AMD uppges arbeta på Navi 10-grafikkort för kryptoberäkningar

Permalänk
Medlem

Hade ju gärna sett bra/prisvärda full-feature kort utan display-utgångar som man kunnat ha som compute-kort och acceleration för servrar (VM's och andra tjänster) gärna med SR-IOV/MR-IOV och fokus på effektiv (tyst) kylning.
Skulle t.ex. kunna användas till folding/kryptomining (-för dem som nu känner att de vill det...) men även andra uppgifter samtidigt.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av krigelkorren:

Hade ju gärna sett bra/prisvärda full-feature kort utan display-utgångar som man kunnat ha som compute-kort och acceleration för servrar (VM's och andra tjänster) gärna med SR-IOV/MR-IOV och fokus på effektiv (tyst) kylning.
Skulle t.ex. kunna användas till folding/kryptomining (-för dem som nu känner att de vill det...) men även andra uppgifter samtidigt.

Tror kostnaden av en display-utgång är ytterst marginell, vad kan det vara i extra material? 20:- per kort? Även de billigaste moderkort och liknande slänger ju på display-utgångar då det knappt kostar något

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Ska de verkligen kallas grafikkort om den primära uppgiften är krypto?

Om det blir mycket billigare så köper jag gärna ett för spel och sånt

Permalänk
Medlem

Jag som både är gamer och miner skulle verkligen fundera på att köpa ett renodlat miningkort. Då måste det vara extremt billigt och effektivt, i regel har de inte varit speciellt billiga iallafall. Dessutom är eftermarknadspriset väldigt lågt då det bara är miners (eventuellt) som är intresserade.

Både AMD och Nvidia har haft renodlade "krypto"-kort tidigare. Tänker framförallt på Sapphire RX 570 16 GB Blockchain eller vad det hette, utvecklat främst för GRIN. Men kortet var dyrt och var inte lönsamt att köpa. Nvidia hade väl P104 och liknande med 3 resp 6 GB VRAM.

Om man nu vill köpa grafikkort för mining så är fortfarande RX 570/580 8 GB bäst för bästa pris/prestanda (Ethereum).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Men det blir ju missnöje bland miningkunderna. AMD vill tjäna pengar. De säljer till de som vill köpa. Varför skulle de ta bort en marknad som de kan tjäna pengar på?

För att de skulle tjäna minst lika mycket pengar, och få betydligt fler nöjda kunder och ett bättre rykte, om de såg till att göra korten ointressanta för de galningar som sitter och köper hundratals eller tusentals kort för att fylla en lada med, så att den breda massan kan få sina kort i stället. Att ha bra rykte säljer man bra på.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

För att de skulle tjäna minst lika mycket pengar, och få betydligt fler nöjda kunder och ett bättre rykte, om de såg till att göra korten ointressanta för de galningar som sitter och köper hundratals eller tusentals kort för att fylla en lada med, så att den breda massan kan få sina kort i stället. Att ha bra rykte säljer man bra på.

Spela datorspel gör liksom ingen nytta. Att kalla människor som råkar ha en annan hobby för galningar känns inte OK. De flesta som minar gör det som hobby.

Har svårt att förstå hur en större marknad inte skulle ge tillverkarna fler sålda grafikkort. Det är väl bara att bygga fler fabriker och tillverka flera tills alla som vill ha dem kan köpa?

Permalänk
Medlem

Den användningen jag ser med dessa kort är att tvätta pengar vid bedrägerier.
Köper verkligen miners kort som inte går att sälja på begagnat marknaden när det inte längre är lönsamt att bryta med dem?

