Äntligen - min första hårdrocksdebut!

Permalänk
Medlem

Äntligen - min första hårdrocksdebut!

I mer än 15 år har jag velat skapa ett redigt hårdrocksalbum. Känns sjukt att uppnå.
Jag vet att det finns många rockare till clockare, så tänkte jag dela med mig (om jag får)

Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=k4I-9OeVFfE
Spotify: https://open.spotify.com/album/37KEEzl2oQ8nruvyGWwFW6?si=nurh...

Jag vet inte om detta tillåts i media/övrigt-forumet. I annat fall förstår jag. Ville mest dela med mig då det gjort mig så lycklig :,)

Visa signatur

Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Be
MSI MAG B650 Tomahawk WIFI + RTX 4080
AMD Ryzen 7 7800X3D 4. 2GHz 104MB
Evo 970 + kingston NV2
Övrigt: MX keys, Razer Viper Pro v2, Samsung S22 plus, Meta Quest 2&3, Black widow v3 pro gul

Permalänk
Medlem

Bra skit! *headbangar*

Permalänk
Medlem

Gillar skarpt, får lite vibbar av allt från iron maiden/judas priest, jäkla gott ljud(Bara lyssnat igenom Scarred och Going down änsålänge)! Funderar ni på att släppa ngt fysiskt, typ kassett?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Låter bra!

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Inaktiv

Fan, riktigt bra ju, lite maiden stuk på det hela. är du Uppväxt på 80 talet?

Ostbullen Kasett?

Permalänk
Medlem

Tyckte det var lite luddigt/otydligt med vad som sjöngs, lite "platt" i rösten. Jag skulle föredra om det var tydligare/mer framhävt med rösten.
Men som någon som generellt INTE tycker om den här musikstilen, så måste jag säga att den var oväntat bra.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Bra skit! *headbangar*

Tackar hjärtligast!

Visa signatur

Evo 970 + kingston NV2
Övrigt: MX keys, Razer Viper Pro v2, Samsung S22 plus, Meta Quest 2&3, Black widow v3 pro gul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Gillar skarpt, får lite vibbar av allt från iron maiden/judas priest, jäkla gott ljud(Bara lyssnat igenom Scarred och Going down änsålänge)! Funderar ni på att släppa ngt fysiskt, typ kassett?

Det är ju ingen hemlighet att influenserna kommer därifrån, även om man vill göra något eget med det Tack, det värmer hjärtat!

Visa signatur

Evo 970 + kingston NV2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazter:

Låter bra!

Tack! <3

Visa signatur

Evo 970 + kingston NV2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Ostbullen Kasett?

Lite sen, 86:a. Så jag plockade nog sista slutklämmen av 80-talet, men guran hängde jag runt halsen som 18 och hårdrock hittade jag som ungefär 22. Men en passion kommer aldrig för sent

Visa signatur

Evo 970 + kingston NV2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Tyckte det var lite luddigt/otydligt med vad som sjöngs, lite "platt" i rösten. Jag skulle föredra om det var tydligare/mer framhävt med rösten.
Men som någon som generellt INTE tycker om den här musikstilen, så måste jag säga att den var oväntat bra.

Haha Ja, det kanske vi kan arbeta på mer nästa gång! Tackar!

Visa signatur

Evo 970 + kingston NV2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larri:

Det är ju ingen hemlighet att influenserna kommer därifrån, även om man vill göra något eget med det Tack, det värmer hjärtat!

Skrivet av Larri:

Lite sen, 86:a. Så jag plockade nog sista slutklämmen av 80-talet, men guran hängde jag runt halsen som 18 och hårdrock hittade jag som ungefär 22. Men en passion kommer aldrig för sent

hehe... själv tänkte jag direkt på Pretty Maids... som jag såg live 1987 ... nu känner jag mig gammal även om jag inte var så gammal då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

hehe... själv tänkte jag direkt på Pretty Maids... som jag såg live 1987 ... nu känner jag mig gammal även om jag inte var så gammal då.

Det är inte siffran på pappret som räknas, det är vad man gör med den <3 Pretty Maids är ju inte tokiga de heller

Visa signatur

Evo 970 + kingston NV2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Ostbullen Kasett?

Haha inte det bästa ljudformatet, speciellt inte nyinspelningar, men det är ett jäkla mysigt format!

Skrivet av Larri:

Har kört igenom hela albumet nu, måste säga att det var en positiv överraskning! Gillade skarpt Gallows, och Machine åkte rätt in i min "Adrenalinlista" på spotify!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Haha inte det bästa ljudformatet, speciellt inte nyinspelningar, men det är ett jäkla mysigt format!

Har kört igenom hela albumet nu, måste säga att det var en positiv överraskning! Gillade skarpt Gallows, och Machine åkte rätt in i min "Adrenalinlista" på spotify!

