Använda Pip för att Installera en Specific Version av Python-paket?

Permalänk
Medlem

Använda Pip för att Installera en Specific Version av Python-paket?

Hej där! Här kommer kanske en nybörjarfråga som gäller Python och hur man installerar en specifik version av ett paket. Ja, egentligen vill jag installera flertalet paket. Det jag försöker göra är att installera version x.x.x av ett paket och det gör att jag vill ha fler paket. Den nuvarande versionen som visas i PyPi är 1.2.3. Hur kan jag installera en äldre version av ett paket och, framförallt, hur kan jag göra det enkelt för mig att använda pip för att installera en specifik version av flera Python-paket? Egentligen undrar jag väl främst hur jag gör det enkelt för flertalet paket också. Det vill säga, om jag vill bestämma versionerna av flertalet Python-paket som jag helst också installerar med pip. Hur gör jag det?

Permalänk

Hej!

I den enklaste form använder du pip install dittpaket==din_version. Det är emellertid att föredra att du installerar den version/de versioner du vill ha i en virtuell miljö.
Vid en snabb Googling så fann jag denna:https://www.marsja.se/pip-install-specific-version-of-python-package/

Du kan lägga alla paket du vill installera i en .txt fil med versionerna så får du alla installerade (se posten länkad).

Hoppas det hjälper!

Permalänk
Medlem
Skrivet av StackAboo:

Hej!

I den enklaste form använder du pip install dittpaket==din_version. Det är emellertid att föredra att du installerar den version/de versioner du vill ha i en virtuell miljö.
Vid en snabb Googling så fann jag denna:https://www.marsja.se/pip-install-specific-version-of-python-package/

Du kan lägga alla paket du vill installera i en .txt fil med versionerna så får du alla installerade (se posten länkad).

Hoppas det hjälper!

Tack för hjälpen! Nu förstår jag hur jag kan göra för att, med pip, installera en specifik version av ett Python-paket. För eventuella andra läsare, som hittar hit, så kommer kommando pip install django==3.1.1 installera den versionen av paketet django. Om vi vill installera flertalet paket och bestämma vilka versioner så kan vi skapa en .txt fil där vi, rad för rad, anger paket och använder == och sedan versionen av paketet vi behöver.

Permalänk
Skrivet av KarlPepp:

Tack för hjälpen! Nu förstår jag hur jag kan göra för att, med pip, installera en specifik version av ett Python-paket. För eventuella andra läsare, som hittar hit, så kommer kommando pip install django==3.1.1 installera den versionen av paketet django. Om vi vill installera flertalet paket och bestämma vilka versioner så kan vi skapa en .txt fil där vi, rad för rad, anger paket och använder == och sedan versionen av paketet vi behöver.

Fint att det löste sig då!