Permalänk
Skrivet av Niolator:

Jag tycker fortfarande att mining är ett stort slöseri med datorkraft. Tänk om all datorkraft som går till mining skulle användas i vetenskapens tjänst istället.

hellre det faktiskt, men varför ska jag hjälpa en företag I USA utan att få ett enda öre eller ens ersättning för el samt ge en stor del av äran till några i USA om dom knäcker alltihopa. Det tänker inte jag lägga en större peng på. Har förövrigt ett grafikkort i gång sedan en månad på folding home... Covid -19 enbart, kör ett litet tag till men sen får det vara bra. Skulle mycket hellre hjälpa åtminstone någon inom EU. Vi är rankade 2400 av 255198 vilket nog inte är en dålig insats.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Skrivet av Snubb1:

Den användningen jag ser med dessa kort är att tvätta pengar vid bedrägerier.
Köper verkligen miners kort som inte går att sälja på begagnat marknaden när det inte längre är lönsamt att bryta med dem?

gör man rätt så går det fint att köra spel på dom vanliga grafikkorten om man vill det efter Mining. man klockar nämligen ner dom rejält så att dom drar lite värme därför går som inte så heta och det är inget som sliter på kretsarna på det sättet. Minnena överkockar man lite. Däremot så kan det hända att fläktarna som gått 7/24/365 kanske slitits på en hel del. Det är ingen katastrof bara att sätta i ny fläkt i sådan fall. Fläktarna brukar ju förövrigt hålla hur länge som helst så ?...

Det är inget mer med det.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

Kan det möljligtvis finnas halvt defekta grafikkretsar som inte funkar för spel men ändå funkar för mining?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

gör man rätt så går det fint att köra spel på dom vanliga grafikkorten om man vill det efter Mining. man klockar nämligen ner dom rejält så att dom drar lite värme därför går som inte så heta och det är inget som sliter på kretsarna på det sättet. Minnena överkockar man lite. Däremot så kan det hända att fläktarna som gått 7/24/365 kanske slitits på en hel del. Det är ingen katastrof bara att sätta i ny fläkt i sådan fall. Fläktarna brukar ju förövrigt hålla hur länge som helst så ?...

Det är inget mer med det.

Jag tror inte det framgick tillräckligt tydligt att jag ifrågasatte om de som bryter verkligen är intresserade av de kort artikeln handlar om då de inte finns någon andrahandsmarknad när det inte längre är lönsamt att bryta kryptovaluta.
Jag tror att de som bryter är mer intresserade av vanliga kort som går att sälja på begagnatmarknaden.
Dessa kort artikeln beskriver har nog störst användning vid bedrägerier när pengar ska tvättas då har man nytta av block-chain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Jag tror inte det framgick tillräckligt tydligt att jag ifrågasatte om de som bryter verkligen är intresserade av de kort artikeln handlar om då de inte finns någon andrahandsmarknad när det inte längre är lönsamt att bryta kryptovaluta.
Jag tror att de som bryter är mer intresserade av vanliga kort som går att sälja på begagnatmarknaden.
Dessa kort artikeln beskriver har nog störst användning vid bedrägerier när pengar ska tvättas då har man nytta av block-chain.

Förstår inte det där om att tvätta pengar med dessa kort. Hur gör man då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Tror kostnaden av en display-utgång är ytterst marginell, vad kan det vara i extra material? 20:- per kort? Även de billigaste moderkort och liknande slänger ju på display-utgångar då det knappt kostar något

Precis, även på moderkort om man använder CPU:er utan möjlighet att ens nyttja de extra portarna. T.ex. dem som saknar intergerad grafikdel.
Så ja, om man enbart fokuserar på materialkostnaden så kan jag förstå resonemanget, men den är för mig helt ointressant i sammanhanget.

Ändå en onödig utgift och avkall på design om man skulle kunna få till en effektivare kylning och kanske kort som tar mindre plats, i det primära syftet att bara finnas i ett system som avlastningskort/beräkningskort eller bara leverera virtuell grafikpretanda till ett antal hosts.
En server har dessutom ofta en simpel inbyggd grafikdel som ändå finns där ifall man vill administrera något lokalt, men för det mesta görs sådant via separat managementmodul/system/KVM-switch så även där saknas det nytta av fysiska portar. Funktionaliteten är vad som skulle skilja konsumentkorten och dessa korten åt.
Support för saker som SR-IOV saknas ofta på konsumentkort -för att inte säga alltid.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.