Permalänk

Excel / Access

Hej,

Jag behöver akut hjälp med en databas (Access 2016 och Excel 2016 version 16.0.5071.1000 MSO 16.0.5056.1000)

I torsdags slutade excel att kommunicera med databasen. Först stod det "Unrecognized Database Format 'C:/database/database.mdb'". Nu när jag öppnar dokumentet står det "The query did not run, or the database table could not be opened"

När jag skapar ett nytt excel-dokument och importerar databasen i en Pivottabell så får jag in all data, så jag gissar att det inte är databasen som har slutat fungera, utan att det istället är mina exceldokument som försöker ansluta till databasen som det har hänt något med?

Har det släpps någon uppdatering i torsdags eller i närheten av torsdagen som gjort att våra system automatiskt uppdaterat och som kan vara orsaken? Eller varför tror ni att det helt plötsligt slutar fungera? Vore ytterst tacksam för snabba svar här.

Mvh Robin

Permalänk

Jag har löst det såhär tillfälligt:

Det verkar som att en flik saknas som baseras på en excel-fil som saknas på hårddisken.
Så jag har gjort en ny enklare liknande fil.

Nu undrar jag bara hur jag gör följande:
Jag har kört en Power Query baserat på en access-fil.
När jag trycker Load så hamnar den i excel som en tabell.

Hur gör jag så att den varje gång automatiskt sorterar datum desc när jag ändrar en slicer?

Ska den sorteringen göras i Power Query innan datan hämtas, eller görs den i tabellen som presenterar datan? När jag sätter en sortering i tabellen så funkar det bara på just det värdet slicern är satt på. Ändrar jag något så tappar den sorteringsreglen.

Tack