AMD samarbetar med Intel och Nvidia om Smart Access Memory

Permalänk
Melding Plague

AMD samarbetar med Intel och Nvidia om Smart Access Memory

Att processorn kan nå en större del av grafikminnet blir möjligt för den som blandar hårdvara från AMD, Intel och Nvidia framöver.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt att se om det blir något av det i framtiden, dock inget man kommer hålla andan över precis.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Inaktiv

Härligt, trevliga nyheter såhär på måndagen.
Nu kommer veckan gå lättare 😊.

Permalänk
Medlem

En fråga, jag läste detta på 3dguru:
"Smart Access Memory Performance
On our architecture page, we've mentioned that AMD is introducing a Smart Access Memory feature, which we've been eyeing for a while already. In very short explaining, the processor with this feature can address the graphics card memory (in full) instead of a block that normally is 256MB. In the case of the 6800 series, this is very handy, as your processors now have full access to some exceptionally blazingly fast GDDR6 memory and can access its 16 GB of it. There is a compromise to make, though; CSM in your BIOS needs to be disabled. The problem here is that very likely, 9 out of 10 PCs have this enabled to ensure UEFI storage support for your HDD/SSD.

If you have CSM enabled at default on your PC, you tie your HDD/SSDs in Windows 10 towards the UEFI modus. You're out of luck now; as you cannot access your storage units anymore, you will disable CSM. The only solution is to perform a clean reinstall of Windows 10 and start all over. This was the case for us; traditionally, we have CSM enabled to re-use Windows 10 OSes on an SSD to share among other X570 motherboards. That is another disadvantage btw; if you have CSM disabled, you no longer will be able to take the HDD/SSD out of the PC and re-use on another PC. You'd again need to re-install the OS.

After installing a new Windows 10, we enabled SAM by enabling Above 4G to decode and Re-size BAR support in the PCIe Subsystem settings under advanced in the ASUS BIOS. For a Gigabyte motherboard, this is located under IO settings in the BIOS for MSI that is under Advanced - PCIe Subsystem. These two features enabled are what is called AMD Smart Access Memory. Mandatory is an X570 motherboard, Ryzen Series 5000 processor, and an RX Series 6000 or newer graphics cards."

Med andra ord måste man göra en clean install w10 om man vill utnyttja denna funktion. Man måste välja CSM disabled vid installationen, vilket innebär att man inte kan "återanvända" hårdisken på en annan dator utan att installera w10 igen.

För oss som är intresserade av SAM vore en riktigt bra instruktion tas fram. Jag ser även att 3dguru menar på att det endast är på x570 kort SAM funkar, är det så?

Källa: https://www.guru3d.com/articles_pages/amd_radeon_rx_6800_revi...

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Kan inte intel och nvidia köra sitt egna race utan AMDs insyn? Känns ju ändå som om det ligger i deras intresse att sakta ner framstegen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

En fråga, jag läste detta på 3dguru:
"Smart Access Memory Performance
On our architecture page, we've mentioned that AMD is introducing a Smart Access Memory feature, which we've been eyeing for a while already. In very short explaining, the processor with this feature can address the graphics card memory (in full) instead of a block that normally is 256MB. In the case of the 6800 series, this is very handy, as your processors now have full access to some exceptionally blazingly fast GDDR6 memory and can access its 16 GB of it. There is a compromise to make, though; CSM in your BIOS needs to be disabled. The problem here is that very likely, 9 out of 10 PCs have this enabled to ensure UEFI storage support for your HDD/SSD.

If you have CSM enabled at default on your PC, you tie your HDD/SSDs in Windows 10 towards the UEFI modus. You're out of luck now; as you cannot access your storage units anymore, you will disable CSM. The only solution is to perform a clean reinstall of Windows 10 and start all over. This was the case for us; traditionally, we have CSM enabled to re-use Windows 10 OSes on an SSD to share among other X570 motherboards. That is another disadvantage btw; if you have CSM disabled, you no longer will be able to take the HDD/SSD out of the PC and re-use on another PC. You'd again need to re-install the OS.

