Permalänk
Inaktiv

Google analytics

Hej alla,

Har börjat intressera mig för Google analytics och har satt upp en egen sajt som jag tackar så att jag förhoppningsvis blir bättre.

En sak jag inte blir klok på är följande.

Fråga 1: i dagsläget har jag en htmlsajt med sju sidor. Inga problem att lägga in trackingkoden där, men hur gör t.ex. ehandlare där inköpsavdelningarna kanske lägger upp 100 nya produkter om dagen? Hur får dom in koden?

Och säg att man köper en färdig webbshopp av någon med 5000 produkter med en sida för varje. Inte kan man väl lägga in scriptet på varje sajt heller?

Fråga 2: Säg att man vill tracka hur många som trycker på "lägg varan i kundvagnen" på en webbshopp. Lägger man då in ett event på varenda knapp på varenda produkt? Låter lika jobbigt osmidigt som fråga 1.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Jag har använt analytics i många år, dock för våra applikationer skrivna i Java.

Det du gör är att skicka ett strängvärde till vad som skall trackas.

i mitt fall kan det se ut såhär:

@Override public void analyticsReportNewHighscore(int points) { mTracker.setScreenName("A player just achieved a new highscore of: " + points + " points"); mTracker.send(new HitBuilders.ScreenViewBuilder().build()); }

I ovan fall så har variabeln "points" skickats till metoden "analyticsReportNewHighscore". Som sedan skickar vidare informationen till Analytics.

Det borde fungera på samma sätt, t.ex. att ett script triggas som rapporterar & tar emot ett värde som sedan skickas till analytics.

Det jag ser är att du kräver mer än HTML. Du behöver något som kan exekveras när du trycker på en länk & kan uppdatera(dvs. om du inte har en statisk hårdkodad sida).

Webbshoppar laddar all sina produkter från en databas, med tillhörande information. Som sedan visas i en lista för användaren.

Denna lista har förmodligen automatiskt skapat länkar som leder till produkten i fråga genom t.ex. ett php script. Scriptet skickar sedan vidare infon (parametrar / info om vilken produkt du klickat på) till Analytics. När informationen har skickats vidare och registrerats i analytics, så skickas du vidare till produktsidan.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 5700x - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon275975:

Fråga 1: i dagsläget har jag en htmlsajt med sju sidor. Inga problem att lägga in trackingkoden där, men hur gör t.ex. ehandlare där inköpsavdelningarna kanske lägger upp 100 nya produkter om dagen? Hur får dom in koden?

Dom bygger upp sina sidor dynamiskt med exempelvis PHP.
När man exempelvis går till "https://www.inet.se/produkt/6903949/fractal-design-define-7-c..." så har ju INet inte någon sida på serverns lagringsenhet som heter "fractal-design-define-7-compact-svart-tg" utan den sidans data hämtas från en databas och sen byggs upp med datan och templates. Där stoppas även trackingkoden in dynamiskt.
Så när ett företag lägger till en ny produkt görs det i databasen, ingen ny sida skapas.

En enkel template kan se ut som följande :

{include 'head.tpl} - Innehåller html,head,meta,css-include mm. {include 'navBar.tpl} - Menyer {include 'productInfo.tpl} - Produktinfo (se nedan) {include 'footer.tpl} - Avslutar sidans innehåll med diverse sluttaggar och kanske copyrightinfo.

Där man kanske lägger trackingkoden i footer.tpl, som är gemensam för alla sidor på siten.
PHP tar parametrar från URLen i INets fall "6903949" som är produktnummer och gör en uppslagning i databasen efter produktdatan för produkten "6903949" och sen matar in det i productInfo.tpl som kan se ut som följande :

{$product.name} {$product.price} <a href="buy.php?prodNr={$product.nr}>Köp {$product.name}</a> {$product.info}

Typ.