Priside för front end arbete BBpress/WP

Permalänk
Medlem

Priside för front end arbete BBpress/WP

Hej,

jag har lagt upp ett projekt på freelancers men har inga referenser för vad webbdesign kostar. Insåg snabbt att jag borde haft det innan.

Men givet att jag vill få ett BBpress forum att anamma samma designkänsla som en WP-hemsida jag bygger på, som har ett nedladdat tema (hestia) - vad bör det kosta? Inser att det är en väldigt vag fråga då det varierar med hur mycket som ska ändras osv. Men jag vill bara få forumet att "använda WP temat" så bör det bli snyggt. Just nu använder forumet något egen design, som känns som den är från 90talet.

Vad tror ni?

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem

Att lyfta ur css-klasserna från temat så det lirar ihop med wp-temat är ingen större grej.
Det är dock två varablar här, skulle jag göra det skulle det kosta X kr, skulle jag betala någon att göra det skulle jag betala Y kr

Har du begärt hjälp och vill sätta maxpris alltså ?

Om du pillat ihop sajten, är det inte roligare att klura ut detta själv? d.v.s. se vad som styr temat och para ihop de klasserna med t.ex. font, sizes, h1 etc. och samma med rad, textavstånd, knappar o.s.v.
Kan ta någon timme för en ovan - men du lär dig en hel del på köpet.
Sorry för off topic.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Att lyfta ur css-klasserna från temat så det lirar ihop med wp-temat är ingen större grej.
Det är dock två varablar här, skulle jag göra det skulle det kosta X kr, skulle jag betala någon att göra det skulle jag betala Y kr

Har du begärt hjälp och vill sätta maxpris alltså ?

Om du pillat ihop sajten, är det inte roligare att klura ut detta själv? d.v.s. se vad som styr temat och para ihop de klasserna med t.ex. font, sizes, h1 etc. och samma med rad, textavstånd, knappar o.s.v.
Kan ta någon timme för en ovan - men du lär dig en hel del på köpet.
Sorry för off topic.

Om jag skulle börja försöka klura ut detta - var börjar jag ens för att förstå detta?

Om jag vill ändra t.ex. font för ett ord i forumet (BBpress) - var skulle jag göra det? Bara som ett exempel.

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av flamur:

Om jag skulle börja försöka klura ut detta - var börjar jag ens för att förstå detta?

Om jag vill ändra t.ex. font för ett ord i forumet (BBpress) - var skulle jag göra det? Bara som ett exempel.

Använd inspekteraren i t.ex. google chrome, högerklicka på sidan och välj inspektera.
Högerklickar du t.ex. på en rubrik, vi kan ta Swec som exempel här när jag svarar på en tråd, så kommer den CSS-klassen se ut såhär

h1, h2, h3, h4, h5, h6 { font-size: 100%; font-weight: 700; }

Om vi låtsas att du äger Swec och den vore WP-baserad, så kan du gå via Utseende -> anpassa och där har du förmodligen en meny som heter Extra CSS.
Här klistrar du in din ändring, men bara raden du ändrar för att minimera size.
T.ex. om vi ska ändra font-weight till 400, så klistrar du in detta

h1, h2, h3, h4, h5, h6 { font-weight: 400; }

I Wordpress så är CSS här, eller egen css-fil prioriterad före css-klasserna i t.ex. teman, plugins och andra saker. (finns få undantag, men du lär inte stöta på dem.).

Samma sak med font, om du menar att byta font från t.ex. arial till verdana, så klistrar du in hela klassen, raderar raderna du inte ska ändra och behåller den du ändrar (förutom att du ändrar font-namnet till det nya då såklart).
Oftast styrs font från något annat, den "ärvs" från en annan css-klass men de brukar stå i inspekteraren isåfalli form av "inherited".

Det kan finnas flera klasser som är kopplade till samma, men det kommer bara vara en av dem som styr vilket typsnitt som används.

