Trådlös TV via Router från Banhof (tilgin) och nytt Mesh-system, får inte TV:n att fungera

Permalänk

Trådlös TV via Router från Banhof (tilgin) och nytt Mesh-system, får inte TV:n att fungera

Hej
Är rätt okunning om nätverk så jag hoppas någon snäll person kan hjälpa mig vidare!
* Kort bakgrund:
Har gammal router från Banhof (tilgin HG2381, ca 6 år gammal). Via routern har jag fiber via Banhof och trådlös Tv mha "technicolor från Telia". Dvs jag har 3 Tv: apparater som alla får TV via den trådlösa sändaren som är direktkopplad till Routern. För att få det att fungera så öppnade Banhof en specifik port i Routern (tilgin) åt mig. Så bra Wifi och bra trådlös TV. Men nu har routern blivit för gammal så jag har blivit rekommenderad ett nytt system för att klara av hela hemmets behov.

* Nuläge: Jag har köpt ett Mesh WiFi-system "deco M9 Plu, tp-link" som router. Utmaning, som jag pratade med Kjell o company om, var hur jag skulle hantera den trådlösa TV:n. Meschsystemet har bara 2 portar och jag har för lite kunskap om "hur och om" jag behöver "öppna en port för trådlös Tv". Har fått igång Wifi i hela huset via de tre "puckarna" i Mesh-systemet. MEN HUR GÖR JAG MED TV?. Enligt Kjell och co, så föreslog de att jag skulle behålla den gamla routern och använda den som en switch. Dvs behålla sladden mellan den trådlösta tv-sändaren OCH tilgin (routern) och kolla tilgin(routern) till den nya routern (mesh-systemet) + stänga av wifi på tiglin(routern). För att stänga av wifi på tiglin så finns en knapp på sidan som gör att den inte har wifi.. men även om jag gör det så funkar inte den trådlösa -Tv (https://tilgin.com/wp-content/uploads/2018/10/QuickGuide_1365...)

Så nu har jag bra wifi och åtkomst till det i alla rum, men ingen trådlös TV. Det är som om "Tv-datat" inte kommer vidare. Kopplingen är ju nu från fiberomvandlaren - Nya routern (mech)- kopplat till gamla routern där en port är öppnad för Tv (tilgin) och som sedan är kopplad till "Tv-sändaren för trådlöst"..

Behöver verkligen hjälp att komma vidare.. Behöver jag konfigurera den nya mesch för att det ska funka?? eller var gör jag fel? har ju behållt alla inställningar på den gamla routern så det borde inte vara där det strular. Alla tips är välkomna men var tydliga, då jag inte kan något om detta...
TACK TACK på förhand.
// desperat mamma

Permalänk
Hedersmedlem

Kan du göra en skiss?
Vad sitter det för mottagare vid TV-apparaterna? Och vad sitter innan din router från Banhof?

Ditt problem har förmodligen mer med att TV'n går på en egen "kanal" i din fiberuppkoppling att göra. Eget VLAN. Ditt mesh-system bryr sig inte om denna kanal.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Kan du göra en skiss?
Vad sitter det för mottagare vid TV-apparaterna? Och vad sitter innan din router från Banhof?

Ditt problem har förmodligen mer med att TV'n går på en egen "kanal" i din fiberuppkoppling att göra. Eget VLAN. Ditt mesh-system bryr sig inte om denna kanal.

"giplet"

Fiber - Mediaomvandlare ->MeshRoutern.
MeshRoutern -> TilginRountern port WAN
TilginRoutern port 3 (som jag vet är öppnad för TV av Banhof) --> Telias technicolor (som är den som sedan sänder vidare den trådlösa TV --> som sedan tas emot av en trådlös mottagare som är kopplad till TV:n.

Tror inte själva kopplingen "TilginRouter port 3 --> Telias technicolor" är problemet då det fungerade fint med förra routern.
Känns som det är "MeshRoutern -> TilginRountern port WAN" som inte skickar vidare "TV". Eller? Känner mig helt lost.

1

Permalänk
Hedersmedlem

Meshsystemet filtrerar bort tv-signalen. Har du bara en port på mediaomvandlaren?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Är det dålig kapacitet på trådlöst som är problemet? I så fall tycker jag du ska koppla som tidigare, men sätta mesh-systemet efter Tilginroutern samt stänga av det trådlösa på den.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av giplet:

Meshsystemet filtrerar bort tv-signalen. Har du bara en port på mediaomvandlaren?

Bara en port tyvärr.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Är det dålig kapacitet på trådlöst som är problemet? I så fall tycker jag du ska koppla som tidigare, men sätta mesh-systemet efter Tilginroutern samt stänga av det trådlösa på den.

Köpte ny router för att tilgin var för gamla och gav för lite kräm. Men tänker du att jag ska köra mediaomvandlaren --< tilgin och sedan vidare till Mesh-systemet. Dvs vända på steken? men i så fall, villket system sänder då wifi?

Permalänk
Skrivet av linaborjeskog:

Köpte ny router för att tilgin var för gamla och gav för lite kräm. Men tänker du att jag ska köra mediaomvandlaren --< tilgin och sedan vidare till Mesh-systemet. Dvs vända på steken? men i så fall, villket system sänder då wifi?

LÖST!!! TACK FÖR INPUT. KOPPLADE OM ORDNINGEN SOM DU SKREV.. så tilgin går direkt till mediaomvandlaren.: så nu har jag trådlös tv och wifi.. TUSEN TACK!!!