Permalänk
Medlem

Köpa begagnad bil (100-130k)

Funderar på att köpa en bil. Har ingen bil nu och varit utan i kanske 20 år.
Jag bor i Stockholm och har ca 12 km (cykelväg) till min arbetsplats dit jag cykelpendlar mest (ca 35 minuter, vinter ca 40 minuter) eller tar lokaltrafik om det är för dåligt väder (45-55 minuter).
Jag kan skaffa boendeparkering för ca 340kr i månaden om jag skaffar bil.

Jag har kunnat låna min sambos svärfars senaste året för lite resor och ärenden men nu har han sålt den.
Det jag ska använda bilen för är utflyktsresor, jobbpendling vid dåligt väder och shopping ärenden i Stockholmsområdet. Förutom det åka upp till hembyn i Dalarna varannan månad +sommarsemester och jul där också, strax över 300 km. Inte intresserad av elbil eller hybrid då det är dåligt med laddmöjligheter här. Inte diesel heller då det känns som de kommer bli dyrare att äga. Jag vill att bilen ska vara någorlunda modern, ha lite komfort för längre resor och klara vinterväder bra. Samt kunna ha upp till 5 personer i bilen utan att det blir panik. Tänker nog äga bilen i minst fem år. Jag kommer behöva ta lån för att köpa bilen och kan ta lån på 2,28% på Danske bank via unionen. Jag är inte bilintresserad så vill ha en bil som är tillförlitlig. Parkeringssensorer känns som jag måste ha här i Stockholm

Jag var först inne på Golf/Polo men börjar fundera nu på Mazda 3 eller Toyota Auris också. Något man ska tänka på? Vinterdäck måste väl köpas om de inte följer med samt ska man göra någon förebyggande rostbehandling?
Bilskatt verkar ju inte vara någon större kostnad för dessa bilar men försäkring är en större kostnad. Jag har mina övriga försäkringar via Länsförsäkringar Stockholm och de har någon speciell Toyotaförsäkring såg jag.
Nedan är lite bilar jag känner är intressanta.

https://www.wayke.se/listor/sparade-annonser/ed7b39d4-f863-48...

Permalänk
Medlem

Alltså alla dina förslag på bilar är vettiga bilar, så det är lite hugget som stucket. Spontant bör du väl fundera på att köpa en med mindre än 12k mil/8år, då maskinskadeförsäkringen begränsas. Varierar för olika bolag såklart. Edit: Det beror ju såklart på vad du vill ha för bil också, då det inte alltid går att hamna under den gränsen.
Personligen tar det emot att låna för bilköp, men det finns ju tillfällen då det kan vara motiverat. Lånekostnaden är ju trots allt en av de minsta kostnaderna du kommer ha.

Lite små saker:
Köp dubbfria vinterdäck, blir fort drygt att inte få köra på 3 gator i stan.
Boendeparkering/gatuparkering låter dig parkera max i 7 dagar i sträck (i stockholm), vilket kan vara bra att känna till.

Roskskyddsbehandling hade jag skippat. Varierar från bil till bil om det behövs, och förbrukningsbilar brukar man inte behöva det på.

Permalänk
Medlem

Gjorde en liten uträkning för dig:

Det är ca 225 jobbdagar på ett år. Ponera att du tar bilen typ hälften av dem: 100
Shoppingärenden - säg drygt ett per vecka: 60
Utflyktsresor - säg varannan helg: 25
Några semesterresor: 10

Runda till 200 resor per år, och säg att du kommer äga bilen i fem år: 1000 resor

Det kommer alltså kosta dig 100 kronor per resa bara i bilkostnad. Lägg då på detta bränslekostnader, service, däck, tvätt, försäkringar, skatt, sänkt andrahandsvärde osv så kommer det snabbt dra iväg.

