Få jobb efter YH-ubildning, .NET

Permalänk
Medlem

Få jobb efter YH-ubildning, .NET

Har börjat gå i tankarna på att skola om mig, och det som lockar mest just nu är en YH-utbildning på 2 år inom .NET.

Men kollar man efter dessa jobb så ser det ut som att i princip alla företag endast söker folk som har arbetat inom detta i minst tre-fem år. Hur svårt kommer det egentligen att vara för mig att få ett arbete som utvecklare inom .NET efter en YH-utbildning på två år?
Lär jag mig tillräckligt på dessa två åren?
Har ingen vidare lust att lägga två år av mitt liv på en utbildning som sedan inte kommer leda till ett arbete.

Jag förstår att högskola/uni är bättre, men känner att YH passar mig bäst, så hur stor skillnad är det egentligen på dessa två? I svårighet att få jobb, och lön.

Undrar även om jag kanske bör kolla mer på Java istället för C#? Har lite beslutsångest vad som är roligast att arbeta med och vad som är bäst när det kommer till att leta jobb.

Ser gärna svar av folk som har erfarenhet av detta. Tack!

Permalänk

Går du YH så har du oftast 2 praktikperioder, och de brukar funka bra för att få in en fot eller iaf få kontakter för jobb
Vi har anställt flertalet från Nackademins .Net utbildnng genom åren

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Du kan absolut få jobb! Se till att utveckla några appar/webbsidor som du kan dema / skicka med länkar till i CV:t - visa att du brinner för utveckling. Sköt dig bra på intervjuerna så är saken biff

mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Går du YH så har du oftast 2 praktikperioder, och de brukar funka bra för att få in en fot eller iaf få kontakter för jobb
Vi har anställt flertalet från Nackademins .Net utbildnng genom åren

Låter bra! Börjar dock överväga lite om man kanske bör välja Java istället? Beslutsångest.. Kan inte riktigt bestämma mig vad som är bäst att lägga min tid på.

Skrivet av Tea42BBS:

Du kan absolut få jobb! Se till att utveckla några appar/webbsidor som du kan dema / skicka med länkar till i CV:t - visa att du brinner för utveckling. Sköt dig bra på intervjuerna så är saken biff

Arbetar du med detta? Bör jag istället välja Java? Kan inte riktigt bestämma mig vad som är bäst att lägga min tid på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xns:

Låter bra! Börjar dock överväga lite om man kanske bör välja Java istället? Beslutsångest.. Kan inte riktigt bestämma mig vad som är bäst att lägga min tid på.

Arbetar du med detta? Bör jag istället välja Java? Kan inte riktigt bestämma mig vad som är bäst att lägga min tid på.

.NET är bättre.
Mvh .NET-utvecklare

Skämt åsido så är .NET och Java ganska lika, men Sverige överlag är ganska förtjusta i Microsoft så det finns en del .NET nuförtiden.

Det är inte svårt att gå från det ena till det andra.

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av xns:

Det finns gott om jobb både för C# och Java i Sverige. Det varierar lite per region, så vill du ha absolut bäst möjlighet till jobb där just du bor kan det vara värt att kolla jobbmöjligheter i din närhet. Min uppfattning är att det totalt finns fler jobb för C#, men jag kan ha fel.

I övrigt är språken väldigt lika till upplägget, så det spelar ingen större roll vilket du väljer. Inget är roligare än det andra, och du kan inte veta vilket du tycker bättre om förrän du testat båda. Sannolikt kommer du att tycka bättre om det du lär dig först. På grund av hur lika språken är så är det inte alls svårt att lära sig det andra givet att man kan det ena.

En mindre detalj är att C# ofta går hand i hand med Windows, så ogillar du det senare är Java ett säkrare val.

Permalänk
Medlem

Jag läste YH inom .NET. Fick jobb i samband med min praktik, dock inte hos företaget jag gjorde min LIA, utan hos företaget jag var ute på uppdrag hos. Även under dessa coronatider så tror jag runt 70% av klassen har jobb idag. Detta är i Stockholm, så det kan skilja beroende på vart du söker.

Permalänk
Medlem

Jag gick YH (.NET) och fick jobb på min praktikplats. Tror runt 70-80% fick jobb på sin praktikplats från vår klass. Tog examen i våras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Jag läste YH inom .NET. Fick jobb i samband med min praktik, dock inte hos företaget jag gjorde min LIA, utan hos företaget jag var ute på uppdrag hos. Även under dessa coronatider så tror jag runt 70% av klassen har jobb idag. Detta är i Stockholm, så det kan skilja beroende på vart du söker.

Skrivet av Forsgren:

Jag gick YH (.NET) och fick jobb på min praktikplats. Tror runt 70-80% fick jobb på sin praktikplats från vår klass. Tog examen i våras.

Låter väldigt bra, ska nog satsa på .NET i alla fall! Får man fråga vad ni hade för ingångslön efter YH?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xns:

Låter väldigt bra, ska nog satsa på .NET i alla fall! Får man fråga vad ni hade för ingångslön efter YH?

Gick också en YH-utbildning med .NET inriktning. Fick 30k i ingångslön. Jobbar i Göteborg på en internationell konsultfirma.

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av xns:

Gick in på 32 utan tidigare erfarenhet av att jobba med IT.