Cyberpunk-moddare pekar ut undermålig spelkod som problemkälla

Permalänk
Melding Plague

Cyberpunk-moddare pekar ut undermålig spelkod som problemkälla

Buffer overflow som härstammar från spelets exekveringsfil är huvudproblemet till säkerhetsbristerna enligt moddare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Testpilot

Haha alltså det är fantastiskt hur CDPR har lyckats skjuta sig själv i foten med detta spelet... Vad tänkte ledningen och PR-avdelningen med när dom tog beslutet att släppa spelet i detta skicket (inte ens EA med Anthem lever upp till vad CDPR lyckats med här)?

Sure, än så länge skrattar dom hela vägen till banken med sina 14+ miljoner sålda kopior.
Men att bli stämd till höger och vänster, uthängd av både den ena och den andra (Jason Scherier, mod-community, vokala spelare på forum osv) och den långsiktiga skadan dom tagit som företag - Det kan inte vara "good for business", speciellt inte med ankytningarna dom har till polska regeringen med bidrag och allt annat vad det är.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Jesus kristus, ännu mer clickbait nyheter lol! och här kommer cirkelrunkarna igen....

Och att man väljer att bryta ut den här "nyheten" ifrån den förra ha ha ha vilket skämt...

Rapporterade den här "nyheten" som Clickbait btw, den här "reportern" trollar nu asså.

Permalänk
Medlem

Saxar @Emma242 inlägg från andra artikeln om detta:

"Patchat nu, hotfixen fick namnet efter PixelRick, med länk i notes till vederbörandes Github för mer info. Snygg cred och öppen hantering, har svårt att se att det var ett medvetet val att skylla på moddare. Folk anstränger sig så idag för att missförstå och hitta något att gnälla på.

https://steamdb.info/app/1091500/history/ "

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Haha alltså det är fantastiskt hur CDPR har lyckats skjuta sig själv i foten med detta spelet... Vad tänkte ledningen och PR-avdelningen med när dom tog beslutet att släppa spelet i detta skicket (inte ens EA med Anthem lever upp till vad CDPR lyckats med här)?

Sure, än så länge skrattar dom hela vägen till banken med sina 14+ miljoner sålda kopior.
Men att bli stämd till höger och vänster, uthängd av både den ena och den andra (Jason Scherier, mod-community, vokala spelare på forum osv) och den långsiktiga skadan dom tagit som företag - Det kan inte vara "good for business", speciellt inte med ankytningarna dom har till polska regeringen med bidrag och allt annat vad det är.

I foten är väl snällt sagt. I skallen hade varit mer passande.

Jag gillar spelet och försöker strunta i all politik och smutskastning i media. Men man kan inte undgå att det hela skötts dåligt...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

inte ens EA med Anthem lever upp till vad CDPR lyckats med här

Jo, men ingen bryr sig om Anthem medan hela internet verkar vara inblandat i cyberpunk.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Skrivet av LastNinjas:

Jesus kristus, ännu mer clickbait nyheter lol! och här kommer cirkelrunkarna igen....

Och att man väljer att bryta ut den här "nyheten" ifrån den förra ha ha ha vilket skämt...

Rapporterade den här "nyheten" som Clickbait btw, den här "reportern" trollar nu asså.

Okej vem släppte in trollet?

Visa signatur

i7 9700K OC 4.9GHz | Gigabyte RTX 3080 10Gb VISION OC | ASUS PRIME Z390-A | 16Gb/3200MHz Corsair Vengeance RGB | Asus Swift PG278Q 144Hz/2560x1440 | NZXT H510 Elite vit

Permalänk
Medlem

De säger väl att det finns kod som eventuellt kan utnyttjas av mods?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Cyberpunk är en riktig kassako för fler än CDPR. Vartenda gaming-youtuber har tjänat en hacka på den releasen och spelsidorna med. Alltså, skvallret och efterspelet till Cyberpunk slår ju tom FO76 och Anthem nu. Sjukt festligt :).

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av NaaR:

Cyberpunk är en riktig kassako för fler än CDPR. Vartenda gaming-youtuber har tjänat en hacka på den releasen och spelsidorna med. Alltså, skvallret och efterspelet till Cyberpunk slår ju tom FO76 och Anthem nu. Sjukt festligt :).

All tid i media är bra tid i media, eller hur var det nu igen?