Vill inte avråda från att ha bil, du verkar ha dina orsaker, men det är ganska relevant att tänkta till på att det faktiskt är en ganska hög kostnad att ha bil. Du skulle ju kunna prova någon sorts bilpool ett tag och se om det fyller dina behov. Annars är ju leasing ett alternativ för att göra bilägandet smidigare, med there's no such thing as a free lunch (bekvämlighet = kostnad).

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Gjorde en liten uträkning för dig:

Det är ca 225 jobbdagar på ett år. Ponera att du tar bilen typ hälften av dem: 100
Shoppingärenden - säg drygt ett per vecka: 60
Utflyktsresor - säg varannan helg: 25
Några semesterresor: 10

Runda till 200 resor per år, och säg att du kommer äga bilen i fem år: 1000 resor

Det kommer alltså kosta dig 100 kronor per resa bara i bilkostnad. Lägg då på detta bränslekostnader, service, däck, tvätt, försäkringar, skatt, sänkt andrahandsvärde osv så kommer det snabbt dra iväg.

Vill inte avråda från att ha bil, du verkar ha dina orsaker, men det är ganska relevant att tänkta till på att det faktiskt är en ganska hög kostnad att ha bil. Du skulle ju kunna prova någon sorts bilpool ett tag och se om det fyller dina behov. Annars är ju leasing ett alternativ för att göra bilägandet smidigare, med there's no such thing as a free lunch (bekvämlighet = kostnad).

Lycka till!

Det är ju inte direkt så att bilen är värdelös efter fem år.. Men du har rätt i att det är många kostnader. Men man sparar ju in på andra kostnader (hyrbil för semester, SL-reskassa a la 50kr/resa osv).

Men det finns ju många kostnader över ett år:
Parkering: 340*12=4080
Ränta på lån: ...
Bensin: 1500mil = ca 15tkr
Trängselskatt= 0-40tkr
Vägskatt= minst 360
Vägtrafikregisteravgift: 50
Besiktning: ca 500
Årlig service: 3000 kanske?
Tvätt (en gång i kvartalet) = ca 600

Totalt: Minst ca 24tkr per år, utan värdeminskning och kostnader för lån.

Lägg till övriga kostnader som reperationer, större servicearbeten, däck, osv.

Permalänk
Medlem

Jag kom på i efterhand att jag glömde en till betydande kostnad:
P-böter, 900-1300kr/st. Räkna med minst 3 per år iaf. Pga parkeringsbristen i stockholm så kommer du förr eller senare göra som alla andra och ställa dig på parkeringsförbud och lastplatser, för ett kortare ärende.

Permalänk
Medlem

Köpte en begagnad Hundai i30 från butik för 100k, då fick jag det till ungefär 12k mer än begagnatmarknad. Förhandlade in att nästa service skulle ingå (två månader bort), och motorgaranti var standard där, fick också en ny matta till bagaget, som dock ändå inte passade helt bra. Tyckte själv att det var en ganska trevlig deal och känns trygt att ett kvitto.

Permalänk
Avstängd

Tycker inte du ska utesluta diesel-bil, en nyare Euro6-klassad diesel har ofta t.o.m lägre skatt än en bensinare, och bränsleförbrukningen är ofta avsevärt lägre så det är i många fall billigare att äga en diesel, så länge man väljer en modell med låga utsläpp

Permalänk
Medlem

Önskar jag visste nåt om bilar så jag kunde hjälpa dig. Är också intresserad av en beg. bil i den prisklassen. Men allt jag fick var en uppläxning att bil minsann är dyrt. Är Forumsplaining ett nytt ord kanske?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Vad hade du tänkt att ha för garanti? För det priset och beg så missar du nybilsgarantin hos många märken.

Permalänk
Inaktiv

OM jag inte hade haft 3st barn hade jag aldrig haft bil. En sådan jäkla tråkig kostnad usch! Och fet blir man med för det är enkelt att svänga förbi något och köpa oavsett tid på dygnet. Och sen blir man latare och latare pga det är bekvämare att ta bilen än att gå/cykla.

