Chromecast with Google TV in Sweden

Permalänk
Medlem

Chromecast with Google TV in Sweden

Is there any way to order the new Chromecast with Google TV in Sweden?

https://www.theverge.com/21495609/google-chromecast-2020-revi...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiddy:

Great, thanks!

Ordered. I had been looking at using a remailing service, but this is a much better option.

€80.99 with shipping to Sweden.

Permalänk
Medlem

Will it work in Sweden. Are the apps pre-installed or is it possible just like on the mi box to install apps? As I have understood it they are pre installed. I'm thinking maybe French Netflix and HBO isn't the same as Swedish. And that SVT play, TV4 play and so on won't be possible to watch?

Permalänk
Medlem

Now its possible to order from Inet.se. in Sweden 899 kr and will be delivered to me 26/10. https://www.inet.se/produkt/6601470/chromecast-med-google-tv

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Smogz:

Will it work in Sweden. Are the apps pre-installed or is it possible just like on the mi box to install apps? As I have understood it they are pre installed. I'm thinking maybe French Netflix and HBO isn't the same as Swedish. And that SVT play, TV4 play and so on won't be possible to watch?

You can install apps, Android TV exists here so it's the same. You can also sideload apps like Stadia that are not officialy supported for the device.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

You can install apps, Android TV exists here so it's the same. You can also sideload apps like Stadia that are not officialy supported for the device.

Ok, thanks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av outhud9:

Is there any way to order the new Chromecast with Google TV in Sweden?

https://www.theverge.com/21495609/google-chromecast-2020-revi...

Google tweeted for a while ago and say was coming to Sweden in secound round in Jun 2021

But if you have any Android TV, like Television, Set top box? then you can install it right now.

Now I have Google TV Home on my TCL Android TV 55EC780

installed ADB packages are available on my OneDrive
Unpack it go to the folder you have unpack it and type CMD in the field then run the following, enable USB debugging also on TV, by clicking on version 5 times under About on TV.

Be sure to pre-install before running ADB.
Google TV Home app
Google App for Android TV app

Dont forget to make deplover tools and active USB debug first.

adb connect ip:5555
connected

to uninstall Android TV Home running
adb shell pm uninstall -–user 0 com.google.android.tvlauncher

To return to Android TV Home run
adb shell cmd package install-existing com.google.android.tvlauncher

However, seeing that Okay Google does not work with the built-in voice, so I need assistance on TV so I need to damn well reach for the remote control, but will run with the launcher hope that it resolves in some update later.

Permalänk
Medlem

Just don't do what I did. I read this post and figured, great I can buy it from another country. Bought it from the UK (I guess I chose from there because I could read the web page) and forgot that they have different power outlets there. Fine I can use anouther adapter...

I had no idea that we have different wifi signals. It works for some things, but trying to stream local files I get an error with the message please check your connection. And Youtube crashes sometimes. Spotify works, yeay!

Edit. Seems like my problems were app related. There was a warning during install, YouTube crashed a lot at first but got better. Switched from Plex to Kodi for local media files and that works great. Probably just software issues with some apps.

Permalänk
Medlem

I did order from Inet.se and got a spanish one.
I Just did change language to swedish and everything works perfekt.
Even the fotosymbol configuration for faster install.
I have nothing to complain about.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

How do you get the "for you" "live" "movies" etc in the top level menu in Sweden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

I did order from Inet.se and got a spanish one.
I Just did change language to swedish and everything works perfekt.
Even the fotosymbol configuration for faster install.
I have nothing to complain about.

Mine is also from spain, but it doesn't work perfect.
I do get some picture issues after watch a few minutes.
It blinks and becomes greenish and purple-ish. If I continue watching it blinks again and becomes normal.
What's wrong?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lmoberg:

Mine is also from spain, but it doesn't work perfect.
I do get some picture issues after watch a few minutes.
It blinks and becomes greenish and purple-ish. If I continue watching it blinks again and becomes normal.
What's wrong?

Strange dont have that problem with mine.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av pono:

How do you get the "for you" "live" "movies" etc in the top level menu in Sweden?

I just installed the new Google TV Launcher on my Nvidia Shield, but there seems to be a problem to load the home screen.
I don't think they have implemented it for Sweden yet. If I turn on my VPN for USA I got it to work as supposed.

Permalänk

Is the svtplay app available on the new chromecast with google tv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martin_SWE:

Is the svtplay app available on the new chromecast with google tv?

I will check when i get home today. SVTplay app is avalible on Android TV so why not?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martin_SWE:

Is the svtplay app available on the new chromecast with google tv?