Permalänk
Avstängd

Bara jag som finner det komiskt att moddare kan upptäcka programmeringsfel men inte dussintals programmerare vid ett mångmiljardföretag? Eller är det ett sådant fundamentalt programmeringsfel att i princip hela spelet skulle behöva programmeras om för att råda bot på säkerhetsbristerna?

Skrivet av LastNinjas:

Jesus kristus, ännu mer clickbait nyheter lol! och här kommer cirkelrunkarna igen....

Och att man väljer att bryta ut den här "nyheten" ifrån den förra ha ha ha vilket skämt...

Rapporterade den här "nyheten" som Clickbait btw, den här "reportern" trollar nu asså.

Flashback är i din högra eller vänstra flik. Lycka till med dina framtida psy ops!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Tycker man borde fokusera på det positiva också! Har mött så många som legit gillat spelet, men så fort man nämner det så blir man ju nästan nedskjuten

Permalänk
Medlem

Jag tror inte den stora massan som köpt spelet är missnöjda dock. Har pratat med folk som spelar det på base Xbox One och är nöjda. Det är nog snarare teknikvärlden som är irriterade då man fokuserar mer på att hitta fel och buggar snarare än att spela spelet. Medan vi sitter här och stör oss på allt så har flera miljoner spelare säkert redan spelat ut spelet och gått vidare

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AplAy:

Bara jag som finner det komiskt att moddare kan upptäcka programmeringsfel men inte dussintals programmerare vid ett mångmiljardföretag? Eller är det ett sådant fundamentalt programmeringsfel att i princip hela spelet skulle behöva programmeras om för att råda bot på säkerhetsbristerna?

Mest sannolikt så är det en enrads-fix. Däremot är det inte nödvändigtvis tokenkelt att upptäcka alla potentiella buffer overflows. Industrin har massvis med verktyg för detta och ändå så är det en av de absolut vanligaste orsakerna till säkerhetshål.

denna topplistan över säkerhetsbuggar är #2 och #4 buffer overflows.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Lycka till med dina framtida psy ops!

haha tack för den meningen! Nu fick jag skratta av mig rejält så här innan helgen

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G

Permalänk
Medlem

Jag kan ju tycka moddaren i fråga är på tok för känslig och drar för stora växlar på CDPR's varning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Randomretard:

Okej vem släppte in trollet?

Mentalsjukhusen har tagit helg redan kanske

Permalänk
Medlem

Tack till Sweclockers som rapporterar från båda sidorna. Blev positivt överraskad.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Vi såg alla elder scrolls online exempelvis, och sen vid intervjun av deras lead devs så förstod man direkt varför kvaliten och eftertanke helt saknades.

Har du i ett företag fel folk på fel ledandepossitioner så blir det inte bra. En del kanske kan snacka mycket och den vägen lyckats avancera i sin karriär, sådant händer överallt har jag sett. Hade de haft bra ledare på företaget och inom utv avdelningarna så hade kvaliten varit en helt annan.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Har du i ett företag fel folk på fel ledandepossitioner så blir det inte bra. En del kanske kan snacka mycket och den vägen lyckats avancera i sin karriär, sådant händer överallt har jag sett.

Ja fy fan, snackare finns det gott om. Bara munglapp, ingen substans. Synd bara att rekryterare inte brukar kunna se igenom den genomskinliga fasaden.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Lego Master

Håller på att dra ner patchen nu, och tänkte faktiskt spendera kvällen med att panga lite cyborgs med högre FPS (och kanske tillomed RT) med mitt nya 3070. Vi får väl se om jag måste börja om eller inte.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag kan ju tycka moddaren i fråga är på tok för känslig och drar för stora växlar på CDPR's varning.

J, en riktig drama queen.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av LastNinjas:

Jesus kristus, ännu mer clickbait nyheter lol! och här kommer cirkelrunkarna igen....

Och att man väljer att bryta ut den här "nyheten" ifrån den förra ha ha ha vilket skämt...

Rapporterade den här "nyheten" som Clickbait btw, den här "reportern" trollar nu asså.

Hejsan

Du får gärna komma med konstruktiv kritik om du känner att något bör justeras

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Måste tyvärr erkänna att jag spelade fler timmar Fallout 76 innan jag gav upp pga alla buggar det spelet drogs med i början.Tror jag var level 20 när jag lade spelet på hyllan.

Men har nyligen fått reda på genom en kamrat (Level 540,ish)att spelet nu är "spelbart",si så där 3 år senare,så jag har hopp om att en dag njuta av Cyberpunk också☺️

Permalänk
Discokungen
Skrivet av AplAy:

Bara jag som finner det komiskt att moddare kan upptäcka programmeringsfel men inte dussintals programmerare vid ett mångmiljardföretag? Eller är det ett sådant fundamentalt programmeringsfel att i princip hela spelet skulle behöva programmeras om för att råda bot på säkerhetsbristerna?

Komiskt vet jag inte om jag skulle kalla det. Utvecklarna har inte fått tillräckligt mycket tid och någonstans har kommunikationen mellan de som jobbar med koden och de som bestämmer releasedatum inte fungerat överhuvudtaget. Det måste vara riktigt jobbigt att jobba på CD Projekt nu alltså.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Det har skrivits massor anledningen till förseningarna till detta spel, trots det finns det alltid en stor skara spelare som tror att förseningen beror på finslipning.
En försening beror alltid på problem, utvecklarna vill gärna mena något annat och lägger till något extra som man påstått sig arbeta med.
Investerarna är lika dåliga som spelare på att granska vad de investerar i/köper.

Alla som köpte spelet får skylla sig själva, alla hade valet att avvakta recensioner och en riktigt release, istället litade de blint på en pappersrelease, något som CDPR tjänats miljoner på, men man ska inte tjäna pengar på en dålig produkt, och så länge spelarna är korkade kommer fler halvfärdiga och buggiga spel att släppas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Komiskt vet jag inte om jag skulle kalla det. Utvecklarna har inte fått tillräckligt mycket tid och någonstans har kommunikationen mellan de som jobbar med koden och de som bestämmer releasedatum inte fungerat överhuvudtaget. Det måste vara riktigt jobbigt att jobba på CD Projekt nu alltså.

De har fått en jäkla massa extra tid så den köper jag inte. CDPR har vuxit för fort och inte haft koll på rekryteringarna.

Permalänk
Medlem

"If you plan to use Cyberpunk mods/custom saves on PC, use caution. We've been made aware of a vulnerability in external DLL files the game uses which can be used to execute code on PCs. Issue will be fixed ASAP. For now, please refrain from using files from unknown sources."

Är vad det står i posten, ska jag vara helt ärlig så ser jag inte hur man skyller på moddare?

hotfix på plats https://forums.cdprojektred.com/index.php?threads/hotfix-1-12...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Hejsan

Du får gärna komma med konstruktiv kritik om du känner att något bör justeras

Jaaa, baka ihop denna "nyhet" i föregående Cyberpunk nyhet som handlade om exakt samma ämne...

Tack!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Dem8n:

De har fått en jäkla massa extra tid så den köper jag inte. CDPR har vuxit för fort och inte haft koll på rekryteringarna.

Tror inte detta är ett problem som bottnar i för kraftig tillväxt eller en felande rekryteringsprocess faktiskt.

Beslutet om att släppa CP77 kom från högsta hönsen, finns nog inte en utvecklare där ute som kunde har påverkat utgången av hur spelet blev vid släpp.

Jason Schreier med flera har skrivit artiklar om hur utvecklingen sett ut, och hur många utvecklare blev helt förbluffade när det originella lanseringsdatumet gick ut - Fanns enligt dom som intervjuades inte en chans för spelet att hinna bli klart tills dess. Uppenbarligen räckte inte det extra halvåret dom fick heller, dom var relativt långt ifrån mållinjen i mångt och mycket, och inte bara vad gäller "polish"..

Man skapar inte ett spel som Cyberpunk 2077 på knappa 2 ½ - 3 år. För det är den effektiva tiden spelet har varit under utveckling, allt snack om 8+ år är precis som i Anthem's fall helt meningslöst. Anthem var "tekniskt" sett under utveckling i 7+ år också, men aktiv utveckling var knappt 14 månader (från det att demot visades tills det att spelet släpptes). i Cyberpunks fall så lades det på is 2014-2015 i förmån för att hinna klart med Witcher 3, och plockades inte upp igen fören W3+DLC's var klara (d.v.s. slutet/andra halvan av 2016). Och när man väl plockade upp det igen så började man mer eller mindre om från början, ner till att spelet skulle vara en First-Person-Shooter.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >