Microsoft avtäcker Xbox Series S med prislappen 3 595 kronor

Permalänk
Melding Plague

Microsoft avtäcker Xbox Series S med prislappen 3 595 kronor

Efter idoga rykten avslöjar Microsoft till slut att Xbox Series S sällskapar Series X, till ett ytterst oväntat lågt pris.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir spænnande att følja med nu de kommande dagarna; bør ju kanske få en liten kontring på pris från Sony.

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Som nog många här vet kan man inte direkt jämföra FLOPS från olika arkitekturer. 4TFLOP är nog ganska nära XBOX One X 6TFLOP med tanke på nyare mer effektiv arkitektur. För att inte prata om hur mycket snabbare Zen2 är mot Jaguar och SSD är mot HDD. Detta känns som ett klart bättre val än Xbox One X även om Series X såklart är bäst. Jobbiga namn på dessa dock. Många som inte är så insatta lär blanda ihop Xbox One X Med Xbox Series X.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Tänk om man hade kunnat få en sån här Series X/S med Windows 10. En färdigbyggd behändig liten låda för en så liten summa som dessa kostar hade jag inte tvekat en sekund.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra pris men är det 70% mindre prestanda? Den är ju knappt halva storleken

Permalänk
Medlem

Väldigt bra pris iallafall.

Men varför utannonserar de inte series X ordentligt också?

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Väldigt bra pris iallafall.

Men varför utannonserar de inte series X ordentligt också?

Det kommer väl nog småningom, antar att det inte var tänkt att Series S skulle lanseras såhär heller

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Wyver @pskjonte nej precis, designen och priset läckte igår kväll/natt, jag antar att Microsoft tyckte att det var lika bra att bara göra det officiellt när promo-materialet redan läckt ut. Annars var det nog tänkt att det skulle ske samtidigt med Series X.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Det här är en extremt prisvärd modell som är rikigt snygg oxå och jag tvivlar inte en sekund på att den kommer sälja som smör. Jag kommer säkert köpa nått liknande.

Visa signatur

Dator: Intel Core i7-13700K 3.4GHz | Asus Prime Z790-P | Corsair 64GB DDR5 3000Mhz | MSI RTX 3070 Ti Ventus 3X OC| Samsung 990 PRO 2TB SSD | Samsung 1TB | Fractal Design North | Asus 28" 4k PB287Q | b]Asus[/b] 27" 144Hz VG27A | Keychron K8 RGB Aluminium Gateron Brown Switch | Corsair Virtuoso | Windows 11 Pro 64bit

Server: Intel Xeon E-2388G CPU @ 3.20GHz | Supermicro X12STW-F | Hynix 128GB DDR4 ECC

Permalänk

Den ser ut som en bashögtalare från Andersson för 299kr.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av StarChild42:

Den ser ut som en bashögtalare från Andersson för 299kr.

Det var precis min första reaktion!

Permalänk
Datavetare

Konsolernas största fördel över PC: det finns endast en HW-konfiguration man behöver bry sig om.

Varför detta självskadebeteende från Microsoft och Sony? Nu har man totalt degraderat konsolerna till en OEM PC, eller hur har de tänkt att speltillverkarna ska kunna få fördelarna med att jobba med konsoler (endast en konfiguration att testa och optimera mot) framöver?

Ovanpå det trycker man sedan på bakåtkompatibilitet. Kan tyckas vara en trevlig egenskap, men ett hårt avbrott som det var PS1->PS2->PS3->PS4 samt Xbox->360->XBO påskyndande kraftigt övergången till att utveckla titlar som inte på något rimligt sätt ens kund portas till föregående generation. Nu kommer det antagligen vara allt för lockande att försöka dra in pengar även på de tiotalsmiljoner enheter av föregående generation som finns ute.

