Huawei får oväntat stöd – från Ericsson

Permalänk
Inaktiv

Klirr sa det i Ericssons kassa

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Intressant att se att en person som påstår sig vara medlem i Mensa varken lyckas hålla ordning på fakta eller klarar att skriva grammatiskt korrekt svenska …
Vasco da Gama (det stavas med gement d) räknas inte som en av conquistadorerna (vilket är den korrekta stavningen enligt SAOL) eftersom han reste till Indien och inte till Amerika. Inget kommatecken behövs heller före ”och”. Det blev faktiskt inte fler än fyra fel på sex ord.
Jag vill dessutom ödmjukt påpeka att föreningen själv skriver ”Mensa” och inte ”MENSA”.

Håller med i din analys. Det där inlägget var troligen skrivet av någon som varken klarar av fakta eller logiskt tänkande särskilt väl.

Förutom att vara totalt off-topic så var det dessutom inte något av de mer kvalitativa inläggen i tråden (om man skall uttrycka det milt).

Som andra påpekat så ligger ju Ericssons öde mycket i händerna på en godtycklig och nyckfull diktatur och regim. Självklart så har de tumskruvarna på bolaget.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Är det månne så att Ericsson fiskar poäng av kinesiska staten så de får fortsätta verka i Kina även om Huawei utesluts i Sverige?

Skrivet av muki91:

Ericsson vill inte bli blockade i Kina. Därför är dom på Huaweis sida nu
Och detta kommer efter att Telia och Ericsson har skrivit klart avtal för 5G i Sverige, Norge och Baltikum

Skrivet av Joppis:

Genom detta uttalande kanske Börje Ekholm hoppas på mildare motsanktioner mot Ericsson i Kina om det skulle bli ett fortsatt stopp för Huaweis produkter i svenska 5G-nätet?

Skrivet av talonmas:

Huawei har bidragit väldigt mycket inom 5g forskning som vi idag använder. Och sen stänger vi ute dem? Är ju det här beteendet vi inte gillar med Kina...
Föregå med gott exempel, alltid.

Skrivet av Zpiritual:

Ericsson sitter delvis i knät på kinesiska staten, att lyssna på dom i sammanhang om just Kina är oärligt utan att visa vilka deras största kunder är.

Skrivet av H!T3k:

Kina kommer inte ändra sig bara för att Ericsson / Sverige gör en bend over...
För att det ska hända behöver egentligen alla företag med tillverkning m.m. i Kina flytta därifrån p.g.a landets styre och hur de behandlar befolkningen, men något sådant kommer inte ske så länge allt bara ses med "det måste vara billigt" ögonen.

Absolut skulle jag säga. Det är ju business och Ericsson är säkert lagom oroliga över vad Kinas svar blir mot förbudet.

Skrivet av hasseb64:

Är ju ett Diplomatiskt inlägg av Ericsson så klart, de har ju hela den Kinesiska marknaden att förlora, det är ju ändå den säkerhetspolitiska aspekten som kommer avgöra, vill vi ha fortsatt informationsutbyte med USA ja då kan vi glömma Huawei

Skrivet av SuperSverker:

Ja..men..är det inte det vi gör? Att stänga ute aktörer som direkt agerar från den nation som nyttjar industrispionage för att stjäla företagshemligheter och förbättra sin egen teknik är väl ganska sunt?

Sverige är en exportberoende nation som har ett rätt starkt fotfäste inom RD och annan ny teknik. Detta bör man agera rätt hårt för att hålla, och inte ge en massa gratis bara för att man är rädd för storebror.
Självklart agerar Ericsson för att mildra eventuella konsekvenser i Kina, det lär ju dyka upp fler händelser som denna för att ytterligare svartmåla diverse nationer...

Skrivet av backfeed:

Haha, jo tjena. Det låter som om Nalle Puh och hans vänner är i farten med sina marionettdockesnören nu igen.

Skrivet av Moton:

Det där är bara en liten anledning till varför inte människor gillar Kina. Och vi stänger ute dom pga att dom anses vara en säkerhetsrisk för landet vilket är enligt mej en helt legitim anledning. Vi stänger inte ute dom bara för att vi känner för de.

Ni har nog helt rätt angående att detta är ett politiskt maktspel från Kina/Huawei/CCP/PLA som pressar Ericsson för att säga detta.

Såg nyss på en video från en stor Kinakännare (bott i 15 år i landet, och känner det politiska maktspelet väl). Kan rekommendera alla som inte redan sätt videon att göra så.

Den är mycket upplysande genomgång hur Huawei/CPP stjäl design, kod/mjukvara, och annan IP från andra, och sällan skapar något nytt eget, samt hur de pressar även utländska/västerländska bolag till lydnad.

https://youtu.be/rClPq0iFg2M

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ni har nog helt rätt angående att detta är ett politiskt maktspel från Kina/Huawei/CCP/PLA som pressar Ericsson för att säga detta.

Såg nyss på en video från en stor Kinakännare (bott i 15 år i landet, och känner det politiska maktspelet väl). Kan rekommendera alla som inte redan sätt videon att göra så.

Den är mycket upplysande genomgång hur Huawei/CPP stjäl design, kod/mjukvara, och annan IP från andra, och sällan skapar något nytt eget, samt hur de pressar även utländska/västerländska bolag till lydnad.

https://youtu.be/rClPq0iFg2M

https://youtu.be/rClPq0iFg2M

Vidrigt som fan är det. Tycker att vi i västvärlden måste hålla mot Kina så mycket det går även privatpersoner. Jag personligen handlar så mycket jag kan ifrån Svenska återförsäljare och saker jag vet inte är från Kina. Det brukar kosta några hundra lappar extra men de är värt för mej. Samma sak med Amazon, kommer inte handla från dom. Värnar mycket hellre Svensk marknad så mycket jag kan och avstår från Kinesisk marknad så mycket jag kan. Alla betalda Kina troll får säga vad dom vill, det finns tillgång till oändlig fakta på internet. Du är oinformerad och naiv eller bara försöker blunda för problemen om du inte erkänner vad den Kinesiska staten gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Vidrigt som fan är det. Tycker att vi i västvärlden måste hålla mot Kina så mycket det går även privatpersoner. Jag personligen handlar så mycket jag kan ifrån Svenska återförsäljare och saker jag vet inte är från Kina. Det brukar kosta några hundra lappar extra men de är värt för mej. Samma sak med Amazon, kommer inte handla från dom. Värnar mycket hellre Svensk marknad så mycket jag kan och avstår från Kinesisk marknad så mycket jag kan. Alla betalda Kina troll får säga vad dom vill, det finns tillgång till oändlig fakta på internet. Du är oinformerad och naiv eller bara försöker blunda för problemen om du inte erkänner vad den Kinesiska staten gör.

Någon som slänger ur sig att bara för att man inte har samma "upplysta syn" som man själv tror sig ha är betalda Kina troll har i mina ögon noll trovärdighet. Så vill du att folk ska ta någon hänsyn över huvud taget till vad du skriver så får du nog ta och tänka efter en hel del på hur du uttrycker dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Vidrigt som fan är det. Tycker att vi i västvärlden måste hålla mot Kina så mycket det går även privatpersoner. Jag personligen handlar så mycket jag kan ifrån Svenska återförsäljare och saker jag vet inte är från Kina. Det brukar kosta några hundra lappar extra men de är värt för mej. Samma sak med Amazon, kommer inte handla från dom. Värnar mycket hellre Svensk marknad så mycket jag kan och avstår från Kinesisk marknad så mycket jag kan. Alla betalda Kina troll får säga vad dom vill, det finns tillgång till oändlig fakta på internet. Du är oinformerad och naiv eller bara försöker blunda för problemen om du inte erkänner vad den Kinesiska staten gör.

Är med på viss del av du skriver, men andra absolut inte. Ser själv en stor skillnad på en stor diktatur, och på ett stort framgångsrikt företag. Är helt olika saker och milsvida skillnader.

Skulle aldrig vilja arbeta för CCP/dikturregimen och deras närstående företag som de kontrollerar (som tex. Huawei som det handlar om här i tråden). Skulle dock absolut kunna tänka mig att arbeta för både Ericsson och Amazon. De är inte heller säkert perfekta (men vilket större bolag är det? Volvo? Telia?), men långt stor skillnad på de och på en hänsynslös diktatur som dagligen aktivt diskriminerar och förtrycker människor. Har full förståelse för de demokratiska och fria stater som inte vill låta Huawei att styra och ha hand om känslig infrastruktur, inklusive sådan som sköter stora delar av vår kommunikation.

