan för något när 1) denne inte gjort det och 2) du gör exakt det du anklagade den andra för meningen efter.

Hahahaha.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Tror ni på fullaste allvar att ni ska få dessa pengar från folk?

Kanske. Varför inte testa? Nvidias nya grafikkort är bara papper än så länge.. Finns inte att få tag på.. är just nu inget annat än en häst med horn. Därför.. låt marknaden bestämma priset.

Citat:

Antagligen från någon stackare som blir lurad på värdet utav era kort..

Att göra ett dåligt köp är verkligen inte att bli lurad. Informationen är tillgänglig för alla i marknaden och folk får helt enkelt acceptera att dom får ett sämre pris om dom inte gör sin research eller då de desperat behöver produkten ifråga. Precis som när du betalar 50% mer för en läsk på pressbyrån än vad du gör på ICA.

Citat:

Jag riktar mig nu till alla er där ute efter ett 2080ti eller 1080ti. KÖP INTE! Om de överstiger 3000kr på ett 2080ti. Ni blir lurade och kan lika gärna köpa ett RTX 3070 som både slår 2080ti och är billigare NY!. De som säljer nu är desperata! Då Nvidia precis dödat värdet på dessa kort.

Definitionen av blåögdhet verkligen. Att förvänta sig en god uppgradering efter Nvidias siffror är något man såklart gör men att ta dom på orden när de kommer med ett sånt här nästan absurt påstående (sett utifrån tidigare release) är ju bara fail. Invänta riktiga benchmark från oberoende käller och inte bara någon slider i en av Nvidias powerpoints.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyngsur:

Jupp föredelen med 2080ti är att de är pci3.0 och folk kan nyttja de gamla systemen, men de nya korten som stödjer pcie4.0 det innebär fortfarande inte att man inte kan använda dem till de äldre systemen som stödjer 3.0 enbart.

Skrivet av frong:

Varför är det en fördel om 4.0 ändå är bakåtkompatibelt?

Skrivet av Dyngsur:

amd systemen kan nyttja 4.0 vilket kan ge de en marginell prestanda ökning eller till ingen som de varit tidigare, det är ny teknik.
Det har tidigare varit marginell skillnad men ingen vet hur de nya kretsarna kommer nyttja 4.0, vi får vänta och se helt enkelt.

Varför de är bakåtkompatibelt är för att flertalet av moderkort och intels cpuer inte har stöd för 4.0 än.

Skrivet av frong:

Min fråga kvarstår, vad är fördelen?

Skrivet av SVP:

Läser du inte svaret du får eller? som det ser ut just nu idag så vet vi inte hur stor skillnad det kommer vara mellan gen 3.0 och 4.0 men liten skillnad skulle jag då tro att det är om man tittar till Techpowerup när dom gjorde PCI express Scaling på föregående generation. och om det kommer en Ti Version på 3080 så kommer Gen 4 behövas om man tittar till gamla tester på PCI express.

Skrivet av frong:

Det är uppenbarligen du som inte läser hela kedjan innan du svarar. Jobbigt att leka viktigpetter när man anklagar någon annan för något när 1) denne inte gjort det och 2) du gör exakt det du anklagade den andra för meningen efter.

Hahahaha.

Vad har jag missat?

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem

Köper man ett 3070 så får man upp emot två års längre garanti och andrahandsvärdet på det kommer att vara mycket högre, så priset på ett 2080Ti kommer att fortsätta kratra.

Nu finns det säkert ett flertal 2080Ti ägare som är aningen missnöjda med att de inte får 60% av vad de gav för kortet och att det då istället börjar närma sig 30% eller 25%....

Men sånt är livet.

(Jag har personligen inte något som helst intresse att köpa vare sig ett 3070 eller ett begagnat 2080Ti.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Hej!

På jakt efter 1080ti eller 2080ti åt damen. Men efter att ha kollat här på swec samt blocket mm har jag kommit fram till att allt är ett stort skämt! Låt mig förklara.

Ni som säljer era kort nu efter att Nvidia kommit ut med sina priser på 3000 serien. Hur tänkte ni nu? 6000-8000 kr för 2080ti och 3000-4500 för 1080ti? Tror ni på fullaste allvar att ni ska få dessa pengar från folk? Antagligen från någon stackare som blir lurad på värdet utav era kort, som tyvär inte är värd mer än 3000kr MAX!! för ett 2080ti och 1080ti ska vi inte prata om.

Jag riktar mig nu till alla er där ute efter ett 2080ti eller 1080ti. KÖP INTE! Om de överstiger 3000kr på ett 2080ti. Ni blir lurade och kan lika gärna köpa ett RTX 3070 som både slår 2080ti och är billigare NY!. De som säljer nu är desperata! Då Nvidia precis dödat värdet på dessa kort.