Detta år kostar bilen mig både nya vinter och sommar däck det är ca 12.000kr och sen service 6.000kr. Sen har vi försäkringen 600kr månaden tror jag. Billånet 1500kr per månad. Skatten ca 2000kr. Tvätt utavbilen osv osv.

Men annars köpte jag min Kia Sportage för 125.000kr utav Kia. Den var 2år och hade gått 3800mil så det var en bra deal va även 7 år kvar på nybilsgarantin.

Permalänk
Medlem

Ställ dig också frågan om en 5 år nyare bil är värt 50-80 tusen skulle vara mitt tips. En 2-4 år gammal bil har inte haft så mycket av sin värdeminskning än, men kan väl vara utanför nybilsgarantin o.s.v. beroende på märke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

Funderar på att köpa en bil. Har ingen bil nu och varit utan i kanske 20 år.
Jag bor i Stockholm och har ca 12 km (cykelväg) till min arbetsplats dit jag cykelpendlar mest (ca 35 minuter, vinter ca 40 minuter) eller tar lokaltrafik om det är för dåligt väder (45-55 minuter).
Jag kan skaffa boendeparkering för ca 340kr i månaden om jag skaffar bil.

Jag har kunnat låna min sambos svärfars senaste året för lite resor och ärenden men nu har han sålt den.
Det jag ska använda bilen för är utflyktsresor, jobbpendling vid dåligt väder och shopping ärenden i Stockholmsområdet. Förutom det åka upp till hembyn i Dalarna varannan månad +sommarsemester och jul där också, strax över 300 km. Inte intresserad av elbil eller hybrid då det är dåligt med laddmöjligheter här. Inte diesel heller då det känns som de kommer bli dyrare att äga. Jag vill att bilen ska vara någorlunda modern, ha lite komfort för längre resor och klara vinterväder bra. Samt kunna ha upp till 5 personer i bilen utan att det blir panik. Tänker nog äga bilen i minst fem år. Jag kommer behöva ta lån för att köpa bilen och kan ta lån på 2,28% på Danske bank via unionen. Jag är inte bilintresserad så vill ha en bil som är tillförlitlig. Parkeringssensorer känns som jag måste ha här i Stockholm

Jag var först inne på Golf/Polo men börjar fundera nu på Mazda 3 eller Toyota Auris också. Något man ska tänka på? Vinterdäck måste väl köpas om de inte följer med samt ska man göra någon förebyggande rostbehandling?
Bilskatt verkar ju inte vara någon större kostnad för dessa bilar men försäkring är en större kostnad. Jag har mina övriga försäkringar via Länsförsäkringar Stockholm och de har någon speciell Toyotaförsäkring såg jag.
Nedan är lite bilar jag känner är intressanta.

https://www.wayke.se/listor/sparade-annonser/ed7b39d4-f863-48...

Mitt enda råd till dig är att köpa en valfri hybrid från Toyota inom din budget, fördelar gentemot övriga är låg skatt "360:-/år" CVT automatlåda dvs en helt steglös automat, låg förbrukning speciellt i stadstrafik, ca 0,45L/mil både i stad och landsväg. Kommer du bara ihåg att se till att bensintanken aldrig blir tom så kommer du inte ha några problem med batteriet, det håller utan problem bilens hela livslängd. Det finns flera taxiåkare i stockholm som har kört sina hybrider i drygt 80 tusen mil med originalbatteriet.

Jag har själv en Toyota prius från 2005, den är väldigt rymlig. Sitter jag bakom mig själv "185cm" förarstolen i sitt bakersta läge har jag ca 1dm mellan mina knän och till baksidan av främre stolen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Tycker inte du ska utesluta diesel-bil, en nyare Euro6-klassad diesel har ofta t.o.m lägre skatt än en bensinare, och bränsleförbrukningen är ofta avsevärt lägre så det är i många fall billigare att äga en diesel, så länge man väljer en modell med låga utsläpp

Visa mig en diesel-bil som har en fordonskatt på under 500:-/år?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Puttefnasket:

Visa mig en diesel-bil som har en fordonskatt på under 500:-/år?