Är inte alls förvånad att säkerhetsmyndigheter har reservationer emot Huawei och ZTE, till skillnad från normala företag som Ericsson och Amazon. Det är stora skillnader i säkerhetsrisker som vi talar om (även om riskerna även finns hos alla, inklusive de senare).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Antoine Griezmann, Sarah Sjöström och sedan tidigare Zara Larsson har avbrutit sina sponsorkontrakt med Huawei
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/EpbLLK/avslojar-sara...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Vidrigt som fan är det. Tycker att vi i västvärlden måste hålla mot Kina så mycket det går även privatpersoner. Jag personligen handlar så mycket jag kan ifrån Svenska återförsäljare och saker jag vet inte är från Kina. Det brukar kosta några hundra lappar extra men de är värt för mej. Samma sak med Amazon, kommer inte handla från dom. Värnar mycket hellre Svensk marknad så mycket jag kan och avstår från Kinesisk marknad så mycket jag kan. Alla betalda Kina troll får säga vad dom vill, det finns tillgång till oändlig fakta på internet. Du är oinformerad och naiv eller bara försöker blunda för problemen om du inte erkänner vad den Kinesiska staten gör.

Vägrar du sitta i en Volvo bil också för att vara konsekvent?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Den är mycket upplysande genomgång hur Huawei/CPP stjäl design, kod/mjukvara, och annan IP från andra, och sällan skapar något nytt eget

Japan var väl dock inte så mycket bättre på 70 talet, deras framgångssaga började så varje fall, att kopiera, sälja billigare innan de började göra kraftiga framgångar på forskning, kvalitet och utveckling själva.

Visst är Kina en annan sak med deras kommunistregim även om väl Japan inte var ett under av demokrati de heller. Tror att många länder vacklar i vilken strategi de ska ha mot Kina, en komplex fråga. Problemet är att nu där vi står nu så har Kina hunnit få stora ekonomiska intressen i en lång rad länder samt att även många västländer lagt ut mycket tillverkning i Kina. Dvs att börja klippa band är lättare sagt en gjort. Blir också lite löjligt att plötsligt börja göra det nu då väl mycket av det som sker inom den kinesiska regimen har varit välkänt länge.

En sak borde vi varje fall kunna enas om, Kina är INTE en demokrati och bara det kan jag tycka är ett starkt argument för att vidta åtgärder. Att ett land år 2020 är en diktatorisk förtryckar-regim. Men frågan är ändå komplex, om västvärlden vänder alla icke demokratiska regimer ryggen, hur ska de då kunna utveckla sig?

Är Kina viktigt för Sverige i den situationen vi är i idag? Ja, utan tvekan.

Permalänk
Medlem

Jag är av den bestämda uppfattningen att Kina behöver omvärlden mer än vad omvärlden behöver Kina.

Många stora företag som tex. Samsung, Sony, mflr. som flyttar sin produktion från Kina till andra asiatiska låglöneländer som Vietnam och Thailand.

Inte heller riktiga demokratier, men mindre besvärande att ha att göra med än Kina (förutom att stoppa skenande löneökningar i Kina, så kan företag tydligen skydda sig bättre från IP-stölder och den utpressning som bedrivits av CCP, och bättre hävda sig mot dessa länder med mindre makt än Kina).

Så det finns absolut mycket ljusglimtar i mörkret. Allt är inte nattsvart (än) att vi skulle vara helt i händerna på Kina/CCP.

Till skillnad från Kina så har ju länder som både Sydkorea och Japan utvecklats i mycket positiv riktning.

Så det finns hopp även för andra asiatiska länder som tex. Vietnam och Thailand i framtiden (även om de verkar vilja vara långt därifrån idag, så tror jag att det kan finnas möjligheter att ändra sig till det bättre med tiden).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Vägrar du sitta i en Volvo bil också för att vara konsekvent?

