Behöver hjälp att välja laptop!

Permalänk

Behöver hjälp att välja laptop!

Hej, ska börja studera i höst och behöver en ny dator.
Skolan har skickat ut en rekommendation som lyder,

"Datorer: IUC står inte för datorer utan ni får använda era privata datorer men vi kommer fixa Office-paketet, CAD och Wikells/Sektionsdata som ni kommer få på era egna datorer. Vi har fått info från konsulten som kommer utbilda i Office-paketet och CAD om vad han rekommenderar er att ha för datorer under utbildningen:”Bärbar PC-dator max 3 år gammal, undantag för äldre med god prestandaWindows 10Processor i5 eller bättre8 GB RAMCa 100Gb ledig plats på hårddisk.Programmen kräver mycket av datorer (processorkraft, grafik etc), vilket gör att arbetet kan upplevas ”segt” på en enklare dator. Med det sagt så välj dator efter plånbok, tålamod och ambitioner med AutoDesks programvaror, utöver vad som kommer läras ut inom utbildningen.”

Efter detta, samt pratat med en säljare på MediaMarkt. Som övertygat mig om en Ryzen processor. Har jag kommit fram till följande alternativ.

https://www.dustinhome.se/product/5011183145/thinkpad-a285

https://www.proshop.se/Baerbar-dator/Acer-Nitro-5-AN515-43-R4...

https://www.webhallen.com/se/product/321696-Lenovo-Yoga-Slim-...

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-14...

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_asus-laptop-m509da-ej23...

Finns det någon bra där? Eller har ni något annat förslag?
Extemt tacksam om någon skulle ta sig tiden att hjälpa mig.

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem

Är det en dator som ska bäras med fram och tillbaka till skolan varje dag? Det är väldigt stor skillnad att släpa på 1.2 mot 2.2 kg. Så är det fallet skulle jag leta efter någon på max 1.5 kg.
Nu har du inte angivit någon budget, så det blir lite svårt att komma med förslag, men gissar att den ligger på 7-9 tusen kr baserat på datorerna som du länkar till.

Den datorn jag har personlig erfarenhet av är Lenovon som du länkar till (Slim 7). Min bror köpte en sådan från Lenovo direkt för en månad sedan, de hade då riktigt trevliga studentrabatter (7700 kr för versionen med 4500u och 16 GB Ram). Väldigt trevlig dator; bra prestanda, trevlig och tillräckligt stor skärm och samtidigt smidig.

EDIT: Kan tipsa om denna tråd, där finns mer info om Slim 7.

La till en länk till tråd om Slim 7
Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av _Skalman:

Är det en dator som ska bäras med fram och tillbaka till skolan varje dag? Det är väldigt stor skillnad att släpa på 1.2 mot 2.2 kg. Så är det fallet skulle jag leta efter någon på max 1.5 kg.
Nu har du inte angivit någon budget, så det blir lite svårt att komma med förslag, men gissar att den ligger på 7-9 tusen kr baserat på datorerna som du länkar till.

Den datorn jag har personlig erfarenhet av är Lenovon som du länkar till (Slim 7). Min bror köpte en sådan från Lenovo direkt för en månad sedan, de hade då riktigt trevliga studentrabatter (7700 kr för versionen med 4500u och 16 GB Ram). Väldigt trevlig dator; bra prestanda, trevlig och tillräckligt stor skärm och samtidigt smidig.

EDIT: Kan tipsa om denna tråd, där finns mer info om Slim 7.

Ja precis det ska jag göra, men pendlar med bil så blir nog ett överkommligt problem isf. Ja inte mer än 10,000kr hade jag nog tänkt mig.
Okej, tack för tipset! Ska jag in och läsa

Permalänk
Medlem

@DanneGG93:
Du skriver CAD och Autodesk programvaror, Villka menas?

2D-CAD och Autodesk AutoCAD LT fungerar på nästan vadsom, men är det 3D-CAD och Inventor som ex. Då kan jag inte annat än rekommendera en laptop med Nvidia grafikkort för minst smärta (tyvärr), och det oavsett hur mycket jag skulle vilja rekommendera en AMD 4000 APU. Eller möjligen en laptop med ett separat Radeon RX 5000m serien då jag sett att aMD nu har pro drivrutiner till dessa. Tidigare har det även gått att ändra i en .inf fil så man får in pro drivrutin till ett vanligt radeon. Men vet inte status på det idag, tyvärr...