After installing a new Windows 10, we enabled SAM by enabling Above 4G to decode and Re-size BAR support in the PCIe Subsystem settings under advanced in the ASUS BIOS. For a Gigabyte motherboard, this is located under IO settings in the BIOS for MSI that is under Advanced - PCIe Subsystem. These two features enabled are what is called AMD Smart Access Memory. Mandatory is an X570 motherboard, Ryzen Series 5000 processor, and an RX Series 6000 or newer graphics cards."

Med andra ord måste man göra en clean install w10 om man vill utnyttja denna funktion. Man måste välja CSM disabled vid installationen, vilket innebär att man inte kan "återanvända" hårdisken på en annan dator utan att installera w10 igen.

För oss som är intresserade av SAM vore en riktigt bra instruktion tas fram. Jag ser även att 3dguru menar på att det endast är på x570 kort SAM funkar, är det så?

Källa: https://www.guru3d.com/articles_pages/amd_radeon_rx_6800_revi...

CSM är väl bara för att boota mbr diskar under uefi? Eller har jag fått det fel? Och ev stödja mer legacy saker som inte stödjer uefi som jag inte har koll på.

https://en.wikipedia.org/wiki/Unified_Extensible_Firmware_Int...

Tror de flesta kör GTP på sina diskar? Eller har jag fel?

Permalänk
Medlem

UNHOLY ALLIANCE!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KingCobra:

There is a compromise to make, though; CSM in your BIOS needs to be disabled. The problem here is that very likely, 9 out of 10 PCs have this enabled to ensure UEFI storage support for your HDD/SSD.

Det här är inte allmängiltigt på något sätt. Jag har alltid haft CSM aktiverat på mitt moderkort, men jag stängde av det igår som en workaround för en bugg. (Mitt moderkort efter uppgradering till RTX 3070 gav sig ifrån 4 korta pip. Mer om detta här.)

Jag installerade Windows 10 med CSM aktiverat för länge sedan och fick inget problem med min Windows-installation efter att jag deaktiverade detta. Det är möjligt att man får problem med detta i vissa scenarion, men inte i mitt.

Permalänk
Medlem

Enligt AMD https://www.amd.com/en/technologies/smart-access-memory

System Requirements
Hardware
AMD 500 Series Motherboards
AMD Ryzen™ 5000 Series Processors
AMD Radeon™ RX 6000 Series Graphics*
Software
AMD Radeon Software Driver 20.11.2 or newer
Latest Motherboard BIOS (based on AMD AGESA 1.1.0.0)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

UNHOLY ALLIANCE!

ungefär som 32bit å 64bit CPU patenten mellan AMD å Intel, intel har patent på 32bit, AMD har patent på 64bit CPU:er men de byter patenten sins emellan utan kostnad. har tidigare gjort det iaf.

så de är inte första gången, å säkert fler gånger har de skett

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Kul att AMD är öppna och hjälpsamma till skillnad mot nGnidia.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd

Detta samarbete är något som alla dra nytta av.

AMD vill att deras GPU funkar på Intels CPU (Då fler kunder GPU).
AMD vill att deras CPU ska funka på Nvidia GPU (Skulle kunna sälja fler CPU).

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

Var det inte så PCIE4 behövs för SMA? Kanske inte.

Permalänk
Medlem

Bara senaste hårdvaran från de olika lagen låter det som, vad begränsare att tex min setup med B450/3700X med ett RTX2080 inte kan få det?

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lejonhead:

Var det inte så PCIE4 behövs för SMA? Kanske inte.

Ingen (så vitt jag vet) har sagt att PCIe Gen4 är ett krav för SMA.

Däremot stödjs inte SMA på något annat än en kombination av B550/X570, Ryzen 5000-seriens CPUer och RX 6000-seriens grafikkort. Det betyder att den enda plattformen som har stöd för SMA också har och använder PCIe Gen4.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KorvMos:

Bara senaste hårdvaran från de olika lagen låter det som, vad begränsare att text min setup med B450/3700X med ett RTX2080 in kan få det?