Yes

Permalänk

Thank you!
It's unfortunate it does not have guest mode anymore. Wonder why they removed it, hopefully they can bring it back. The device can work as wifi hotspot (during setup) and there's bluetooth..

Permalänk
Permalänk
Forumledare

Vad är egentligen fördelarna med den nya kontra cc ultra? 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Vad är egentligen fördelarna med den nya kontra cc ultra? 🤔

Jag har inte provat ultra men lite kortfattat vad jag tycker.

Fjärrkontrollen! Att slippa använda telefon alls! Den kan styra tv och receiver genom CEC. Jag trycker på on/off på fjärrkontrollen och den sätter igång tv och då även receivern. Sedan kan jag höja/sänka ljudet med kontrollen också. Så man slipper någon annan fjärrkontroll. Google tv samlar ju tjänsterna lite i en startmeny, kan vara bra ibland, men jag brukar gå till appen ändå direkt.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Forumledare
Skrivet av Lagers:

Jag har inte provat ultra men lite kortfattat vad jag tycker.

Fjärrkontrollen! Att slippa använda telefon alls! Den kan styra tv och receiver genom CEC. Jag trycker på on/off på fjärrkontrollen och den sätter igång tv och då även receivern. Sedan kan jag höja/sänka ljudet med kontrollen också. Så man slipper någon annan fjärrkontroll. Google tv samlar ju tjänsterna lite i en startmeny, kan vara bra ibland, men jag brukar gå till appen ändå direkt.

Ahaaa, så det är lite som shield/mi box s?
Cec är guld ju!

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Ahaaa, så det är lite som shield/mi box s?
Cec är guld ju!

Cec är superbra ja! Det stämmer att den är mer i stil med dessa. Sedan vad jag läst mig till så är Shield mer avancerad från början. Så om man vill köra mer avancerade saker så är det kanske i vissa fall bättre med en Shield. Det har buffrat 2 gånger i 1 sek på disney och tv4 och jag testade att köra Tomb Raider med in-house Steam link med xbox-kontroller utan några som helst problem med det trådlösa. Jag köpte till en USB-C hub ändå för att ännu stabilare mottagning (Överkurs när routern är 30cm ifrån, men är det black week så är det... ).

Köpte en åt syrran och hon är glad att slippa telefon. Men hon upptäckte att inte Dplay fungerar utan telefon, den måste "chromecastas".

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NordhNet:

Vad är egentligen fördelarna med den nya kontra cc ultra? 🤔

Det är ju verkligen en helt annan typ av enhet då Android på den gör den självständig på ett helt annat sätt. Gamla CC tog ju bara emot en adress till en ström och spelade upp den typ, denna har egna appar med egen styrning helt utan behov av en telefon (om det inte krävs för själva installationen, det vet jag inte). Och den har förstås kvar stödet för den gamla funktionaliteten också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är ju verkligen en helt annan typ av enhet då Android på den gör den självständig på ett helt annat sätt. Gamla CC tog ju bara emot en adress till en ström och spelade upp den typ, denna har egna appar med egen styrning helt utan behov av en telefon (om det inte krävs för själva installationen, det vet jag inte). Och den har förstås kvar stödet för den gamla funktionaliteten också.

Bra förklarat. Det krävs ingen telefon för installation men det blir mycket smidigare om man har Home-appen och installerar genom den.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Är riktigt nöjd med min enhet, köpt av INET.
Bara fjärrkontrollen i sig gjorde det lätt värt det, och slippa använda telefonen hela tiden för att styra innehållet

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

btw, nån som använder denna enhet och har problem med att den skickar ut en till skärmsläckaren eller vad man ska kalla det efter några minuter i Twitch TV? Har än så länge endast upplevt det på Twitch och det tar ungefär 5min.
Har stäng av skärmen satt på aldrig och strömsparläget är avaktiverat.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

TLDR dom tidigare posterna så verkar det än så länge av allt att döma vara en bugg relaterat till Android TV och appen. Vet inte på vilket sätt, men vanlig casting (dvs starta appen i telefon och casta till tvn) istället för att öppna appen i chromecasten verkar fungera smärtfritt....so far.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Hade ingen aning om att den fanns i Sverige att handla, så jag köpte från Elcorteingles.es för 76 euro (800 kr)

https://www.elcorteingles.es/electronica/A37319095-reproducto...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skittle:

Hade ingen aning om att den fanns i Sverige att handla, så jag köpte från Elcorteingles.es för 76 euro (800 kr)

https://www.elcorteingles.es/electronica/A37319095-reproducto...

Inet skyltar inte med att de har den av någon anledning. Tur att man hittade länken här på forumet. Köpt en själv och en till syrran

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact