Permalänk
Medlem

Flytta mediaomvandlare?

Förutsatt att min garanti på mediaomvandlaren/fiberswitch gått ut. Finns det något som hindrar mig från att köpa en längre fiberpatch och flytta denna till en plats jag finner lämplig?

Pratar inte om fiberdosan nu som jag är medveten om att jag inte får lov att flytta själv.

Jag har såklart frågat ägaren av fibernätet, men deras vilja att hantera mitt ärende fort är ju inte jättestor. Så jag är lite nyfiken på vad ni tycker?

Permalänk
Medlem

Detta beror helt på om fibern är svetsad till en fiberbox på utsidan (praxis) eller om den går rakt in i medieomvandlaren.
Om det är förstnämnda så kan du absolut flytta den med stor försiktighet. Fiberkablar är relativt dyra per meter, får inte böjas mer än än snusdosa / tennisboll och allmänt känsliga.
Skulle du orsaka skador på själva fibern som är svetsad (förhoppningsvis har de gjort det utanpå huset och då är det ingen större fara) så kan du få stå för stora summor att laga.

Personligen säger jag att du INTE bör flytta den utan dra vanlig CAT6-kabel inne i huset om du vill flytta på router med mera.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Kanske var otydlig. Fibern är svetsad till en fiberdosa som sedan är kopplad med fiberpatchkabel till mediaomvandlaren. Det jag vill göra är alltså att koppla in en 30m fiberpatchkabel(~300kr) och flytta in mediaomvandlaren i rackskåpet.

Har redan förberett för alternativ två, dvs cat6 från omvandlaren till skåpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Kanske var otydlig. Fibern är svetsad till en fiberdosa som sedan är kopplad med fiberpatchkabel till mediaomvandlaren. Det jag vill göra är alltså att koppla in en 30m fiberpatchkabel(~300kr) och flytta in mediaomvandlaren i rackskåpet.

Har redan förberett för alternativ två, dvs cat6 från omvandlaren till skåpet.

Ah alright. På egen risk isåfall. Värsta fall får du köpa en ny fiberkabel och installera tillbaka den egentligen.
Jag hade beställt att ha medieomvandlaren inställd på bryggat och sen ha egen utrustning istället. Men det är upp till var och en.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Ah alright. På egen risk isåfall. Värsta fall får du köpa en ny fiberkabel och installera tillbaka den egentligen.
Jag hade beställt att ha medieomvandlaren inställd på bryggat och sen ha egen utrustning istället. Men det är upp till var och en.

Du kan inte brygga en fibreromvandlare, finns inget att konfigurera som bryggkopplat i en sådan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har gjort precis det du vill och det fungerade utmärkt, gäller att köpa rätt kabeltyp bara (had einnan jag började ingen aning om att det fanns så många varianter). Jag tryckte även in SFP+ modulen direkt i en Dream Machine Pro så slapp man mediaomvandlaren helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan inte brygga en fibreromvandlare, finns inget att konfigurera som bryggkopplat i en sådan.

Beror på VAD det är för fiberomvandlare. Den ISP jag jobbade på hade Inteno EG300 vilket har fiber in och Ethernet ut. Routerfunktion som standard. Annars finns väl ingen mening att flytta en fiberomvandlare egentligen?

Skrivet av narya:

Jag har gjort precis det du vill och det fungerade utmärkt, gäller att köpa rätt kabeltyp bara (had einnan jag började ingen aning om att det fanns så många varianter). Jag tryckte även in SFP+ modulen direkt i en Dream Machine Pro så slapp man mediaomvandlaren helt.

Troligtvis Vanlig blå SC men kan även vara grön APC SC. Singelmode.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Ah alright. På egen risk isåfall. Värsta fall får du köpa en ny fiberkabel och installera tillbaka den egentligen.
Jag hade beställt att ha medieomvandlaren inställd på bryggat och sen ha egen utrustning istället. Men det är upp till var och en.

Omvandlaren jag har är ingen switch i sig. Problemet är inte att kunna köra egen utrustning utan att den är rätt ful och sitter olämpligt. Därav att jag önskar flytta den till rackskåpet där allt övrigt är samlat.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cerb:

Omvandlaren jag har är ingen switch i sig. Problemet är inte att kunna köra egen utrustning utan att den är rätt ful och sitter olämpligt. Därav att jag önskar flytta den till rackskåpet där allt övrigt är samlat.

Måla eller tapetsera över den ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Borde väl gå bra att flytta på den om det bara sitter en vanlig ethernet-kabel. Kan vara bra att tänka på att nätägaren brukar äga mediaomvandlaren, så för säkerhets skull kanske dom ska kontaktas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Borde väl gå bra att flytta på den om det bara sitter en vanlig ethernet-kabel. Kan vara bra att tänka på att nätägaren brukar äga mediaomvandlaren, så för säkerhets skull kanske dom ska kontaktas?

Som tidigare skrivet så väntar jag på svar från nätägaren. De är dock inte extremt snabba på att förmedla ett svar.

Har också tidigare hört det där med ägandeskap av omvandlaren. Dock lite underligt med garanti och att jag får köpa en ny när deras utrustning lägger av efter att den löpt ut oavsett anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Måla eller tapetsera över den ?

Låter verkligen superrimligt. Tack för din input.

Permalänk
Medlem

@Cerb Var i samma sits med samma förutsättningar för några månader sedan, köpte en längre kabel och drog den från vardagsrummet på nedervåningen upp till övervåningen och in i rackskåpet.

Det enda du behöver tänka på är böjradien och kontaminering; tror man säger att radien inte ska vara mindre än 3-4cm (typ en snusdosa), och plocka inte bort kontaktskydden förrän du ska koppla in dem för att undvika smuts.

Finns bra info och kablar på https://www.direktronik.se/

Permalänk
Medlem

Roligt nog fick jag just idag när jag valde att skapa tråden svar från nätägaren.

Svaret var att, jag äger utrustningen och får flytta den precis hur jag vill. Skulle jag råka ta sönder den så hjälper de mig med att införskaffa en ny till en kostnad av 900:-

Permalänk
Skrivet av narya:

Jag har gjort precis det du vill och det fungerade utmärkt, gäller att köpa rätt kabeltyp bara (had einnan jag började ingen aning om att det fanns så många varianter). Jag tryckte även in SFP+ modulen direkt i en Dream Machine Pro så slapp man mediaomvandlaren helt.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Beror på VAD det är för fiberomvandlare. Den ISP jag jobbade på hade Inteno EG300 vilket har fiber in och Ethernet ut. Routerfunktion som standard. Annars finns väl ingen mening att flytta en fiberomvandlare egentligen?

Troligtvis Vanlig blå SC men kan även vara grön APC SC. Singelmode.

Lånar denna tråd då mitt ärende tangentiellt rör ämnet.

Har Telenor som ISP på Telias öppna nät. Har en Inteno mediaomvandlare (oklart vilken modell). Sitter en SC/SC fiber-patchkabel mellan "fiberdosan" och medieomvandlaren (inkopplad via en SFP modul) och sen ethernet (RJ45) ut till en Ubiquiti Dream Machine Pro.

Nu är min fundering om jag (med rätt SFP modul) kan koppla in fiber-patchkabeln direkt i min UDMPro?

Eller kan det vara så att mediaomvandlaren på något sätt är "parad" med resten av Telias utrustning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRealBeyondEvil:

Lånar denna tråd då mitt ärende tangentiellt rör ämnet.

Har Telenor som ISP på Telias öppna nät. Har en Inteno mediaomvandlare (oklart vilken modell). Sitter en SC/SC fiber-patchkabel mellan "fiberdosan" och medieomvandlaren (inkopplad via en SFP modul) och sen ethernet (RJ45) ut till en Ubiquiti Dream Machine Pro.

Nu är min fundering om jag (med rätt SFP modul) kan koppla in fiber-patchkabeln direkt i min UDMPro?

Eller kan det vara så att mediaomvandlaren på något sätt är "parad" med resten av Telias utrustning?

Det borde gå med rätt SFP-modul men jag har ingen koll på om deras utrusting "förväntar" sig viss utrustning. Fråga Telia öppen fiber vad de säger.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRealBeyondEvil:

Lånar denna tråd då mitt ärende tangentiellt rör ämnet.

Har Telenor som ISP på Telias öppna nät. Har en Inteno mediaomvandlare (oklart vilken modell). Sitter en SC/SC fiber-patchkabel mellan "fiberdosan" och medieomvandlaren (inkopplad via en SFP modul) och sen ethernet (RJ45) ut till en Ubiquiti Dream Machine Pro.

Nu är min fundering om jag (med rätt SFP modul) kan koppla in fiber-patchkabeln direkt i min UDMPro?

Eller kan det vara så att mediaomvandlaren på något sätt är "parad" med resten av Telias utrustning?

När min Inteno dog tog jag hem en HP swithc och kopplade in. Allt jag kollade var att det var samma våglängd på SFPn.
Har du IPTV behöver man dock konfigurera VLAN men Internet går på default VLAN.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det borde gå med rätt SFP-modul men jag har ingen koll på om deras utrusting "förväntar" sig viss utrustning. Fråga Telia öppen fiber vad de säger.

Mjo, jag har försökt, men inte lyckats få tag i någon med rätt kompetens. De flesta envisas med att hänvisa till Telenor (tjänsteoperatören)...

Skrivet av Dr.Mabuse:

När min Inteno dog tog jag hem en HP swithc och kopplade in. Allt jag kollade var att det var samma våglängd på SFPn.
Har du IPTV behöver man dock konfigurera VLAN men Internet går på default VLAN.

Ok, det låter ju lovande! Förutom våglängden, behöver jag veta om det är SFP eller SFP+? Eller är det en konfigurationsfråga i UDMP:n (som är SFP+)?

Nä, ingen IPTV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRealBeyondEvil:

Mjo, jag har försökt, men inte lyckats få tag i någon med rätt kompetens. De flesta envisas med att hänvisa till Telenor (tjänsteoperatören)...

Ok, det låter ju lovande! Förutom våglängden, behöver jag veta om det är SFP eller SFP+? Eller är det en konfigurationsfråga i UDMP:n (som är SFP+)?

Nä, ingen IPTV.

Om de kör som alla andra aka standarden så borde det vara 1310-1550 om jag inte minns fel. Var 4 år sen jag jobbade med detta nu.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRealBeyondEvil:

Mjo, jag har försökt, men inte lyckats få tag i någon med rätt kompetens. De flesta envisas med att hänvisa till Telenor (tjänsteoperatören)...

Ok, det låter ju lovande! Förutom våglängden, behöver jag veta om det är SFP eller SFP+? Eller är det en konfigurationsfråga i UDMP:n (som är SFP+)?

Nä, ingen IPTV.

Plus funkar nog också men är kanske lite overkill… funktionsmässigt. Vet inte vad UDMP är (din router?) men kräver den ingen kodning så ska det inte vara några kompatibilitetsproblem.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vet inte vad UDMP är (din router?) men kräver den ingen kodning så ska det inte vara några kompatibilitetsproblem.

Om jag får gissa så antar jag att UDMP är en Unifi Dream Machine Pro: UDM Pro

Permalänk
Medlem

När intenon lägger av är det oftast strömadaptern som lagt av så det är enkelt fixat.

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Plus funkar nog också men är kanske lite overkill… funktionsmässigt. Vet inte vad UDMP är (din router?) men kräver den ingen kodning så ska det inte vara några kompatibilitetsproblem.

Exakt, det är en Ubiquiti Dream Machine Pro.

Tänkte köpa modul och patch från direktronik.se, de konfar så modulen specifikt för min UDMP.

Har dock lite svårt att lista ut vilken modell jag ska ha. Den som sitter där nu är en Skylane Optics SBU35020DR3D med spec: SFP single fibre upstream, Tx 1310nm (FP) , Rx 1550nm (PIN), maximum distance 20km,
power budget 14dB, Dual Rate, SC connector, 0°C to 70°C, DDM

Hittar flera stycken hos direktronik med samma spec, men kan inte se skillnaden mellan dom.

Permalänk

Nu har jag beställt en SFP modul och ny (längre) fiber-patch. Blir spännande att testa. Delar med mig här sen, ifall någon annan vill göra samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRealBeyondEvil:

Nu har jag beställt en SFP modul och ny (längre) fiber-patch. Blir spännande att testa. Delar med mig här sen, ifall någon annan vill göra samma sak.

Jag har funderat på att göra samma sak (har också en UDM Pro) men har inte riktigt sett nyttan av det än (mer än att det är roligt att testa).
I mitt fall så har jag ingen patch-fiber mellan inkommande fiber och min Inteno CPE utan fibern går direkt in i CPEn. Jag får då skarva fibern antar jag så att jag kan dra fibern till min UDM Pro.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Jag har funderat på att göra samma sak (har också en UDM Pro) men har inte riktigt sett nyttan av det än (mer än att det är roligt att testa).
I mitt fall så har jag ingen patch-fiber mellan inkommande fiber och min Inteno CPE utan fibern går direkt in i CPEn. Jag får då skarva fibern antar jag så att jag kan dra fibern till min UDM Pro.