Även om det rent teoretiskt går med hårdvaran så krävs utvecklingsarbete från alla inblandade parter. Tror de flesta är mest intresserade att bara jobba mot sådant på sin senaste hårdvara, för att kunna sälja nya grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ingen (så vitt jag vet) har sagt att PCIe Gen4 är ett krav för SMA.

Däremot stödjs inte SMA på något annat än en kombination av B550/X570, Ryzen 5000-seriens CPUer och RX 6000-seriens grafikkort. Det betyder att den enda plattformen som har stöd för SMA också har och använder PCIe Gen4.

Det andra påståendet att det endast funkar på x570 kort? B550 kort har stöd för PCIe Gen4 med. Blir orolig här när jag köpt ett B550 kort.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KingCobra:

Det andra påståendet att det endast funkar på x570 kort? B550 kort har stöd för PCIe Gen4 med. Blir orolig här när jag köpt ett B550 kort.

Jag vet inte var de fått det ifrån att B550 inte skulle stödja SAM. En snabb googling visar annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Har ett msi mpg b550 gaming carbon och kan ladda ner betaversion på nytt bios för sam stöd på deras hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östfelt:

Har ett msi mpg b550 gaming carbon och kan ladda ner betaversion på nytt bios för sam stöd på deras hemsida.

Såg att detta stod efter nyaste biosversionen på mitt nya MB
"Add Re-size bar option for AMD Smart Access Memory support"
Då kan man andas ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

ungefär som 32bit å 64bit CPU patenten mellan AMD å Intel, intel har patent på 32bit, AMD har patent på 64bit CPU:er men de byter patenten sins emellan utan kostnad. har tidigare gjort det iaf.

så de är inte första gången, å säkert fler gånger har de skett

Jo så klart, men det kändes verkligen som superhjältarna och deras ärkefiender slog sina påsar ihopa (för att ta över hela världen?).

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Datavetare

Att SMA kräver Radeon 6000 och 500-chipset måste ändå bottna i något Windows-relaterat? Nvidia haft stöd för BARs >256 MB sedan i alla fall CUDA 6.0 (lanserades ihop med Pascal), fast det stödet är Linux-only.

Men det finns problem även där

"On some Tesla-class GPUs a large BAR feature is enabled, e.g. BAR1 size is set to 16GB or larger. Large BARs can pose a problem for the BIOS, especially on older motherbords, related to compatibility support for 32bit operating systems. On those motherboards the bootstrap can stop during the early POST phase, or the GPU may be misconfigured and so unusable. If this appears to be occuring it might be necessary to enable some special BIOS feature to deal with the large BAR issue. Please consult your system vendor for more details regarding large BAR support."

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Kul att AMD är öppna och hjälpsamma till skillnad mot nGnidia.

Tror du de gör detta för att vara "hjälpsamma" mot nvidia? LOL

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av KorvMos:

Bara senaste hårdvaran från de olika lagen låter det som, vad begränsare att tex min setup med B450/3700X med ett RTX2080 inte kan få det?

Hoppas och tror att de börjar med den senaste, för att sedan införa det även på äldre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Att SMA kräver Radeon 6000 och 500-chipset måste ändå bottna i något Windows-relaterat? Nvidia haft stöd för BARs >256 MB sedan i alla fall CUDA 6.0 (lanserades ihop med Pascal), fast det stödet är Linux-only.

"On some Tesla-class GPUs a large BAR feature is enabled, e.g. BAR1 size is set to 16GB or larger. Large BARs can pose a problem for the BIOS, especially on older motherbords, related to compatibility support for 32bit operating systems. On those motherboards the bootstrap can stop during the early POST phase, or the GPU may be misconfigured and so unusable. If this appears to be occuring it might be necessary to enable some special BIOS feature to deal with the large BAR issue. Please consult your system vendor for more details regarding large BAR support."

