Tips på att rädda gamla kassetter?

Permalänk
Inaktiv

Tips på att rädda gamla kassetter?

Eller om någon vet en bra sub på reddit för denna sortens frågor. Jag brukade göra egna radioshower som barn på 90-talet, tänkte spara dem för ev. egna framtida barn att lyssna på.

Misstänker att det är en dålig idé att stoppa i banden direkt. Ska man "tighta till" med fingret först? Andra saker man bör tänka på? Är rädd för att dem går av när jag trycker på play. Går det att se visuellt om banden är dåliga?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon324648:

Eller om någon vet en bra sub på reddit för denna sortens frågor. Jag brukade göra egna radioshower som barn på 90-talet, tänkte spara dem för ev. egna framtida barn att lyssna på.

Misstänker att det är en dålig idé att stoppa i banden direkt. Ska man "tighta till" med fingret först? Andra saker man bör tänka på? Är rädd för att dem går av när jag trycker på play. Går det att se visuellt om banden är dåliga?

Har du en bra bandare är det skonsammare du kan göra att spela dem och ha den också ansluten till ett bra ljudkort och spela in dem digitalt direkt.
Däremot är i princip alla kasettspelare du kan köpa nya idag ren skit så skaffa ingen "usbkasettspeare" det går inte heller längre att licensiera Dolby B, C eller S så det finns inte på någon ny apparat vilket också kan vara värt att tänka på om banden är Dolbykodade.
Har du ingen bandare så kan det vara vettigt att börja leta på begmarknaden efter nått passande med bra kvalitet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du en bra bandspelare borde det inte vara ett problem att koppla in till datorn och spela in den vägen, kolla på bara att läshuvudet är rent, kanske testa så allt snurrar korrekt med ett annat band först (nån man känner har säker några band kvar i källaren) och kolla hur det blir. Dåligt ljud? Felsök och försök rätta felande länken, låna en annan bandare/ljudkort/byt inspelningsprogram.

Banden i sig; kolla att de är rena från skräp och att det inte är något på den synliga delen av banden så det inte kommer in i kassetten när de spelas samt att "spänn biten" har spänsten kvar (vet inte vad den heter egentligen, men det är en lite bit metal som sitter i mitten av det synliga bandet och håller det emot läshuvudet i spelaren.

Det som ev går att se på bandet är om det finns repor eller revor i bandet, det går att skarva om ett bandet gått eller går sönder, du tappar den biten, men förmodligen var det då redan bortom räddning om du inte vill lägga hutlösa mängder pengar....

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |