Permalänk
Medlem

B550 moderkort och linux stöd?

Nu när man drog nitlotten med mitt Asrock X370 moderkort, så har jag börjat snegla på B550 moderkort. Är det någon som har bra koll hur linux stödet är på dem?

Kollade runt lite och verkar som det har varit stora problem med 2.5Gbit kretsen, strul med drivrutiner för både realtek och intel, samt intel kresten verka ha haft en kiselbug. Men verkar dock lugnt nu med linux-5.9, om man ska tro den här tråden från level1techs forumet.

Ingen lust att dra nitlotten igen när det kommer till moderkort.

Visa signatur

Dagens ordspråk:
Den som väntar på något gått väntar alltid för länge.

Permalänk
Medlem

Har kört Manjaro på ett MSI B550M Wifi kort. Fungerar bra förutom just 2.5GBit nätet. Ska som sagt fungera i 5.9. Hade dock lagt till stöd i min installation med dkms och det följde med när jag uppgraderade till 5.9 så vet inte exakt hur det fungerar utan installerad drivrutin.

Har även varit en del strul med ljudkortet på dom moderkorten, men fungerar bra nu. Iallafall på Manjaro

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Har kört Manjaro på ett MSI B550M Wifi kort. Fungerar bra förutom just 2.5GBit nätet. Ska som sagt fungera i 5.9. Hade dock lagt till stöd i min installation med dkms och det följde med när jag uppgraderade till 5.9 så vet inte exakt hur det fungerar utan installerad drivrutin.

Har även varit en del strul med ljudkortet på dom moderkorten, men fungerar bra nu. Iallafall på Manjaro

Okej, bra att veta att det funkar bra nu. Kommer nog också satsa på en bräda som har wifi. Mesta dels för jag vill ha bluetooth inbyggt för att kunna använda mina trådlösa hörlurar (funkar väldigt smidigt nu med min Asrock bräda). Sen känns det att det kan vara bra att ha en backup ifall trådade skulle skita sig.

Visa signatur

Dagens ordspråk:
Den som väntar på något gått väntar alltid för länge.