Tycker inte man behöver vara så fyrkantig och extremt svart/vitt som du ger sken av att vara här. Det finns gradskillnader, och även omständigheter/möjligheter, även i helvetet.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv

I dag fick vi facit, om någon mot förmodan inte redan hade förstått det (saxat från dagens GP):

”När Post- och telestyrelsen (PTS) i oktober meddelade att utrustning från kinesiska telekombolagen Huawei och ZTE inte får användas för att bygga svenska 5G-nät hotade Kina att straffa svenska Ericsson.
Det fick Ericssons vd Börje Ekholm att starta en privat kampanj mot svenska regeringen, rapporterar Dagens Nyheter.
I en lång sms-konversation mellan Börje Ekholm och handelsminister Anna Hallberg (S) kräver Ekholm att regeringen griper in mot PTS och ändrar beslutet, som tagits på inrådan av Säkerhetspolisen.
Flera gånger antyder Ekholm att Ericsson kan komma att lämna Sverige om beslutet inte ändras ...”

Permalänk
Medlem

@anon36896: Kina kommer inte ta några beslut omgående, men det hela är ganska sägande, att Sverige tar ett beslut som inte följer svensk lag och kan ses som ett försök att sanktionera ett land kommer få konsekvenser. Enda sättet för Sverige att egentligen sanktionera Huawei och ZTE är att göra det via EU, något annat sätt som inte kan överklagas finns inte.

Det hela speglar också på att Kina är betydligt viktigare för Ericsson (och Nokia) än folk vill ge sken av, varför företag som är baserade i Kina bör kunna klara samma säkerhetskrav som Ericsson och Nokia när man inte gör stora antaganden om framtiden som bara baseras på politiska fördomar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det hela speglar också på att Kina är betydligt viktigare för Ericsson (och Nokia) än folk vill ge sken av

Exakt, utan tvekan

"Folk" i det här fallet är dock hmmm, inte direkt experter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Exakt, utan tvekan

"Folk" i det här fallet är dock hmmm, inte direkt experter...

"Folk" hemma är dock inte experter på säkerhet, som försvarsmakten och våra säkerhetsmyndigheter. 🙀

Rikets och medborgares säkerhet bör trumfa enskilda företags vinstintressen.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

"Folk" hemma är dock inte experter på säkerhet, som försvarsmakten och våra säkerhetsmyndigheter. 🙀

Rikets och medborgares säkerhet bör trumfa enskilda företags vinstintressen.

Då får vi går ur EU och ändra hur våra domstolar fungerar.

Samt räkna med att företag som Ericsson lämnar landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

"Folk" hemma är dock inte experter på säkerhet, som försvarsmakten och våra säkerhetsmyndigheter. 🙀

Rikets och medborgares säkerhet bör trumfa enskilda företags vinstintressen.

Den svenska, borgerliga, staten är garanten för företagens, borgarklassens, vinstintressen inom och utom landet.

Med rikets säkerhet menas säkerhet för den lokala borgerlighetens vinstintressen. Rikets säkerhet har inget som helst att göra med den arbetande människans säkerhet eller intressen. "Försvarsmakten" och "säkerhetsmyndigheterna" är bara diverse grenar av statsapparaten som säkerställer kapitalets herravälde över Sveriges arbetare.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

Titeln borde vara "Huawei får väntat stöd - från Ericsson". Ericsson har sina fingrar i den kinesiska syltburken och har grävt ner sig alldeles för djupt i den burken och gjort sig beroende av Kina. Så det är ju inte direkt oväntat att dom stödjer Huawei för att rädda sitt skinn. Ett svenskt bolag som går kinesiska regeringens ärenden och agerar springpojke åt främmande makt är ej önskvärt beteende.

Permalänk
Medlem

Exakt som @ZalZeRoz skriver, oväntat vet i sjutton.

Ericsson är rädda för att de får lida rejält för den svenska hållningen när de ska försöka sälja deras system i Kina, svårare än så är det inte. Kina är viktigt för Ericsson, de har både verksamhet där samt har sålt en hel del i Kina. Vi ska heller inte underskatta betydelsen Ericsson haft för Huawei, tror Ericsson delvis varit Huaweis roll modell i många år och sannolikt en hel del industrispionage och "kompetensöverföring" också (även jag själv ej har bevis för detta påstående). Huawei har varit i Kista länge och Ericsson i Kina länge.

Varför i h-vete skulle Kina vilja handla system av Ericsson när vi bojkottar dem i Sverige?

Sverige brukar ju försöka lägga sig neutralt men inte alltid.