Permalänk
Medlem

Flytta mediaomvandlare?

Förutsatt att min garanti på mediaomvandlaren/fiberswitch gått ut. Finns det något som hindrar mig från att köpa en längre fiberpatch och flytta denna till en plats jag finner lämplig?

Pratar inte om fiberdosan nu som jag är medveten om att jag inte får lov att flytta själv.

Jag har såklart frågat ägaren av fibernätet, men deras vilja att hantera mitt ärende fort är ju inte jättestor. Så jag är lite nyfiken på vad ni tycker?

Permalänk
Medlem

Detta beror helt på om fibern är svetsad till en fiberbox på utsidan (praxis) eller om den går rakt in i medieomvandlaren.
Om det är förstnämnda så kan du absolut flytta den med stor försiktighet. Fiberkablar är relativt dyra per meter, får inte böjas mer än än snusdosa / tennisboll och allmänt känsliga.
Skulle du orsaka skador på själva fibern som är svetsad (förhoppningsvis har de gjort det utanpå huset och då är det ingen större fara) så kan du få stå för stora summor att laga.

Personligen säger jag att du INTE bör flytta den utan dra vanlig CAT6-kabel inne i huset om du vill flytta på router med mera.

Permalänk
Medlem

Kanske var otydlig. Fibern är svetsad till en fiberdosa som sedan är kopplad med fiberpatchkabel till mediaomvandlaren. Det jag vill göra är alltså att koppla in en 30m fiberpatchkabel(~300kr) och flytta in mediaomvandlaren i rackskåpet.

Har redan förberett för alternativ två, dvs cat6 från omvandlaren till skåpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Kanske var otydlig. Fibern är svetsad till en fiberdosa som sedan är kopplad med fiberpatchkabel till mediaomvandlaren. Det jag vill göra är alltså att koppla in en 30m fiberpatchkabel(~300kr) och flytta in mediaomvandlaren i rackskåpet.

Har redan förberett för alternativ två, dvs cat6 från omvandlaren till skåpet.

Ah alright. På egen risk isåfall. Värsta fall får du köpa en ny fiberkabel och installera tillbaka den egentligen.
Jag hade beställt att ha medieomvandlaren inställd på bryggat och sen ha egen utrustning istället. Men det är upp till var och en.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Ah alright. På egen risk isåfall. Värsta fall får du köpa en ny fiberkabel och installera tillbaka den egentligen.
Jag hade beställt att ha medieomvandlaren inställd på bryggat och sen ha egen utrustning istället. Men det är upp till var och en.

Du kan inte brygga en fibreromvandlare, finns inget att konfigurera som bryggkopplat i en sådan.

Permalänk
Medlem

Jag har gjort precis det du vill och det fungerade utmärkt, gäller att köpa rätt kabeltyp bara (had einnan jag började ingen aning om att det fanns så många varianter). Jag tryckte även in SFP+ modulen direkt i en Dream Machine Pro så slapp man mediaomvandlaren helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan inte brygga en fibreromvandlare, finns inget att konfigurera som bryggkopplat i en sådan.

Beror på VAD det är för fiberomvandlare. Den ISP jag jobbade på hade Inteno EG300 vilket har fiber in och Ethernet ut. Routerfunktion som standard. Annars finns väl ingen mening att flytta en fiberomvandlare egentligen?

Skrivet av narya:

Jag har gjort precis det du vill och det fungerade utmärkt, gäller att köpa rätt kabeltyp bara (had einnan jag började ingen aning om att det fanns så många varianter). Jag tryckte även in SFP+ modulen direkt i en Dream Machine Pro så slapp man mediaomvandlaren helt.

Troligtvis Vanlig blå SC men kan även vara grön APC SC. Singelmode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Omvandlaren jag har är ingen switch i sig. Problemet är inte att kunna köra egen utrustning utan att den är rätt ful och sitter olämpligt. Därav att jag önskar flytta den till rackskåpet där allt övrigt är samlat.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cerb:

Omvandlaren jag har är ingen switch i sig. Problemet är inte att kunna köra egen utrustning utan att den är rätt ful och sitter olämpligt. Därav att jag önskar flytta den till rackskåpet där allt övrigt är samlat.

Måla eller tapetsera över den ?

Permalänk
Medlem

Borde väl gå bra att flytta på den om det bara sitter en vanlig ethernet-kabel. Kan vara bra att tänka på att nätägaren brukar äga mediaomvandlaren, så för säkerhets skull kanske dom ska kontaktas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Borde väl gå bra att flytta på den om det bara sitter en vanlig ethernet-kabel. Kan vara bra att tänka på att nätägaren brukar äga mediaomvandlaren, så för säkerhets skull kanske dom ska kontaktas?

Som tidigare skrivet så väntar jag på svar från nätägaren. De är dock inte extremt snabba på att förmedla ett svar.

Har också tidigare hört det där med ägandeskap av omvandlaren. Dock lite underligt med garanti och att jag får köpa en ny när deras utrustning lägger av efter att den löpt ut oavsett anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Måla eller tapetsera över den ?

Låter verkligen superrimligt. Tack för din input.

Permalänk
Medlem

@Cerb Var i samma sits med samma förutsättningar för några månader sedan, köpte en längre kabel och drog den från vardagsrummet på nedervåningen upp till övervåningen och in i rackskåpet.

Det enda du behöver tänka på är böjradien och kontaminering; tror man säger att radien inte ska vara mindre än 3-4cm (typ en snusdosa), och plocka inte bort kontaktskydden förrän du ska koppla in dem för att undvika smuts.

Finns bra info och kablar på https://www.direktronik.se/

Permalänk
Medlem

Roligt nog fick jag just idag när jag valde att skapa tråden svar från nätägaren.

Svaret var att, jag äger utrustningen och får flytta den precis hur jag vill. Skulle jag råka ta sönder den så hjälper de mig med att införskaffa en ny till en kostnad av 900:-