Permalänk

Kurs för 7-åring

Hej,

Min 7-årige son har sålt jultidningar och har sålt så bra att han kommit upp till högsta nivå som är en gaming-dator.
Hans kunskaper är ytterst begränsade och jag vill om han nu får välja datorn att han lär sig hur saker och ting fungerar. Dvs till en början väldigt basic men vore såklart kul med en fortsättning.

Är det någon som har ett tips vart man skulle kunna vända sig i Stockholm. Har googlat en del men inte hittat något...

Tack på förhand!

Mvh
//Marcus

Permalänk
Moderator
Moderator

Är inte barn riktiga baddare på att luska ut hur sådant fungerar på egen hand? Jag tror att en kurs bäst kan vänta tills du ser hur intresset utvecklar sig, och att du tar de första stegen vid datorn tillsammans med din son.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är bara börja nöta PC Building Simulator. Spelet kostar runt 200-lappen på Steam.

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk
Skrivet av twit:

Är inte barn riktiga baddare på att luska ut hur sådant fungerar på egen hand? Jag tror att en kurs bäst kan vänta tills du ser hur intresset utvecklar sig, och att du tar de första stegen vid datorn tillsammans med din son.

Tack för ditt svar!
Det kan såklart vara en väg att gå men samtidigt så tänker jag att om någon haft en positiv upplevelse så hade det varit intressant att testa.

Permalänk
Skrivet av Lorault:

Det är bara börja nöta PC Building Simulator. Spelet kostar runt 200-lappen på Steam.

Det ska kollas upp, tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Kurser inom sånt som kan beskrivas som basic datorvana brukar innebära ett gäng pensionärer och officepaketet. Brukar knappast vara en höjdare.

Jag vet däremot att apple brukade ha olika event i sina apple stores där man kunde lära sig lite allt möjligt, till exempel börja med programmering oavsett ålder. Om jag minns rätt så var det mest swift och swift playgrounds men även annat fanns. Dock så är ju allt inställt tills vidare.

Permalänk

Raspberry Pi verkar ha en del för barn i den åldern:
https://www.raspberrypi.org/at-home/posts/digital-making-at-h...
Scratch med symboler för yngre och Python för äldre barn