Intel Core i9-11900K "Rocket Lake-S" får basfrekvensen 3,5 GHz

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i9-11900K "Rocket Lake-S" får basfrekvensen 3,5 GHz

Specifikationer för Intels kommande flaggskeppsprocessor dyker upp i prestandadatabasen för spelet Ashes of the Singularity.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så lägre bas än en 10900k?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Viking
Skrivet av BergEr:

Så lägre bas än en 10900k?

Och färre kärnor...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Den är kärnfri!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Och färre kärnor...

Just den delen känns imo inte så relevant.
Detta är ju mainstream cpu, ganska hårt riktad mot gaming. 8 kärnor är mer än nog. Kollar jag på alla spel jag kör så går 4 kärnor utan HT väldigt bra, att ha 6 kärnor hade nog inte ökat min fps i något spel.

Räknar man sen in HT så borde det finnas prestanda

Tidigare rykten sa dock högre clock och IPC, hoppas det fortfarande kommer gälla när den väl kommer ut!

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Så lägre bas än en 10900k?

Även lägre än 9900K, som har 3,6. Jag misstänker att det blivit fel i artikeln eller källan!

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Och färre kärnor...

Och fortfarande 14nm ....
Skall vi gissa att de gjorde varje kärna större för att kunna konkurrera med AMD's IPC, vilket innebär att de inte får plats med lika många och de kommer dra mer ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Just den delen känns imo inte så relevant.
Detta är ju mainstream cpu, ganska hårt riktad mot gaming. 8 kärnor är mer än nog. Kollar jag på alla spel jag kör så går 4 kärnor utan HT väldigt bra, att ha 6 kärnor hade nog inte ökat min fps i något spel.

Räknar man sen in HT så borde det finnas prestanda

Om man vill köra t.ex. lite nyare och tyngre spel som Flight Simulator 2020 så räcker det verkligen inte med fyra kärnor utan HT.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

, att ha 6 kärnor hade nog inte ökat min fps i något spel.

Notera att PS5/Xbox one s/x har 8 Kärnor. så Betydligt fler spel kommer nu faktiskt utnyttja det.
Nu är de dock klockade rätt lågt. Så man kommer en bit på vägen med 4cores/8 trådar.

8 Cores lär räcka fint för alla gamers. Dock är det väldigt trevligt att kunna avlasta en massa på övriga kärnor, så alla 5 biljoner bakgrundsprogram på pc inte stör spelen

Permalänk
Medlem

För mig spelar det ingen roll om det är 4, 6, 8, 10 eller 32 kärnor. Inte heller om det är 14nm, 10nm, 7nm eller 5nm.
Det som spelar roll är prestanda och pris.

Nu är min 10700K helt klart mer än tillräckligt för 1440p. Men jag kommer nog uppgradera till 11900K för att få PCI-Express 4.0 och ha bästa processorn på nuvarande plattform. Bör hålla ett tag!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Notera att PS5/Xbox one s/x har 8 Kärnor. så Betydligt fler spel kommer nu faktiskt utnyttja det.
Nu är de dock klockade rätt lågt. Så man kommer en bit på vägen med 4cores/8 trådar.

8 Cores lär räcka fint för alla gamers. Dock är det väldigt trevligt att kunna avlasta en massa på övriga kärnor, så alla 5 biljoner bakgrundsprogram på pc inte stör spelen

Om jag inte minns fel så hade PS3 också 8 kärnor...🤔😄 CPU marknaden rör sig inge fort fram utan mest förfiningar av varandras.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikap4us:

Även lägre än 9900K, som har 3,6. Jag misstänker att det blivit fel i artikeln eller källan!

Det är ju inte Skylake längre så det är irrelevant att jämföra frekvenser mellan arkitekturer. Det som spelar roll är faktisk prestanda, inte klockfrekvens, och om de nu klarar att nästan slå 5800X så är det under förutsättningarna med beröm godkänt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Viking
Skrivet av BergEr:

Just den delen känns imo inte så relevant.
Detta är ju mainstream cpu, ganska hårt riktad mot gaming. 8 kärnor är mer än nog. Kollar jag på alla spel jag kör så går 4 kärnor utan HT väldigt bra, att ha 6 kärnor hade nog inte ökat min fps i något spel.

Räknar man sen in HT så borde det finnas prestanda

Tidigare rykten sa dock högre clock och IPC, hoppas det fortfarande kommer gälla när den väl kommer ut!

Det finns väll de som håller på med annat än gaming?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Om man vill köra t.ex. lite nyare och tyngre spel som Flight Simulator 2020 så räcker det verkligen inte med fyra kärnor utan HT.

Väl medveten, därför jag just nämnde för mig själv. Jag spelar främst stora esport titlar. Sen är ju just sims i en helt egen kategori. Kollar man på Steam så har det spelet just nu femtusen spelare. Kollar man på mina två huvudspel så är det över en miljon på ena och kring sexhundratusen på andra. Blir ju uppenbart vilken marknad det är bättre att fokusera på.

Skrivet av Xermalk:

Notera att PS5/Xbox one s/x har 8 Kärnor. så Betydligt fler spel kommer nu faktiskt utnyttja det.
Nu är de dock klockade rätt lågt. Så man kommer en bit på vägen med 4cores/8 trådar.

