Köp inte dyra 1080Ti & 2080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Det är inte alls märkligt med tanke på att gränssnitten för PCIe alltid legat längre fram för kommande generationers grafikkort sedan generation 1.0 kom ut.
Det stämmer att 2080Ti PRECIS kom upp i PCIe 2.0's maximala bandbredd. Då PCIe 2.0 kom 2007 så har vi ju lite att mäta med.
PCIe 3.0 agerar flaskhals gissningsvis tidigast om ca 2-3 generationers grafikkort.

Men hur kan du säga att det flasKhalsar tidigast om 2-3 generationer när man tydligt ser skillnad mellan gen 3 x8 och gen 3 x16 i skillnad på fps. Det är ingen stor skillnad, men den finns likasåväl där redan nu. Skulle den skillnaden bli mindre nu när korten ska hantera en väldigt mycket större mängd data?

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The Kristoffer:

Skulle aldrig betala mer än någon tusenlapp eller två för begagnad elektronik generellt. Med tanke på garanti och att man köper grisen i säcken.
Med det sagt så, är folk så galna att de öser ut 4-6 tusen för ett begagnat 2080Ti, låt dem. Är ju helt köparens marknad. Finns tillräckligt många som är villiga att buda över varandra på begagnad hemelektronik med tveksamma garantiförhållanden, låt dem. Korten kan hålla i fem år till, de kan också dyka upp DOA. Inte mitt problem i vilket fall.

Jag håller med, dock har inte alla samma ekonomi så begagnat kan vara enda alternativet, istället för att köpa betydligt sämre icke begagnade kort.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Förstår mig inte på folk som behöver gå in på säljannonsenrna o bomba dessa med onödiga åsikter om prisnivåer, trollande är vad det är.

Permalänk
Medlem

Sen har vi Blocket....
Efter 3000-seriesläppet kom det direkt ut 2080Ti ut i mitt område för 8000-9000kr

Permalänk
Medlem

Får troligen mitt 1080ti sålt för 4000 kr, u mad?

Nä men seriöst, förstår inte syftet med tråden. Tar själv en smäll då jag står utan grafikkort minst 10 dagar. nu. Tänk om dessutom leveranserna tar slut, kanske man inte får spela på 1 månad eller längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Du skriver att folk ska betala max 3000Kr för ett 2080Ti och 1080Ti ska uppenbarligen i stor sett skänkas bort gratis är det en korrekt tolkning av det du skriver?

Jag skrev 3000kr stämmer. Vill folk betala mer kör på. Heck gå in på Ebay och betala 20k som de säljer dem för där. Jag hindrar ingen att betala det de vill men anser att de inte borde göra det. Två olika saker här.

Permalänk
Medlem

För er som funderar över PCIE 3.0 vs 4.0 så har nvidia svarat på frågan på deras reddit Q&A.

Do the new RTX 30 Series require PCIE Gen 4? Do they support PCIE Gen 3? Will there be major performance impact for gaming?

"RTX 30 Series support PCIE Gen 4 and backwards compatible with PCIE Gen 3. System performance is impacted by many factors and the impact varies between applications. The impact is typically less than a few percent going from a x16 PCIE 4.0 to x16 PCIE 3.0. CPU selection often has a larger impact on performance."

Om man kan leva med att tappa typ 3% prestanda så är det nog fine att lira vidare på 3.0 tillsvidare. Alla benchmarks dom visat har ju körts på riggar med intel, med andra ord PCIE 3.0 så alla benchmarks dom visat kommer ju stämma. 3090 må vara en annan historia då dom inte visat benchmarks från det kortet än, så det kan hända att det flaskas av PCIE 3.0, men upp till och med 3080 lär det vara fine.

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Siimuliize:

Jag skrev 3000kr stämmer. Vill folk betala mer kör på. Heck gå in på Ebay och betala 20k som de säljer dem för där. Jag hindrar ingen att betala det de vill men anser att de inte borde göra det. Två olika saker här.

