Skapa rektangulär markering i photoshop som är vinklad

Permalänk
Medlem

Skapa rektangulär markering i photoshop som är vinklad

Hej, försöker skapa en vinklad rektangulär markering i photoshop men vet inte hur det ska gå till. Jag har bara det rektangulära markeringsobjektet att jobba med. Då blir det en summetrisk form på markeringen med vertikala och horisontella sidor som är lika. Men säg att den horisontella sidan uppe ska tex vara 5cm bred men den nere 8cm bred. Hur gör jag då?

se nedan för beskrivning hur markeringen ska se ut (gick tyvärr inte rita upp högersidan):

--------------
|
|
|
|
|
---------------------

tacksam för tips.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av md7dani:

Hej, försöker skapa en vinklad rektangulär markering i photoshop men vet inte hur det ska gå till. Jag har bara det rektangulära markeringsobjektet att jobba med. Då blir det en summetrisk form på markeringen med vertikala och horisontella sidor som är lika. Men säg att den horisontella sidan uppe ska tex vara 5cm bred men den nere 8cm bred. Hur gör jag då?

se nedan för beskrivning hur markeringen ska se ut (gick tyvärr inte rita upp högersidan):

--------------
|
|
|
|
|
---------------------

tacksam för tips.

Lättast är nog att göra det med polygonlassot? Kolla på vanligt lasso och håll inne knappen så kommer polygonvarianten fram. Ett annat alternativ är att rita ut fyrkanten, högerklicka, välj "Omforma markering" sedan högerklicka igen och "skeva". Då kan du också få motsvarande resultat.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Samsung Sverige

Det är alltså så här du menar?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Samsung

Ja precis som din figur. Jag ska testa dina tips och leka lite i PS.