Ja, det är därför jag tänker att åtta med HT kommer gå bra. Visst ska man streama några spel eller se twitch när man spelar så kommer det börja synas fler fördelar med tio.

Kollar jag dock på spelen jag främst spelar (csgo, dota2, path of exile, diablo) så kommer dem nog vara nästan samma nu som när ps6 kommer

Skrivet av Donnerstal:

Det finns väll de som håller på med annat än gaming?

Klart det gör, men dessa köper väl sällan saker som är i toppen av mainstream?
Men klart det händer att mainstream är mer värt än HPC för Video/cad/ljud osv.

Sen på lägre sidan så har man Svenssons som typ läser mail och facebook.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv

Förhoppningsvis blir det en bra ersättare till min defekta 9900k, då utgår jag ifrån att Intels nya kommer slå Ryzen

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Fikap4us:

Även lägre än 9900K, som har 3,6. Jag misstänker att det blivit fel i artikeln eller källan!

En av källorna är Wccfech, vad de skriver är väl kanske i nivå med att spå i kaffesump, men de skriver i alla fall

"But since these are early ES chips, we can't say for sure if these are the final clock speeds for the chip. Intel's Core i7-10700K also featured a base clock of 3.5 GHz and boosted up to 5.1 GHz while the Core i9-10900K featured a 3.3 GHz base clock but boosted up to 5.3 GHz."

Har inte koll på vad ES-kretsarna haft för frekvenser tidigare, men låter inte helt osannolikt att de inte håller riktigt slutnivå på frekvens.

Angående Rocket Lake S. Å ena sida är det väl bra om AMD och Intel växeldrar, svårt att se hur Rocket Lake S inte ska ta över spelkronan då den har 15-20 % högre IPC än Skylake samtidigt som det är rätt jämt mellan Ryzen 5000 och Comet Lake.

Å andra sidan, vad säger det om utvecklingen på PC om man kan ligga i toppen med en 6 år gammal tillverkningsnod och en bakporterad 1,5 år gammal mikroarkitektur?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Viking
Skrivet av BergEr:

Klart det gör, men dessa köper väl sällan saker som är i toppen av mainstream?
Men klart det händer att mainstream är mer värt än HPC för Video/cad/ljud osv.

Nja, ganska säker på att majoriteten kör på en mainstream plattform. Särskilt nu när Ryzen finns. Känns som Intel helt gett upp det för tillfället.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Just den delen känns imo inte så relevant.
Detta är ju mainstream cpu, ganska hårt riktad mot gaming. 8 kärnor är mer än nog. Kollar jag på alla spel jag kör så går 4 kärnor utan HT väldigt bra, att ha 6 kärnor hade nog inte ökat min fps i något spel.

Räknar man sen in HT så borde det finnas prestanda

Tidigare rykten sa dock högre clock och IPC, hoppas det fortfarande kommer gälla när den väl kommer ut!

Jag skulle inte få för mig att köpa något annat än 6c12t idag! Spelen drar mer och mer nytta av fler trådar.

Permalänk

Vi börjar komma där det snart är dags att heja på Intel istället för att få mer konkurrens. Nu har väl Intel gott om ekonomiska resurser och hög marknadsandel så de klarar av en svacka.

Redan på 386ornas tid slutet av 80 talet fanns det dualcpu för entusiaster, men det blev ej populärt p.g.a. det höga priset. Men en dual Core i9-11900K hade ej varit fel, där man t.ex. lägger databasen och annat på en cpu och sedan spelet och liknande på den andra.
6-8 core + 32GB ram slukar databaser hur lätt som helst.

8core cpu idag är mer för enklare klienter, vilket dock i princip alla jobbar med. Då det är förlegat att köra allt på den dator som man jobbar med. Så majoriteten av de som behöver ha mer än 8 kärnor med deras arbetsdator arbetar fel, men de gör det för att den är en billig budgetlösning som de har skapat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BergEr:

Just den delen känns imo inte så relevant.
Detta är ju mainstream cpu, ganska hårt riktad mot gaming. 8 kärnor är mer än nog. Kollar jag på alla spel jag kör så går 4 kärnor utan HT väldigt bra, att ha 6 kärnor hade nog inte ökat min fps i något spel.

Räknar man sen in HT så borde det finnas prestanda

Tidigare rykten sa dock högre clock och IPC, hoppas det fortfarande kommer gälla när den väl kommer ut!

Att ha 6 kärnor hade definitivt ökat din prestanda i flera spel, 8 kärnor över 6 också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Å andra sidan, vad säger det om utvecklingen på PC om man kan ligga i toppen med en 6 år gammal tillverkningsnod och en bakporterad 1,5 år gammal mikroarkitektur?

Det kan bara betyda att Intel nått perfektion. Deras 14nm borde egentligen heta Perfection, som de sen finputsat till Perfection-plus(-plus-plus-plus).

Antingen det, eller så är Intel och AMD dinosaurier som inte insett att asteroiden redan slagit ner.

