Köpa begagnad bil (100-130k)
Funderar på att köpa en bil. Har ingen bil nu och varit utan i kanske 20 år.
Jag bor i Stockholm och har ca 12 km (cykelväg) till min arbetsplats dit jag cykelpendlar mest (ca 35 minuter, vinter ca 40 minuter) eller tar lokaltrafik om det är för dåligt väder (45-55 minuter).
Jag kan skaffa boendeparkering för ca 340kr i månaden om jag skaffar bil.
Jag har kunnat låna min sambos svärfars senaste året för lite resor och ärenden men nu har han sålt den.
Det jag ska använda bilen för är utflyktsresor, jobbpendling vid dåligt väder och shopping ärenden i Stockholmsområdet. Förutom det åka upp till hembyn i Dalarna varannan månad +sommarsemester och jul där också, strax över 300 km. Inte intresserad av elbil eller hybrid då det är dåligt med laddmöjligheter här. Inte diesel heller då det känns som de kommer bli dyrare att äga. Jag vill att bilen ska vara någorlunda modern, ha lite komfort för längre resor och klara vinterväder bra. Samt kunna ha upp till 5 personer i bilen utan att det blir panik. Tänker nog äga bilen i minst fem år. Jag kommer behöva ta lån för att köpa bilen och kan ta lån på 2,28% på Danske bank via unionen. Jag är inte bilintresserad så vill ha en bil som är tillförlitlig. Parkeringssensorer känns som jag måste ha här i Stockholm
Jag var först inne på Golf/Polo men börjar fundera nu på Mazda 3 eller Toyota Auris också. Något man ska tänka på? Vinterdäck måste väl köpas om de inte följer med samt ska man göra någon förebyggande rostbehandling?
Bilskatt verkar ju inte vara någon större kostnad för dessa bilar men försäkring är en större kostnad. Jag har mina övriga försäkringar via Länsförsäkringar Stockholm och de har någon speciell Toyotaförsäkring såg jag.
Nedan är lite bilar jag känner är intressanta.
https://www.wayke.se/listor/sparade-annonser/ed7b39d4-f863-48...