Man ska aldrig säga aldrig, men för egen del känns kommande konsolgeneration som den första jag inte kommer hoppa på (om inte Nintendo gör en spännande Switch2, Switch är ju grym!). Har ändå sett fram emot det stora lyften i CPU-kraft, inköpet av XBX gav verkligen känslan av: det är inget nytt, bara lite mer putsad grafik. Vissa spel är rätt krisp i 4k på XBX, men det blir gammalt förvånansvärt snabbt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tror att det är Game Pass som kommer bli en viktig faktor för Microsoft denna gång.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 3080 | Gigabyte B550 AORUS PRO AC | Ryzen 5 5600X 3.7 GHz | 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | CL16 Kingston A2000 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Medlem

Jag gillar designen (storleken) och priset, men prestandan känns inte tillräcklig. Spel i 4K är ju standard på konsoller i dagens läge, och Xbox One X har ju problem med att hålla 30 fps i 4K i t.ex. Red Dead Redemption 2. Det är väl rätt okej för förra generationens konsoller, men om man köper en ny så får man ju räkna med att den ska klara sig till runt 2024 eller till och med längre.

Hur bra kommer Series S då att klara sig i 4K år 2024, speciellt då 60 fps börjar bli minimum?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Konsolernas största fördel över PC: det finns endast en HW-konfiguration man behöver bry sig om.

Varför detta självskadebeteende från Microsoft och Sony? Nu har man totalt degraderat konsolerna till en OEM PC, eller hur har de tänkt att speltillverkarna ska kunna få fördelarna med att jobba med konsoler (endast en konfiguration att testa och optimera mot) framöver?

Ovanpå det trycker man sedan på bakåtkompatibilitet. Kan tyckas vara en trevlig egenskap, men ett hårt avbrott som det var PS1->PS2->PS3->PS4 samt Xbox->360->XBO påskyndande kraftigt övergången till att utveckla titlar som inte på något rimligt sätt ens kund portas till föregående generation. Nu kommer det antagligen vara allt för lockande att försöka dra in pengar även på de tiotalsmiljoner enheter av föregående generation som finns ute.

Man ska aldrig säga aldrig, men för egen del känns kommande konsolgeneration som den första jag inte kommer hoppa på (om inte Nintendo gör en spännande Switch2, Switch är ju grym!). Har ändå sett fram emot det stora lyften i CPU-kraft, inköpet av XBX gav verkligen känslan av: det är inget nytt, bara lite mer putsad grafik. Vissa spel är rätt krisp i 4k på XBX, men det blir gammalt förvånansvärt snabbt.

Fast nu är ju bakåtkompatibilitet inte samma sak som framåtkompatibilitet. För exempelvis Xbox så kan du ju köra ett spel till det ursprungliga Xbox:et på en Xbox Series X. Men det går ju definitivt inte att göra tvärtom. Jag har inte heller sett någon speltillverkare som efter släppet av nästa generations konsol släppt ett spel som även fungerat på den tidigare (alltså att när Xbox One släpptes så släpptes spel som gick att spela även på Xbox 360).

Vad skulle vara annorlunda nu?

Permalänk
Medlem

I alla fall en smidig lite låda om man ska ta med den till olika platser.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Blomman90:

Fast nu är ju bakåtkompatibilitet inte samma sak som framåtkompatibilitet. För exempelvis Xbox så kan du ju köra ett spel till det ursprungliga Xbox:et på en Xbox Series X. Men det går ju definitivt inte att göra tvärtom. Jag har inte heller sett någon speltillverkare som efter släppet av nästa generations konsol släppt ett spel som även fungerat på den tidigare (alltså att när Xbox One släpptes så släpptes spel som gick att spela även på Xbox 360).

Vad skulle vara annorlunda nu?

Tror du missförstod mig: jag menar att avsaknad av bakåtkompatibilitet är något bra, att spel lanserade för XBO inte fungerade på 360 var en feature!

Detta då det påskyndar övergången till den nya generationen, framförallt övergången till att anpassa spelmotorer och liknande helt efter den nya nivån.

