Quiz: Vad kan du om utdöd teknik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Frågan är ju dock uttryckligen "Nätverksstandarden Token Ring var ett hett alternativt till ethernet på 1980-talet. Grundplåten till tekniken utvecklades och patenterades dock redan på 1960-talet av datachefen för... ja vilket företag?"

Att IBM lanserade Token Ring på 80-talet säger ju ingenting om vem som lade grunden för tekniken det bygger på under 60-talet?

Har du läst texterna på Wikipedia? Om inte, gör det och återkom.
Det är endast på svenska sidan det framgår att det var Svenska HandelsBanken och dess datachef som lade grunden till Token Ring. På Engelska sidan står det att det var IBM som tog fram Token Ring. Icke ett ord om Sverige och dess roll i framtagandet.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 24H2.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 24H2. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av Freezer64Pro:

Det är endast på svenska sidan det framgår att det var Svenska HandelsBanken och dess datachef som lade grunden till Token Ring. På Engelska sidan står det att det var IBM som tog fram Token Ring. Icke ett ord om Sverige och dess roll i framtagandet.

//Freezer

Håller med om att det är väldigt lustigt att det ursprungliga patentet inte nämns någonstans på den engelska Wikipedia-sidan.

Hittade en gammal artikel från 1982 som ComputerWorld skrev om ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

//Freezer

Nej, det står det väl inte alls?

På den engelska sidan står det att det utvecklades ett antal olika nätverksteknologier på 1970-talet, och så nämner de Cambridge Ring som en föregångare som visat på potentialen med token ring-konceptet. Sedan listar de flera andra som då började utveckla egna varianter på samma koncept (inklusive IBM Zurich Research Laboratory). Och sedan då att IBM lanserade sin produkt 1985.

Den engelska artikeln säger ingenting om vem som faktiskt skulle ha varit först med konceptet, men det första exemplet som nämns där är ju Cambridge University (med Cambridge Ring), inte IBM.
Om Olle Söderblom och SHB patenterade något relaterat till konceptet tidigare så förefaller det väl långt ifrån omöjligt att de varit först.

Jag upplevde iaf frågan som tydligt ledande att det sannolikt inte var IBM som efterfrågades. Gissade dock fel, tänkte att det kanske varit Xerox som varit framme igen (även om väl Xerox PARC var lite senare än frågan indikerade), men kan i efterhand känna att ett av alternativen kände så oväntat att jag borde insett att det sannolikt var det.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

På den engelska sidan står det att det utvecklades ett antal olika nätverksteknologier på 1970-talet, och så nämner de Cambridge Ring som en föregångare som visat på potentialen med token ring-konceptet. Sedan listar de flera andra som då började utveckla egna varianter på samma koncept (inklusive IBM Zurich Research Laboratory). Och sedan då att IBM lanserade sin produkt 1985.

Den engelska artikeln säger ingenting om vem som faktiskt skulle ha varit först med konceptet, men det första exemplet som nämns där är ju Cambridge University (med Cambridge Ring), inte IBM.
Om Olle Söderblom och SHB patenterade något relaterat till konceptet tidigare så förefaller det väl långt ifrån omöjligt att de varit först.

Jag upplevde iaf frågan som tydligt ledande att det sannolikt inte var IBM som efterfrågades. Gissade dock fel, tänkte att det kanske varit Xerox som varit framme igen (även om väl Xerox PARC var lite senare än frågan indikerade), men kan i efterhand känna att ett av alternativen kände så oväntat att jag borde insett att det sannolikt var det.

Svensk Patentdatabas

Permalänk
Medlem

Tror det är detta svenska patent det syftas på (verkar ha en massa senare varianter i andra länder): https://patents.google.com/patent/SE309124B/xx

Går att läsa här i sin helhet som PDF här: https://tc.prv.se/spd/search?content=&number=SE309124B&number...

"... varvid den första informationsbärande underordnade terminalhet, som mottager ordertecken från den överordnade pulsutrustningens datautgång blockerar seriekretsen och sänder sin information till den överordnade pulsutrustningens dataingång runt i seriekretsen, genom efterföljande modulatorer, demodulatorer och underordnade terminalenheter, varefter sändningen avslutas med ordertecken, varvid nästa informationsbärande underordnade terminalenhet blockerar seriekretsen och sänder sin information till den överordnade pulsutrustningens dataingång, varefter sändningen avslutas med ordertecken, o.s.v. tills den sista informationsbärande underordnade terminalenheten avgivit ordertecken, varvid den överordnade pulsutrustningen registrerar att samtliga underordnade informationsbärande terminalenheter har sänt information, varefter förloppet upprepas, ..."

låter ju som något i stil med vad vi söker...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Japp, samma som jag länkade lite senare (fast jag vågade inte länka direkt till filen, den länken känns som att den kan vara tidsbegränsad). Bemödade mig dock att skriva av en liten passage som verkar beskriva ett upplägg som i stora drag låter bekant...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Lättaste quizet ever.

