Qualcomm Snapdragon SC8280 är processor med hög prestanda för datorer

Permalänk
Melding Plague

Qualcomm Snapdragon SC8280 är processor med hög prestanda för datorer

Jätten i full gång att testa en prestandaorienterad ARM-processor med LPDDR5-minne för bärbara datorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Undrar hur lång tid det tar innan x86 dör ut.
Vad händer med Intel då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Undrar hur lång tid det tar innan x86 dör ut.
Vad händer med Intel då?

Det är ju fritt fram för intel att licensiera ARMs 64bit ISA, så de kan ju fortsätta utveckla processorer baserat på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Undrar hur lång tid det tar innan x86 dör ut.
Vad händer med Intel då?

Dom har nog inte legat på latsidan själva heller. Men det man ska komma ihåg är att inga bolag varar för evigt. De flesta dör ut där nya tar vid. Så de stora som vi har idag är ingen garanti för att dom kommer vara här om 100år. Så har det historiskt sett ut i alla fall, även om det alltid finns några överlevare...som alltid.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

mer mobiltelefon inspirerade datorer att vänta mao. totalt ointresserad av bärbart men kanske kul för de som vill ha en extra stor telefon. Sen som flera skriver vad med intel? har för mig de har flera ARM processorer redan men använder de till special användningsområden där de gör nytta & inte i gigantiska mobiltelefon datorer.
P.S Självinsikt Tekniknörd är jag, men märks att jag inte är en stor vän av varken bärbart eller mobiler, om man inte behövde en modern telefon i jobbet så skulle jag haft en som man bara kunde ringa med & inget annat

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DevilsDad:

Det är ju fritt fram för intel att licensiera ARMs 64bit ISA, så de kan ju fortsätta utveckla processorer baserat på den?

Ja, det är ett exempel vad som kan hända med Intel

Permalänk

Det är detta som kan döda x86. Apple i sin sida gör bra grejer, men om de enbart har priserna:
Enklaste 13" 13 000kr,
Enklaste 15-16" runt 20 00kr
Enklaste vettiga desktop runt 70 000kr.
Så tar de ej över marknaden totalt hur otroligt bra dessa produkter än må vara.

Nu när Qualcomm kommer in på pc så kan de snabbt ta över marknaden på de allra enklaste lapptopparna och det är väldigt många som just köper dessa. Och därifrån så kan de växa sig starkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Undrar hur lång tid det tar innan x86 dör ut.
Vad händer med Intel då?

Som företag får man anpassa sig. Bästa exemplet är väl de som gjorde skrivmaskiner när datorn kom och vägrade.

Om man ser lite genom M1 röken så är inte den CPUn bäst på allt som många tycks tro. Sämre i Cinebench MT än t.ex. Ryzen 4700U. Och framtiden kommer nog visa mer titlar scenarion där M1 inte presterar så bra.

Missförstå mig rätt så tycker jag Apple har gjort mycket helt rätt med M1 och är väldigt imponerad. Kommande chip lär ju inte bli sämre.

ARM idag ser ju en väldig potential i energieffektivitet. Hur energieffektiv är en ARM kärna i 5GHz, antagligen inget vidare.

Så tror x86 kommer leva vidare flera år åtminstone. ARM kommer nog ta över mer och mer i ultralight segmentet, vilket jag välkomnar

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Är ARM billgare att producera / licensiera eller varför vill man över dit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArchBtw:

Är ARM billgare att producera / licensiera eller varför vill man över dit?

Prestanda!
x86 är nära vägs ände, svårt att krama ur så mycket mer ur den arkitekturen.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är detta som kan döda x86. Apple i sin sida gör bra grejer, men om de enbart har priserna:
Enklaste 13" 13 000kr,
Enklaste 15-16" runt 20 00kr
Enklaste vettiga desktop runt 70 000kr.
Så tar de ej över marknaden totalt hur otroligt bra dessa produkter än må vara.

Du har intressant syn på "enklaste vettig desktop". Skulle säga att en Mac Mini med M1 är en vettig desktop redan idag. Laptopar:na ligger rätt i pris om du ser på konkurrerande Dell/HP premium laptops och som arbetsredskap är det en liten kostnad över tre år.

Välkomnar dock Qualcomm, kan bli riktigt bra!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArchBtw:

Är ARM billgare att producera / licensiera eller varför vill man över dit?

Billigare, säkrare, mer pålitliga, snabbare och mer energieffektiva. Att x86 kommer gå i graven är oundvikligt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArchBtw:

Är ARM billgare att producera / licensiera eller varför vill man över dit?

Är många som tror att det är en bättre krets eller snarare en nyare, den bygger till stor del på risc processorer så lika gammal som x86,(nästan) så bra på vissa saker sämre på annat, arm har väldigt bra energieffektivitet men bekymmer med högre frekvenser. Utifall de skulle ta över så blir det bara 2 nya stora aktörer Qualcomm & Apple iställer för Intel & AMD. x86 bekymmer är att den är bakåtkompatibel vilket gör att den drar med lite skräp.
Är bara att kolla på telefoner är inte särskilt billiga idag så tror inte det skulle bli bättre på nåt sätt med att ersätta x86.

Rambus liknande företaget arm licenserar ut arm arkitekturen till kunder (som förhoppningsvis Nvidia får köpa/har köpt) x86 är mer låst plattform, bara Intel, Amd & även Via som har rättigheter till x86 (via har dock inga ekonomiska muskler att kunna konkurrera, Nvidia försökte köpa Via men blev stoppad av AMD & Intel därav att jag hoppas att uppköpet av arm blir av)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

mer mobiltelefon inspirerade datorer att vänta mao. totalt ointresserad av bärbart men kanske kul för de som vill ha en extra stor telefon. Sen som flera skriver vad med intel? har för mig de har flera ARM processorer redan men använder de till special användningsområden där de gör nytta & inte i gigantiska mobiltelefon datorer.
P.S Självinsikt Tekniknörd är jag, men märks att jag inte är en stor vän av varken bärbart eller mobiler, om man inte behövde en modern telefon i jobbet så skulle jag haft en som man bara kunde ringa med & inget annat

Okej, då har jag ristat in det i min sten här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Som företag får man anpassa sig. Bästa exemplet är väl de som gjorde skrivmaskiner när datorn kom och vägrade.

Om man ser lite genom M1 röken så är inte den CPUn bäst på allt som många tycks tro. Sämre i Cinebench MT än t.ex. Ryzen 4700U. Och framtiden kommer nog visa mer titlar scenarion där M1 inte presterar så bra.

Missförstå mig rätt så tycker jag Apple har gjort mycket helt rätt med M1 och är väldigt imponerad. Kommande chip lär ju inte bli sämre.

ARM idag ser ju en väldig potential i energieffektivitet. Hur energieffektiv är en ARM kärna i 5GHz, antagligen inget vidare.

Så tror x86 kommer leva vidare flera år åtminstone. ARM kommer nog ta över mer och mer i ultralight segmentet, vilket jag välkomnar

Jämförelsen mellan M1 och 4700U är ju dock att jämföra äpplen med päron. 😄

Speciellt i MT. Den ena har fyra prestandakärnor och den andra åtta. Du får nog jämföra med quadcore istället.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon42512:

Undrar hur lång tid det tar innan x86 dör ut.
Vad händer med Intel då?

X86 borde dödas så fort det går och det är MS som håller det vid liv, bara att få bort det äldsta möket och bara behöva använda X86_64 skulle göra världen bättre. MS är den stor bromsklossen och Intel lär också kunna bygga andra cpuer utan större problem direkt de vill göra det och "när" bestäms av när MS har mjukvaror för det såvida gemene man går över till andra operativsystem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Dom har nog inte legat på latsidan själva heller. Men det man ska komma ihåg är att inga bolag varar för evigt. De flesta dör ut där nya tar vid. Så de stora som vi har idag är ingen garanti för att dom kommer vara här om 100år. Så har det historiskt sett ut i alla fall, även om det alltid finns några överlevare...som alltid.

Så är det och även Intels gamla gigant Andrew S. Grove sade en liknande sak:

“if you're wrong, you will die. But most companies don't die because they are wrong; most die because they don't commit themselves. They fritter away their valuable resources while attempting to make a decision. The greatest danger is in Standing still”
― Andrew S. Grove, Only the Paranoid Survive. Lessons from the CEO of INTEL Corporation

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Du har intressant syn på "enklaste vettig desktop". Skulle säga att en Mac Mini med M1 är en vettig desktop redan idag. Laptopar:na ligger rätt i pris om du ser på konkurrerande Dell/HP premium laptops och som arbetsredskap är det en liten kostnad över tre år.

Välkomnar dock Qualcomm, kan bli riktigt bra!

Och varför ska man köpa en desktop som är som en laptop? Idag köper man en desktop för att laptopparnas behov inte räcker till. Många av oss som arbetar vid en fast dator hela dagarna har ändå en laptop med en docka.
För 10-15år sedan så var det så att man köpte en laptop om man hade behov av en bärbar dator, inte ovanligt hade man en stationär dator vid sidan av. Idag så är det laptops som säljer, desktop är mer till för de med kraftigare maskiner. Bara gå in på elgiganten etc och se att det finns knappt några desktops som ej är gamingdatorer.

