Mobil trasig - gäller min hemförsäkring?

Permalänk
Medlem

Mobil trasig - gäller min hemförsäkring?

Hej,

Föregående år så arbetade jag på en restaurang och bestämde med min arbetsgivare att en del utav min intjänade lön skulle gå till att köpa en mobiltelefon för privata bruk via restaurangen. Ett år senare är nu telefonen trasig och jag vill använda min hemförsäkring för att få den lagad.

Jag ringde precis försäkringsbolaget och berättade situationen och först sa dem nej direkt att försäkringen inte gäller, trots att jag berättade att mobiltelefonen var en del utav min lön just den månaden. När jag sedan förklarade för dem att även om telefonen är köpt via Restaurang AB så är den ju ändå köpt av mina pengar och att det är min telefon och då mjuknade han och frågade om jag kunde få ett intyg av min föredetta arbetsgivare och med dem förutsättningarna ska de "titta på ärendet och sen återkomma".

Så vad gäller egentligen här?

Vill inte råka sätta mig i en fälla där de nekar mig. Jag tänker om man köper en mobiltelefon begagnad av ett företag då är ju ursprungskvittot också från Företag AB eller om man köper en mobiltelefon kontant står inget alls.

Plz help!

Permalänk
Medlem

fixa ett intyg och kvitto, helst med serienummer. Risken är att din ex arbetsgivare inte vill ge intyg om dom inte har betalt moms eller "såld" den till dig som ett bruttolöneavdrag.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av sorkos:

Så vad gäller egentligen här?

Du har alltså, för att undvika att betala moms, låtit företaget köpa telefonen för ditt privata bruk? Skattebrott känns som ett rätt dåligt utgångsläge.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Du har alltså, för att undvika att betala moms, låtit företaget köpa telefonen för ditt privata bruk? Skattebrott känns som ett rätt dåligt utgångsläge.

Vilka spekulationer om momsbrott är även det ett rätt dåligt utgångsläge eller vet du något vi andra inte vet här?

Permalänk
Avstängd

Haha, ja det är ju generellt dumt att erkänna brott öppet. Om det är på ett forum eller till ditt försäkringsbolag är väl sak samma.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Vilka spekulationer om momsbrott är även det ett rätt dåligt utgångsläge.

Hur menar du att det är OK att köpa något för privat bruk via ett företag?

Om inte företaget betalade moms på köpet då? Men varför skulle man då köpa telefonen via sitt jobb?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Om inte företaget betalade moms på köpet då? Men varför skulle man då köpa telefonen via sitt jobb?

Det kan t.ex. vara så att det behöves en telefon i jobbet men arbetsgivaren var för snål för att betala för den. Jag har ingen aning, vilket också är min poäng, att man bör vara försiktig med att anta hur något är om man liksom jag inte själv vet hur det förhåller sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det är inte olagligt att köpa grejer av sin arbetsgivare. Om han sen behöver betala 1kr eller fullpris för telefonen är ju upp till företaget.

Edit: dvs. företaget betalar inköpspriset sen kan de själva bestämma hur mycket köparen ska betala för produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

förmån?!

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wooprat:

Det är inte olagligt att köpa grejer av sin arbetsgivare. Om han sen behöver betala 1kr eller fullpris för telefonen är ju upp till företaget.

Riktigt så enkelt är det nog inte men helt klart finns det många alternativ och möjligheter här. I vilket fall som helst lär OPs möjligheter att nyttja sin privata försäkring för detta vara små utifrån det som sagt här, däremot kanske restaurangens förskring kan användas om dom äger telefonen.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av improwise:

Det kan t.ex. vara så att det behöves en telefon i jobbet men arbetsgivaren var för snål för att betala för den. Jag har ingen aning, vilket också är min poäng, att man bör vara försiktig med att anta hur något är om man liksom jag inte själv vet hur det förhåller sig.