Att det är ett problem på 32bit OS är väl för att det inte stödjer den adressrymden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Jag är något säker på att ganska nära allt i den texten ovan (förstår att det är citerat) är rent sagt felaktigt. Rätt säker att om man slår av CSM på det andra moderkortet så lär det fungera även där, har iofs inte testat så mycket med Windows rörande det. CSM som jag förstår det sätter egentligen bara två krav för att stängas av. Diskarna måste vara GPT och windows måste vara i EFI läge. Båda två är saker jag gjorde utan ominstallation så sent som i slutet av sommaren. Kräver däremot lite pillande men fann det inte svårt bara lite av en flerstegsprocess. Gick alltså från BIOS & MBR installation till UEFI & GPT utan ominstallation av Windows.

Kan kolla efter jobbet om jag kan slå av CSM (samt om jag ens har på det, men tror det) och vad det har för påverkan både på min Windows och Linux installation.

Skrivet av Yoshman:

Det är en kombination av Windows och BIOS. Windows har inte haft något stöd för det. Konsument moderkort har inte haft något utbrett behov av att stödja funktionen pga det. Nu har AMD lagt krav på moderkortstillverkarna att stödja det. Troligen även därför vi inte ser det som krav från AMD på äldre moderkort då det är svårt för AMD att tvinga uppdatteringar på gamla produkter. AMD har ju inte heller något ekonomiskt incitament att tvinga det för äldre utöver PR, så antar det är skälet till att bara 500 serien har garanterat officiellt stöd. Förklarar inte varför de enbart hävdar 5000 serien däremot. De kanske skickade ut kravet i samma svep som AGESA uppdatteringen för 5000 serien? Hade förklarat en hel del, för moderkortstillverkarna vill ha minsta möjliga krav på sig rörande validering.

Något jag är nyfiken på som jag inte har en aning om är ifall SAM innebär någon automatisk dynamisk BAR skalning utöver standard resizable BAR som jag tolkat som fixed size? Ärligt talat inte så insatt i BAR.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Är inte BAR inställningen samma sak som "Above 4G decoding" som finns under Advanced PCIE subsystem settings på vissa moderkort för att ställa in fönster storleken för s.k. memory mapped I/O?

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Medlem

"Det var la det jag sa!". Det är alls inget speciellt med just AMD's grafikkort eller deras processorer utan det här kan man implementera stöd för på alla grafikkort. Oerhört sorgligt att de ska skylla på tekniska begröbsningar när den verkliga anledningen är "vi är lata/vill tjäna mer pengar". Tyvärr verkar inte Nvidia ett dugg bättre som väljer att bara ge stöd till 30-serien. "Planerat åldrande" visar återigen sitt fula tryne

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Skrivet av MarkSix:

Är inte BAR inställningen samma sak som "Above 4G decoding" som finns under Advanced PCIE subsystem settings på vissa moderkort för att ställa in fönster storleken för s.k. memory mapped I/O?

BAR (Base Adress Register) är ju en del av PCI (Express?) standarden: https://en.wikipedia.org/wiki/PCI_configuration_space

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Herr Kantarell:

BAR (Base Adress Register) är ju en del av PCI (Express?) standarden: https://en.wikipedia.org/wiki/PCI_configuration_space

Det är en del av PCI-standarden, redan innan express. Sitter precis och hackar en PCI-drivare, fast helt virtuell sådan då det är en s.k. VirtIO-enhet.

Har aldrig skrivit någon GPU-driver, men just då BAR egentligen beskriver egenskaper på ett fönster mot en HW som bl.a. innefattar hur stor utrymme man behöver i virtuella adressrymden för att göra HW tillgäng i CPUns adressrymd känns det lite svårt att se vad nyheten är.

Kan absolut se problematiken med att den grundläggande konfigurering som BIOS gör har begränsningar, men i det lägen OS senare kan konfigurera om BAR undrar jag lite hur BIOS överhuvudtaget spelar in. Nu är jag lågt ifrån expert på PCI, lärt mig tillräckligt mycket för att få tag i de resurser som behövs för det jag nu håller på med (och det är i kontext av Linux och VxWorks, inte Windows), men får ändå känslan att Windows alt. hur GPU-drivare normalt designas för Windows är det primärt ställer till det.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer