Permalänk

Datorn drar 1W avstängd

Min dator drar enligt min elmätare 1W avstängd. Ska det verkligen vara så? Det är en stationär Haswell-E dator. Är det fel på elmätaren?

Permalänk
Medlem

Nej, detta kallas stand-by och är normalt. Om detta är ett problem för dig kan du slå av strömbrytaren på nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

Det låter rimligt. Det är för att du ska kunna starta datorn med startknappen. På många modeller finns även alltid ström i vissa USB kontakter för tillbehör. Därför drar datorn lite ström även när den är avstängd.

Mvh
z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Moderator
Moderator

Därtill är vanliga elförbrukningsmätare du pluggar i mellan vägguttaget och nätagget exceptionellt dåliga på att mäta väldigt låga laster med switchande nätaggregat. Din dator drar antagligen betydligt mycket mindre än 1W, men din mätare förstår inte bättre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tycker 1W låter lite lågt t.om Så du behöver inte oroa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Därtill är vanliga elförbrukningsmätare du pluggar i mellan vägguttaget och nätagget exceptionellt dåliga på att mäta väldigt låga laster med switchande nätaggregat. Din dator drar antagligen betydligt mycket mindre än 1W, men din mätare förstår inte bättre.

Skulle påstå att den att flera gånger mer ström. 1 watt är ingenting. Med skärm o kanske några högtalare så är man troligen nära 10 watt i stängt/standby läge. Sedan verkar ny utrustning iofs ta betydligt mindre än bara 5 år gammal i standby. Min dator har tex ström i alla USB portar och led belysning på moderkortet vid avstängt läge. (Som jag btw inte kan stänga av då inställningarna inte gör någon skillnad)

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk

Uppdaterar min gamla tråd men vem har vettigast elmätare? Classe eller Kjell & Company?

Permalänk
Medlem

Har du direktverkande el så kostar denna watt ingenting på vintern.

Permalänk
Skrivet av Irre:

Har du direktverkande el så kostar denna watt ingenting på vintern.

Men kylskåpet drar ju en 40W konstant när det vilar och med elpriser över 6 kr/kWh blir det ju en del?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Men kylskåpet drar ju en 40W konstant när det vilar och med elpriser över 6 kr/kWh blir det ju en del?

I ett värstafallsscenario handlar det alltså om knappt 175kr för kylskåpet under en månad.

Elpriset är dock inte 6kr/kwh mer än enstaka timmar vilket gör att det är orealistiskt att räkna på. Skulle säga att det är troligare att hamna på max en tredjedel som snittkostnad på en månad.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||