Nja, men många är ju rätt billiga i skatt, och skatten är en väldigt liten del av totalkostnaden (om man inte köper en "malus-bil" som är nästan ny). Ta exempelvis en Skoda Fabia 1.4 TDI, årsskatt på 1103. Eller om man vill ha något större kanske en V70 Drive som kostar 1520 i skatt. Båda dessa exempel är snåla, på pappret inte lika snåla som en hybrid visserligen men i realiteten är skillnaderna inte så stora då hybriders förbrukning tenderar att vara ganska mycket högre än de redovisade siffrorna.

De Toyota hybrider du rekommenderar har ju ett antal fördelar, men totalkostnaden behöver inte nödvändigtvis bli mindre än någon snåldiesel, och det är ju inga magiska bilar på något sätt. Toyota har hög kvalitet men inte extremt och CVT-växellådan ses av många som ett stort minus exempelvis. Komfort som ljudisolering, stolar och liknande är också vanliga klagomål på dessa bilar speciellt om man väljer en mindre bil som Yaris eller så. Toyotas infotainment är inte så mycket att ha heller, men det kanske inte är så viktigt egentligen, bara man kan koppla in telefonen liksom. Toyotas goda kvalitetsrykte gör också att de är rätt dyra i förhållande till andra liknande bilar.

Min rekommendation är lite beroende av det här med att klara fem personer. De flesta bilar som inte är pyttesmå kan ju hantera fem pers utan några jätteproblem, men man vill ju inte sitta tre i baksätet på en småbil på semesterresa exempelvis. Behöver man mer utrymme så är en snål diesel ett ganska tryggt val, men en större bil innebär förstås att den blir äldre om den ska kosta lika mycket. En gasbil kan ju vara ett bra alternativ också, som en Passat eller V70 AFV, bara gastankarna är i gott skick för det är ingen rolig kostnad att byta ut dem. Klarar man sig med mindre så finns det ju massvis av bilar i C-segmentet, alltså typ Golf, och då får man lite mindre plats men också nyare bil. Personligen hade jag nog inte köpt en fransk bil om reparationer är något man vill undvika, men säg en VW eller Opel, eller kanske en Kia Ceed eller Hyundai i30 som borde ge en nyare bil sannolikt med garanti kvar eller så. Dessa finns ju också oftast som kombi för lite mer pengar, om man behöver bagageutrymmet.

Permalänk
Medlem

Hyundai Ioniq / Nissan Leaf är nog helrätt för TS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Hyundai Ioniq / Nissan Leaf är nog helrätt för TS.

Håller med.

Jag har en Ioniq Hybrid och är helt nöjd med den.
Enda jag skulle rekommendera är att köpa premiun trimmen så du får den större displayn / apple / android auto.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Önskar jag visste nåt om bilar så jag kunde hjälpa dig. Är också intresserad av en beg. bil i den prisklassen. Men allt jag fick var en uppläxning att bil minsann är dyrt. Är Forumsplaining ett nytt ord kanske?

Poängen är väl snarare att man klarar sig ganska långt med "bara" hyrbil, bilpooler, cykel och busskort. Särskilt om man inte "behöver" bil eller har det som intresse. Man kan tex ha hyrbil 10st 3-dagarshelger per år till samma kostnad som att äga en bil. (runt 1000kr för 3 dagar). Och då slipper man allt skit med tvätt, underhåll, verkstad, osv. Även om det inte är jättekrävande att lämna in bilen på verkstad, så tar det ju tid. Och lägger man till värdeminskning är man fort uppe vid 20st helger. Och räntekostnader hamnar väl på några helger till.

Även om jag personligen inte är något stort fan av delningsekonomi så finns det ju definitivt fördelar när man inte använder en produkt ofta.

Permalänk
Medlem

Vill du ha nåt som fungerar så köp en Honda eller Toyota.

