Permalänk
Medlem

Omvandling av hdmi signal

Hej!
Finns det någon möjlighet att omvandla en hdmi eller vga signal till att kunna skickas i en vanlig antennkabel direkt in i ex. en projektor?
Kan detta ske i hd kvalitet?
Tack!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av LAEM:

Hej!
Finns det någon möjlighet att omvandla en hdmi eller vga signal till att kunna skickas i en vanlig antennkabel direkt in i ex. en projektor?
Kan detta ske i hd kvalitet?
Tack!

Kort svar är nej.

Vad är det du försöker uppnå? Vilket problem är det du försöker lösa? För det du beskriver är en väldigt märklig omväg.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror aldrig jag sett en projektor med inbyggd tvmottagare, vad är det du försöker koppla ihop ?

Men ja omvandlare för hdmi till dvb t och c finns men det är ju inga vanliga konsumentprodukter utan mer för att bygga kabeltv nät och jag är verkligen nyfiken på vilken projektor det handlar om och varför.
http://www.barcom.se/html/aquila_pro.html
https://www.televes.com/se/585401-dimod-hd-dvb-t-dvb-c-encode...

Permalänk
Medlem

Tack för era svar.
Det är så att det handlar om en större allmän lokal och det jag skulle behöva göra är att sända video från ena ändan till den andra ca 60 meter.
Det som finns nu är en tv kabel och det är väldigt krångligt att dra några andra kablar snyggt till projektorn.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LAEM:

Tack för era svar.
Det är så att det handlar om en större allmän lokal och det jag skulle behöva göra är att sända video från ena ändan till den andra ca 60 meter.
Det som finns nu är en tv kabel och det är väldigt krångligt att dra några andra kablar snyggt till projektorn.

Du vill alltså använda en 75 ohm koax genom att ansluta en modulator i ena änden och en mottagare i den andra för normala projektorer har ju ingen mottagare. Lösningen går att få till men troligen är ju en AOC-hdmi kabel åtminstone billigare att köpa in men du får väl kontakta nån firma likt Barcom eller Ahlsell för en offert på delarna eller kanske be installatören att göra det för de säljer nog inte till privatpersoner men de har ju i vart fall hdmi till dvb modulatorer.
Jag gissar att RF hårdvaran som minst kostar 3000 kr men för 10 000 kr bör det i vart fall gå att lösa det, frågan är dock om du är fast på 1080p eller om det går att nå 4k
En AOC hdmi för 48 GBit kan du hitta för mellan 2500 - 5000 kr och då är det troligen en bättre teknisk lösning på överföringen för den bör klara 4 och 8k.
Själv hade jag inte satsat på koax utan löst det via AOC
https://www.direktronik.se/direktronik/bild--ljud/multimediaa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LAEM:

Tack för era svar.

Har du övervägt en videosändare? Skickar HDMI trådlöst. Finns på typ Elgiganten och liknande.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av LAEM:

Tack för era svar.

Är detta tänkt att vara en permanent lösning? Då bör du nog begära in offerter från AV-installatörer. Finns många sätt att lösa detta. Eller är du ute efter något tillfälligt, likt att i covid-19-tider sända video från ett bröllop till ett angränsande utrymme för nästa 50 gäster?

AOC-kabel som nämnt är den enkla lösningen. Att försöka utnyttja koax-kabeln till något är en sämre lösning och om den ens är användbar är den dyrare att utnyttja än en AOC-kabel. Trådlösa sändare fungerar inte på dessa avstånd.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om en hdmi till sdi signal och sedan tillbaka till hdmi. Skulle det funka? Räcker med hd kvalitet 1080.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LAEM:

Vad tror ni om en hdmi till sdi signal och sedan tillbaka till hdmi. Skulle det funka? Räcker med hd kvalitet 1080.

Du får ju på nått sätt offra bildkvalitet för bandbredden i en kabel via sdi är ju lägre, berätta vad du försöker koppla ihop och vad du vill göra för om du tycker att det är dyrt att överföra video så kanske du inte behöver göra det utan kan strömma eller flytta signalkällan eller nått helt annat som du inte tänkt på så berätta helheten så kanske det går att se på andra sätt att lösa det.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av LAEM:

Förutsätter att du har tillräckligt kvalitet på det kablage som ligger där. SDI med HD på 60 meter är inga problem i sig med kablage byggd för ändamålet med terminerade BNC-kontakter etc. En genomsnittlig antennkabel kan ju däremot vara precis hur dålig som helst. Det är en hyfsat dyr upptäckt att bekosta HDMI<->SDI-omvandlare i vardera änden och sedan märka av att det inte fungerar.

Permalänk
Medlem

Det får nog bli en AOC kabel. Verkar som en bra lösning.
Tack för alla svar.