Kommando för filkopiering i nätverket.

Permalänk
Medlem

Kommando för filkopiering i nätverket.

Var lite osäker på om denna tråd passade i nätverksavdelningen eller Linuxavdelningen, men:

Om jag vill kopiera filer från en linuxbaserad dator/NAS i nätverket till en annan med ett kommando - vilken är den bästa metoden ?

Jag vill alltså ansluta med ssh till en dator/NAS och kopiera till en annan med ett kommando typ "cp 'folder' //192.168.1.1/diverse"

Som det är nu har jag plockat upp 2 fönster i min laptop via samba och kopierat mellan dem- vilket känns fel och osäkert (och jag är osäker på om filerna går direkt via trådbundet nätverk till varandra eller omvägen trådlöst via min laptop)

Jag har fattat att det finns flera olika bra och mindre bra sätt att göra det på, och jag vill gärna att det är ett fristående kommando - alltså att jag kan stänga ssh fönstret och att filkopieringen fortsätter (om det är mycket som ska flyttas)

Misstänker att jag måste montera utdelade nätverksmappar i respektive dator/NAS för att det ska fungera ? Eller finns det enklare sätt ?
Hoppas ni förstår vad jag menar

Permalänk
Medlem

kommandot scp fungerar som cp fast över ssh. Kolla även in rsync.

Permalänk

För att låta kommandon köra efter att du stängt SSH-sessionen kan du köra dem genom GNU Screen. Det du gör är i princip följande:
ssh:a in
screen -S DittÖnskadeSessionsnamn
kör programmet du vill i screen, förslagsvis rsync eller scp i detta fall
Ctrl+A Ctrl+D (eller enkelt D, minns inte - det är ingen fara om du trycker fel) för att lämna screen
logga ut/stäng ssh-sessionen. Programmet kör vidare i screen-sessionen utan att du är ansluten.
Nästa gång du loggar in kan du få upp samma terminal igen genom screen -r.

scp och rsync är två bra förslag.
Annars kan du så klart exportera antingen NFS eller Samba-shares på ena maskinen, och montera dem på den andra. Tänk på att du i så fall vill sätta dem som "soft" i fstab så att maskinen inte hostar och harklar om det blir nätverksstrul pga att en montering försvann.
Alternativt kan du flytta filerna så att en webbserver kan serva dem, och sen ladda ner med wget/curl. Men det blir ju utan access-kontroll, vilket det låter som att du söker.

Detta inlägg är mest tänkt som en start för att googla vidare, fyi.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Jo jag hittade denna länk igår som handlar just om scp, rsync och tar.

Länken tar även upp vissa problem som att vissa kommandon inte är lämpliga för alltför många filer och att det slukar systemresurser mm

Tänkte att jag skulle kolla med experterna här iallafall så att det inte fanns en universell metod som alla använder som jag kanske missat.

Men det låter som en bra metod med scp eller rsync i screen

Permalänk
Medlem

Du kan också använda sftp. Kommandot ingår i ssh.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Skrivet av fagerja:

Du kan också använda sftp. Kommandot ingår i ssh.

Tackar

Har fungerat med scp nu, men jag får testa de andra metoderna också.

Permalänk
Medlem

Jag skulle använt rsync typ:

Loggat in på clienten skrivit:
rsync -av user@nas:/katalog/ /home/user/nas/kopia

Kopirerar det som finns under "nas:/katalog/" till lokala hemkatalogen "/home/user/nas/kopia"

---

Vill du göra det grafisk så ladda ner "filezilla"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassesjo:

Jag skulle använt rsync typ:

Loggat in på clienten skrivit:
rsync -av user@nas:/katalog/ /home/user/nas/kopia

Kopirerar det som finns under "nas:/katalog/" till lokala hemkatalogen "/home/user/nas/kopia"

---

Vill du göra det grafisk så ladda ner "filezilla"

Tack, det ungefär så jag gjort nu fast med scp - fungerar bra, men jag utgår från att det går lika bra med rsync

När det gäller filezilla så saknar det väl stöd för att flytta filer mellan 2st remote uppkopplingar ?

Det jag vill göra är ju att flytta filer mellan 2st linux-datorer i nätverk med en 3:e desktopdator, det fungerar ju nu om jag ansluter till dator1 och använder scp/rsync för att flytta filer till dator2 eller tvärtom.

Men filezilla kan väl grafiskt endast flytta mellan dator1/2 till desktopdator3 - inte direkt mellan dator1 och dator2 ? eller ?

Permalänk
Medlem

Obs. skillnaden mellan rsync och scp.
När du startar scp nästa gång börjar den från början även om bara en fil ändrats.
Kör du med rsync kollar den och fyller på med den som saknas.

Permalänk
Medlem

Kan bara ge en heads up om `scp` att är märkt som deprecated, i fall det påverkar valet.

https://lwn.net/Articles/835962/