Hmm... Media Markt säljare ska va glada om dom hittar utgången, är nog den erfarenhet jag har fått... Gäller en del andra säljare med tyvärr...

Körde med patchad .inf mot Inventor, Creo Element Direct och Key Creator förr... Utan problem.

Tror nog det finns någon som vet mer om det idag

Edit: Är det endast frågan om ren 3D-CAD så krävs inte så mycket.
Är det däremot frågan om renderingar (mot verklighetstroget) så krävs det en del.

Kan bara svara allmänt så länge man inte vet vad för Autodesk mjukvara som kommer att köras...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

@DanneGG93:
Du skriver CAD och Autodesk programvaror, Villka menas?

2D-CAD och Autodesk AutoCAD LT fungerar på nästan vadsom, men är det 3D-CAD och Inventor som ex. Då kan jag inte annat än rekommendera en laptop med Nvidia grafikkort för minst smärta (tyvärr), och det oavsett hur mycket jag skulle vilja rekommendera en AMD 4000 APU. Eller möjligen en laptop med ett separat Radeon RX 5000m serien då jag sett att aMD nu har pro drivrutiner till dessa. Tidigare har det även gått att ändra i en .inf fil så man får in pro drivrutin till ett vanligt radeon. Men vet inte status på det idag, tyvärr...

Hmm... Media Markt säljare ska va glada om dom hittar utgången, är nog den erfarenhet jag har fått... Gäller en del andra säljare med tyvärr...

Körde med patchad .inf mot Inventor, Creo Element Direct och Key Creator förr... Utan problem.

Tror nog det finns någon som vet mer om det idag

Edit: Är det endast frågan om ren 3D-CAD så krävs inte så mycket.
Är det däremot frågan om renderingar (mot verklighetstroget) så krävs det en del.

Kan bara svara allmänt så länge man inte vet vad för Autodesk mjukvara som kommer att köras...

Det är tyvärr den enda information vi fått om programmen och prestanda kraven. Så vet inte mycket mer själv.

Har inte mycket kunskap om datorer, så det är en jäkla djungel att leta i, haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneGG93:

Det är tyvärr den enda information vi fått om programmen och prestanda kraven. Så vet inte mycket mer själv.

Har inte mycket kunskap om datorer, så det är en jäkla djungel att leta i, haha

Ja, du.. Man får försöka hålla sig för skratt ibland..

Är även en djungel för en som hållit på till och från med datorer sen dom kom, speciellt när det gäller säljare och personer på CAD support när man diskuterar krav/önskemål gällande spec. Man möter två världar där å ena sidan CAD experten tror sig vara expert även på hårdvara, den andra är säljaren som vill visa sig som expert på allt för att sälja "han har hört någonstans att...". Den meningen gäller båda, ändara på det

Hursom, någonstans så borde du kunna få reda på vilka Autodesk mjukvarar som ska användas. Kursplan? Kansli? Utbildare?

Tånker lite sähär: Du ska ha laptoppen till en utbildning, men... Kommer säkert att ha nytta av den även efteråt, frågan är hur mycket.

Sen såg jag att det nämndes en lätt laptop, det är bra men tyvärr lite motsägande då man med CAD gärna vill ha en större skärm. Skulle nog säga att en 15" är minimum, samt att 16 GB RAM täcker långt.
Finns bra ryggsäckar med utrymme för laptop

Sen CPU/Processor så är det många som duger förutom om det gäller FEM (Finita Element) Utböjlning, Krafter, Flöde m.m. Då kräver det en del från CPU/Processor.

Ren CAD 2D eller 3D kräver inte så mycket av grafikkortet, men kommer man till avancerade detaljer eller ett assembly med många detaljer så ökar kraven en del.
Renderingar kräver mer men inte som ett super duper grafikkort i spel, långt ifrån... Däremot så spelar lite annat in då.

Mitt intresse för villken mjukvara ni kommer att använda, kommer helt att styra vad jag känner att jag kan rekommendera.
Det kan vara att den nyttjar CUDA som ex. då är det uteslutande ett Nvidia som gäller som ex.
Använfs inte CUDA eller ni inte kommer att använda funktioner som använder CUDA, då är valet mer allmänt och enklare.

Däremot så avråder jag bestämt från att köra med Intels inbyggda grafik, det kan fungera, men... Det kan även vara ett rent helvete med dom. Sorry för H-ordet

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!