Vad härligt! Det är är väldigt många timmar och väldigt många pengar bakom, onekligen. Då har det inte varit förgäves

Visa signatur

Evo 970 + kingston NV2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larri:

I mer än 15 år har jag velat skapa ett redigt hårdrocksalbum. Känns sjukt att uppnå.
Jag vet att det finns många rockare till clockare, så tänkte jag dela med mig (om jag får)

Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=k4I-9OeVFfE
Spotify: https://open.spotify.com/album/37KEEzl2oQ8nruvyGWwFW6?si=nurh...

Jag vet inte om detta tillåts i media/övrigt-forumet. I annat fall förstår jag. Ville mest dela med mig då det gjort mig så lycklig :,)

Låter riktigt bra men hade mixat main vocals högre och kört lite EQ boost på högre frekvenser. Hmm eller nja kanske bara skulle höjas lite utan EQ.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Låter riktigt bra men hade mixat main vocals högre och kört lite EQ boost på högre frekvenser. Hmm eller nja kanske bara skulle höjas lite utan EQ.

Ska lägga det på minnet Tackar så mycket!

Visa signatur

Evo 970 + kingston NV2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Jag missade visst att svara på frågan om fysiskt släpp!
Yes, vi släpper CD, LP och T-shirt. Man kan visa intresse här:

www.ViralTheBand.com

Men det kommer att ta ett par månader innan vi får tryckta produkter.

Visa signatur

Evo 970 + kingston NV2

Permalänk
Medlem

För mycket Maiden och för lite riktig hårdrock

Skämt åsido, det är väl inte riktigt min smak men att det finns talang råder det ju ingen tvekan om. Grattis och lycka till i fortsättning!

Skrivet av anon910:

Ostbullen Kasett?

Ställer mig också lite frågande till det. Kidsen kör väl minidisc numera?

Permalänk
Medlem

Grattis till ditt första debutalbum!

Utan tvekan har du arbetat hårt på det här, det känns som du har passion för det du gör och det är det absolut viktigaste.

När detta är sagt, så hoppas jag du är öppen för lite välmenande kritik, och det kan låta väldig hårt när man har arbetat så mycket som du har - isär när du inte engång vet vem som kommer med kritiken, så tag det med en nypa salt och använd det du får nyttja av (som du själv tycker du kan använda till nåt).

1) For mig så låter det lite "out-of-pitch", isär i Going down och Machine. Du varierar lite mellan att hålla pitchen klockren, till att plötslig falla ur den lite här och där - nu kan det ju vara så att din intention är att det hela inte ska låta så melodiöst och rent, men för mig som lyssnare så "retar" det mitt musik sinne lite, jag "hör" när det inte låter som det kanske var meningen det ska låta.

2) I gallows är den i början nästan helt ur pitch, och det verkar som sångaren kämpar med att styra tonen till noterna, och det roliga är att det låter som det blir bättre och bättre längre ut i sången.

Devils Clockwork var IMHO klart den som höll bäst, där är ni/du verkligen passionerade i sången och det känns helt tydlig för mig att du träffar dit du "jag tror" du vill vara.

Din timing är mycket bra, och det är skitsvårt i detta tempo - så det med att justera vokalerna lite kan du arbeta lite på, men det kan även fixas i studio med lite pitch magi här och där. (Jag vill inte använda fulspråk som Auto Tune), men även dom bästa musiker använder lite "magi" när det behövs.

Stort grattis - och lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Skämt åsido, det är väl inte riktigt min smak men att det finns talang råder det ju ingen tvekan om. Grattis och lycka till i fortsättning!

Jag har lessnat på Minidisc, kör nuförtiden allt från min CD-freestyle. Har konverterat alla blandband till MP3 på CD-RW skiva, bra att flera Trackslistan går in på en skiva. Himla smidigt.

OnT: Himla bra jobbat utan att vara helhjärtad Metal-fan, imponerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Grattis till ditt första debutalbum!

Utan tvekan har du arbetat hårt på det här, det känns som du har passion för det du gör och det är det absolut viktigaste.

När detta är sagt, så hoppas jag du är öppen för lite välmenande kritik, och det kan låta väldig hårt när man har arbetat så mycket som du har - isär när du inte engång vet vem som kommer med kritiken, så tag det med en nypa salt och använd det du får nyttja av (som du själv tycker du kan använda till nåt).

1) For mig så låter det lite "out-of-pitch", isär i Going down och Machine. Du varierar lite mellan att hålla pitchen klockren, till att plötslig falla ur den lite här och där - nu kan det ju vara så att din intention är att det hela inte ska låta så melodiöst och rent, men för mig som lyssnare så "retar" det mitt musik sinne lite, jag "hör" när det inte låter som det kanske var meningen det ska låta.

2) I gallows är den i början nästan helt ur pitch, och det verkar som sångaren kämpar med att styra tonen till noterna, och det roliga är att det låter som det blir bättre och bättre längre ut i sången.

Devils Clockwork var IMHO klart den som höll bäst, där är ni/du verkligen passionerade i sången och det känns helt tydlig för mig att du träffar dit du "jag tror" du vill vara.

Din timing är mycket bra, och det är skitsvårt i detta tempo - så det med att justera vokalerna lite kan du arbeta lite på, men det kan även fixas i studio med lite pitch magi här och där. (Jag vill inte använda fulspråk som Auto Tune), men även dom bästa musiker använder lite "magi" när det behövs.

Stort grattis - och lycka till!

Halloj! Ja, det är nästan 90 000 kronor och långt över 500 timmar jobb, så nog fanns det passion alltid. Jag är gitarristen i Viral, så personligt tar jag förstås inte det hur sångarens pitch är (som det låter som att du menar). Jag kan också höra pitch ganska väl, men jag tycker att det hållits på banan på ett vis som inte stör mig. Men alla lyssnar på olika vis, och din upplevelse är lika rätt den Pitch correction har vi låtit bli helt, men det är förstås inte omöjligt att mix/mastrare Niels Nielsen smugit med lite utan att fråga. Inget världen skulle välta av

Tack vänligen för din feedback och har det i tankarna vid nästa inspelning, och för ordet vidare

Allt gott!
/Larri

Visa signatur

Evo 970 + kingston NV2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Skrivet av anon910:

Ostbullen Kasett?

Skrivet av Trunk:

Ni kanske skojar om det med kasettband, men många som spelar 80-talsinfluerad musik trycker ut den på kasett i nutid för att det är efterfrågad retrostil:

https://valourmusic90.bigcartel.com/product/enforcer-evil-att...

Visa signatur

Evo 970 + kingston NV2

Permalänk
Medlem

Hehe, kul och bra!

Som om man skulle köra in Maiden, Priest och Helloween från mitten av 80-talet till tidigt 90-tal i en mixer. Och det menar jag i posítiv bemärkelse!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hehe, kul och bra!

Som om man skulle köra in Maiden, Priest och Helloween från mitten av 80-talet till tidigt 90-tal i en mixer. Och det menar jag i posítiv bemärkelse!

Jag tar det som nästan den renaste komplimang jag kan få

Visa signatur

Evo 970 + kingston NV2

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Herr Kantarell:

Håller med, sången skulle kunna höjas ett snäpp. Men imponerande jobbat! Är bara på "Going down" än så länge, men det lovar gott.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Håller med, sången skulle kunna höjas ett snäpp. Men imponerande jobbat! Är bara på "Going down" än så länge, men det lovar gott.

Härligt att höra! <3

Visa signatur

Evo 970 + kingston NV2

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Jag är inte så himla förtjust i Iron Maiden om man säger så men storförtjust i äldre skolan.
Lyssnar hellre på detta än Iron Maiden för att vara ärlig. Gallows prickade många punkter för mig.

Jag hade gärna sett högre volym i sång som tidigare nämnt, framförallt i det Dio-inspirerande skriket i Gallows. Piano-avslutningen kändes även den lite oväntad även om det var fint spelat. Får lyssna vidare imorgon, grymt jobbat, alltid kul när Swec:are pillar ihop och delar sin passion.

Nu till den tråkiga delen:
Tänk nu på att forumreglerna gäller alla, att bara marknadsföra sig är inte ok. Håller det på rätt nivå som nu så ska det dock inte vara några problem. Du har fått mycket bra feedback i tråden och det är det inget fel med! 👍

/D, - just nu tråkig moderator

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag är inte så himla förtjust i Iron Maiden om man säger så men storförtjust i äldre skolan.
Lyssnar hellre på detta än Iron Maiden för att vara ärlig. Gallows prickade många punkter för mig.

Jag hade gärna sett högre volym i sång som tidigare nämnt, framförallt i det Dio-inspirerande skriket i Gallows. Piano-avslutningen kändes även den lite oväntad även om det var fint spelat. Får lyssna vidare imorgon, grymt jobbat, alltid kul när Swec:are pillar ihop och delar sin passion.

Nu till den tråkiga delen:
Tänk nu på att forumreglerna gäller alla, att bara marknadsföra sig är inte ok. Håller det på rätt nivå som nu så ska det dock inte vara några problem. Du har fått mycket bra feedback i tråden och det är det inget fel med! 👍

/D, - just nu tråkig moderator

Tackar! Jag visste inte riktigt vilken flexibilitet det innefattades i det här subforumet, så jag var helt beredd på att eventuellt plockas ned Du är inte tråkig, bara konsekvent. Lovar att hålla det städat! <3 Ha det fint!

Visa signatur

Evo 970 + kingston NV2

Permalänk
Medlem

Imponerande Bra gjort!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken