Nytt ljudsystem för filmtittande budget max 10k

Permalänk

Nytt ljudsystem för filmtittande budget max 10k

Hallå nu när jag har en nyare tv tänkte jag införskaffa lite bättre ljud till det

Det är framförallt film jag vill fokusera på. Tänkte mig ett 2.0 eller 2.1 system

Det jag har just nu är en sony a8h tv och en nvidia shield pro så det ska funka till det.

Några golvhögtalare får inte plats

Har inga problem med att handla på utländska sidor om det är billigare

Permalänk
Medlem

Finns lite olika vägar du kan gå.
Antingen en förstärkare + 2 passiva högtalare och om du har möjlighet en bashögtalare.
Annars så går det att välja en soundbar. Dem har blivit mycket bättre nu de senaste tiden.

Fördel med förstärkare är att du kan bygga ut, men det kanske du inte har möjlighet med då du inte får plats med golvhögtalare. Så ganska onödigt i så fall. Passiva högtalare är oftast lite större så beror också på om du har tillräckligt med plats för dem. Då är en soundbar bäst om du har dåligt med plats.
Har själv bytt ut mitt hemmabio system med 5.1 och pelare av högtalare, tog för mycket plats och användes nästan aldrig. Inte lika bra ljud men ser snyggare ut och tar mycket mindre plats.

Permalänk
Medlem

Var/hur hade du tänkt att placera högtalarna? Tänk på att stativhögtalare tar precis lika stort utrymme som stativets fot. Därför blir det sällan särskilt stor faktisk skillnad mellan stativare och mindre golvare. Däremot kan stativare få rummet att kännas luftigare.

Jag har en 2,40 meter bred vägg och med dörr på varsin sida (så det blir lite extra luft åt sidorna) och där har jag klämt in en 55-tums tv och ett par golvhögtalare.

Subwoofer eller ej beror dels på hur du bor och dels på vilka andra högtalare du väljer.
Soundbars har jag dålig koll på måste jag erkänna.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Skrivet av LaoLao:

Var/hur hade du tänkt att placera högtalarna? Tänk på att stativhögtalare tar precis lika stort utrymme som stativets fot. Därför blir det sällan särskilt stor faktisk skillnad mellan stativare och mindre golvare. Däremot kan stativare få rummet att kännas luftigare.

Jag har en 2,40 meter bred vägg och med dörr på varsin sida (så det blir lite extra luft åt sidorna) och där har jag klämt in en 55-tums tv och ett par golvhögtalare.

Subwoofer eller ej beror dels på hur du bor och dels på vilka andra högtalare du väljer.
Soundbars har jag dålig koll på måste jag erkänna.

Högtalare får plats uppe på tv bänken så jag hade tänkt mig ha dom där

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyponsoppa123:

Hallå nu när jag har en nyare tv tänkte jag införskaffa lite bättre ljud till det

Det är framförallt film jag vill fokusera på. Tänkte mig ett 2.0 eller 2.1 system

Det jag har just nu är en sony a8h tv och en nvidia shield pro så det ska funka till det.

Några golvhögtalare får inte plats

Har inga problem med att handla på utländska sidor om det är billigare

Tycker du skall satsa på en bra soundbar om du inte har plats för högtalare.
Det finns många soundbars som har mycket bra ljud!

Kan varmt rekommendera:
https://www.hifiklubben.se/bluesound-pulse-soundbar-2i-soundb...

Den har även multiroomfunktion och utklassar (min åsikt) konkurrenter i samma prisklas som tex Sonos, Denon etc och du kan med största sannolikhet provlyssna den på valfri hifi-klubben.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyponsoppa123:

Högtalare får plats uppe på tv bänken så jag hade tänkt mig ha dom där

Ok. Jag gissar att det blir smidigast med soundbar men visst går det att rätt bra ljud även i små högtalare, särskilt med tanke på din budget. Det finns ju också exempelvis System Audios Saxo 10, som du kan välja att lägga ner, vilket jag gissar passar bättre under tv:n...

Själv har jag tv:n så lågt att högtalare under tv:n hade hamnat så nära golvet att jag hade behövt vinkla dem uppåt för att få optimal riktning.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Skrivet av LaoLao:

Ok. Jag gissar att det blir smidigast med soundbar men visst går det att rätt bra ljud även i små högtalare, särskilt med tanke på din budget. Det finns ju också exempelvis System Audios Saxo 10, som du kan välja att lägga ner, vilket jag gissar passar bättre under tv:n...

Själv har jag tv:n så lågt att högtalare under tv:n hade hamnat så nära golvet att jag hade behövt vinkla dem uppåt för att få optimal riktning.

Ja det är verkligen beslut ångest finns så mycket olika alternativ vill ju inte betala överpris för något

Permalänk
Medlem

Du borde gå och lyssna på lite olika alternativt och bestämma dig efter det (om du har möjlighet dvs).
Har själv alltid haft problem med att bestämma mig och det enda som har hjälpt mig är att göra just det!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nyponsoppa123:

Hallå nu när jag har en nyare tv tänkte jag införskaffa lite bättre ljud till det

Det är framförallt film jag vill fokusera på. Tänkte mig ett 2.0 eller 2.1 system

Det jag har just nu är en sony a8h tv och en nvidia shield pro så det ska funka till det.

Några golvhögtalare får inte plats

Har inga problem med att handla på utländska sidor om det är billigare

Smidigaste lösningen som jag hade sett är studiomonitorer som kan stå bredvid din TV och så kör du optisk kabel från TV:n till externt ljudkort som monitorerna är kopplade till. Problemet är att det finns inget billigt externt ljudkort som tar optisk kabel från TV i standalone (alltså ej behöver vara inkopplat till en dator med drivrutiner) utan att ljudkvalitén får lida vilket då inte rättfärdigar inköpet av högtalarna från första början.

Själv har jag Focusrite Solo varav 2st studiomonitorer är kopplade till och dessa står på varsin sida om TV:n på "Tv-bänken" så de behöver ej stå på golvet. Ponera dock att jag kör HTPC så jag behöver ingen optisk kabel-lösning. Redigt och bra tryck i basen trots att de bara är 7" och inte går hela vägen ned till 20 Hz.

Din lösning blir därför någonstans med förstärkare och högtalare, i värsta fall soundbar vars bas kommer vara bedrövlig på grund av fysikens lagar beträffande dimensionerna på baselementen och förmågan att förflytta tillräckligt med luft för att bilda basljudet.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Smidigaste lösningen som jag hade sett är studiomonitorer som kan stå bredvid din TV och så kör du optisk kabel från TV:n till externt ljudkort som monitorerna är kopplade till. Problemet är att det finns inget billigt externt ljudkort som tar optisk kabel från TV i standalone (alltså ej behöver vara inkopplat till en dator med drivrutiner) utan att ljudkvalitén får lida vilket då inte rättfärdigar inköpet av högtalarna från första början.

Själv har jag Focusrite Solo varav 2st studiomonitorer är kopplade till och dessa står på varsin sida om TV:n på "Tv-bänken" så de behöver ej stå på golvet. Ponera dock att jag kör HTPC så jag behöver ingen optisk kabel-lösning. Redigt och bra tryck i basen trots att de bara är 7" och inte går hela vägen ned till 20 Hz.

Din lösning blir därför någonstans med förstärkare och högtalare, i värsta fall soundbar vars bas kommer vara bedrövlig på grund av fysikens lagar beträffande dimensionerna på baselementen och förmågan att förflytta tillräckligt med luft för att bilda basljudet.

Vad är skillnaden mellan en reciever och en förstärkare? Har inte riktigt förstått det vad behöver jag för att spela upp ljudet från tvn? Och exempel på någon sådan som inte kostar 10000

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyponsoppa123:

Vad är skillnaden mellan en reciever och en förstärkare? Har inte riktigt förstått det vad behöver jag för att spela upp ljudet från tvn? Och exempel på någon sådan som inte kostar 10000

reciever = inbyggd FM mottagare för att lyssna på radio

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

reciever = inbyggd FM mottagare för att lyssna på radio

Det är alltså en förstärkare jag behöver? Om det är bättre för mitt syfte nå radio bryr jag mig inte om

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Smidigaste lösningen som jag hade sett är studiomonitorer som kan stå bredvid din TV och så kör du optisk kabel från TV:n till externt ljudkort som monitorerna är kopplade till. Problemet är att det finns inget billigt externt ljudkort som tar optisk kabel från TV i standalone (alltså ej behöver vara inkopplat till en dator med drivrutiner) utan att ljudkvalitén får lida vilket då inte rättfärdigar inköpet av högtalarna från första början.

Själv har jag Focusrite Solo varav 2st studiomonitorer är kopplade till och dessa står på varsin sida om TV:n på "Tv-bänken" så de behöver ej stå på golvet. Ponera dock att jag kör HTPC så jag behöver ingen optisk kabel-lösning. Redigt och bra tryck i basen trots att de bara är 7" och inte går hela vägen ned till 20 Hz.

Din lösning blir därför någonstans med förstärkare och högtalare, i värsta fall soundbar vars bas kommer vara bedrövlig på grund av fysikens lagar beträffande dimensionerna på baselementen och förmågan att förflytta tillräckligt med luft för att bilda basljudet.

Håller inte med för fem öre.
Studiomonitorer är inte lämpade för att användas i situationer annat än i just studio.
Ljudet blir lätt för skarpt och kan bli tröttsamt för öronen efter ett tag.

Att basen inte skulle räcka till för att högtalarna är för små håller jag absolut inte med om heller.
Soundbars kan låta snuskigt bra med dagens teknik och är det filmexplostioner man är ute efter så är det ändå en subwoofer som gäller.

Jag har betat mig igenom ganska många monitorer i min studio då jag har jobbat med ljuddesign i flera år och har givetvis testat att ha studiomonitorer "hemma".

Sitter även på en Bluesound Pulsar soundbar som jag tidigare rekommenderade för film/tv och ett par Sonus Faber Venere kombinerat med en Hegel H160 2.0 anläggning för musiklyssning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyponsoppa123:

Det är alltså en förstärkare jag behöver? Om det är bättre för mitt syfte nå radio bryr jag mig inte om

Njae, riktigt så enkelt är det inte. Generellt kan man säga att en förstärkare är gjord för musiklyssning och en receiver är mer för hemmabio-ljud. Om jag får fortsätta att generalisera så kan man säga att:

Förstärkaren ger dig stereo, receivern ger dig multikanal, oftast 5.1 men ibland ända upp till 13.2 med högtalare runt om i rummet, även taket, och dubbla subwoofers (.2 är alltså antalet subwoofers den kan styra, ofta bara en, dvs då slutar det på .1).

Förstärkaren hanterar en stereo-signal (t ex musik-cd eller mp3) medan en receiver klarar att koda av en massa olika format, t ex Dolby Digital och DTS (som bägge har en massa varianter för surroundljud). Receivern har också en bunt HDMI-ingångar där den kan ta emot ljud och bild från t ex en media-spelare. Sen spelar den upp ljudet och skickar bilden vidare till en tv eller projektor. Har du flera källor (media-spelare, tv-mottagare, xbox, playstation osv) så fungerar receivern som en hub dit du skickar alla signaler och sen väljer du källa, dvs vilken signal som ska spelas upp, på receivern.

För musiklyssning är en förstärkare bättre än en receiver i samma prisklass. Förstärkaren kan lägga sitt krut på bra förstärkar-steg medan receivern måste sprida ut budgeten på många små förstärkare, massor av IO-portar på baksidan, licenser till en jäkla massa företag (Dolby och gänget) osv.

Det finns undantag men ovanstående är tumregler kan man säga.

En bra receiver är en trevlig investering men det är också en enhet som längre fram behöver uppgraderas då det kommer nya bild- och ljudformat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Actually_Jonas:

Håller inte med för fem öre.
Studiomonitorer är inte lämpade för att användas i situationer annat än i just studio.
Ljudet blir lätt för skarpt och kan bli tröttsamt för öronen efter ett tag.

Att basen inte skulle räcka till för att högtalarna är för små håller jag absolut inte med om heller.
Soundbars kan låta snuskigt bra med dagens teknik och är det filmexplostioner man är ute efter så är det ändå en subwoofer som gäller.

Jag har betat mig igenom ganska många monitorer i min studio då jag har jobbat med ljuddesign i flera år och har givetvis testat att ha studiomonitorer "hemma".

Sitter även på en Bluesound Pulsar soundbar som jag tidigare rekommenderade för film/tv och ett par Sonus Faber Venere kombinerat med en Hegel H160 2.0 anläggning för musiklyssning.

Det är inte av estetiska skäl till att de flesta baselement är 5", 7" eller 8" när du vill komma ned på subwoofernivå. Tror de hade helt klart kört med mycket mindre baselement om det gick att "överkomma fysikens lagar med [hjälp av] dagens teknik". Förklara gärna hur en soundbar kan förflytta lika mycket luft för basljud som ett 8" baselement i valfri studiomonitor.

Inte alla studiomonitorer tröttar ut öronen och sedan kan det hela oxå vara individuellt så vissa måste de ha "förskönade högtalare" för att kunna lyssna. Det kliniskt korrekta är för mycket för dem helt enkelt. Till sist är högtalare bara en del av ljudpusslet: akustisk behandling är koefficienten till hur mycket man får ut av sina studiomonitorer. Och här lär få (av uppenbara skäl) förvandla sina vardagsrum till akustiskt korrekta rum bara för att kräma ut lite mer "korrekt ljudåtergivning".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det är inte av estetiska skäl till att de flesta baselement är 5", 7" eller 8" när du vill komma ned på subwoofernivå. Tror de hade helt klart kört med mycket mindre baselement om det gick att "överkomma fysikens lagar med [hjälp av] dagens teknik". Förklara gärna hur en soundbar kan förflytta lika mycket luft för basljud som ett 8" baselement i valfri studiomonitor.

Inte alla studiomonitorer tröttar ut öronen och sedan kan det hela oxå vara individuellt så vissa måste de ha "förskönade högtalare" för att kunna lyssna. Det kliniskt korrekta är för mycket för dem helt enkelt. Till sist är högtalare bara en del av ljudpusslet: akustisk behandling är koefficienten till hur mycket man får ut av sina studiomonitorer. Och här lär få (av uppenbara skäl) förvandla sina vardagsrum till akustiskt korrekta rum bara för att kräma ut lite mer "korrekt ljudåtergivning".

Jag har aldrig påstått att en soundbar kan flytta lika mycket ljud med ett 5" element som ett 8" eller 10" element kan göra.
Men ofta när man snackar ljudeffekter i film är det djupbasen man vill åt och de lägre frekvenserna som en subwoofer kommer återskapa mycket bättre.

Och ja du har rätt. Ljudbehandling är en stor del om man vill jaga det perfekta ljudet men i normen som detta fall är ett vardagsrum så kommer man aldrig uppnå detta då man gärna vill använda detta som just ett vardagsrum.

I de flesta fallen för användning av ljud i hemmet är det den perfekta kombinationen av design, ljud och funktion man letar efter och då tycker jag inte att ett par studiomonitorer passar in ekvationen alls.

Dock så kan jag lova dig att en bra high-end soundbar (i prisklassen) kommer smiska de flesta studiomonitorerna på fingrarna för hemmabruk. Inte minst i funktion.

Om du nu skulle tror att jag är ett internettroll som inte kan något och bara snackar skit så har du nu en öppen inbjudan till min studio här i Göteborg där det har lagts hundratusentals kronor på akustik och ljud.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Actually_Jonas:

Jag har aldrig påstått att en soundbar kan flytta lika mycket ljud med ett 5" element som ett 8" eller 10" element kan göra.
Men ofta när man snackar ljudeffekter i film är det djupbasen man vill åt och de lägre frekvenserna som en subwoofer kommer återskapa mycket bättre.