Kan du länka vem som säljer ett 1080 Ti för 20K?

Såg ett från Alienware för 17k, vilket iofs är helt sjukt men knappast vanligt. Allt med Alienware är ju dubbelt så dyrt som det ska vara, minst.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Ägg, mjölk eller smör kräver dock ingen större kompetens. När det gäller grafikkort så kan människors okunskap vara en anledning till det omotiverat höga priset på 2000-series grafikkort. Okunskapen går att behandla, just genom att exempelvis skriva trådar som denna

En till som förstår vad jag vill med denna tråd 👍

Permalänk
Medlem

Så, vi har alltså RTX 2080 Ti-ägarna som gråter över att de numera kommer att få ut max en 1/3 av värdet på sitt kort via andrahandsförsäljning och på andra sidan har vi intresserade köpare som gråter över att RTX 2080 Ti-ägarna vägrar anpassa priserna efter kommande RTX 3070 och försöker sälja korten för så mycket som möjligt som det bara går innan värdet sjunker ännu mer, är det tråden summerat ganska bra?

Det verkar som att många 2080 Ti-ägare inte förstår hur snabbt lyxprodukter sjunker i värde, särskilt på högsta nivå som Ti-korten är. Det är nästan aldrig lönsamt att köpa lyxvaror, med vissa kategorier undantagna givetvis. Definitivt inte inom teknik och bilindustrin.

Titta till exempel på en bil från BMW, efter två år har värdet sjunkit över 50% och du kan köpa bilen som kostade 500 000 kr för 250 000 kr utan problem, kanske billigare beroende på miltal. En Skoda ser till exempel inte lika stort tapp för den tillhör inte lyxsegmentet. Eller, titta på mobiltelefoner, hur mycket tappar en toppmodell för 15 000 kr i värde på två-tre år? Väldigt, väldigt mycket.

Det verkar som att NVIDIA skakade om i grytan med stora prishöjningar med 20-serien och chockerade många Ti-köpare nu med 30-serien som inte såg samma prishöjning, vilket resulterade i ett betydligt lägre andrahandsvärde. Ett högt pris brukar komma med ett högt tapp i denna industri.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Rekordmedlem

3000 korten är den första datordel som stödjer HDMI 2.1 vilket gör dem unika för den som vill koppla in en 4k hdr tv utan att behöva reducera färginformationen eftersom tvar inte brukar ha DP och HDMI 2.0 inte kan användas.
3000 serien gör alltså alla gamla datorgrafikkort och integrerade grafikdelar hopplöst omoderna direkt enbart genom den funktionaliteten som nu för första gången finns.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greed:

Säger som i andra trådar, vi har bara sett/läst siffror från nVidia själva och ifrån personer som är direkt associerade med dem. Man bör ha is i magen och invänta riktiga reviews från 3070, 3080 samt 3090 innan man eventuellt bestämmer sig. Med det sagt dock så förväntar jag mig att 3070 åtminstone är lika snabbt om inte lite snabbare än 2080 TI, frågan är vad för skillnad avsaknaden av vram på 3070 gör jämfört med 2080 TI. 3080 tror jag inte kommer vara 60-80% snabbare i spel som en del hävdar, snarare runt 20-30% snabbare möjligtvis och 3090 lär ju vara snäppet vassare givetvis.

Sitter man med ett 2080 TI idag är det i mitt tycke dumt att försöka paniksälja det nu och köpa 3080 eller 3090 innan man vet hur korten verkligen presterar och vad för pris/efterfrågan det blir på korten. 2080 TI kommer vara mer än dugligt några år framöver även om man möjligtvis kanske får sänka en och annan grafikinställning längre fram. Så här är det inför varje grafikkortssläpp, och det är alltid folk som försöker klippa åt sig billiga kort från folk som paniksäljer. Trådskaparen är uppenbart bitter/girig som andra poängterat.

Paniksälja?