Permalänk
Medlem

Och själv är jag egentligen fortfarande nöjd med min Intel Core i5-6600K. Var tidigare överklockad till 4.5 men blev instabil efter något år så då gjorde jag bara en femminuters-klockning till 4.2 eller 4.3 eller vad det nu blev.
Har velat uppgradera länge nu, men det är bara för att jag vill, så det har aldrig blivit av. Känns ovärt att slösa pengar på nytt när jag ändå nästan bara spelar side scrollers i stil med MapleStory, Dust: An Elysian Tail, Ori and the Blind Forest, Trine och sådant.
Kanske kan motivera uppgradering ett tag efter DDR5 är ute. Eller kanske det kommer ett riktigt krävande spel som jag faktiskt är intresserad av, vem vet

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Jag skulle inte få för mig att köpa något annat än 6c12t idag! Spelen drar mer och mer nytta av fler trådar.

Håller absolut med. Nu var det ju mer snack om 8 vs 10. Denna processor kommer ju mest troligt bli #1 för spel när den släpps även fast den "bara" har 8 kärnor.

Skrivet av anon201296:

Att ha 6 kärnor hade definitivt ökat din prestanda i flera spel, 8 kärnor över 6 också

Det är möjligt, fanns dock inga när jag köpte min dator. Fyra var max från Intel på mainstream.

Men om jag kollar på spelen jag kör och jämför med folk som har nya datorer så har vi typ samma fps efter man räknat om för IPC förbättringar. Men det är ju uppenbart att min dator är från stenåldern. Men jag har nog med FPS för att ta top15 rank i PoE och spela dota på 4k mmr+. Är främst begränsad av GPUn.

Sitter och väntar på 1190k release för att köpa ny dator. Då kommer min ha varit igång i nästan exakt tio år

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara mig anledningen till dessa "låga basfrekvenser" ? Teoretiskt sätt bör Turbo vara en OC, eller det är väl en OC.. Men varför gör dom ofta så låga Basfreq, de har jag aldrig förstått..

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Inaktiv

Köpte en AMD 8 core processor för typ 7-8 år sedan. Den "nedgraderas" sedan till en 6-core i7 intel. Men att nu snart i 2021 åter igen köpa en 14nm med endast 8 kärnor känns totalt oaktuellt. Sorry intel ni är helt ute ur leken för min del tills vidare.

AMD's 12 kärninga verkar som en någorlunda värdig uppgradering men helst skulle jag nog vilja se en 24-32 kärnor till ett vettigt pris så det får nog vänta lite till minst 5nm innan det blir något för mig.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig köpa skiten dagens spel inte äns optimerade för våra 3 series GPU och senaste CPU dumt och bara köpa nytt så fort det kommer ut. Jag har 12 trådad och 6 kärnig i7 8700K och kommer ej byta den under 2021 heller...

Visa signatur

Asus Rog Crosshair VIII DARK HERO| AMD Ryzen 9 5950X| G.Skill Tridentz RGB 16GB 3200 Mhz | Asus Rog Strix 3090 OC 24GB | EVGA G2 850W Gold| Samsung EVO 970 M.2 1TB | CPU kylare- NZXT Kraken X73 | Chassi: Fractal Design R6 | Skärm: Asus Rog Swift PG278Q | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av zan76:

Skulle aldrig köpa skiten dagens spel inte äns optimerade för våra 3 series GPU och senaste CPU dumt och bara köpa nytt så fort det kommer ut. Jag har 12 trådad och 6 kärnig i7 8700K och kommer ej byta den under 2021 heller...

Man behöver inte ha mer än 8 kärnor i tunna klienter och liknande. Trenden går emot att man inte kör allt lokalt. Såklart att det finns folk som har mer behov men de är såpass få så de kan Intel låta välja AMD istället.
Min känsla av av kommande Rocket Lake är att Intel tvingades offra 10 core för att få plats när de fortfarande kör på 14nanometer. De gör vad de anser är bäst för deras försäljning och jag tror valet är rätt.
Det är ofta både företag och privatpersoner får göra olika val, man kan inte få allt man vill ha.

Permalänk
Viking
Skrivet av anon56869:

AMD's 12 kärninga verkar som en någorlunda värdig uppgradering men helst skulle jag nog vilja se en 24-32 kärnor till ett vettigt pris så det får nog vänta lite till minst 5nm innan det blir något för mig.

Vad ska du ha det till om man får fråga?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Vad ska du ha det till om man får fråga?

Jag kan ej svara för andra, men har man ett datorintresse så är det inga problem att nästan förbruka "oändligt resurser". Det finns dock faktorer som pengar, ha tid som hindrar. Sedan 32 core, ja då bör man upp i ddr5 minne plus pcie 4.0 ssd.
Såklart att speciella tillämpningar kan nyttja 32 core mer, men svenne banans experiment med en massa olika saker får lätt andra flaskhalsar. Ens system blir inte bättre än det svagaste länken, varvid en dator med 32 core cpu idag blir svindyr för de flesta om valet av cpu var rätt dimensionerad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Donnerstal:

Vad ska du ha det till om man får fråga?

Vad ska man med prestanda till? Var det en seriös fråga?