Ovan är ännu en fördel över PC, där är det alltid en balansgång mellan att ge nya häftiga finesser mot att utesluta allt för stor del av marknaden p.g.a. kraven.

Sony verkar ändå lite bättre än Microsoft här, PS5 finns i stort sätt bara i en konfiguration sett till de relevanta bitarna (CPU/GPU-kraft samt mängd RAM). Sony har dock tyvärr högre incitament att fortsätta bry sig om PS4/PS4Pro p.g.a. install-base. Det hade man gjort oavsett, men om PS5 inte varit kompatibel med PS4 hade vi fått PS5 spel som endast behöver bry sig om PS5 features, PS4/PS4Pro versionen hade blivit ett separat släpp.

Edit: argumentet för bakåtkompatibilitet brukar vara att man redan sitter på många spel. Fast hur relevant är det? I det läget sitter man även på en konsol kapabel på att köra dessa spel, har fortfarande kvar två PS3:or någonstans här hemma om jag skulle vilja köra de spelen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag gillar designen (storleken) och priset, men prestandan känns inte tillräcklig. Spel i 4K är ju standard på konsoller i dagens läge, och Xbox One X har ju problem med att hålla 30 fps i 4K i t.ex. Red Dead Redemption 2. Det är väl rätt okej för förra generationens konsoller, men om man köper en ny så får man ju räkna med att den ska klara sig till runt 2024 eller till och med längre.

Hur bra kommer Series S då att klara sig i 4K år 2024, speciellt då 60 fps börjar bli minimum?

Enligt ryktena så är ju hela meningen med denna konsolen just att den inte ska köra 4K. Det ska vara en billigare variant som klarar allt Series X klarar men i t ex Full HD istället. Vi får väl se om det är så det blir..

Sen skulle jag gärna se att 60fps blir minimum (att det inte är det är största anledningen att jag knappt längre spelar på konsol) men det tror jag inte kommer hända den här generationen, heller. Den frågan blir ju lite mer komplicerad nu när spelen börjar ha ett "snyggt" läge och ett annat läge för 60fps. Hur som helst skulle det ju vara mer ok om Series S bara hade 30fps ändå isåfall eftersom det är en billig maskin.. och det är ju faktiskt så att många människor bryr sig inte om fps och det är väl just dom som skulle köpa Series S dessutom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blomman90:

Fast nu är ju bakåtkompatibilitet inte samma sak som framåtkompatibilitet. För exempelvis Xbox så kan du ju köra ett spel till det ursprungliga Xbox:et på en Xbox Series X. Men det går ju definitivt inte att göra tvärtom. Jag har inte heller sett någon speltillverkare som efter släppet av nästa generations konsol släppt ett spel som även fungerat på den tidigare (alltså att när Xbox One släpptes så släpptes spel som gick att spela även på Xbox 360).

Vad skulle vara annorlunda nu?

Nja, det är ju ganska normalt/vanligt att släppa spel till föregående- och nuvarande generation ett tag efter den nya generationen har släppts. Skillnaden nu är att det, ofta men inte alltid, kan vara samma spel till båda generationerna så att om du köper ett nytt och fint spel idag till XBone så ingår samma spel till XSX, om utgivaren har sagt att det är så förstås, inte alla har valt den vägen. MS har ju varit rätt tydliga med att deras spel kommer att fungera så ett tag åtminstone, men i övrigt varierar det. På samma sätt kommer ju spel att funka på XBone även om du köper dom till XSX, så länge det är uttalat med bakåtkompatibilitet förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Enligt ryktena så är ju hela meningen med denna konsolen just att den inte ska köra 4K. Det ska vara en billigare variant som klarar allt Series X klarar men i t ex Full HD istället. Vi får väl se om det är så det blir..