Sitter man med ett 2080Ti-kort och haft planen att sälja det och använda de pengar till att delfinansiera ett 3080-kort så har man ju redan förlorat en hel del på raset sedan nvidias presentation, tittar man tillbaka bara någon månad så gick ju korten för runt 2-3 tusen mer än de gör nu. Så antingen så accepterar man den förlusten eller så väntar man och hoppas på att nvidia farit med osanning och att priset för kortet kommer att gå upp igen, då med risken att kortet man sitter med kommer tappa än mer i värde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Kan du länka vem som säljer ett 1080 Ti för 20K?

Såg ett från Alienware för 17k, vilket iofs är helt sjukt men knappast vanligt. Allt med Alienware är ju dubbelt så dyrt som det ska vara, minst.

Inte 1080ti utan 2080ti
Kolla länken helt sjukt!

https://www.ebay.com/itm/Gigabyte-AORUS-GeForce-RTX-2080-Ti-X...

Står att det finns 3 en är såld. Vem köper ett 2080ti för 23k vem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVP:

Men hur kan du säga att det flasKhalsar tidigast om 2-3 generationer när man tydligt ser skillnad mellan gen 3 x8 och gen 3 x16 i skillnad på fps. Det är ingen stor skillnad, men den finns likasåväl där redan nu. Skulle den skillnaden bli mindre nu när korten ska hantera en väldigt mycket större mängd data?

Därför att det var exakt samma test man gjorde mellan gen 2 och 3 när gen 3 var nytt.
Det fanns även då en väldigt liten fps-skillnad mellan gränssnitten, men inget som låg till grund för att kalla det "begränsning".
Ungefär som att jämföra en SSD med en NVME disk för gaming i dagsläget.
Sen säger jag inte att det är fakta 2-3 generationer, utan en gissning. Men fakta är att det denna generation inte är skillnad.
Du kan alltså köpa ett RTX 3090 på PCIe 3.0 och nyttja det fullt ut med rätt processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVP:

Men hur kan du säga att det flasKhalsar tidigast om 2-3 generationer när man tydligt ser skillnad mellan gen 3 x8 och gen 3 x16 i skillnad på fps. Det är ingen stor skillnad, men den finns likasåväl där redan nu. Skulle den skillnaden bli mindre nu när korten ska hantera en väldigt mycket större mängd data?

2080Ti blir lite (5-10%) flaskat utav PCI-Express 3.0 x8 (eller PCI-Express 2.0 x16). Enda chansen att PCI-Express 3.0 x16 ska börja flaska är att grafikkorten helt plötsligt börjar skicka dubbelt så mycket data. Detta händer knappast på en generation. Däremot ska du köra 2x 3090 NVLink, ja då lär du vilja ha PCI-Express 4.0. För kort som inte är lika starka som 2080Ti, tex 5700XT så är det i princip 0-1 FPS skillnad mellan PCI-Express 2.0, 3.0 och 4.0. Det var något test som visade på mer i något spel, varför vet jag inte.

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Jag håller med, dock har inte alla samma ekonomi så begagnat kan vara enda alternativet, istället för att köpa betydligt sämre icke begagnade kort.

Mjo. Men jag kan tycka att det ändå blir att lura sig själv. Det kan ju mycket väl sluta med att du köpt det där kortet för 5000 begagnat, sedan pajar det efter 3 månader och man står utan garanti --> Ut på blocket och köpa nytt 5000:- -kort?
Jag är likadan med min begagnade hemelektronik. Om jag ska byta GPU som i höst, då ger jag bort den till bekanta som har sämre och inget att förlora. Alla vet att det blir på vinst och förlust och pajjar kortet eller vad det nu är, så kan man sätta tillbaka det gamla igen.