*edit*
Stationärer som iMacs har dock en marknad, en kompakt dator i skärmen... Men köpa en klumpig låda vid sidan av som en laptop hade fungerar precis lika bra till, denna marknad är ej stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Jämförelsen mellan M1 och 4700U är ju dock att jämföra äpplen med päron. 😄

Speciellt i MT. Den ena har fyra prestandakärnor och den andra åtta. Du får nog jämföra med quadcore istället.

Det håller jag inte med om, båda har ju faktiskt 8 kärnor, även om m1 bara har 4st som ger hög prestanda. På vilket sätt hade det varit jämnare att jämföra en CPU med 8 kärnor mot en med 4?

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Snusfri

Hoppas att det även kommer någon Mini-PC med denna CPU, i storlek med RPI och M.2 plats för NVME-disk.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Jämförelsen mellan M1 och 4700U är ju dock att jämföra äpplen med päron. 😄

Speciellt i MT. Den ena har fyra prestandakärnor och den andra åtta. Du får nog jämföra med quadcore istället.

Apple har satsat på quadcore eftersom de tycker det räcker och det är deras vassaste processor. Det finns ingen octacore M1
Då kan man inte heller jämföra M1 med någon Intel eller Armprocessor eftersom M1 har inbyggt minne som inte går att utöka och eftersom den kör big little teknik. Det finns ingen AMD eller Intel processor som gör det. Alltså kan man inte jämföra dessa processorer. Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Det håller jag inte med om, båda har ju faktiskt 8 kärnor, även om m1 bara har 4st som ger hög prestanda. På vilket sätt hade det varit jämnare att jämföra en CPU med 8 kärnor mot en med 4?

En juste jämförelse är väl att jämföra processorer med samma thermals/effekt snarare. Jag hade inte velat ha en 4700U i min MacBook Pro istället för en M1. Jag har en Asus PN50 4800u också, och den både låter betydligt mer och blir varmare än min MacBook.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Prestanda!
x86 är nära vägs ände, svårt att krama ur så mycket mer ur den arkitekturen.

Hur vet du att man inte kan få ut mer ur x86-x64?
Det är ju "bara" en instruktionsuppsättning, inget som detaljerat styr hur designen av en CPU kärna ser ut.
T ex skulle kan man kunna dubblera "allt" i en AMD/Intel kärna och få dubbelprestanda om instruktionerna inte har något beroende mellan sig. I stort problem i de flesta program är dock att de flesta instruktioner har beroenden till instruktioner som körts innan och som ska köras efter, därför är det en utopi med 2x prestanda med 2x funktionella enheter i en CPU kärna.

Sedan är ju Intel och AMD producerade med sämre processor teknik 10 och 7 nm jämfört med 5 nm för Apples M1. Intel/AMD ligger ungefär 10% sämre i enkeltråd med sina senaste bärbara processorer och lika eller bättre i multitråd.
Skulle Intel/AMD släppa sina processorer i 5 nm skulle de om de får samma prestanda/effekt förbättring som Samsung, få 10 % bättre prestanda = dött lopp mellan Apple och Intel/AMD i enkeltråd.

Ytterligare ett framtidsscenario är att Intel/AMD gör helt nya instruktioner till x86-x64 och droppar några gamla instruktioner/register och emulerar gammal x86. Eller gör helt ny instruktonsuppsättning med emulation för x86. Jag ser inte att ARMs instruktionsuppsättning är den enda frälsaren i CPU framtiden.

Permalänk
Skrivet av Ceji:

Apple har satsat på quadcore eftersom de tycker det räcker och det är deras vassaste processor. Det finns ingen octacore M1
Då kan man inte heller jämföra M1 med någon Intel eller Armprocessor eftersom M1 har inbyggt minne som inte går att utöka och eftersom den kör big little teknik. Det finns ingen AMD eller Intel processor som gör det. Alltså kan man inte jämföra dessa processorer. Eller?

Jag tycker man kan göra hur många olika jämförelser som helst. Det som brukar fela är vilka slutsatser man drar från jämförelserna.

Det folk främst imponeras över Apple M1 är Arms potential, det betyder inte att de tänker köpa en sådan och Apple är egentligen endast en tillverkare som nyttjar Arm och har lyckas väldigt bra. Där man ser att andra tillverkare också i framtiden lär blir bättre på Arm och x86 lär få problem.

Så när man jämför arm emot på avseende vilken arkitektur man tror kommer vinna, så är det bra att jämföra så lika som möjligt. Ska man dock jämföra 2 olika datorer för att man tänker köpa en, så ska de jämföras emot varandra och inga handikapp ska gess.

