Permalänk
Medlem

PCIe lanes?

Tja! Har en liten fundering kring hur PCIe lanes fungerar? Har en 3700x i min rigg nu, och den ska ha 24 lanes. 16 av dem går till GPU ofc, har en m.2 pcie ssd som tar 4. Då borde jag ha 4st kvar och borde kunna ha en till m.2 x 4 utan att den går via sata väl? Vill köpa en till sticka o trycka i så man har bra med utrymme, men det är ju ovärt att lägga pengarna på pcie sticka om jag ändå inte har lanes till det?

Permalänk
Viking

Så ska det funka, men sedan får de fler lanes från chipsetet också. Vad har du för moderkort?

Edit: Som Alling sa. Tänkte inte på det. Men som sagt ska du ha fler beroende på chipset.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av erkkkken:

Tja! Har en liten fundering kring hur PCIe lanes fungerar? Har en 3700x i min rigg nu, och den ska ha 24 lanes. 16 av dem går till GPU ofc, har en m.2 pcie ssd som tar 4. Då borde jag ha 4st kvar och borde kunna ha en till m.2 x 4 utan att den går via sata väl?

Nej, de fyra är reserverade för kommunikation med styrkretsen.

In addition to the x4 lanes that are reserved for the chipset, the Ryzen 7 3700X has x16 for a discrete graphics processor and x4 for storage (NVMe or 2 ports SATA Express).

Wikichip

Dock tror jag moderkortet kan erbjuda extra banor för t ex M.2-anslutningar, men då är det alltså inte CPU:ns banor det handlar om.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Om du sätter m.2 disken i den översta slotten så kommer den inte störa prestandan för grafikkortet.
Den sitter oftast mellan processorn och översta långa PCI x16. Man kan behöva montera av grafikkortet för att komma åt att skruva samt att inte har slarvat bort distansen för moderkortet.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Ja det beror på vad du har för chipset och moderkort. De fyra banorna "extra" från processorn används som Alling säger till kommunikation med chipset. Moderkortstillverkaren bestämmer hur de fördelar banorna som chipset tillhandahåller. På mitt X470-F tilldelas t.ex. två PCIe 3.0-banor till andra M2-sloten om jag inte minns fel, men delas med ett par PCIe x1-slots. Bör finnas specificerat i moderkortets manual.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Det brukar gå att hitta skisser på hur allt är kopplat på moderkortet. Så här ser det ut på mitt Asus x570 Pro WS exempelvis:

8 lanes går till första PCIe x16-sloten.
8 går till en switch som kan ge sina lanes antingen till första PCIe x16 för att ha 16 lanes tillgängliga där, eller ge dem till andra PCIe x16 för att då ha 8 lanes på vardera slot.
4 går till första M.2.
4 går till X570-chipset.

Från chipset delar sen allt möjligt på dessa 4 lanes. Ex. är tredje PCIe x16 ansluten med 8 lanes till chipset, men kommer alltså att flaska på att det är 4 lanes mellan chipset och CPU.
Där går det också att se att andra m.2 bara har 2 lanes, eller tom. bara 1 lane om jag kör ett kort i PCIe x1-sloten. Det finns alltså ingen anledning att köpa nån snabbare SSD som maxar 4x PCIe4-lanes för att köra i den sloten. Det finns dock en U.2-kontakt med 4 lanes. Dessa är dock PCIe3. Tanken personligen är att hitta nån stor begagnad enterprise-SSD att ansluta dit vid behov senare.

Permalänk
Medlem

Rockar ett B550-I asus rog kort. Har bara en vanlig PCIe slot, planen är att inte behöva köra en 2.5” via sata då det tar mycket mer plats än en m.2 på baksidan kortet bara. Tack för input guys!

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkkkken:

Rockar ett B550-I asus rog kort. Har bara en vanlig PCIe slot, planen är att inte behöva köra en 2.5” via sata då det tar mycket mer plats än en m.2 på baksidan kortet bara. Tack för input guys!

Enligt manualen får andra M.2-sloten fyra PCIe 3.0-banor från chipset:

Citat:

AMD B550 Chipset
M.2_2 slot supports PCIe 3.0 x4 and SATA mode Key M design and type 2242 / 2260 / 2280 storage devices

Så det ska bara vara att tuta och köra med full (PCIe 3.0) fart, även om jag gissar att det innebär viss overhead eftersom I/O:n ska gå via chipset och kommunikationsbussen mellan chipset och processorn.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070