Min telefon t.ex. som kostat 8-9000 ny, har jag köpt refurbat på ebay för 1500. Lägger aldrig mer än så för en high end, men ett år gammal telefon. Det är mitt enda undantag, men då jag använder telefonen i vardagen så slutar de ju allra oftast upp på marken med död skärm till följd. Skulle aldrig få för mig att betala 50-60% av nypris för en ett år gammal telefon t.ex. Tror att Sverige kanske är en lite för liten marknad för att den ska fungera sunt, samt att vi har för mycket pengar i Sverige. 5000:- svider helt inte tillräckligt mycket för dagens ungdom för att de ska stå över att köpa en ett beggat grafikkort. Så hoppas de att det håller..
Jag som förmodligen tjänar mer än en ungdom med hög månadspeng eller extrajobb, tänker annorlunda. Kanske är en generationsfråga, jag vet inte..

*Edit. Intressant tråd i övrigt. Jag har alltid faschinerats över att priserna på begagnade datordelar varit så jäkla höga. Kul att få en inblick i hur folk tänker. Sett att en processor som min gamla sletna 6700k skulle gå att sälja löst för över 1000 i det här forumet för inte allt för länge sedan. Skulle bara känna mig ful, eller som att jag lurat någon om jag fick för mig att göra mig av med den för de summorna. Passar bättre som present till någon systerson, eller son eller ja. Är det någon som har koll på om begagnatpriserna alltid sett ut såhär eller om det är ett mer modernt fenomen?

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Mjo. Men jag kan tycka att det ändå blir att lura sig själv. Det kan ju mycket väl sluta med att du köpt det där kortet för 5000 begagnat, sedan pajar det efter 3 månader och man står utan garanti --> Ut på blocket och köpa nytt 5000:- -kort?
Jag är likadan med min begagnade hemelektronik. Om jag ska byta GPU som i höst, då ger jag bort den till bekanta som har sämre och inget att förlora. Alla vet att det blir på vinst och förlust och pajjar kortet eller vad det nu är, så kan man sätta tillbaka det gamla igen.

Min telefon t.ex. som kostat 8-9000 ny, har jag köpt refurbat på ebay för 1500. Lägger aldrig mer än så för en high end, men ett år gammal telefon. Det är mitt enda undantag, men då jag använder telefonen i vardagen så slutar de ju allra oftast upp på marken med död skärm till följd. Skulle aldrig få för mig att betala 50-60% av nypris för en ett år gammal telefon t.ex. Tror att Sverige kanske är en lite för liten marknad för att den ska fungera sunt, samt att vi har för mycket pengar i Sverige. 5000:- svider helt inte tillräckligt mycket för dagens ungdom för att de ska stå över att köpa en ett beggat grafikkort. Så hoppas de att det håller..
Jag som förmodligen tjänar mer än en ungdom med hög månadspeng eller extrajobb, tänker annorlunda. Kanske är en generationsfråga, jag vet inte..

*Edit. Intressant tråd i övrigt. Jag har alltid faschinerats över att priserna på begagnade datordelar varit så jäkla höga. Kul att få en inblick i hur folk tänker. Sett att en processor som min gamla sletna 6700k skulle gå att sälja löst för över 1000 i det här forumet för inte allt för länge sedan. Skulle bara känna mig ful, eller som att jag lurat någon om jag fick för mig att göra mig av med den för de summorna. Passar bättre som present till någon systerson, eller son eller ja. Är det någon som har koll på om begagnatpriserna alltid sett ut såhär eller om det är ett mer modernt fenomen?

6700K går ofta för 1500-2000kr fortfarande

Permalänk
Medlem

På tal om priser...
https://www.webhallen.com/se/product/323980-ASUS-TUF-GeForce-...

Kampanj på ett kort som inte är släppt?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

3000 korten är den första datordel som stödjer HDMI 2.1 vilket gör dem unika för den som vill koppla in en 4k hdr tv utan att behöva reducera färginformationen eftersom tvar inte brukar ha DP och HDMI 2.0 inte kan användas.
3000 serien gör alltså alla gamla datorgrafikkort och integrerade grafikdelar hopplöst omoderna direkt enbart genom den funktionaliteten som nu för första gången finns.