Sen skulle jag gärna se att 60fps blir minimum (att det inte är det är största anledningen att jag knappt längre spelar på konsol) men det tror jag inte kommer hända den här generationen, heller. Den frågan blir ju lite mer komplicerad nu när spelen börjar ha ett "snyggt" läge och ett annat läge för 60fps. Hur som helst skulle det ju vara mer ok om Series S bara hade 30fps ändå isåfall eftersom det är en billig maskin.. och det är ju faktiskt så att många människor bryr sig inte om fps och det är väl just dom som skulle köpa Series S dessutom.

Jag håller med till stora delar. Det kommer säkert att finnas en marknad för den här konsollen, men jag undrar om inte eventuella köpare är dumsnåla och ångrar sig på sikt. Jag menar, det är ju en utmaning att ens hitta en 1080p-tv i dagens läge.

Överlag har jag faktiskt svårt att förstå mig på att konsollmänniskor kan tycka att det är okej att spela i 720p 30 fps år 2020 xD

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Tror att det är ett genialiskt drag av MS att släppa en så pass mycket billigare version! Tänk att ensamstående som kanske då har råd med en sådan som julklapp eller alla småttingar som inte har några krav på FPS, som bara vill spela. Eller alla de som inte har råd med de dyra versionerna!

Ser lite ut som nån högtalare från IKEA kanske, fast snygg!

Skrivet av Sando:

Jag håller med till stora delar. Det kommer säkert att finnas en marknad för den här konsollen, men jag undrar om inte eventuella köpare är dumsnåla och ångrar sig på sikt. Jag menar, det är ju en utmaning att ens hitta en 1080p-tv i dagens läge.

Överlag har jag faktiskt svårt att förstå mig på att konsollmänniskor kan tycka att det är okej att spela i 720p 30 fps år 2020 xD

Finns ju de som inte har råd med så mycket också ... Alla kan ju inte vara täta liksom. Gott om fattiga i Sverige ifall du inte visste. Sådana som ber om lite blöjor och en kasse mat på Facebook.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

@kelthar: Ja det finns väldigt många som fortfarande inte bytt ut sin 1080P tv, så denna konsol till sina barn med game pass är ju perfekt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Tror du missförstod mig: jag menar att avsaknad av bakåtkompatibilitet är något bra, att spel lanserade för XBO inte fungerade på 360 var en feature!

Detta då det påskyndar övergången till den nya generationen, framförallt övergången till att anpassa spelmotorer och liknande helt efter den nya nivån.

Ovan är ännu en fördel över PC, där är det alltid en balansgång mellan att ge nya häftiga finesser mot att utesluta allt för stor del av marknaden p.g.a. kraven.

Sony verkar ändå lite bättre än Microsoft här, PS5 finns i stort sätt bara i en konfiguration sett till de relevanta bitarna (CPU/GPU-kraft samt mängd RAM). Sony har dock tyvärr högre incitament att fortsätta bry sig om PS4/PS4Pro p.g.a. install-base. Det hade man gjort oavsett, men om PS5 inte varit kompatibel med PS4 hade vi fått PS5 spel som endast behöver bry sig om PS5 features, PS4/PS4Pro versionen hade blivit ett separat släpp.

Edit: argumentet för bakåtkompatibilitet brukar vara att man redan sitter på många spel. Fast hur relevant är det? I det läget sitter man även på en konsol kapabel på att köra dessa spel, har fortfarande kvar två PS3:or någonstans här hemma om jag skulle vilja köra de spelen.

Jag tycker ändå det är relevant. Jag plockar gärna bort min XBone från TV-bänken när jag har en SXS exempelvis. Jag kanske donerar (eller säljer) den till någon som inte har så stora krav på prestanda eller sätter den i sonens rum. Det sega med en ny generation är ju att det inte brukar finnas så särskilt många spel till den när den är ny. Jag kommer exempelvis ihåg när jag köpte PS2 vid release och spelutbudet var så kasst att jag fick hålla tillgodo med Midnight Run och en demoskiva som medföljde under ganska lång tid innan det fanns något bättre.