TS skriver dock själv att:

Citat:

en del utav min intjänade lön skulle gå till att köpa en mobiltelefon för privata bruk via restaurangen

så någon vild spekulation rör det sig inte om. Sedan kanske situationen egentligen var en annan och TS uttrycker sig lite missledande, vilket TS förhoppningsvis kan förtydliga.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Riktigt så enkelt är det nog inte men helt klart finns det många alternativ och möjligheter här. I vilket fall som helst lär OPs möjligheter att nyttja sin privata försäkring för detta vara små utifrån det som sagt här, däremot kanske restaurangens förskring kan användas om dom äger telefonen.

Nej i detta fallet har OP köpt ut telefonen från företaget, det är alltså han som äger telefonen inte företaget. Det enda som behövs är ett kvitto (vilket han självklart borde bett om när han väl köpte ut telefonen).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr_Lazy:

förmån?!

Hur är det en förmån att få köpa en telefon från en restaurang man jobbar på..?

Och en förmån beskattar man väl dessutom, vilket jag inte ser något om. Men gissningsvis har väl TS kanske uttryckt sig lite förvirrande så dumt att sitta och gissa, får se om han kan förklara situationen bättre

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Jag ser ungefär 3 möjliga scenarier här:

1. TS behöver en telefon i tjänsten som arbetsgivaren köpt in (eventuellt mot ett löneavdrag). Telefonen ägs då av företaget men TS får använda den privat.
    - TS hemförsäkring kommer i så fall inte att täcka telefonen då TS inte äger telefonen, det gör arbetsgivaren.

2. TS behöver inte en telefon i tjänsten, men ser tillsammans med sin arbetsgivare en möjlighet till en win-win situation där arbetsgivaren köper telefonen mot ett bruttoavdrag. TS slipper betala moms och inkomstskatt, företaget slipper sociala avgifter.
    - Tilltaget är dock inte tillåtet och TS hemförsäkring lär inte täcka telefonen då den på pappret ändå ägs av företaget.

3. Arbetsgivaren har köpt in telefonen och sedan sålt den vidare till TS (eventuellt genom ett löneavdrag). Moms, sociala avgifter förmånsskatt/inkomstskatt, etc. har dock betalats enligt konstens alla regler.
    - TS hemförsäkring gäller, dock måste detta vara det mest komplicerade sätt att köpa en telefon jag någonsin har hört talas om, framförallt om arbetsgivaren i fråga driver en restaurangverksamhet...

Av ovan tre scenarier är det specifikt ett som låter mindre sannolik än de andra, vilket också råkar vara det enda där jag tror att hemförsäkringen skulle vara användbar.

Skrivet av wooprat:

Edit: dvs. företaget betalar inköpspriset sen kan de själva bestämma hur mycket köparen ska betala för produkten.

Nej, det ses i så fall som en förmån och ska beskattas därefter (sociala avgifter drabbar arbetsgivaren och inkomstskatt drabbar den anställde). Annars skulle det vara fritt fram för företag att ge sina anställda betalt på allehanda olika sätt, förutom i just lön och på så sätt kringgå alla skatter som finns.

Jag skulle inte alls ha något emot att få bilar, bostäder, mat, resor, sportutrustning, hemelektronik, etc. direkt av min arbetsgivare, utan att behöva betala moms eller skatt. Men av ganska uppenbara skäl så får arbetsgivare inte ge bort saker till sina anställda till höger och vänster.

Typo
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

TS skriver dock själv att:
så någon vild spekulation rör det sig inte om. Sedan kanske situationen egentligen var en annan och TS uttrycker sig lite missledande, vilket TS förhoppningsvis kan förtydliga.

Skrivet av wooprat:

Nej i detta fallet har OP köpt ut telefonen från företaget, det är alltså han som äger telefonen inte företaget. Det enda som behövs är ett kvitto (vilket han självklart borde bett om när han väl köpte ut telefonen).