Det finns adaptrar för DP 1.4 med DSC-stöd (Navi, Turing-serierna stödjer det) till 4k 120 hz. Den första adaptern från Club3d har barnsjukdomar och stödjer inte VRR men jag antar att tillverkare kommer lösa de problemen med nyare DP 1.4 -> HDMI 2.1 adaptrar i framtiden.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag tror inte du förstår poängen, vissa saker behöver man och står i beroendeställning till. Vissa saker kan man skippa. Okunskapen om mat är dock skräckinjagande stor...

Tror nog jag förstår din poäng, frågan är om du förstår min poäng. Problemet är inte att människor köper en lyxprodukt för dyra pengar utan att människor betalar för mycket pengar för en produkt som snart kommer finnas mycket billigare och att personerna som säljer troligtvis är fullt medvetna om detta.

Bara för att grafikkort inte utgör ett grundläggande behov så rättfärdigar det inte det faktum att människor blir lurade.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVP:

Läs ditt första inlägg som du valde att starta denna tråd med så kanske du själv kan ta några sekunder och reflektera över hur du framställer dig själv på nätet. Du startar tråden med att gråta om att begagnade korten kostar för mycket för tillfället och att ett mer rimligt pris vore 3000kr. Finns bara en anledning till att du vill att dom ska kosta så lite och det framför Du ganska klart och tydligt i ditt inlägg när du berättar att du letar efter ett begagnat kort åt din flickvän. Hade du kunna få tag på ett rtx 2080 Ti för 3500-4000kr hade du köpt det idag. Så ja jag och andra anser ditt enda mål med denna tråd är att försöka skapa en opinion som ska hjälpa till att sänka priser på Nuvarande generations grafikkort till en nivå som är bekväm för dig.

Läste mitt första inlägg igen. Hittar inget om att vara desperat eller att jag gråter. Däremot hitta jag att jag kollat runt och anser att priserna är på tok för höga och inte värt mina pengar. Då de ligger på tok för högt. Och att jag avråder folk att inte köpa. Du verkar ju veta allt om mig och andra tydligen. Nej jag hade inte köpt ett 2080ti för 3500-4000kr tyvärr. Och ditt jag och andra anser mening går åt båda riktningar då även jag o andra anser att priserna är för höga.

Men det jag inte förstår är varför du tagit till dig så hårt utav min tråd. Låter faktiskt som det är du som gråter och är girig. Om du ej säljer ett 1080ti eller 2080ti så varför. Varför vill du att de ska kosta orimligt? Vad är felet i det jag förmedlar? Gynnar det inte dig om de blir billigare om du har planer på att köpa beg? Annars kan jag starkt rekommendera denna prisvärda 2080ti 👌

https://www.ebay.com/itm/Gigabyte-AORUS-GeForce-RTX-2080-Ti-X...

PS: Glöm inte de har free shipping 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Ville mest poängtera att det inte alltid är konstruktivt att använda termer som faktiskt har en juridisk innebörd, det kan bli så att de tappar sitt värde då. (Oh, the irony.) Att kalla en skillnad i pris och värde (där det senare kan vara i praktiken omöjligt att objektivt definiera) bedrägeri tycker jag känns väldigt långsökt, även om det kan upplevas så.

Jag tror att du missförstod eller har läst fel i min ursprungliga kommentar. Vi är nog alla överens, sedan innan diskussionen började, om att differensen av en varas pris och dess värde inte är bedrägeri. Men ordet per definition är bra för att identifiera termerna och se att dem inte är ekvivalenta. Utfallet av bedrägeri ger ett högt pris men värdet är noll eller negativt. Det var först du som gjorde ett antagande om att föregående mening innefattar att ett högt pris och ett lågt värde är ett bedrägeri. Självklart är det antagandet totalt felaktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Titta till exempel på en bil från BMW, efter två år har värdet sjunkit över 50% och du kan köpa bilen som kostade 500 000 kr för 250 000 kr utan problem, kanske billigare beroende på miltal. En Skoda ser till exempel inte lika stort tapp för den tillhör inte lyxsegmentet.

Öh, va?! En skoda har också tappat 50% vid samma tidpunkt som BMWn. ...men absolut, bilar och datorer är bra saker att sänka pengar i, men alla MMO behöver en Gold Sink, så även Livet!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVP:

Läs ditt första inlägg som du valde att starta denna tråd med så kanske du själv kan ta några sekunder och reflektera över hur du framställer dig själv på nätet. Du startar tråden med att gråta om att begagnade korten kostar för mycket för tillfället och att ett mer rimligt pris vore 3000kr. Finns bara en anledning till att du vill att dom ska kosta så lite och det framför Du ganska klart och tydligt i ditt inlägg när du berättar att du letar efter ett begagnat kort åt din flickvän. Hade du kunna få tag på ett rtx 2080 Ti för 3500-4000kr hade du köpt det idag. Så ja jag och andra anser ditt enda mål med denna tråd är att försöka skapa en opinion som ska hjälpa till att sänka priser på Nuvarande generations grafikkort till en nivå som är bekväm för dig.

Finns helt klart en problematik i att TS är partiskt. Däremot så tycker jag ändå att TS har en god poäng i det han säger. Att det faktiskt finns personer som betalar för mycket pengar för en produkt som snart kommer finnas mycket billigare och att personerna som säljer troligtvis utnyttjar detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

3000 korten är den första datordel som stödjer HDMI 2.1 vilket gör dem unika för den som vill koppla in en 4k hdr tv utan att behöva reducera färginformationen eftersom tvar inte brukar ha DP och HDMI 2.0 inte kan användas.
3000 serien gör alltså alla gamla datorgrafikkort och integrerade grafikdelar hopplöst omoderna direkt enbart genom den funktionaliteten som nu för första gången finns.

Helt ofattbart att det har tagit sådan tid. AMD måste göra samma sak.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Förstår inte folk i den här tråden som säger att 2080 ti kort är värda runt 6000-8000 kr. Varför skulle ett begagnat kort vara värt lika mycket som ett nytt 3070, med alla risker det medför, med garanti osv., köparen kan ju inte veta om det använts till mining heller.

Så fort 3070 korten släpps är ett 2080 ti värt hälften av ett 3070 dvs. runt 3000 kr. allt annat är trams och vill folk betala mer för dom, så får dom väl göra det, finns puckon överallt.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVP:

Vad har jag missat?

Om du läst det är det snarare läsförståelsen du behöver jobba på och den kan jag tyvärr inte hjälpa med. Första och andra inlägget du citerade räcker för att du skall inse hur fel du har.

Mer specifikt

Skrivet av Dyngsur:

Jupp föredelen med 2080ti är att de är pci3.0 och folk kan nyttja de gamla systemen, men de nya korten som stödjer pcie4.0 det innebär fortfarande inte att man inte kan använda dem till de äldre systemen som stödjer 3.0 enbart.

Skrivet av frong:

Varför är det en fördel om 4.0 ändå är bakåtkompatibelt?

Går inte att förtydliga mer tror jag.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd

sålde min 2080 ti för 10500, fan kunde fått mer

Permalänk
Medlem

Tack för att du skapade en tråd istället för att gå in i varje annons och skriva istället.

Håller på o bryta ihop.

Folk får faktiskt begära vad dem vill.
Folk får faktiskt buda vad dem vill.
Folk som inte har något att göra i annonsen, som inte ens vill lägga bud... De borde inte skriva något alls.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Siimuliize:

Inte 1080ti utan 2080ti
Kolla länken helt sjukt!

https://www.ebay.com/itm/Gigabyte-AORUS-GeForce-RTX-2080-Ti-X...

Står att det finns 3 en är såld. Vem köper ett 2080ti för 23k vem?

Givet att de verkar skicka kortet till en lång lista världen runt så kanske det är sådant som spelar in? I ett visst land kanske det kostar ännu mer och det här är rent av billigt. Det går inte direkt att gå in på Inet och ange adress Sydafrika...

Jag spekulerar bara givetvis, men finner väl det inte orimligt att en produkt kan vara billigare på en lokal marknad och dyrare på en världsmarknad.