Jag gör det mest för att det är kul att testa, men också för att jag slipper ha en extra enhet inkopplad på min UPS. Eftersom hela mitt nätverk är PoE så behåller jag internet vid ett strömavbrott.

Är du säker på att den är svetsad i Intenon? På min ser det ut som att så är fallet, men när man öppnar den ser man en "vanlig" SC kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRealBeyondEvil:

Exakt, det är en Ubiquiti Dream Machine Pro.

Tänkte köpa modul och patch från direktronik.se, de konfar så modulen specifikt för min UDMP.

Har dock lite svårt att lista ut vilken modell jag ska ha. Den som sitter där nu är en Skylane Optics SBU35020DR3D med spec: SFP single fibre upstream, Tx 1310nm (FP) , Rx 1550nm (PIN), maximum distance 20km,
power budget 14dB, Dual Rate, SC connector, 0°C to 70°C, DDM

Hittar flera stycken hos direktronik med samma spec, men kan inte se skillnaden mellan dom.

Vet inte hur kinkiga UDM är på SFP:er, jag returnerade min. Men du ska ha en BiDi-SFP med DOM och spec:sen som den gamla (typ denna), om du ska köpa en ny. Varför känner du att du behöver köpa en ny?

I övrigt, det borde gå bra så länge du ser till att köpa rätt sorts patchkabel (SC APC eller SC rak) och att det bara är en enkel fiberomvandlare och inte router/L3-utrustning du har.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRealBeyondEvil:

Jag gör det mest för att det är kul att testa, men också för att jag slipper ha en extra enhet inkopplad på min UPS. Eftersom hela mitt nätverk är PoE så behåller jag internet vid ett strömavbrott.

Är du säker på att den är svetsad i Intenon? På min ser det ut som att så är fallet, men när man öppnar den ser man en "vanlig" SC kontakt.

I dagsläget har jag min inteno på UPSen också så en fördel är som du säger att man minskar antal enheter som ligger på UPSen.

Jag förklarade lite dåligt gällande min inkoppling. Fibern är terminerad i en tror jag SC-kontakt som sitter i en SFP i Intenon. Det jag har sett att många har är en kopplingspunkt där fibern kommer in i huset och därifrån går det en kort patch-fiber till CPEn.

Permalänk
Medlem

Gjort liknande som Dr.Mabuse, bara dit med en dubbelhona och poppa in SFP i din egna router (eller som i hans fall en switch)...
Frågar du nätägaren är det stor risk att de kommer säga att det blir att regna katter och hundar från himlen...

Permalänk
Skrivet av Otur:

Vet inte hur kinkiga UDM är på SFP:er, jag returnerade min. Men du ska ha en BiDi-SFP med DOM och spec:sen som den gamla (typ denna), om du ska köpa en ny. Varför känner du att du behöver köpa en ny?

Jag köpte denna, som verkar vara samma som du länkar till, fast med SC kontakt.

Tydligen så måste SFP-modulen konfigureras för att fungera korrekt, så när jag beställde fick jag ange att det är en Ubiquiti jag har.

Hade så klart kunnat testa att bara trycka in den befintliga, men är väl rädd att något ska gå sönder eller ännu värre - fungera dåligt.

Skrivet av Otur:

I övrigt, det borde gå bra så länge du ser till att köpa rätt sorts patchkabel (SC APC eller SC rak) och att det bara är en enkel fiberomvandlare och inte router/L3-utrustning du har.

Det är en Inteno XG6846 jag har och om jag förstått rätt så är det en L2.

Köpte denna kabel, 15 meter.

Skrivet av joakim99:

I dagsläget har jag min inteno på UPSen också så en fördel är som du säger att man minskar antal enheter som ligger på UPSen.

Jag förklarade lite dåligt gällande min inkoppling. Fibern är terminerad i en tror jag SC-kontakt som sitter i en SFP i Intenon. Det jag har sett att många har är en kopplingspunkt där fibern kommer in i huset och därifrån går det en kort patch-fiber till CPEn.

Ah, då förstår jag. Hos mig ser det ut som du beskriver i andra paragrafen: Inkommande fiber -> svetsad i en låda med SC utgång -> kort fiber patch -> in i en SFP modul med SC kontakt i Intenon.