Har ägt 50+ bilar i mitt liv och bilar från dessa märken har varit i princip felfria.

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem

Jag har en Mazda 3 -18 med 10k mil på mätaren nu och än sålänge har det varit följande kostnader:

2000 mils service - ca 2000kr
4000 mils service - ca 4000kr
6000 mils service - ca 2000kr
8000 mils service - ca 4000kr
10000 mils service + nya skivor/klossar - ca 7000kr

har också åkt på en ny vindruta pga stenskott och det blev ca 1250kr med mazda original folksam halvförsäkring stor.

Mina original sommardäck håller ungefär 1-2 säsonger till (ca 5mm kvar) och vinterdäcken är fortfarande på 6mm/7mm.

efter 10k mil snittar jag 0.63 i förbrukning och det är 2 liters bensinare automat.

Den har varit inne på 2st garantiärenden och det ena var förarstolen som hakade upp sig (trasig spak till justeringen) och en kromlist som släppte.

kostade 185k ny inkl vinterdäck och värderas idag till runt 130k i inbyte hos min mazda bilhandlare med 10k mil så värdeminskningen är inte så brutal.

bilen levereras med 10k mil / 3 år full garanti + vagnskada och 15k / 10 år begränsad garanti där t.ex. allvarliga motorfel / elfel täcks (är väl typ samma skydd man får på en helförsäkring hos folksam) så den struntar jag i blankt och börjar serva billigare framöver.

rent utseendemässigt så har lacken blivit pepprad med stenskott men de löstes med ett lackstift, börjat komma lite ytrost på länkarmarna och runt bromsarna är det rostigt som på alla japanska bilar samt att alla svarta lister och plastdetaljer på utsidan börjar se lite trötta ut men det kan fixas med en rekond

skulle ALDRIG rekommendera en ny bil idag pga straffskatten, min är köpt juni 2018 så bara 700kr per år.

Skulle jag köpt ny bil i dagsläget skulle jag köpt en plug-in hybrid för under 300k fast har du inga laddmöjligheter så är ju en auris hybrid eller en snål bensinare att föredra.

Ska du kolla på Mazda 3 ska du leta efter facelift varianten, för jag hade en 14-16 modell innan och den rent utsagt ramlade sönder, sålde den dock för 160k och köpte den jag har nu istället efter mazda hade lappat ihop den med alla defekter och detta var efter chockerande 4k mil... Mazda började samarbeta med Toyota under 2015 och antagligen är deras ökade kvalitet på Mazda 3 17-18 facelift modellen ett resultat därefter, nästan allt jag inte gillade med föregående modell är fixat på dessa och det bästa av allt är att de byggs i JAPAN och inte i MEXICO som de gjordes mellan 14-16...

Räknar med att denna bil ska hålla iallafall fram till 2025+ eller tills vi blir bestraffade för att köra bensinbilar och då ska jag köpa en helelektrisk bil med 100+ mils räckvidd som förhoppningsvis finns då för under 300k.

Jag kör runt 4k mil per år därav de höga milen, bor långt utanför halmstad och har 7.5mil (ca 45min) enkel väg till jobbet

bara till arbetet blir det 3500 mil per år + diverse andra resor på fritiden.

https://www.blocket.se/annons/skane/mazda_3_sedan_2_0_optimum...

här har du sveriges billigaste just nu

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Vill du ha nåt som fungerar så köp en Honda eller Toyota.

Har ägt 50+ bilar i mitt liv och bilar från dessa märken har varit i princip felfria.

Varför har du sålt 49+ (givet att du har endast har en i dagsläget) bilar om dessa bilar varit felfria? Enormt intresse av att testa olika bilar?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jag har en Mazda 3 -18 med 10k mil på mätaren nu och än sålänge har det varit följande kostnader:

2000 mils service - ca 2000kr
4000 mils service - ca 4000kr
6000 mils service - ca 2000kr
8000 mils service - ca 4000kr
10000 mils service + nya skivor/klossar - ca 7000kr

har också åkt på en ny vindruta pga stenskott och det blev ca 1250kr med mazda original folksam halvförsäkring stor.

Mina original sommardäck håller ungefär 1-2 säsonger till (ca 5mm kvar) och vinterdäcken är fortfarande på 6mm/7mm.

efter 10k mil snittar jag 0.63 i förbrukning och det är 2 liters bensinare automat.

Den har varit inne på 2st garantiärenden och det ena var förarstolen som hakade upp sig (trasig spak till justeringen) och en kromlist som släppte.

kostade 185k ny inkl vinterdäck och värderas idag till runt 130k hos bilhandlare med liknande miltal så värdeminskningen är inte så brutal.

bilen levereras med 10k mil / 3 år full garanti + vagnskada och 15k / 10 år begränsad garanti där t.ex. allvarliga motorfel / elfel täcks (är väl typ samma skydd man får på en helförsäkring hos folksam) så den struntar jag i blankt och börjar serva billigare framöver.

rent utseendemässigt så har lacken blivit pepprad med stenskott men de löstes med ett lackstift, börjat komma lite ytrost på länkarmarna och runt bromsarna är det rostigt som på alla japanska bilar samt att alla svarta lister och plastdetaljer på utsidan börjar se lite trötta ut men det kan fixas med en rekond

skulle ALDRIG rekommendera en ny bil idag pga straffskatten, min är köpt juni 2018 så bara 700kr per år.

Skulle jag köpt ny bil i dagsläget skulle jag köpt en plug-in hybrid för under 300k fast har du inga laddmöjligheter så är ju en auris hybrid eller en snål bensinare att föredra.

Ska du kolla på Mazda 3 ska du leta efter facelift varianten, för jag hade en 14-16 modell innan och den rent utsagt ramlade sönder, sålde den dock för 160k och köpte den jag har nu istället efter mazda hade lappat ihop den med alla defekter och detta var efter chockerande 4k mil... Mazda började samarbeta med Toyota under 2015 och antagligen är deras ökade kvalitet på Mazda 3 17-18 facelift modellen ett resultat därefter, nästan allt jag inte gillade med föregående modell är fixat på dessa och det bästa av allt är att de byggs i JAPAN och inte i MEXICO som de gjordes mellan 14-16...

Räknar med att denna bil ska hålla iallafall fram till 2025+ eller tills vi blir bestraffade för att köra bensinbilar och då ska jag köpa en helelektrisk bil med 100+ mils räckvidd som förhoppningsvis finns då för under 300k.

Jag kör runt 4k mil per år därav de höga milen, bor långt utanför halmstad och har 7.5mil (ca 45min) enkel väg till jobbet

bara till arbetet blir det 3500 mil per år + diverse andra resor på fritiden.

Hur kan "straffskatt" vara något att hänga upp sig på när en köper bil för flera hundra tusen?

Nu när elbilsförsäljningen drar på för fullt så lär nog utfasning och "straffskatt" snarare drabba fossilflottan tidigare än 2025. Varför behöver du 100+ mil räckvidd, kör du normalt sett det nonstop varje gång du nyttjar bilen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Hur kan "straffskatt" vara något att hänga upp sig på när en köper bil för flera hundra tusen?

Nu när elbilsförsäljningen drar på för fullt så lär nog utfasning och "straffskatt" snarare drabba fossilflottan tidigare än 2025. Varför behöver du 100+ mil räckvidd, kör du normalt sett det nonstop varje gång du nyttjar bilen?

åker ofta till oslo och stockholm och vill kunna komma dit och hem utan att ladda helst.