Vad jag kan se står inget sådant utan det är er tolkning av det som står. Vilken mycket väl kan vara rätt men också fel. OP kanske tror sig äga telefonen och kanske till och med borde äga den men inte gör det ändå osv. vilket så klart har påverkan på den ställda frågan, om hemförsäkringen gäller eller inte.

Permalänk
Medlem

Ja, sett till frågan som ställs så landar det väl i om TS rent formellt äger telefonen (och gärna då kan visa någon form av dokumentation som stöder detta).

Sedan kan det vara så att Skatteverket skulle undra över om dessa transaktioner gått rätt till, men det är ju som noterats mer spekulation om vad exakt som gjorts.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Oj här gjordes en jäkla massor med antaganden! Ni har inte tänkt på att det kanske finns mer information till historian? Om det var en restaurang så finns det ju fler tjänster än servis - i mitt fall så är det en annan bransch men skrev restaurang eftersom det är nära den jag har jobbat i.

Sen så har jag faktiskt betalat fullpris dvs ink moms för telefon. Vad händer om man köper en begagnad företagsmobil från blocket som privetperson - gäller inte hemförsäkringen då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkos:

Oj här gjordes en jäkla massor med antaganden! Ni har inte tänkt på att det kanske finns mer information till historian? Om det var en restaurang så finns det ju fler tjänster än servis - i mitt fall så är det en annan bransch men skrev restaurang eftersom det är nära den jag har jobbat i.

Sen så har jag faktiskt betalat fullpris dvs ink moms för telefon. Vad händer om man köper en begagnad företagsmobil från blocket som privetperson - gäller inte hemförsäkringen då?

Du borde kanske ha tänkt på att det lätt kan missuppfattas när du säger att du fått en telefon för privat bruk av din arbetsgivare. Det är nämligen extremt ovanligt att få en telefon som lön på det sättet du beskriver. Desto vanliga är olika typer av tysta överenskommelser där man kanske avstår lite bruttolön för att få någon som företaget enkelt kan köpa in utan att någon höjer på ögonbrynen. Jag känner massvis med folk som har sådana tysta överenskommelser med sin arbetsgivare. Men då gäller ju som sagt inte hemförsäkringen heller.

Om du köper en mobiltelefon av ett företag på Blocket så förutsätter jag att du också erhållet ett kvitto på köpet som du kan visa för ditt försäkringsbolag. Har du avstått nettolön för att istället erhålla en telefon av din arbetsgivare enligt konstens alla regler tänker jag mig att du även här fått ett kvitto, eller i vart fall att det är dokumenterat på din lönespec på något sätt att du erhållet telefonen. Annars är ju det enda existerande kvitto det som din arbetsgivare har fått när denna köpte in telefonen, men det bevisar ju inte att du äger telefonen nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sorkos:

Du har inte tänkt att det kan vara smart att ge oss tillräckligt med information så att ingen behöver göra antaganden?

Varför har du köpt en telefon ink moms via ditt jobb?

En begagnad telefon som du köpt kommer ha så pass lågt värde att eventuella skador inte är värda att ta på hemförsäkringen då självrisken kommer överstiga värdet av reparationen, sannolikt i alla fall.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av sorkos:

Sen så har jag faktiskt betalat fullpris dvs ink moms för telefon.

Är detta på riktigt? Som konsument har du ju inga som helst förmåner att köpa en telefon genom arbetsgivaren till fullpris mot att köpa den hos en ÅF. Görs affären genom löneavdrag förlorar du på sjukpenning, bolån etc så det är verkligen en dålig deal för dig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av wooprat:

visst men du måste betala förmånsskatt.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Hedersmedlem

En fråga till TS. Du skrev att du köpte den av arbetsgivaren och de dragit det från din lön. Det jag inte riktigt förstått är om de

1/ Har dragit från bruttolönen, d v s innan skatt. D v s om din ersättning var 20000 Kr före skatt och telefonen kostar 5000 Kr så de dragit 5000 kr först och sedan dragit skatt etc på de 15000 kr som är kvar.

2/ De har dragit från nettolönen, d v s efter skatt. Så om du skulle fått 10000 kr in på kontot så har du nu fått 5000 kr in på kontot. I detta fall har alla skatter och avgifter först hanterats.

Om det är 2 så ska det definitivt räcka du får ett kvitto från arbetsgivaren då du tekniskt sätt har "köpt" den från arbetsgivaren. Håller med andra att det känns som ett krångligt sätt att handla en telefon istället för att gå direkt till en ÅF efter lönen kommit inpå kontot ... lite osäker på 1. Men så länge du har betalt fullpris med moms så antar jag ett kvitto skulle räcka där också ...

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Hur är det en förmån att få köpa en telefon från en restaurang man jobbar på..?

Och en förmån beskattar man väl dessutom, vilket jag inte ser något om. Men gissningsvis har väl TS kanske uttryckt sig lite förvirrande så dumt att sitta och gissa, får se om han kan förklara situationen bättre

Det är just det som är förmånen, att arbetsgivaren står för kostnaden och arbetstagaren står för förmånsskatten.
Står inget någonstans att han inte har betalat någon skatt. Precis som du uttrycker dig "gissningsvis". Spekulera inte så mycket om vad som kan ha hänt eller ha förutfattade meningar, gå på det som står istället.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Om din arbetsgivare bestämt, tillsammans med dig; att du måste ha en mobil, förstår jag inte varför du skall betala för den??
Om din arbetsgivare bestämt att du skall ha en mobil bara för att du vill det förstår jag ännu mindre.

Det kallas arbetsmobil man får använda för privat bruk, abonnemanget genom arbetsgivaren.
Det brukar gälla 2-3 år sen får man betala några hundringar om man vill köpa loss den (med beskattade pengar).
Eventuella garanti och försäkringsärenden står arbetsgivaren för under denna 2-3 års period eftersom arbetsgivaren äger mobilen.
Det upplägget du beskriver har jag aldrig hört talas om tidigare. Jobbar du på en familjeägd restaurang?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Men asså.

När telefonen går sönder så har man ramlat i en trappa och haft telefonen i handen. Alltid.

Man har inte vart full, det var ingen annans fel och det är absolut inte kopplat till några husdjur.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Men asså.

När telefonen går sönder så har man ramlat i en trappa och haft telefonen i handen. Alltid.

Man har inte vart full, det var ingen annans fel och det är absolut inte kopplat till några husdjur.

Eh va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Ja.
Man krånglar inte. Man säger inte ett ord om nånting annat än att man klantat sig och man begär ersättning. I synnerhet nämner man absolut ingenting om att man varit på jobbet eller haft telefonen i jobbet eller vad som helst.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
  • Är telefonen köpt av ett företag så är det bara företagets egen försäkring som kan nyttjas.

• Har du fått telefonen av företaget (som lön/ersättning) så ska det betalas förmånsskatt och jag misstänker att du måste kunna styrka värdet om du ska använda din hemförsäkring. Här gör nog alla försäkringsbolag olika bedömning om telefonen är din eller inte eftersom det inte är tydligt att det skett en affär mellan dig och företaget.

• Har du köpt telefonen av företaget så är det kvittot från den affären som gäller.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Ja.
Man krånglar inte. Man säger inte ett ord om nånting annat än att man klantat sig och man begär ersättning. I synnerhet nämner man absolut ingenting om att man varit på jobbet eller haft telefonen i jobbet eller vad som helst.

Så du menar att man ljuger för sitt försäkringsbolag?
När de sedan begär kvitto på telefonen (för de gör de alltid), så förfalskar man ett eget eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Ja.

Du uppmanar alltså till att agera i ond tro och begå försäkringsbedrägeri gentemot försäkringsbolaget? (straffbart upp till 6 år i fängelse beroende på graden).

Inte ett särskilt bra tips enligt min mening...