Specifika frågor om att använda LG OLED 48CX som monitor (ej som TV)

Permalänk
Medlem

Specifika frågor om att använda LG OLED 48CX som monitor (ej som TV)

Det finns mycket skrivet om denna TV i andra trådar, och jag har läst igenom allt. Här tänkte jag samla alla frågor som handlar om att använda OLED 48CX som vanlig datormonitor.
Många med mig funderar på att ersätta den vanliga PC-monitorn med denna TV när priserna sjunker i samband med Black Friday.

Till att börja med, TV:n har HDMI 2.1, men endast de allra nyaste grafikkorten klarar detta. Bortsett från spelande, vad finns det för skäl att ersätta ett grafikkort som har HDMI 2.0 med ett nytt 2.1-kort?
Vid vanligt kontorsarbete och surfande spelar det väl ingen roll, antagligen inte vid tittande på 1080p-video heller, men hur är det med 4K-video?

Många oroar sig för inbränning, och detta har redan diskuterats flitigt, men vad bör man speciellt tänka på när TV:n används som vanlig datorskärm? I Windows låter man taskbar (aktivitetsfältet) vara gömt och endast visa sig när man pekar med musen. Kanske en skärmsläckare som gör skärmen helt svart efter några minuters inaktivtet.

Om man har en browser öppen med många flikar i flera timmar kommer menyraden att vara oföränderlig även om man ofta byter flik, några tips hur man bäst hanterar detta?

Fler frågor senare, så det inte blir för mycket på en gång.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte denna tv specifikt, men svarar mera allmänt.
HDMI 2.1 klarar 4k i 144hz mot 2.0(b) som klarar 60hz.
En ny funktion är variabel HDR, där HDR kan appliceras specifikt för varje bildruta. Vet dock ej om detta är en förbättring eller typ av komprimering.
Sen vet jag inte tv stödjer alla nya funktioner bara för att den har HDMI 2.1
Mer info om HDMI 2.1
https://en.m.wikipedia.org/wiki/HDMI

Vad gäller inbränning så har vissa tv modeller funktioner som skall förhindra inbränning. Dock låter en skärmsläckare (svart eller rörligt) som en bra idé, framförallt om du inte använder TVn under långa perioder.

Permalänk
Rekordmedlem

HDMI 2.1 behövs framförallt för att kunna få bild från "skrivbordet" utan att behöva reducera färginfon via subsampling eftersom tv ar inte brukar ha DP och HDMI 2.0 inte stödjer bandbredden som behövs för det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺

HDMI 2.1 är en specifikation med ett urval av funktioner. Ett pdf-dokument som beskriver den tekniska reglerna för varje funktion.

Vad som sedan fungerar i en TV är en annan sak. Det finns en tydlig tendens att tala om HDMI 2.1 baserat på bandbredden (40 och 48 Gbps mot 18 Gbps) Men utöver det blir det bara snurrigt att peka på en kontakt och tala om "HDMI 2.1". Man måste alltid utgå från funktioner på produktbasis, inte på vad som står om specifikationen på wikipedia.

Dynamisk HDR likt Dolby Vision och HDR10+ är inskrivet på PDF-dokument i HDMI 2.1-specen (från november2017). Särskilt Dolby Vision finns på fler TV som är äldre än den specen och vilka definitivt inte har bandbredden över 18 Gbps. En annan funktion som står i HDMI 2.1-spcen är ALLM, automatiskt spelläge. Återfinns på flera hundra modeller som annars inte kallas för "HDMI 2.1".

Philips TV har till exempel Dolby Vision, HDR10+ och ALLM, även ned på budgetmodellerna i PUS6-serien. Allt detta är funktioner som officiellt är specade i HDMI 2.1-specen. Alla Philips TV-modeller maxar dock bandbredden på 18 Gbps.

En funktion som eARC ingår i HDMI 2.1-specen. Det finns gått om TV-modeller med eARC som inte klarar en bandbredd över 18 Gbps. Så att tala om "HDMI 2.1" där blir också förvirrande, särskilt när det ska blir "äkta HDMI 2.1" eller liknande.