Det var inget krav med 100+ mils räckvidd mer önsketänkande så man slipper känna sig tvingad att ladda någon annanstans än hemma, det är väldigt dyrt att ladda vid snabbladdarna i de länderna där alla subventioner försvunnit.

ja, jag vill minimera mina skattebidrag till dagens sverige eftersom jag inte riktigt håller med om hur landet drivs framåt med nuvarande regering och när straffskatten ligger på upp emot 10k per år för en ny bil idag och även ännu mer för större dieslar så kan jag köpa roligare saker för dom pengarna som t.ex. ett RTX 3080

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

åker ofta till oslo och stockholm och vill kunna komma dit och hem utan att ladda helst.

ja, jag vill minimera mina skattebidrag till dagens sverige eftersom jag inte riktigt håller med om hur landet drivs framåt med nuvarande regering och när straffskatten ligger på upp emot 10k per år för en ny bil idag och även ännu mer för större dieslar så kan jag köpa roligare saker för dom pengarna som t.ex. ett RTX 3080

Men inte kör du vad är det, 70 mil utan en pisspaus? Isf är det ju rätt trafikfarligt. Kör själv sthlm-Strömstad flera gånger per år, det går ju att köra i ett men man mår ju därefter plus att man har ju inte varit så alert som man bör va.

Kanske bara är så att vi kunnat köra bil för billigt tidigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Men inte kör du vad är det, 70 mil utan en pisspaus? Isf är det ju rätt trafikfarligt. Kör själv sthlm-Strömstad flera gånger per år, det går ju att köra i ett men man mår ju därefter plus att man har ju inte varit så alert som man bör va.

Kanske bara är så att vi kunnat köra bil för billigt tidigare?

Nä, men läste nånstans att utan subventionerna kostar laddstolparna cirka 30kr / milen i en vanlig elektrisk bil idag.

Jag kör till stockholm för ungefär 250kr idag med min mazda 3 brukar tanka när jag åker hemifrån och tankar när jag är framme i stockholm och då brukar de landa på runt ca 250kr och har ca 54 mil till stockholm, betalar hellre 5kr milen än 30kr milen i en elbil.

Laddar man hemma hela tiden ligger det väl på runt 2kr / mil.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Nä, men läste nånstans att utan subventionerna kostar laddstolparna cirka 30kr / milen i en vanlig elektrisk bil idag.

Jag kör till stockholm för ungefär 250kr idag med min mazda 3 brukar tanka när jag åker hemifrån och tankar när jag är framme i stockholm och då brukar de landa på runt ca 250kr och har ca 54 mil till stockholm, betalar hellre 5kr milen än 30kr milen i en elbil.

Går att teckna abonnemang med t ex Bee mot fast pris. Det lär även komma mer sånt framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Varför har du sålt 49+ (givet att du har endast har en i dagsläget) bilar om dessa bilar varit felfria? Enormt intresse av att testa olika bilar?

Jag har inte bara ägt Honda och Toyota 😀

Har aldrig sålt en Japansk bil för att jag varit missnöjd, bara sålt dom för att köpa en nyare/roligare variant av dom.

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Varför har du sålt 49+ (givet att du har endast har en i dagsläget) bilar om dessa bilar varit felfria? Enormt intresse av att testa olika bilar?

Som bilintresserad kan jag förstå detta. Man byter inte för att bilen krånglar, utan för att man är sugen på något nytt.
Byter in den gamla och lägger pengar emellan till den nya via bilfirma. Smidigt.
Håller även med gällande rekommendationen om Honda. Driftsäkra och överkomliga ägandekostnader. Ofta välutrustade också.

Permalänk

jag räknade på min egna bil som jag ägt i 1.5 år och nu sålt. BMW 116d, kört 2100 mil och räknade ihop att det kostat mig 2600kr/månaden allt som allt. då har jag kostat på 15000kr på billjud och m-värm. men fick väldigt bra betalt för den när jag sålde den.

tänk också på att ev kamremsbyte kan blir riktigt dyrt.

annars kanske du klarar dig med en billigare bil? typ en lite äldre toyota för 30tkr. ingen värdeminskning, hållbar och skulle något katastrofalt hända med den, ja då är det kanske inte hela världen. själv ska jag nu köpa en toyota celica vill ha en lite billigare bil nu när jag ska börja studera snart

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?