Permalänk

Hjälp att hitta webbyrå

Hej,

Under de senaste veckorna har jag varit på jakt efter en webbyrå som har erfarenhet av att utveckla en hemsida likt "https://www.eliteprospects.com/". Med det menar jag en hemsida som hämtar en stor mängd data från flera olika källor och paketerar det på ett snyggt sätt. Jag har inte lyckats med det.
Nu förstår jag att företag bakom sidor likt just Elite Prospects ofta har egna team vilket tyvärr minskar mina chanser att hitta en byrå med rätt referenser.

Min plan är att investera i extern utveckling och ta fram en liknande sida med en annan inriktning i mindre skala. För att våga ge en webbyrå förtroendet att hjälpa mig med det, när jag har noll erfarenhet av att beställa en sådan produkt, vill jag gärna samarbeta med en byrå med erfarenhet av liknande uppdrag.

Så, nu till frågan. Kära SweClockers, finns det någon där ute som kan bevisa motsatsen?
Har du tips på en webbyrå som du tror kan lyckas med den här uppgiften?

Tack på förhand!

/ En vilsen själ

Click-bait rubrik borttagen /Mod
Permalänk
Medlem

Vilken utvecklare som helst borde väl kunna lösa det? Vet inte om jag missförstår, men det känns som en relativt enkel sak att bygga.

Menar du att du har frågat fler olika byråer som nekat p.g.a. att det har varit för komplicerat?

Department är duktiga annars. Lär dock kosta

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Finns massor som har kompetens, det är ju inte hjärnkirurgi direkt, vad har du för budget?

Permalänk
Medlem

Du letar ju efter någon som kan utveckla en webbapplikation, inte en webbsida.

en snabb googling på byrå för webbapplikationer gav mig dessa:
https://www.kodamera.se/
https://limetta.se/vad-vi-gor/webbutveckling/Webbapplikation-...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

Vilken rubrik... Som om det skulle vara svårt att hitta någon som kan koda ihop en websida med lite backend.

Problemet är oftast något som kallas för pengar, man har en begränsad budget och man vill få någon som är effektiv. Självklart kan man ha extrema krav och vilja ha någon som levererar något riktigt unikt.
För vanliga personer så är vi inte så intresserade av att betala det en vanlig utvecklare kostar, vilket är runt 1000kr/h exkl moms. Det finns billigare och dyrare, men alla kostar väldigt mycket.

Och det är inte företag som vi vanliga ska leta efter utan en student eller liknande som har helt andra priser.

Permalänk
Medlem

Vad du behöver är främst en duglig utvecklare som kan bygga applikationen du behöver. Dvs någon som kan läsa av de datakällor som du har. Det bör inte vara särdeles svårt för någon hyggligt kompetent backendare. Men kan förstås kosta en slant beroende på hur lättlästa källor det handlar om och hur datan ska behandlas.

Har tyvärr inga tips på rak arm. Handlar ju mycket om din budget; finns allt från indier på Fivr till stora konsultbolag beroende på vad du är ute efter.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Billigast är nog att spinna upp ett AB, anställa nån nyexad och sen bygga i två år eller nåt sånt, du har man sen möjligen en fungerande sörja till det facila priset av en 1,2 milj eller så.

Killgissar att det nog skulle ta en 1000-3000 timmar att bygga en klon av den där siten

Permalänk
Medlem

Lär ju ta flera tusen timmar att bygga något liknande. Sen ska den förvaltas, driftas, innehållet ska hanteras etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Billigast är nog att spinna upp ett AB, anställa nån nyexad och sen bygga i två år eller nåt sånt, du har man sen möjligen en fungerande sörja till det facila priset av en 1,2 milj eller så.

Killgissar att det nog skulle ta en 1000-3000 timmar att bygga en klon av den där siten

Det ser för mig ut som om den är byggd med rätt manuell datainmatning, dvs att en person sitter och trålar nyhetssiter och twitter för att mata in data. Då kan nog en erfaren utvecklare göra det lite snabbare än din gissning, det borde inte behöva ta två år. Å andra sidan krävs det en del kontinuerlig mantid för datainmatningen så total budget kanske stämmer över ett par år.

I alla fall för att ta sig fram till en MVP.
Att sen putsa på flera features, design och SEO kan man ju hålla på med hur länge som helst.

Jag kan också ha underskatta komplexiteten i det som ligger bakom premium-inloggningen.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu var det några år sedan jag jobbade på webbyrå men tror typ vilken som helst medelstor webbyrå utan problem kan fixa en sådan sida. Det kommer självklart kosta dock efersom det kräver en del jobb att få det bra.

På backend-sidan behöver man lösa hur datan ska hämtas. Finns det färdiga API'er? Kommer det kosta att hämta data? Behöver motparten göra något? Jag har skrivit kopplingar mot Visma, Navision och många mer och i många fall krävdes det jobb både för oss som hämtade datan och hos t ex Visma för att bygga API't. Så det är svårt att veta hur svårt det kommer bli utan att veta vilka olika källoer du vill hämta data från. Sen ska även datan lagras i en bra struktur som gör det lätt att snabbt hämta ut data för fronten.