Är man ute efter Dolby Vision, fråga efter Dolby Vision. Inte efter HDMI 2.1
Är man ute efter VRR-funktionen, fråga efter VRR-funktion. Inte efter HDMI 2.1
Är man ute efter möjlighet att köra 4K i 10 bitars HDR utan subsampling i 60 Hz och högre, fråga efter funktionen att köra 4K i 10 bitars HDR utan subsampling i 60 Hz och högre. Inte efter HDMI 2.1

Och så vidare

Permalänk
Medlem

Säg att jag ansluter LG OLED 48CX till en Windows PC med ett lite äldre grafikkort, t.ex. Geforce GTX 1050 ti, och använder den som en vanlig kontorsdator. Streaming och video i max 1080p, inget spelande, inga höga krav på exakta färger.
Sedan byter jag ut grafikkortet mot ett nytt RTX 3080, allt annat lika.

Vad kan jag förvänta mig att märka för skillnad?

Permalänk
Medlem

Att det låter mer om datorn, då ett rtx 3080 drar betydligt mer effekt än 1050.
Annars ingen större skillnad.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Balint:

Säg att jag ansluter LG OLED 48CX till en Windows PC med ett lite äldre grafikkort, t.ex. Geforce GTX 1050 ti, och använder den som en vanlig kontorsdator. Streaming och video i max 1080p, inget spelande, inga höga krav på exakta färger.
Sedan byter jag ut grafikkortet mot ett nytt RTX 3080, allt annat lika.

Vad kan jag förvänta mig att märka för skillnad?

Ingen alls.
Mycket dumt att inte utnyttja grafikkortsbytet för att få bästa möjliga bild från skrivbordet dvs 4k hdr när det funkar med det grafikkortet via hdmi. 30 korten är ju de första grafikkorten som kan överföra signalen till en tv men AMDs nya kommer också att klara att visa skrivbordet fullt ut på en modern tv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balint:

Till att börja med, TV:n har HDMI 2.1, men endast de allra nyaste grafikkorten klarar detta. Bortsett från spelande, vad finns det för skäl att ersätta ett grafikkort som har HDMI 2.0 med ett nytt 2.1-kort?
Vid vanligt kontorsarbete och surfande spelar det väl ingen roll, antagligen inte vid tittande på 1080p-video heller, men hur är det med 4K-video?

Det är helt spelbart i 4k 120Hz med ett gammalt kort och hdmi 2.0, med sänkt färgupplösning till 4:2:0. Dock är det i princip bara 2080ti av de äldre korten som ens hyfsat kan driva 4k 120fps.
TV'n kan också hårdvaruskala 1080p och 1440p utan extra input lag, men det ser ju självklart sämre ut.

I övrigt kan hdmi 2.0 faktiskt inte stödja ens 60Hz 4k 10bit 4:4:4 på denna TV, utan skall du se på 4k video i full kvalitet får du faktiskt sänka till tex 24 eller 30Hz för att kunna få 10bit färgdjup.

Jag körde denna med 2080ti i flera månader och det är helt ok, men med hdmi 2.1 slipper man irriterande manuella upplösningsbyten.

Permalänk
Medlem

När kan man realistiskt hoppas att enklare grafikkort med HDMI 2.1 i budgetklassen börjar komma ut på marknaden?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Balint:

När kan man realistiskt hoppas att enklare grafikkort med HDMI 2.1 i budgetklassen börjar komma ut på marknaden?

När det finns tillräckligt många dåliga kretsar typ i början av nästa år ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

HDMI 2.1 behövs framförallt för att kunna få bild från "skrivbordet" utan att behöva reducera färginfon via subsampling eftersom tv ar inte brukar ha DP och HDMI 2.0 inte stödjer bandbredden som behövs för det.

Förmodligen det du menar men det är sant med tillägget "vid högre frekvenser". Vid 60 hz är det inga problem att köra 4:4:4 (lite mer osäker gällande HDR, har inte känts så aktuellt på jobbdatorn ).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av improwise:

Förmodligen det du menar men det är sant med tillägget "vid högre frekvenser". Vid 60 hz är det inga problem att köra 4:4:4 (lite mer osäker gällande HDR, har inte känts så aktuellt på jobbdatorn ).

Bandbredden med hdmi 2.0 räcker inte för 60 Hz utan att subsampla 4:4:2 det har fram tills nu i praktiken krävts DP vilket är extremt ovanligt på tvar så de nya grafikkoerten är ett måste för de som vill använda en tv för att visa skrivbordet...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bandbredden med hdmi 2.0 räcker inte för 60 Hz utan att subsampla 4:4:2

Hur tydligt märks den skillnaden för en genomsnittlig användare, är det något som de flesta märker direkt, eller är det något man får anstränga sig för att upptäcka?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Balint:

Hur tydligt märks den skillnaden för en genomsnittlig användare, är det något som de flesta märker direkt, eller är det något man får anstränga sig för att upptäcka?

Har ingen tv att prova med men du får ju sämre färgåtergivning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Balint:

Hur tydligt märks den skillnaden för en genomsnittlig användare, är det något som de flesta märker direkt, eller är det något man får anstränga sig för att upptäcka?

Beror på vad du gör och hur du använder det. Går igenom effekterna av subsampling här: https://www.sweclockers.com/artikel/20927-bildanslutningar-de...

Har du tänkt använda en TV som skrivbordsmonitor till en dator vill du nog verkligen undvika subsamplade färger. Om allt som gör är att spela spel på soffavstånd och tittar på film är det mycket möjligt att det aldrig märks av.

För en TV utan dator i ett vardagsrum är subsampling inget problem. Det är när det blandas in dator och Windows etc. som det blir ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bandbredden med hdmi 2.0 räcker inte för 60 Hz utan att subsampla 4:4:2 det har fram tills nu i praktiken krävts DP vilket är extremt ovanligt på tvar så de nya grafikkoerten är ett måste för de som vill använda en tv för att visa skrivbordet...

Nej, det stämmer inte vad jag vet, 4K@60hz@4:4:4 fungerar. Däremot med HDR eller högre frekvens än 60 hz blir det strul. Notera dock att det väl då är med HDMI 2.0 med nån bokstav efter, men tror det är vad man idag brukar mena med HDMI 2.0. Utan 4:4:4 blir det ju dock för jävligt så fort man har text eller liknande, det kan vi enas om.

@Laxpudding kan nog detta

Permalänk
Avstängd

Någon som kör en sån här till datorn som huvudmonitor?

Är lite sugen på att testa efter/om man fått hem sitt 3080

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Någon som kör en sån här till datorn som huvudmonitor?

Är lite sugen på att testa efter/om man fått hem sitt 3080

Kör en dylik som monitor. Fungerar bra med 120hz 4k rgb efter senaste firmware uppdateringen.
Haft en C7 55" innan dess, åtminstone 4000 timmar hade den panelen gått som monitor sedan den införskaffades.

Permalänk
Medlem

Har frågor om denna

1. Är det någon som vet om det går att montera på väggen utan att sticka ut, på bilderna ser det ut som foten sticker ut 10-15cm?

2. Det ska finnas en superfjärr där man kan gå in olika servicelägen är det någon som vet om denna fungerar till lg 48cx?

3. Har ett skrivbord som är 70 cm djup och det känns lite för tajt men skulle kunna tänka mig ha den på väggen men då blir ju problemet om man vill stå upp så fungerar det ej eller finns det något väggfäste som går att höja och sänka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

1. Är det någon som vet om det går att montera på väggen utan att sticka ut, på bilderna ser det ut som foten sticker ut 10-15cm?

Det är om man vill ha den på foten, hänger man på väggen är den 0,5cm tjock upptill och ca 3cm tjock nedtill.

Skrivet av jan-banan:

2. Det ska finnas en superfjärr där man kan gå in olika servicelägen är det någon som vet om denna fungerar till lg 48cx?

Ingen aning, men det går komma in i någon meny där jag just nu glömt hur man gjorde men det var bara klicka runt lite och trycka samma knapp fem gånger på rätt ställe typ.