Förenklat man ska köpa en spellaptop. Man ser att den ena laptoppen får betydligt sämre fps, men så noterar man att den gör det på ett extremt mycket sämre grafikkort och man imponeras på att den ändå lyckas så bra med dessa kassa grafikkort, så man tar och väljer denna slöare dator för samma pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Apple har satsat på quadcore eftersom de tycker det räcker och det är deras vassaste processor. Det finns ingen octacore M1
Då kan man inte heller jämföra M1 med någon Intel eller Armprocessor eftersom M1 har inbyggt minne som inte går att utöka och eftersom den kör big little teknik. Det finns ingen AMD eller Intel processor som gör det. Alltså kan man inte jämföra dessa processorer. Eller?

Hmm. Med det sättet att tänka så kan man inte heller jämföra två cpu:er som har olika mycket cacheminne.

Permalänk

Snapdragon SC8280 behöver vara betydligt snabbare än Snapdragon 888 typ 40-50% snabbare om den ska kunna konkurrera med Intel Tigerlake eller AMD Cezanne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tycker man kan göra hur många olika jämförelser som helst. Det som brukar fela är vilka slutsatser man drar från jämförelserna.

Det folk främst imponeras över Apple M1 är Arms potential, det betyder inte att de tänker köpa en sådan och Apple är egentligen endast en tillverkare som nyttjar Arm och har lyckas väldigt bra. Där man ser att andra tillverkare också i framtiden lär blir bättre på Arm och x86 lär få problem.

Så när man jämför arm emot på avseende vilken arkitektur man tror kommer vinna, så är det bra att jämföra så lika som möjligt. Ska man dock jämföra 2 olika datorer för att man tänker köpa en, så ska de jämföras emot varandra och inga handikapp ska gess.

Förenklat man ska köpa en spellaptop. Man ser att den ena laptoppen får betydligt sämre fps, men så noterar man att den gör det på ett extremt mycket sämre grafikkort och man imponeras på att den ändå lyckas så bra med dessa kassa grafikkort, så man tar och väljer denna slöare dator för samma pris.

Bra skrivet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och varför ska man köpa en desktop som är som en laptop? Idag köper man en desktop för att laptopparnas behov inte räcker till. Många av oss som arbetar vid en fast dator hela dagarna har ändå en laptop med en docka.
För 10-15år sedan så var det så att man köpte en laptop om man hade behov av en bärbar dator, inte ovanligt hade man en stationär dator vid sidan av. Idag så är det laptops som säljer, desktop är mer till för de med kraftigare maskiner. Bara gå in på elgiganten etc och se att det finns knappt några desktops som ej är gamingdatorer.

OT: Tyckte mest det var intressant att enklaste vettiga desktop i dina ögon är deras workstation modell. Det är som att jag skulle säga att enklaste vettiga desktop jag hittar är en välutrustad HP Z4. ...och ja, vi vet att apple inte tillverkar spel-datorer, men jag skulle inte vilja ha en gaming-dator på jobbet för det.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders Andersson:

Hur vet du att man inte kan få ut mer ur x86-x64?

Bara att titta på de historiska ökningarna som minskar över tid mellan generationerna. Imponerande att de lyckades skrämma ur lite till denna generation, men det kommer bli svårare och svårare och kosta mer och mer pengar för varje steg. Arkitekturen stammar från 1970 och har utvecklats nu i 50 år medan Arm drog lärdomar och började om med blankt papper. Det är den fundamentala skillnaden, man kan svetsa på raketmotorer på en Volvo 240 också, men den kommer aldrig bli lika trevlig att köra som en modern bil.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

OT: Tyckte mest det var intressant att enklaste vettiga desktop i dina ögon är deras workstation modell. Det är som att jag skulle säga att enklaste vettiga desktop jag hittar är en välutrustad HP Z4. ...och ja, vi vet att apple inte tillverkar spel-datorer, men jag skulle inte vilja ha en gaming-dator på jobbet för det.

Min poäng var just att belysa att Apple just nu inte har någon dator i den klassen som kan kallas för vettig desktop utan att gå upp i workstation. IMac är självklar vettig men jag räknar den ej som en desktop. Mac mini, ja varför köpa en sådan istället för en macbook air med Docka? Det känns som om mac mini mer är till för en dator stående på ett bibliotek, skola eller liknande. Eller såklart någon med extrem tajt budget och helt saknar behov av laptop. Det finns såklart behov, men för ytterst få är det rätt val. Folk idag köper desktops för att det ej räcker med en laptop.