På framsidan vill du bygga en snabb frontend, gärna med bra filtrering så att det är lätt för användaren att filtrera fram datan man vill ha. En bra UX-designer är också guld värd för att skapa en lättarbetad sida

Det en byrå vill veta innan de kan ge dig ett estimat är:

- En bra kravspec. Vad är det sidan ska göra, vilka funktioner behövs. Vilka krav har du.
- Ska sidan hostas hos dom så de ska supporta eller är det en one-off och du kommer ta över den helt sen
- Krävs design-arbete eller kommer du levera en färdig design? Om design behövs, hur många korr-rundor ska ingå (det blir lätt så att man får oändliga korr-rundor om man inte sätter ner foten - ibland måste man bestämma sig)

Jag har alltid hatat att estimera men tror inte en seriös webbyrå kommer under 150 - 200-tusen beroende på din kravspec och om det behövs design. En mindre byrå kanske kan göra det billigare men min erfarenhet var att vi hade en del kunder som kom till oss efter de lagt 50-60000 på en sida och insett att den visserligen fungerade men inte så bra.

En normal webbyrå kostar väl runt 800-1000 Kr/timmen (var ett tag sen jag jobbade i den branchen så osäker om det fortfarande ligger där idag) så med t ex 20 timmar för design (inkl korr-rundor), 200 timmar för utvecklingen, 10% av tiden för projektledning, testning, lansering etc. så blir det lätt 250 timmar eller mer. med rabatt på hela jobbet så ett par hundra-tusen ...

Jag tror inte en sån sida behöver dra ett par tusen timmar då det mest handlar om just att få in datan och presentera datan. Sen kan det finns massor funktionalitet som jag inte orkat se och då drar det iväg.

Ett alternativ är självklart att hitta en frilansare/mindre byrå eller t om ta in någon/några i bolaget som kan utveckla. Kanske börja smått och bygga ut.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk

Kompletterande information...

Först och främst, tack för ert engagemang. Det värmer ett okunnigt webbutvecklar-hjärta att ni är så många som vill vara med och bidra. Här kommer några förtydliganden som förhoppningsvis underlättar er hjälp.

- Mitt mål är att hämta all data/statistik från sidor som "innebandy.se" och "floorball.sport".
Exempel på liknande upplägg finns redan idag såsom "innebandystats.se"

- Elite prospects är en hemsida med massor av härliga funktioner. Jag tänker mig en MVP i betydligt mindre skala. Om jag lyckas få in och paketera all data på ett snyggt sätt samtidigt som jag får till 1-2 ytterligare "widgets" blir jag nöjd.

- Min budget ligger på 400 000:- för att sjösätta hemsidan och ytterligare 100 000:- för AB-kostnader, underhåll, hosting och mindre utvecklingsinsatser under år 1 och 2

- Frågan kvarstår, har du tips på en webbyrå som du kan rekommendera för den här insatsen?

- Efter att ha tagit del av er input inser jag att det eventuellt finns fler alternativ för att lösa utvecklingen. Du får gärna höra av dig om du själv är intresserad av att hjälpa till eller om du känner någon som skulle kunna vara intresserad.

Fortsätt gärna bombardera tråden med frågor så ska jag försöka besvara dem. Bara ni lovar att ha lite tålamod med mina bristande kunskaper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirEriksson:

Först och främst, tack för ert engagemang. Det värmer ett okunnigt webbutvecklar-hjärta att ni är så många som vill vara med och bidra. Här kommer några förtydliganden som förhoppningsvis underlättar er hjälp.

- Mitt mål är att hämta all data/statistik från sidor som "innebandy.se" och "floorball.sport".
Exempel på liknande upplägg finns redan idag såsom "innebandystats.se"

- Elite prospects är en hemsida med massor av härliga funktioner. Jag tänker mig en MVP i betydligt mindre skala. Om jag lyckas få in och paketera all data på ett snyggt sätt samtidigt som jag får till 1-2 ytterligare "widgets" blir jag nöjd.

- Min budget ligger på 400 000:- för att sjösätta hemsidan och ytterligare 100 000:- för AB-kostnader, underhåll, hosting och mindre utvecklingsinsatser under år 1 och 2

- Frågan kvarstår, har du tips på en webbyrå som du kan rekommendera för den här insatsen?

- Efter att ha tagit del av er input inser jag att det eventuellt finns fler alternativ för att lösa utvecklingen. Du får gärna höra av dig om du själv är intresserad av att hjälpa till eller om du känner någon som skulle kunna vara intresserad.

Fortsätt gärna bombardera tråden med frågor så ska jag försöka besvara dem. Bara ni lovar att ha lite tålamod med mina bristande kunskaper.

Ett problem är att du inte har någon datakälla. Det är en sak att utveckla designen baserat på ett dataflöde. Men i det här fallet finns det inget att utgå från. Då du säger "hämta alla data/statistik från sidor som innebandy.se" hur menar du i detta fall? Att datan ska skrapas? Du bör kolla upp vad som gäller i det här fallet, för du kan bli åtalsskyldig.

Läser man från deras FAQ så står det följande:

Citat:

Svensk Innebandy jobbar inte med widgets.

Vi har ett API som konsumeras av mediehus som samarbetar med Svenska IBF och vill ta del av spelprogram, resultat, händelser etc från iBIS.

API-tjänsten är inte prissatt enskilt utan ingår som en del i de största avtalen med leverantörerna till media/press och enskilda föreningen/företag kan inte nyttja API-tjänsten.

Anledningen är bland annat att vi är beroende av besökare till våra plattformer så vi kan sprida vår information och våra nyheter samt för att finansiera driften, underhållet och utvecklingen.

För att nyttja API-tjänsten krävs ett avtal.

Kontakta kundtjanst@innebandy.se för mer information.

Om du kontaktar dem att du vill få tillgång till deras API för att vara en direkt konkurrent till bolaget, så känns det inte som det är något de vill dela med sig av.