Skrivet av jan-banan:

3. Har ett skrivbord som är 70 cm djup och det känns lite för tajt men skulle kunna tänka mig ha den på väggen men då blir ju problemet om man vill stå upp så fungerar det ej eller finns det något väggfäste som går att höja och sänka?

Gör det säkert. Jag satte min på gasarm dock för att kunna vinkla om lite hur som helst. Funkade fint med kraftig gasarm+VESA-adapter.

Permalänk
Medlem

Tack för svar!
Runt 2:09 är menyn
https://youtu.be/Z_13b4QUUvsM

https://www.amazon.com/MKJ39170828-Replacement-Service-Remote...

Det var denna kontroll jag tänkte på

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Det var denna kontroll jag tänkte på

Ah, nej den har jag inte provat. Det jag tänkte på var :

Citat:

You can check HDMI diagnostics by going into settings - progammes, then hover over progamme tuner and press 11111. This will show you current bit depth, colour space, chroma etc. Just click on HDMI when in the menu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xanrag:

Det är om man vill ha den på foten, hänger man på väggen är den 0,5cm tjock upptill och ca 3cm tjock nedtill.

Ingen aning, men det går komma in i någon meny där jag just nu glömt hur man gjorde men det var bara klicka runt lite och trycka samma knapp fem gånger på rätt ställe typ.

Gör det säkert. Jag satte min på gasarm dock för att kunna vinkla om lite hur som helst. Funkade fint med kraftig gasarm+VESA-adapter.

https://i.imgur.com/TkstY4c.jpg

Vad köpte du för arm?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Vad köpte du för arm?

En fyndvara av https://www.inet.se/produkt/2210146/m-vesa-gas-lift-arm-singl...

Enda mindre bra är att vippen framåt bakåt är lite jobbig trimma in, så vill man vippa TV:n ofta bör man nog leta efter någon annan modell. Man får vara rätt försiktig också, den är trots allt större än det är tänkt för även om den inte är tyngre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xanrag:

En fyndvara av https://www.inet.se/produkt/2210146/m-vesa-gas-lift-arm-singl...

Enda mindre bra är att vippen framåt bakåt är lite jobbig trimma in, så vill man vippa TV:n ofta bör man nog leta efter någon annan modell. Man får vara rätt försiktig också, den är trots allt större än det är tänkt för även om den inte är tyngre.

Tack.

Jag funderar på att sätta upp den på väggen för att den ska vara så långt bort som möjligt

Men kanske kan bli en sån där om jag inte hittar något bra för väggen.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Tror du den där eller likande arm skulle kunna ha den något bakom skrivbordet säg 10-20 cm bakom.

Skulle vara guld om låg släppte en runt 40 tum.

Är fortfarande tveksam över mitt skrivbord som bara är 70cm att det blir för stort

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Tror du den där eller likande arm skulle kunna ha den något bakom skrivbordet säg 10-20 cm bakom.

Är fortfarande tveksam över mitt skrivbord som bara är 70cm att det blir för stort

Ja mina bord är 68 djupa men den kommer längre bort eftersom jag kör den i hörnet. Inga problem ha 360 grader på den armen om man tar bort ett stopp, men det blir ju en liten hävarm.

Permalänk
Medlem

De flästa här har garanterat redan sett denna videon.
Men för de få som inte gort det, så svara den på en del av alla frågor om hur den är att ha som datorskärm.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xanrag:

Ja mina bord är 68 djupa men den kommer längre bort eftersom jag kör den i hörnet. Inga problem ha 360 grader på den armen om man tar bort ett stopp, men det blir ju en liten hävarm.

Men Tycker du tv är okej i storlek eller är den för stor? Drömmen hade ju varit runt 40 tum.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mega-Dark:

De flästa här har garanterat redan sett denna videon.
Men för de få som inte gort det, så svara den på en del av alla frågor om hur den är att ha som datorskärm.
https://youtu.be/x9n8Hz_RLqw

Bra länkat, han övertalade mig

Hoppas det blir ett fint pris på BF.

Visa signatur

Mr. Scriptman