Med XSX kan jag fortsätta spela alla spel jag har till min XBone sannolikt med bättre grafik (jag har inte en X utan bara S idag så även om de inte optimeras för XSX så får jag åtminstone den bättre kvaliteten som jag hade fått med en XBone X). Alltså kommer jag att få bästa tillgängliga version av varje spel, finns det en XSX-variant så får jag allt med RT, 4K, hög fps eller vad det nu är, och finns det en optimerad version för XBone X så får jag allt vad det innebär med (ibland fusk-) 4K och så. Och det gäller ju även äldre spel, det finns rätt många 360-spel som fortfarande är bra, som uppdaterades för XBone X men där jag med en S inte får några förbättringar över 360-versionen.

Sen kan man förstås diskutera om vi hade fått modernare spel snabbare om de hade gjort en clean break, men förutom vissa specifika saker så vet jag inte om det är så. Ett spel till PC stöder ju mängder av konfigurationer redan, det handlar bara om att dra ner eller upp detaljnivån, slå på eller av vissa funktioner som RT eller så, och så funkar allt bra och det är förstås samma sak med konsolerna. Däremot kommer man kanske inte att kunna utnyttja den rätt extrema lagringshastigheten på det sätt som Sony demade med Ratchet and Clank, vilket ju begränsar en aning men samma begränsning finns på PC också (så länge det inte är krav med en PCI-Express SSD) så jag tror inte det kommer att vara ett stort problem. Vi kommer ju att få kraftigt förbättrade laddningstider och stöd för flera sparade snapshots tack vare SSDn vilket är det jag ser fram emot mest, och man kan förstås bygga spel så att de laddas in i realtid på XSX (och kanske XSS) men får en laddskärm på XBone. Att kunna hoppa mellan världar med bara någon sekunds laddning emellan känns rätt mycket som en gimmick egentligen. Sonys demo var ju verkligen gjord för att visa på en fördel de har över XB, vilket inte är så konstigt när det är den fördelen de har just nu.

Skrivet av Squallie:

Enligt ryktena så är ju hela meningen med denna konsolen just att den inte ska köra 4K. Det ska vara en billigare variant som klarar allt Series X klarar men i t ex Full HD istället. Vi får väl se om det är så det blir..

Sen skulle jag gärna se att 60fps blir minimum (att det inte är det är största anledningen att jag knappt längre spelar på konsol) men det tror jag inte kommer hända den här generationen, heller. Den frågan blir ju lite mer komplicerad nu när spelen börjar ha ett "snyggt" läge och ett annat läge för 60fps. Hur som helst skulle det ju vara mer ok om Series S bara hade 30fps ändå isåfall eftersom det är en billig maskin.. och det är ju faktiskt så att många människor bryr sig inte om fps och det är väl just dom som skulle köpa Series S dessutom.

Precis. Klarar XSX ett spel i 4K så lär XSS klara det precis lika bra i 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag håller med till stora delar. Det kommer säkert att finnas en marknad för den här konsollen, men jag undrar om inte eventuella köpare är dumsnåla och ångrar sig på sikt. Jag menar, det är ju en utmaning att ens hitta en 1080p-tv i dagens läge.

Överlag har jag faktiskt svårt att förstå mig på att konsollmänniskor kan tycka att det är okej att spela i 720p 30 fps år 2020 xD

hurrdurr masterrace osv...
Alla spel som jag regelbundet återkommer till på datorn är 'äldre', dvs ingen upplösning i världen skulle kunna få dem att se bättre ut än de gör, och under senare år så har jag till majoritet spelat på Switch, oftast handhållet. Upplösningen spelar absolut ingen roll så länge spelet är väldesignat

$299 för senaste generationens konsol? Det är ett fantastiskt överkomligt pris.

