Rykte: AMD RDNA 3 använder chiplet-design med dubbla grafikkretsar

Permalänk
Cylon

Rykte: AMD RDNA 3 använder chiplet-design med dubbla grafikkretsar

Grafikkretsen Navi 31 uppges vara en chiplet avsedd för att förse framtida toppkort med över 10 000 streamprocessorer.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Om de kan lyckas få till SLI/Crossfire prestanda på ett ensamt kort utan problemen med kompabilitet som brukar höra till så är jag väldigt intresserad.

Permalänk
Medlem

Dubbla grafikkretsar på ett eller annat vis är snar framtid. Sen blir det fler.

Permalänk
Medlem

Jag trodde ryktet var 4x40CU, men detta är ju bättre än inget. Dock svårt att få till en APU med 80CU, så denna är nog fortfarande låst till GPU endast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvicksilver:

Om de kan lyckas få till SLI/Crossfire prestanda på ett ensamt kort utan problemen med kompabilitet som brukar höra till så är jag väldigt intresserad.

Chiplet-design har inte problemen som multigpu har. Chiplets delar på samma RAM och all övrig hårdvara på kortet. Fördelen är helt enkelt att man kan göra kretsar av mindre storlek och på så vis få bättre yield. Vilket förhoppningsvis ger oss en lägre prislapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvicksilver:

Om de kan lyckas få till SLI/Crossfire prestanda på ett ensamt kort utan problemen med kompabilitet som brukar höra till så är jag väldigt intresserad.

Med tanke på hur bra de lyckats med Zen2/3 med låga latenser så bör de kunna göra något liknande i det här området med

Permalänk
Medlem

Jag som trodde denna dag skulle blir tråkig, så det lönar sig att trycka ofta på F5.

Om dom skulle lyckas med att göra dubbla GPU och lösa dom problemen som uppstå så hade det vart intressant.

Tänkt om Nvidia skulle lösa det och tänkt er RTX3090X2.

Permalänk
Medlem

Detta vart väl oundvikligt enda sedan Moore's Lag dog.

Permalänk
Medlem

en hexa-gpu kanske 😋

Permalänk
Medlem

ge mig bara kort under 2000kr jag har inte rad med 5000

Permalänk
Medlem

ATI hade ju ATI Rage Fury MAXX och de fick till det med drv helt ok efter ett tag. Men det är lite mycket crossfire för min smak. De körde Alternate Frame Rendering (AFR).
Däremot så tror jag att AMD har lärt sig så pass mycket av Zen, 2 och 3 samt de de arbetar på för att kunna lösa många av latens och minnesbandbredds problemen. Då de köpte upp ATI och fram till idag borde de han en massa patent på området, samt lärt sig från Crossfire, dual gpu då de hade till skillnad från nVidia en internt högre PCI-Express standard internt. (295 hade ett PLX chip som pratade internt PCI-E 3.0 mellan korten oberoende av om datorn kunde prata det med kortet i sig eller inte)

I nVidias fall så borde de också ha en massa patent sedan tidigare från 3DFX som normalt sätt delade upp kortet i separata chipp. Tänker mest på Voodoo 1 och 2. Mins inte hur 3an var designad. Med VSA-100, Voodoo 4 och 5 minns jag inte hur de löste problemet med dubbla chipp eller fler. Står SLI men om den skilde sig mycket mot tidigare eller ej?

För lite fördjupning och historia:
https://www.techspot.com/article/2094-the-rise-and-fall-multi...
https://www.pcgamer.com/quick-history-multi-gpu-video-cards-2...
Men de de lär sitta på ett gäng patent om att ha fler chipp på samma kort så om någon jobbar kvar så kanske de kan få till det lite bättre än SLI.

Första Intel jag hade med dual chipp var nog core 2 quad och med Zen har de fått erkänna att det var en bra ide att ta upp det.

Med dagens yield och stora chipp så ser inte jag att vi har så mycket val än att börja limma ihop delarna eller sätta dem bredvid varandra.

Permalänk
Medlem

Yay, fortsatt konkurrens inom grafikkortstillverkning.
Mer prestanda till alla!

Permalänk
Medlem

Detta är ganska väntat. SLI eller Crossfire har ju aldrig varit bra för latenserna. Alltid kul att läsa gamla Sweclockers test med dubbla grafikkort eller mer. Dagens toppgrafikkort har slagit i taget av elanvändning. Att AMD redan har erfarenhet i området nu skadar inte. Nvidia är också på gång med en multigpu. Alla dessa multigpu kommer inte dras med alla problem som SLI och Crossfire medförde.

Permalänk
Medlem

Tekniken lär har väldigt lite eller inget alls att göra med deras crossfire.

Permalänk
Medlem

Kraven på CPUn kommer att öka snabbt när man går över och då minst dubbla grafik prestandan igen. Kommer CPU med 16/32 bli som dagens 6/12 inom bara något år. (lägsta nivån som som man bör köpa)

Permalänk
Medlem

Holy shit and halleluja, tack Lisa Su och AMD för att ni fortsätter sätta press och driva på utveckling.

Kul om RDNA 3 kommer ikapp Nvidia vad gäller raytracing och rendering i 3D-program, videoredigering etcetera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexman:

ge mig bara kort under 2000kr jag har inte rad med 5000

Handlar om prioritering och att inte slösa bort sin inkomst på skräp.

Permalänk
Medlem

Och denna gång en lansering med fler än fyra kort, fem är ok men fan inte fyra. 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Handlar om prioritering och att inte slösa bort sin inkomst på skräp.

@sesese

Japp, bara ha ketchup på pastan till helgen mm.

But can it Run Lemmings

Permalänk
Medlem

När dyker det upp staplade kretsar? Inget från intel eller Amd & Nvidia skuter fram det en gen till. Detta låter mest som en repris av deras billiga lösning att limma ihop kretsar från cpu sidan (inget negativt med att limma kretsar förutom ökad latens då) Fast Intel gör ju samma med sina grafikkort så ska bli intressant hur de lyckas både Intel & Amd då, men som sagt när de även kan stapla då börjar det bli intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Detta vart väl oundvikligt enda sedan Moore's Lag dog.

Moore's lag är egentligen bara en tumregel snarare än en lag.

Den här grafen är litet intressant, även om den saknar de senaste åren.

Sen förefaller det som om det är mera på GPU-fronten än CPU-fronten som utvecklingen har skett de senaste åren. Fast kanske är det mera ett tecken på att x86-arkitekturen börjar bli begränsande. Nu är ARM litet bättre, men förmodligen så kommer nya arkitekturer att behövas för att kunna lösa de problem som förekommer med att klämma ut mer prestanda ur kretsarna. Det fanns ett tag processorer designade för att köra Java-kod direkt, men dessa var väldigt nischade och hängde inte med i programspråkets utveckling.

Nu är inte allt som görs beroende av max processorprestanda, en del är mera beroende av ett deterministiskt beteende och där kan man använda FPGA och ASIC. T.ex. att när du trycker på knappen för tutan i din bil så skall det tuta inom 100ms oavsett hur mycket bilen har att göra med att analysera GPS-data och anti-krockfunktioner.

Permalänk
Medlem

gött, ännu en produkt man inte kommer kunna köpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

gött, ännu en produkt man inte kommer kunna köpa

Sant, om inte mining kraschar

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

gött, ännu en produkt man inte kommer kunna köpa

This.

Fast förhoppningsvis är väl läget bättre om 1-2 år...

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Sant, om inte mining kraschar

Det är väl bara en tidsfråga. Senaste bubblan sprack efter 6 månaders uppgång. Nu har vi sett kurvan stiga under hösten och jag undrar om inte 8:e januari förblir toppen.

Permalänk
Medlem

Får nog ordning på det ungefär samtidigt som det går att köpa något kort ur 6000-serien till ett vettigt pris, eller överhuvudtaget..

Permalänk
Medlem

UUUÖÖÖÄÄÄÄH WUAAAHH! ÖVER TIO TUSEN!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goldfinger:

UUUÖÖÖÄÄÄÄH WUAAAHH! ÖVER TIO TUSEN!!

Fick du sen stroke medans du skrev de där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goldfinger:

UUUÖÖÖÄÄÄÄH WUAAAHH! ÖVER TIO TUSEN!!

haha den reaktionen va grym 😃 fz släppte en film med bara den biten har ja för mej 😋

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

ATI hade ju ATI Rage Fury MAXX och de fick till det med drv helt ok efter ett tag. Men det är lite mycket crossfire för min smak. De körde Alternate Frame Rendering (AFR).
Däremot så tror jag att AMD har lärt sig så pass mycket av Zen, 2 och 3 samt de de arbetar på för att kunna lösa många av latens och minnesbandbredds problemen. Då de köpte upp ATI och fram till idag borde de han en massa patent på området, samt lärt sig från Crossfire, dual gpu då de hade till skillnad från nVidia en internt högre PCI-Express standard internt. (295 hade ett PLX chip som pratade internt PCI-E 3.0 mellan korten oberoende av om datorn kunde prata det med kortet i sig eller inte)

I nVidias fall så borde de också ha en massa patent sedan tidigare från 3DFX som normalt sätt delade upp kortet i separata chipp. Tänker mest på Voodoo 1 och 2. Mins inte hur 3an var designad. Med VSA-100, Voodoo 4 och 5 minns jag inte hur de löste problemet med dubbla chipp eller fler. Står SLI men om den skilde sig mycket mot tidigare eller ej?

För lite fördjupning och historia:
https://www.techspot.com/article/2094-the-rise-and-fall-multi...
https://www.pcgamer.com/quick-history-multi-gpu-video-cards-2...
Men de de lär sitta på ett gäng patent om att ha fler chipp på samma kort så om någon jobbar kvar så kanske de kan få till det lite bättre än SLI.

Första Intel jag hade med dual chipp var nog core 2 quad och med Zen har de fått erkänna att det var en bra ide att ta upp det.

Med dagens yield och stora chipp så ser inte jag att vi har så mycket val än att börja limma ihop delarna eller sätta dem bredvid varandra.

Hade ett ATI Rage Fury MAXX när det begav sig och sanningen är att det snarare var så att majoriteten av spelen inte stödde dubbla gpu så endast ett av chippen användes. Idag så kommer det förhoppningsvis inte vara samma problem när det gäller nyare spel men det kan kanske bli problem med äldre spel som inte patchas.

Edit: eller vänta lite det kanske fungerade ändå kan ha läst fel någonstans dock så är det inte dubbelt så snabbt men ändå https://www.anandtech.com/show/438/8