Moderkort skadat om DP ej funkar på den, men funkar på GPU?

Permalänk
Medlem

Moderkort skadat om DP ej funkar på den, men funkar på GPU?

Hej!

Till att börja med, mina specs:
Ryzen 5 3600
ROG Strix B450-F
RTX 2060S
Skärm: AOC 24G2U

Jag städade min dator häromdagen och drog då ur alla sladdar.
När jag väl kopplat in alla sladdar igen så funkade allt som det ska, men skärmen visade no signal.
Skärmen får bild via displayport.

Jag är ganska säker på att jag använt displayporten på mitt moderkort, vilket ger en ''no signal.''
När jag fick detta problem så googlade jag lite och körde på displayporten i mitt grafikkort istället och då funkade allt som vanligt.
Jag vet ju själv inte 100% om displayporten egentligen varit i moderkortet, och om moderkortet i sådana fall tagit skada av min väldigt minimala städning. Läste också att beroende på vad man har för cpu/moderkort, så kan inte ens överhuvudtaget displayporten på moderkortet användas, då blir ju svaret på min fundering väldigt lätt! Något med att CPU:n ska ha integrerad grafik (?)

En extra fråga om någon kan få mig att förstå vad skillnaden är att koppla displayport sladden till GPU jämfört med moderkortet!

Skulle uppskattas stort om någon mer kunnig än mig kan besvara några frågor här haha!
Tack i förväg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samiski:

En extra fråga om någon kan få mig att förstå vad skillnaden är att koppla displayport sladden till GPU jämfört med moderkortet!

DP på moderkortet kräver att du har en APU (dvs CPU med integrerad grafikdel), vilket du inte har.

Så nej, du hade inte DP kabeln kopplad till moderkortet tidigare.

Permalänk
Medlem

@KalBumling Aha, ok! Tusen tack för svar Vad är egentligen mening med CPU med integrerad grafikdel om man får fråga :-)? Är det inte alltid ''starkare'' med ett GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samiski:

Är det inte alltid ''starkare'' med ett GPU?

Inte alla som behöver mer prestanda, ska du t.ex bygga en HTPC eller en ren "surfburk" duger en APU långt så länge det inte ska spelas.

Permalänk
Medlem

@KalBumling Uppfattat. Räddade min kväll av mycket googlande. Tusen tack!