Och ja du har rätt. Ljudbehandling är en stor del om man vill jaga det perfekta ljudet men i normen som detta fall är ett vardagsrum så kommer man aldrig uppnå detta då man gärna vill använda detta som just ett vardagsrum.

I de flesta fallen för användning av ljud i hemmet är det den perfekta kombinationen av design, ljud och funktion man letar efter och då tycker jag inte att ett par studiomonitorer passar in ekvationen alls.

Dock så kan jag lova dig att en bra high-end soundbar (i prisklassen) kommer smiska de flesta studiomonitorerna på fingrarna för hemmabruk. Inte minst i funktion.

Om du nu skulle tror att jag är ett internettroll som inte kan något och bara snackar skit så har du nu en öppen inbjudan till min studio här i Göteborg där det har lagts hundratusentals kronor på akustik och ljud.

https://i.gyazo.com/211fe92247d0fe7ddb1894b7f9d5a6af.jpg

Ja, jag är absolut en nybörjare jämfört med dig. Jag ber om ursäkt om jag framställt mig som en "översittare" inom ljud, det har aldrig varit mitt syfte. Jag har ingen byggd musikstudio utan endast 10 st hemmasnickrade ljudabsorbenter (9 cm tjocka mineralull med ditte-tyg runt träramar) i mitt 9 kvm arbetsrum och då saknar jag absorbenter i taket vilket vore nästa steg för bättre ljudbehandling. Studiomonitorer vi troligen snackar om är ju närfält och är således inte lämpliga för hemmabruk i vardagsrum där man sitter ett par meter från stora 55"+ TV-apparater. Frågan är då hur midfield monitorer står sig mot high end soundbars.

När jag ändå har dig på tråden så har jag en fråga angående ljudelementen i högtalare: vanligen köper man 2-Way högtalare (1st tweeter-element & 1st baselement) men det finns oxå 3-Way högtalare (1st tweeter, 1st midrange, 1st bas). Tolkar jag det rätt att 3-Way skulle ge mer ljudupplösning i midrange-ljudet såsom röster i sånger och tal förutsatt att ljudkällan är av hög bitrate?

Sedan antar jag studiomonitorer har mer "riktat ljud" medan vanliga golvhögtalare och "vanliga högtalare för hemmabruk" är mer till för att fylla rummet fullt med ljud? T.ex. min polares golvhögtalare som kostar 4 lax per par medan en studiomonitor jag har kostar 5 lax per styck så fyller hans golvhögtalare hans vardagsrum med ljud bättre medan jag uppfattar mitt eget ljud hemma mer riktat i en sweetspot men klarare och basen är fantastisk för sina 7" baselement även om subwooferdelen lider.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

När det kommer till reciever har någon nå tips på någon modell som är prisvärt. vill ju inte betala 7000 om man kan få lika mycket för 4000 att spela upp 2 högtalare och kanske 1 sub

Permalänk
Medlem

Det finns receivers i alla prisklasser, från tusingen och uppåt. Denon har varit högt på listorna på sistone (har en själv!) men ett tips är att du läser igenom ett antal artiklar som tipsar om vad som är bäst i olika prisklasser. Då blir du automatiskt lite mer insatt också och kan lättare hitta något som passar just för dig. Googla t ex "best av receiver 2020" så kommer du att hitta mycket läsning.

Sen använder du prisjakt för att kolla svenska priser: https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?k=40

Permalänk
Medlem

När det kommer till ljud med en mer begränsad budget är det absolut bästa begagnat, du får mycket mer för pengarna.

Sedan bör du bestämma dig för om du vill ha en receiver så du kan hantera bild och ljud via samma enhet (hdmi in från chromecast/apple TV som sen skickar bild till TVn) och ha möjlighet för fler kanaler i framtiden. Personligen är jag mer intresserad av ren stereo och tycker oftast det duger mer än väl för film, för mig är det inte explosioner som måste vara bäst utan musiken i filmerna.