På ett helt annat spår som någon nämnde tidigare i tråden - tänk om Microsoft kunde sälja Xboxes fast med windows 10 istället som Surface Game eller liknande - till samma pris. Jäklaaaar vad Surface Series S skulle flyga från hyllorna. Borde väl inte vara något - egentligen - som hindrar det idag? Det är ju x86 så i praktiken är det väl ""bara"" operativet som behöver bytas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag håller med till stora delar. Det kommer säkert att finnas en marknad för den här konsollen, men jag undrar om inte eventuella köpare är dumsnåla och ångrar sig på sikt. Jag menar, det är ju en utmaning att ens hitta en 1080p-tv i dagens läge.

Överlag har jag faktiskt svårt att förstå mig på att konsollmänniskor kan tycka att det är okej att spela i 720p 30 fps år 2020 xD

Det är ju trevligt om inte konsolspelande bara ska vara något för rika människor att det finns ett billigare alternativ.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av link77:

@kelthar: Ja det finns väldigt många som fortfarande inte bytt ut sin 1080P tv, så denna konsol till sina barn med game pass är ju perfekt

Jo. Många har ju flera TV-apparater, en till barnen, en i sovrummet och så, och då kan man ju köra på en plattform så man bara behöver köpa spelen en gång men satsa på kvalitet på "den stora" teven och låta de andra komma undan med något sämre. Det är ju lite som Switch, man kan spela i "bra" kvalitet dockad till teven men när teven blir upptagen så plockar man loss den och spelar med sämre kvalitet i handen istället. Fast det kräver två TV-apparater och två konsoler förstås, men det är nog vanligare än man tror.

Permalänk
Medlem

Det här är nog ett väldigt smart drag av Microsoft. Det är nog många som kanske inte känner för att punga ut med 6000:- för en spelkonsol till lillgrabben/tjejen på 6-7 år. Då kan detta vara ett bra alternativ, eller till extrarummet där man ändå bara har en äldre 1080p TV. Då kan man ändå spela de senaste spelen, utan att bräcka budgeten. Smart. Kan nog bli en riktig Julklappsraket.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tror du missförstod mig: jag menar att avsaknad av bakåtkompatibilitet är något bra, att spel lanserade för XBO inte fungerade på 360 var en feature!

Detta då det påskyndar övergången till den nya generationen, framförallt övergången till att anpassa spelmotorer och liknande helt efter den nya nivån.

Ovan är ännu en fördel över PC, där är det alltid en balansgång mellan att ge nya häftiga finesser mot att utesluta allt för stor del av marknaden p.g.a. kraven.

Sony verkar ändå lite bättre än Microsoft här, PS5 finns i stort sätt bara i en konfiguration sett till de relevanta bitarna (CPU/GPU-kraft samt mängd RAM). Sony har dock tyvärr högre incitament att fortsätta bry sig om PS4/PS4Pro p.g.a. install-base. Det hade man gjort oavsett, men om PS5 inte varit kompatibel med PS4 hade vi fått PS5 spel som endast behöver bry sig om PS5 features, PS4/PS4Pro versionen hade blivit ett separat släpp.

Edit: argumentet för bakåtkompatibilitet brukar vara att man redan sitter på många spel. Fast hur relevant är det? I det läget sitter man även på en konsol kapabel på att köra dessa spel, har fortfarande kvar två PS3:or någonstans här hemma om jag skulle vilja köra de spelen.

Jag tror inte det är något stort problem, enda skillnaden är rå GPU prestanda, i övrigt är allt detsamma. Så 1080P böra funka direkt på den här budgetvarianten med minst samma FPS som man får med high-end varianten i 4k.
Så förhoppningsvis är det 4k som får ta smällen på budgetvarianten.

Permalänk
Medlem

Lite överdrivet med tjat om 4K tycker jag. Kan inte se minsta skillnad på en TV på rimligt avstånd, men prestandakraven höjs markant.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."