Google är fint sen när du vill ändra saker, t.ex. googla på "css change font size" så kommer de upp många exempel och hur det används, eller om du ska ändra färg, radavstånd, länkfärg o.s.v.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Använd inspekteraren i t.ex. google chrome, högerklicka på sidan och välj inspektera.
Högerklickar du t.ex. på en rubrik, vi kan ta Swec som exempel här när jag svarar på en tråd, så kommer den CSS-klassen se ut såhär

h1, h2, h3, h4, h5, h6 { font-size: 100%; font-weight: 700; }

Om vi låtsas att du äger Swec och den vore WP-baserad, så kan du gå via Utseende -> anpassa och där har du förmodligen en meny som heter Extra CSS.
Här klistrar du in din ändring, men bara raden du ändrar för att minimera size.
T.ex. om vi ska ändra font-weight till 400, så klistrar du in detta

h1, h2, h3, h4, h5, h6 { font-weight: 400; }

I Wordpress så är CSS här, eller egen css-fil prioriterad före css-klasserna i t.ex. teman, plugins och andra saker. (finns få undantag, men du lär inte stöta på dem.).

Samma sak med font, om du menar att byta font från t.ex. arial till verdana, så klistrar du in hela klassen, raderar raderna du inte ska ändra och behåller den du ändrar (förutom att du ändrar font-namnet till det nya då såklart).
Oftast styrs font från något annat, den "ärvs" från en annan css-klass men de brukar stå i inspekteraren isåfalli form av "inherited".

Det kan finnas flera klasser som är kopplade till samma, men det kommer bara vara en av dem som styr vilket typsnitt som används.

Google är fint sen när du vill ändra saker, t.ex. googla på "css change font size" så kommer de upp många exempel och hur det används, eller om du ska ändra färg, radavstånd, länkfärg o.s.v.

Tack för ett sånt fint svar Jag ska prova och se om jag kan få till någon lättare ändring någonstans för att se om jag förstår detta.

En kanske dum fråga, men de där h1 h2 osv - vad representerar dom?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av flamur:

Tack för ett sånt fint svar Jag ska prova och se om jag kan få till någon lättare ändring någonstans för att se om jag förstår detta.

En kanske dum fråga, men de där h1 h2 osv - vad representerar dom?

Header tags.
Alla sidor har en (ska ha minst en, men inte fler) H1 t.ex., det beskriver vad sidan handlar om.
H2, H3, H4 o.s.v. är underrubriker och kan man ha flera av.

Bl.a. viktigt för sökmotorer så en sida indexeras och värderas på rätt sätt.

Ett exempel, en sida om Grafikkort skulle då ha, som exempel. Man kan köra H4 och H5/H6 också beroende på stilen som används i övrigt på sajten.
Den överordnade rubriken har lägre siffra medan en underrubrik har högre.

Grafikkort <- H1
Kylning <- H2
- Fläktar <- H3
- Vattenkylning <- H3
Installation <- H2
- Skruva fast <- H3
Optimering <- H2
- Överklocka <- H3

Mer att läsa här https://www.searchenginejournal.com/h1-tag-seo-how-important/...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Header tags.
Alla sidor har en (ska ha minst en, men inte fler) H1 t.ex., det beskriver vad sidan handlar om.
H2, H3, H4 o.s.v. är underrubriker och kan man ha flera av.

Bl.a. viktigt för sökmotorer så en sida indexeras och värderas på rätt sätt.

Ett exempel, en sida om Grafikkort skulle då ha, som exempel. Man kan köra H4 och H5/H6 också beroende på stilen som används i övrigt på sajten.
Den överordnade rubriken har lägre siffra medan en underrubrik har högre.

Grafikkort <- H1
Kylning <- H2
- Fläktar <- H3
- Vattenkylning <- H3
Installation <- H2
- Skruva fast <- H3
Optimering <- H2
- Överklocka <- H3

Mer att läsa här https://www.searchenginejournal.com/h1-tag-seo-how-important/...

Många tack! Jag ska läsa mer där och prova Önskar dig en trevlig helg

Visa signatur