KÖP! MEN FÖR GUDS SKULL! BETALA INTE MER ÄN 3000kr

Lycka till med att hitta någon som säljer ett 2080Ti för 3K kommer inte att hända på ett bra tag, vist 3070 skall vara bättre men kommer kosta runt 6-7k så 5k för ett 2080Ti är då rätt så bra. Sen handlar det inte om vad säljaren sätter för pris. fortsätter köparna att köpa för höga priser, så varför skulle folk sälja för låga? det är ju ingen välgörenhet det handlar om...

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Jag orkar inte läsa hela tråden då jag får utslag, men vill säga så här ändå:
Alla som tycker priserna är för låga; köp alla kort under det priset du tycker de ska vara värda. Sedan läggar man helt enkelt upp dom en och en för försäljning för det priset man tycker de är värda och väntar på att få dem sålda.
Omvänt gäller för de som tycker de är för dyra. Köp dom inte helt enkelt.

På så sätt kommer marknaden stabiliseras

Permalänk
Medlem

Kan garantera att det enda som inte kommer att påverka marknadspriset är snikna Sweclockers-köpare som tror att de kan hitta 2080Ti för "150kr och en Biltema-korv" bara för att 3000-serien är utannonserad. Efter att ha läst "Det här med Blocket"-tråden är ni ju pinsamma.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Avstängd

Säger som i andra trådar, vi har bara sett/läst siffror från nVidia själva och ifrån personer som är direkt associerade med dem. Man bör ha is i magen och invänta riktiga reviews från 3070, 3080 samt 3090 innan man eventuellt bestämmer sig. Med det sagt dock så förväntar jag mig att 3070 åtminstone är lika snabbt om inte lite snabbare än 2080 TI, frågan är vad för skillnad avsaknaden av vram på 3070 gör jämfört med 2080 TI. 3080 tror jag inte kommer vara 60-80% snabbare i spel som en del hävdar, snarare runt 20-30% snabbare möjligtvis och 3090 lär ju vara snäppet vassare givetvis.

Sitter man med ett 2080 TI idag är det i mitt tycke dumt att försöka paniksälja det nu och köpa 3080 eller 3090 innan man vet hur korten verkligen presterar och vad för pris/efterfrågan det blir på korten. 2080 TI kommer vara mer än dugligt några år framöver även om man möjligtvis kanske får sänka en och annan grafikinställning längre fram. Så här är det inför varje grafikkortssläpp, och det är alltid folk som försöker klippa åt sig billiga kort från folk som paniksäljer. Trådskaparen är uppenbart bitter/girig som andra poängterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag förvånas av hur många trådar på Sweclockers som klagar på priser. Vi lever i en kapitalism med en fri marknad. Det är inte ägg, mjölk eller smör ni klagar på priserna på, utan rena lyxartiklar. Pinsamt.

Ägg, mjölk eller smör kräver dock ingen större kompetens. När det gäller grafikkort så kan människors okunskap vara en anledning till det omotiverat höga priset på 2000-series grafikkort. Okunskapen går att behandla, just genom att exempelvis skriva trådar som denna

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Ville mest poängtera att det inte alltid är konstruktivt att använda termer som faktiskt har en juridisk innebörd, det kan bli så att de tappar sitt värde då. (Oh, the irony.) Att kalla en skillnad i pris och värde (där det senare kan vara i praktiken omöjligt att objektivt definiera) bedrägeri tycker jag känns väldigt långsökt, även om det kan upplevas så.

I juridiska termer pratar vi om uppsåt och att med andra ord medvetet vilseleda - något som inte behöver vara fallet när något säljs mellan privatpersoner till vad andra uppfattar som överpris. Om jag verkligen, verkligen, verkligen, verkligen vill ha just ett 2080 Ti av ett specifikt märke/av en specifik modell (jag kanske är speciellt förtjust i designen/kylaren/komponentvalen eller vad det nu må vara), så är det inte bedrägeri av en säljare att ta det som denne vill ha för det. Om det nu är så att säljaren uppsåtligen vilseleder för att innebära skada för köparen och/eller vinning för sig själv, så har du så klart helt rätt!

Håller på mycket med retrogrejer, och där märks den här principen av i mycket större utsträckning, men den är tillämpbar även på nyare grejer. Där finns dock en större automatisk marknadsreglering, med tanke på större tillgång och efterfrågan.

Fast är du säker på det? Finns det några säkra källor på hur stor den faktiska tillgången är?
Visst, det är kanske inte en pappersrelease av historiska mått, men det känns nästan oförtjänt optimistiskt att tro att alla som vill ha ett 3000-kort kommer kunna köpa ett precis vid release. Jag är skeptisk, men jag har gärna fel i det och ser bra lagersaldon framöver.

Klart att vissa redan är bokade osv, men priset kommer vara desamma oavsett, då flera korten redan har satta pris. Den som väntar på något gott väntar aldrig förlänge.

Permalänk
Medlem

Haha... jävlar vad med gnäll

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

* Tillgång och efterfrågan. De nya korten har ännu inte släppts så nuvarande status är att befintliga kort är de bästa på marknaden
* Det är oklart vad de nya korten kommer kosta efter import + moms
* Man ska alltid ta officiella siffror med en nypa salt. När objektiva recensioner kommer ut kommer vi veta mer hur de nya korten står sig i verkligheten.
* "Att vänta in nästa" är alltid alltid rätt beslut. Väldigt sällan sker så dramatiska ändringar, och även om det sker en större ändring än snittet så ändrar det ändå inte din nuvarande upplevelse med "gamla kort".

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Haha... jävlar vad med gnäll

Glöm inte gnäll på att folk gnäller, sedan en tredje nivå att folk gnäller på folk som gnäller över att folk gnäller

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Lycka till med att hitta någon som säljer ett 2080Ti för 3K kommer inte att hända på ett bra tag, vist 3070 skall vara bättre men kommer kosta runt 6-7k så 5k för ett 2080Ti är då rätt så bra. Sen handlar det inte om vad säljaren sätter för pris. fortsätter köparna att köpa för höga priser, så varför skulle folk sälja för låga? det är ju ingen välgörenhet det handlar om...

mja, håller med dig att ett 2080ti är ett bra kort, men sitter man med ett amd system, en 3900xt x570 master och har möjlighet till 4.0 så ser jag ingen anledning alls att lägga 5000 på ett begagnat 2080ti kort om man kan köpa ett nytt 3070 för 5700 https://www.komplett.se/product/1168399/datorutrustning/dator...

så de du förespråkar är att man skal spara 700 kr och köpa ett begagnat kort, utan garantier etc när man får ett nytt som presterar likvärdigt eller bättre med ny teknik med garantier osv?

Nyfiken skulle du göra det? Säger inte att de är fel att försöka kränga sina kort så högt som möjligt men jag tror inte de finns någon som är lite påläst som inte hellre hade lagt 700 kr för ett helt nytt kort med garantier som förmodligen kommer prestera likvärdigt om inte bättre etc.

ett bra riktpris för 2080ti enligt mig när de nya korten är ute skulle kunna vara runt 3000-4000 kr om man får tro de specs som finns tillgängliga just nu, skulle de sedan visa sig att de 3000 kort som kommer inte är så mkt bättre nä då kanske man kan kränga sina 2080ti lite dyrare men jag tror inte de finns någon som köper ett begagnat kort för 700 kr mindre än ett nytt.

Men de är ju hur jag resonerar, de kanske finns andra fördelar, har dock svårt att hitta några.

Permalänk

Skulle aldrig betala mer än någon tusenlapp eller två för begagnad elektronik generellt. Med tanke på garanti och att man köper grisen i säcken.
Med det sagt så, är folk så galna att de öser ut 4-6 tusen för ett begagnat 2080Ti, låt dem. Är ju helt köparens marknad. Finns tillräckligt många som är villiga att buda över varandra på begagnad hemelektronik med tveksamma garantiförhållanden, låt dem. Korten kan hålla i fem år till, de kan också dyka upp DOA. Inte mitt problem i vilket fall.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Min fråga kvarstår, vad är fördelen?

fördelen med 4.0 jämför med 3.0 är idag ej så stor men hur vida de nya kretsarna kommer nyttja 4.0 vet vi ju inte än.
4.0 är snabbare dock marginellt på gpu marknaden, dock är de större skillnad med de nya m2 diskarna som kan nyttja 4.0 mer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVP:

Märkligt med tanke på att RTX 2000 Serien påverkas av om det är x8 eller x16 PCI express GEN 3.0. det är inte mycket det påverkas vilket jag och andra konstaterat tidigare. Som jag också har sagt så vet vi faktiskt inte om det kommer vara någon skillnad på nya serien eller inte om man jämför 3.0 vs 4.0. Jag tycker dock det hade varit konstigt om det inte hade varit någon skillnad alls, varför ens använda sig av PCI express Gen 4.0 isåfall, eftersom det ändå är bakåtkompatibelt.
Samtidigt att köpa vad Nvidia säger med hull och hår känns lite väl naivt. är ju inte första gången dom målat guld och gröna skogar.

Det är inte alls märkligt med tanke på att gränssnitten för PCIe alltid legat längre fram för kommande generationers grafikkort sedan generation 1.0 kom ut.
Det stämmer att 2080Ti PRECIS kom upp i PCIe 2.0's maximala bandbredd. Då PCIe 2.0 kom 2007 så har vi ju lite att mäta med.
PCIe 3.0 agerar flaskhals gissningsvis tidigast om ca 2-3 generationers grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Ägg, mjölk eller smör kräver dock ingen större kompetens. När det gäller grafikkort så kan människors okunskap vara en anledning till det omotiverat höga priset på 2000-series grafikkort. Okunskapen går att behandla, just genom att exempelvis skriva trådar som denna

Jag tror inte du förstår poängen, vissa saker behöver man och står i beroendeställning till. Vissa saker kan man skippa. Okunskapen om mat är dock skräckinjagande stor...