Ja, den var inte svår.
.. för oss som varit med ett tag.

Tack för quizen!

Visa signatur

Kontor MacBook Pro 16" M4 Pro, 48GB, 512GB, Predator X38, TB4 dock
UHD ProArt 4070TiS, i5-13600K (U12A), 32GB 3200, Prime Z790 mATX, 2xNVMe, Prime 650 Platinum, Torrent Compact
QHD 1080Ti, i5-8400, ROG B360 mATX, 16GB, 2xSSD, 750W PSU, nåt Fractal-chassi

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Skrivet av Kjel8:

Blev också nyfiken. Mitt morgontrötta googlande tyder på nån slags referens till andra(?) världskriget när lök var ransonerat och att man därför kunde vilja bära det som en trofé. Men Grampa Simpson verkar också inblandad. Kanske nån hjälper oss.

Ett äldre meme om man så vill, eller ett tecken på att mina populärkulturella referenser är gamla. Det är taget från säsong fyra av Simpsons, och alltså snart 30 år gammalt. Att antyda att någon har en lök bunden vid bältet är att mena att personen ifråga är gammal.

https://www.youtube.com/watch?v=5Rzao52ndNA

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Kanske jag som drog lite för stor växel på följande mening.
"It was introduced by IBM in 1984, and standardized in 1989 as IEEE 802.5."

Men att förstå varför Token Ring som ord enbart förekommer via Engelska versionen och att IEEE 802.5 förkommer enbart på Svenska sidan är lite svårare. Då det trots allt är om samma sak. Någon som har en idé om varför?

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 24H2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capitán General:

Ett äldre meme om man så vill, eller ett tecken på att mina populärkulturella referenser är gamla. Det är taget från säsong fyra av Simpsons, och alltså snart 30 år gammalt. Att antyda att någon har en lök bunden vid bältet är att mena att personen ifråga är gammal.

https://www.youtube.com/watch?v=5Rzao52ndNA

Aha! Det är säkert ett avsnitt jag sett, men för mer än 20 år sen. Inget som fastnat i mitt minne.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Som skuret för mig som retrodatorsamlare <3

5.25" DD media säljs på löpmeter för skapliga pengar idag och är väldigt efterfrågat framförallt hos 8-bit Commodore användare (även då lösningar som Ultimate 1541-x finns så är dem fortsatt väldigt populära)

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

7/10. Råfel på de första 3 men sen gick det fint!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Kanske jag som drog lite för stor växel på följande mening.
"It was introduced by IBM in 1984, and standardized in 1989 as IEEE 802.5."

Men att förstå varför Token Ring som ord enbart förekommer via Engelska versionen och att IEEE 802.5 förkommer enbart på Svenska sidan är lite svårare. Då det trots allt är om samma sak. Någon som har en idé om varför?

//Freezer

Du menar artiklarnas namn? Att den engelska artikeln heter "Token Ring" (med omdirigering från "IEEE 802.5"), men att den svenska artikeln heter "IEEE 802.5" (med omdirigering från "Token Ring")?

Det har nog bara att göra med de olika artikelförfattarnas preferenser...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Du menar artiklarnas namn? Att den engelska artikeln heter "Token Ring" (med omdirigering från "IEEE 802.5"), men att den svenska artikeln heter "IEEE 802.5" (med omdirigering från "Token Ring")?

Det har nog bara att göra med de olika artikelförfattarnas preferenser...

Om du går in på Engelska sidan där Token Ring finns, kan du då välja Svensk översättning?
Om du går in på Svenska sidan där IEEE 802.5 finns, kan du då välja Engelsk översättning?
Det finns inte ens en länk mellan de två sidorna som det finns med andra ord. Det är detta jag funderar över. Tar du ordet IBM så kan man växla mellan Engelsk och Svensk översättning. Testar man ordet Hårddisk så kan man växla språk trots att Engelska titeln är Hard Disk Drive.
Förstår du nu vad jag undrar över, eller behöver jag förklara ännu bättre?

Jag vet att man blir omdirigerad, men det är ej samma sak som att kunna växla mellan språk.

//Freezer

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Om du går in på Engelska sidan där Token Ring finns, kan du då välja Svensk översättning?
Om du går in på Svenska sidan där IEEE 802.5 finns, kan du då välja Engelsk översättning?
Det finns inte ens en länk mellan de två sidorna som det finns med andra ord. Det är detta jag funderar över. Tar du ordet IBM så kan man växla mellan Engelsk och Svensk översättning. Testar man ordet Hårddisk så kan man växla språk trots att Engelska titeln är Hard Disk Drive.
Förstår du nu vad jag undrar över, eller behöver jag förklara ännu bättre?

Jag vet att man blir omdirigerad, men det är ej samma sak som att kunna växla mellan språk.

//Freezer

Okej, då är jag med på vad du menar. Men det är väl inte mer än att ingen mappat ihop de artiklarna ännu?
Jag tror att om artiklarna heter samma sak så mappas de automatiskt, annars måste någon gå in och mappa ihop dem för hand.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

8/10
TokenRing för mig var IBMs påhitt, så det vad för gammalt för mig och Kinect är för nytt.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

6/10

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

8/10
TokenRing för mig var IBMs påhitt, så det vad för gammalt för mig och Kinect är för nytt.

Vet att man pratade om det redan typ 1982 då att synka vem som fick prata och vilka som bara fick lyssna i bus-system var ett svårt problem och stafettpinnen (token) var ett sätt, att den som hade den fick prata och resten fick lyssna och så lämnade stafettpinnen till nästa... - den tekniken har också använts i Stockholms tunnelbana i lägen när all signalering har varit nere på en bandel och man använde stafettpinne för att styra vilket tåg som fick köra och det fanns noga utarbetade rutiner för detta - en idag förmodligen bortglömd konst...

Ethernet körde inte på den tekniken utan i 10bas2 så lyssnade man samtidigt som man sände och stämde inte det man lyssnade tillbaka med det man sände så var det en kollision och någon annan part pratade samtidigt - sändningen avbröts och så väntade man en slumpad tid (olika på olika enheter) innan man försökte igen - och det fungerade bra till man hade trafikmängder bit över 50% då det började stalla av allt fler kollisioner och kapaciteten sjönk för alla - inte olikt hur trafik-köer byggs upp under rusningstid och också plågar alla paketorienterade nät än idag då man inte kan garantera en leveranstid på samma sätt som kretskopplade nät om man inte har rejält med överkapacitet.

Permalänk
Inaktiv

9/10, kunde inte hastigheten på CD-ROM

Permalänk
Medlem

9/10 missade första frågan. Väldigt specifik trivia som jag gissar nästan ingen vet. Resten av frågorna var dock enkla.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

7/10, kan bara tacka LGR, 8 bit-Guy och techmoan för mina kunskaper inom detta

Visa signatur

Programmerar och spelar (inte samtidigt)

Permalänk
Medlem

9/10

Token Ring är så hårt förknippat med IBM så det klickade man förstås på. XBOX frågan chansade jag rätt på, har aldrig lekt med konsoller än mindre ägt sådana, i övrigt var det tämligen lätta frågor.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Avstängd

9/10. Gick bet på Token Ring frågan. Det var en överraskning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X | MSI Radeon RX 6800 XT | ASUS Strix GAMING B450F | G.Skill 2x8 3200 mHz | Phanteks P400S | Samsung 970EVO+ 1TB | Samsung 960EVO 500GB | Corsair RM850x Gold+ v2 | Acer XF270HU 27" 2560x1440 IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

9/10 missade dock på Kinetic till skillnad mot många andra vad det verkar...

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Medlem

9/10, bommade på den om Firewire.

Ska man vara riktigt anal, så bör svarsalternativen på CD-läsarfrågan uttryckas i KiB/s, inte KB/s

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Sållar mig till dem som fick 9/10 och missade på Token Ring.

Roligt med Quiz

Permalänk
Medlem

Isi pisi lemonskvisi. 10/10. Getting to old for this shit.
Får rätta mig själv och erkänna att xboxen var 50/50.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Fick bara 6 av 10!

Jag har kvar min Gravis Gamepad!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz | ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC | ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II | G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB | Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

Men hur många fler här inne har hållit i en 8" diskett?
(böjliga och fåniga då.. mot c64ans disketter. )

Jag hör till klubben - men hur många har hanterat hårdsektoriserad 5-1/4" disketter (hörde till en gammal CP/M-dator på mitt första jobb på 80-talets mitt) - det var inte direkt disketter man kunde beställa hem från Inmac kom jag ihåg - mycket udda fågel även för datorer innan PC-tiden...

Permalänk
Medlem

Utdöd teknik...?